Præsentation af bacheloruddannelser (DA) på sdu.dk
Retningslinjerne for bachelorsiderne (DA) på sdu.dk udgør SDU’s centrale styringsdokument for, hvordan bacheloruddannelser præsenteres på sdu.dk.
Retningslinjerne fastlægger bindende rammer og krav, som alle fakulteter og enheder er forpligtet til at følge, med henblik på at sikre en ensartet, professionel og strategisk forankret præsentation af uddannelserne.
Retningslinjerne definerer den obligatoriske struktur, indholdsniveau, tone of voice, visuelle identitet, komponentbrug og brugerrejse, så bacheloruddannelserne fremstår kvalitetssikrede, sammenlignelige og gennemsigtige for brugerne og som én samlet portefølje under SDU’s brand.
-
Formål med uddannelsessiderne for bachelor
Formålet med uddannelsessiderne er at give potentielle studerende et solidt, retvisende og forståeligt grundlag for at vælge bacheloruddannelse. Siderne skal præsentere uddannelsen på en måde, der gør det muligt for brugeren at vurdere, om uddannelsens indhold, krav, arbejdsformer og muligheder passer til vedkommendes interesser og forudsætninger.
Siderne skal formidle centrale elementer som:
- uddannelsens faglige profil og opbygning
- adgangskrav og forventninger
- studiemiljø og læringsformer
- karriere- og videreuddannelsesmuligheder
Informationen skal være korrekt, gennemsigtig og tilstrækkeligt detaljeret, så brugeren kan danne sig et realistisk billede af uddannelsen og konsekvenserne af sit valg.
Målgruppe(r) for uddannelsessiderne for bachelor
Målgruppen for uddannelsessiderne er potentielle studerende med dansk adgangsgivende eksamen og dækker:
- dansksprogede bacheloruddannelser
- engelsksprogede bacheloruddannelser i dansk sprogversion
For engelsksprogede bacheloruddannelser gælder, at den danske version skal:
- henvende sig til potentielle studerende med dansk adgangsgivende eksamen
Potentielle studerende er den primære målgruppe. Sekundære målgrupper kan omfatte forældre og andre beslutningstagere omkring den potentielle ansøger.
Struktur og indhold
Alle uddannelsessider for bachelor skal, ud over (potentielt) to forsider – ”Uddannelsen” før valg af type/specialisering/by og ”Uddannelsen” efter valg af type/specialisering/by – indeholde følgende undersider:
- Adgangskrav
- Opbygning
- Studieliv
- Karriere
- Mød SDU
- Kontakt
Rækkefølgen og navngivningen på undersiderne er fast og må ikke ændres. Der må ikke oprettes nye eller andre menupunkter. Hvorvidt uddannelsessiden har to forsider, afhænger af, om uddannelsen har variationer, dvs. udbydes i forskellige typer (bachelor, diplom), specialiseringer eller byer.
-
Sprogligt
For sproglige retningslinjer henvises til SDU’s generelle anbefalinger til webtekster, som kan ses på SDUnet under Webkommunikation. Generelt skal sproget på uddannelsessiderne være direkte, letforståeligt og selvfølgelig tilpasset målgruppen. Tekstforslagene i retningslinjen kan bruges som inspiration og vejledning ift. tonen.
Navngivning i ListTitle
Ansvar: FAK
- På forsiden: [Uddannelsesnavn], [gradsbetegnelse hvis relevant for brugeren]. På undersider: [Uddannelsesnavn]
- Specialisering, by og andre parametre skal ikke indgå i ListTitle.
- For engelsksprogede uddannelser i den danske version tilføjes (EN) efter uddannelsesnavn. Uddannelsesnavnet skrives på engelsk.
Metatekster
Ansvar: FAK
- Metatitel (≤ 60 tegn) og metabeskrivelse (≤ 155 tegn) skal udfyldes. Meta-titlen skal være unik, hvorfor det anbefales at nævne [uddannelsesnavn], fx "Bliv bachelor i [uddannelsesnavn] på SDU i [studieby]", "Sådan søger du ind på [uddannelsesnavn] | SDU".
- Teksterne skal skrives målgruppeorienteret og med centrale søgeord.
- Sørg for, at sidens nøgleord optræder først eller tidligt i teksten.
Open Graph
Ansvar: FAK
- Udfyld titel, beskrivelse og billede (1200x630px), så siderne vises korrekt på sociale medier.
Keywords
Ansvar: FAK
- Tilføj keywords i indholdsredigeringen for forsiden om interesse, undervisningssprog, studieby og fakultet, for at uddannelsen vises i FilterSearch-oversigten.
FactBox
Ansvar: SDU-U
FactBox videreføres udelukkende i en overgangsperiode, fordi den aktuelt anvendes som datakilde til FilterSearch-oversigten. Indhold i FactBox (adgangskvotient, campus og sprog) udfyldes i indholdsredigeringen og anvendes kun i FilterSearch – ikke på selve uddannelsessiderne. FactBox skal derfor ikke indsættes i sideredigeringen.
De faktaoplysninger, der skal vises på selve uddannelsessiderne (fx optagelsestal eller andre fakta under “Fakta om uddannelsen”), angives et andet sted – hvor og hvordan forklares senere i retningslinjen.
Det dobbelte vedligehold gælder kun i en overgangsperiode, indtil FilterSearch får en ny datakilde. Derefter udfases FactBox.
Uddannelseshero
Ansvar: FAK
Alle bachelorsider i dansk sprogversion skal bruge den nye hero, der altid viser:
Kolonne 1
- Studieby: Odense / Kolding / Sønderborg / Esbjerg / Vejle
- Niveau: Bachelor / Diplomingeniør
- Undervisningssprog: Dansk / Engelsk
Kolonne 2
- Studiestart: September / Februar / September eller februar
- Ansøgningsfrister: 15. marts / 5. juli / 15. marts og 5. juli
- Link til ”Optagelsestal for uddannelsen” (Ansøgningsfane)
Hero-billede
Ansvar: FAK
Til Hero-billede på tværs af sider anbefales studerende i faglig aktivitet (lab, felt, gruppearbejde etc.).
Info-lightbox
Ansvar: FAK
- Hvis uddannelsen har specialiseringer, skal tilføjes info per specialisering. Info om specialiseringer tilføjes lokalt. Info må maximalt være [uafklaret] antal tegn og skal overordnet tease for specialiseringen.
Ansvar: SDU-U
- Udbydes uddannelsen i forskellige uddannelsestyper fx bachelor og diplomingeniør, tilføjes global info-lightbox med følgende info:
- Bachelor: En bachelor er de første tre års uddannelse på universitetet.
- Diplomingeniør: Uddannelsen til diplomingeniør er en professionsbacheloruddannelse, der varer 3,5 år inkl. praktik.
CTA-knap
Ansvar: SDUK
Efter brugeren har foretaget de nødvendige valg vises en knap i menuen. Knappen håndteres globalt og indeholder et link til optagelse.dk i åbne ansøgningsperioder med teksten: ”Søg i kvote 2 før 15. marts” / ”Søg i kvote 1 før 5. juli”. Når ansøgningsperioden er lukket, er knappen inaktiv med teksten: ”Ansøgning åbner 1. februar”.
-
(Bruges kun hvis uddannelsen har flere varianter)
Formål og anvendelse
Denne underside anvendes, når uddannelsen udbydes i flere varianter, fx både som bachelor og diplomingeniør, har forskellige specialiseringer eller indhold, der varierer mellem campusser/byer.
Formålet er at give brugeren en overordnet introduktion til uddannelsen, inden vedkommende vælger type, specialisering eller by.
Sektionen skal hjælpe brugere, der scroller direkte ned på siden uden først at vælge en variant, med at forstå uddannelsens grundlæggende formål og faglige retning.
Teksten skal derfor være generel og dække alle varianter. Information, der er specifik for de enkelte varianter, beskrives på de underliggende sider og i info-lightbox.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvad er [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Beskriv uddannelsen i overordnede, generelle termer, fx ”En bachelor i [uddannelsesnavn] giver dig akademiske kompetencer inden for …” eller ”Uanset om du vælger uddannelsen som bachelor eller diplomingeniør lærer du / bliver du stærk i / får du vigtige kompetencer inden for …”
Overgang til CTA (valgfri, men anbefales)
Fx ”Der findes xx specialiseringer af [uddannelsesnavn]” eller ”[Uddannelsesnavn] udbydes som både bachelor og diplomingeniør.”
Big CTA Button, der åbner vindue med valg (fast komponent)
Fx “Vælg specialisering (/type/by) her for at læse mere om [uddannelsesnavn].”
Global Foldable Footer – orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Elementsti: /sitecore/content/Global/Footer Foldables/SDU/hvorfor-vaelge-sdu
Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Denne side anvendes, når brugeren har valgt en specifik variant af uddannelsen (type, specialisering og/eller studieby). Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen. Hvis uddannelsens indhold eller struktur er forskellig mellem varianterne, skal siden udarbejdes i separate versioner, så brugeren kun ser information, der er relevant for deres valg.
Formålet er at præsentere den valgte uddannelse mere konkret og detaljeret med fokus på udbytte, læring, relevans og oplevelse.
Indholdet på denne side er lokalt og uddannelsesspecifikt og udfyldes af fakultetet inden for de faste komponenter og overskrifter.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvorfor vælge [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Brødtekst, 5–7 linjer: Skriv med udgangspunkt i jeres viden om de studerende på uddannelsen – sælg drømmen. Skrivegreb: Start bredt, fx “[Uddannelsesnavn] giver dig viden om…”, indsnævr til læringsfokus, fx “Du lærer at … / Du bliver dygtig til …”, og slut med anvendelse, fx “… som du kan bruge til …” eller “som er efterspurgte kompetencer på mange arbejdspladser inden for …”.
Tænk What’s in it for me for den potentielle studerende og oversæt fag og kompetencer.
H3: [Uddannelsesnavn] er for dig, der… (valgfri)
- “er vild med matematik.”
- “ønsker en bred uddannelse, som du selv er med til at forme og kan trække i flere retninger.”
- “har mod på at blive udfordret på højt fagligt niveau – og selv byde ind.”
- “elsker vekselvirkningen mellem teori og praktisk anvendelse – både under studiet og i dit arbejdsliv.”
H2: Hvad lærer du? (fast overskrift)
Brødtekst, 4–6 linjer (+ evt. 3 bullets):
Skrivegreb: Tænk over at “oversætte” fag og akademisk indforståethed, fx “Du bliver trænet i at …” eller “Som studerende på [uddannelsesnavn] bliver du skarp til …”, “Efter uddannelsen kan du … (anvende, udvikle, analysere, bygge, formidle …)” og evt. “Du kan bruge [uddannelsesnavn] til …”.
- Korte, handlingsorienterede færdigheder (valgfri, 3–5).
H3: Undervisningsform (fast overskrift)
- “Du vil opleve en hverdag med både forelæsninger, gruppearbejde og praktiske øvelser.”
- “I hverdagen veksler du mellem forelæsninger, øvelser og gruppearbejde.”
- “Studiegrupper bruges til … / praktiske øvelser foregår typisk i …”
- “Du har adgang til moderne faciliteter (fx laboratorier/makerspace/studier) på …”
- “Mange oplever et tæt fællesskab med medstuderende og undervisere, hvilket giver ...”
Afslut med perspektiv (1 linje): fx “De kompetencer kan du bruge i …” / “Undervisningsformen ruster dig til …” / “Du er således klar til at …”.
Article Text i row 4/8 eller Big Related Box Slider (fast komponent)
Ansvar: FAK
Citatboks eller kort video med nuværende eller tidligere studerende, der fortæller om deres oplevelse af uddannelsen. Indholdet kan fx handle om motivation for at vælge uddannelsen, studiemiljø og studieliv, muligheder undervejs (udveksling, praktik osv.), faciliteter, undervisere eller fremtidsmuligheder og anvendelse af uddannelsen i job eller videre uddannelse.
Hvis der er ét portræt, bruges Article Text i row 4/8, hvor tekst eller citat placeres i row 4 og billede eller video i row 8. Ved to eller flere portrætter bruges komponenten Big Related Box Slider med billeder i målet 580x500px.
Portrættet skal åbnes i en lightbox og oprettes som:
- FeaturePage (artikel), ved portrætter bestående af tekst og billede/video.
- Landingpage, ved portrætter bestående af video. Her fjernes Article Container, Article Bottom og Old Related Bottom fra landingssiden, og videoen indlejres i en ArticleText placeret i placeholderen “Master” (alternativt i en Row12 i “Master”).
Overskriften skal gerne tage udgangspunkt i et citat eller tema fra portrættet – det bør ikke blot være navnet på den portrætterede.
Search relaterede (fast komponent)
Ansvar: FAK
Uddannelser, der ligner (fast overskrift)
Fold Out Icon Box – hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: FAK
Ofte stillede spørgsmål (fast overskrift)
Omfang: 3–5 uddannelsesspecifikke spørgsmål/svar, der skal indeholde [uddannelsesnavn], fx:
- “Hvor kan jeg læse [uddannelsesnavn]?”
- “Er det svært at læse [uddannelsesnavn]?”
- “Hvad kan man blive med en [uddannelsesnavn]?”
- “Hvor lang tid tager det at læse [uddannelsesnavn]?”
2–3 linjer pr. svar.
Note: Der må ikke oprettes generiske spørgsmål og svar lokalt. FAQ-indholdet skal være specifikt for den enkelte uddannelse, og uddannelsens navn skal indgå i spørgsmålet (fx “Hvor kan jeg læse journalistik?”).
Hvis der er behov for generiske spørgsmål og svar, skal de i stedet oprettes som globale FAQ’er, så de kan bruges på tværs af alle uddannelser. Dette sikrer, at siderne ikke konkurrerer internt om SEO eller GEO.
Global Foldable Footer: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et samlet overblik over, hvordan man bliver optaget på uddannelsen. Formålet er, at brugeren kan forstå både adgangskrav og optagelsesproces uden at blive sendt ud af uddannelsessiden. Derfor bygger siden på princippet om ét sammenhængende univers, hvor globale tekster og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster kombineres, så brugeren kan finde al relevant information dér, hvor de befinder sig.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis optagelsesvilkår varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
Article Text (tabel) i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Optagelsestal for [uddannelsesnavn] [årstal] (fast overskrift)
Vis de seneste optagelsestal for uddannelsen:
- Karakterkrav i kvote 1
- Adgangskvotient
- Standby-kvotient
- Antal optagede
- Ansøgninger
- Fordeling i kvote 1 og 2
Der tilføjes en info-lightbox med forklaringer til hvert begreb. Forklaringsteksterne er globale. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Tabs, hvid m. box border i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Sådan søger du optagelse (fast overskrift)
Design og rækkefølge af tabs er fast. Indholdet kan være globalt, globalt med lokale undtagelser eller helt lokalt afhængigt af uddannelsens optagelsesproces.
Tab 1: 1. Se adgangskravene (fast tab og overskrift)
Indholdet er uddannelsesspecifikt (lokalt) og beskriver de konkrete krav for at søge uddannelsen.
“Du kan blive optaget på uddannelsen, hvis du opfylder kravene til fag og har:
- en adgangsgivende eksamen, fx fra et gymnasium, med et karaktergennemsnit på minimum 7,0
- eller en adgangsgivende eksamen, fx fra et gymnasium, og består uniTEST, når du søger ind.
Læs mere om adgangsgivende eksamener [Link i lightbox].
H2: Krav til fag (overskrift afventer afklaring)
“Du skal have bestået følgende fag for at blive optaget på [uddannelsen]:”
- lorem ipsum
- lorem ipsum
- lorem ipsum
H3: Mangler du et fag? (hvis relevant)
Global info om supplering.
H2: Karakterkrav på minimum X (fast overskrift)
“Du skal have et karaktergennemsnit på minimum 7,0 for at søge optagelse i kvote 1. Hvis du ikke har et karaktergennemsnit på 7,0, kan du stadig søge ind, men skal så søge i kvote 2.”
H3: Garanteret optag (hvis relevant)
“Du er garanteret optagelse på [uddannelsesnavn], hvis du har et karaktergennemsnit på minimum 7,0 og du opfylder kravene til fag og niveauer. Det kaldes garantikvotient.”
H2: Særlige krav (hvis relevant)
H2: Merit (hvis relevant)
Tab 2: 2. Find ud af, om du skal søge i kvote 1 eller 2 (fast tab, overskrift kan tilpasses)
Overskrift og tekst er global for uddannelser, der følger den gængse optagelsesproces. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer. Indholdet tilpasses lokalt for uddannelser, der fx ikke har både kvote 1 og kvote 2 (fx journalistik).
Tab 3: 3. Send din ansøgning (fast tab og overskrift)
Overskrift og tekst er global for uddannelser med standardproces. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer. Indholdet tilpasses lokalt, hvis ansøgningsflowet afviger (fx særlige deadlines eller portaler).
Global Article Text i row 4/8 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Brødteksten er global for uddannelser med standardproces. Kan tilpasses lokalt ved særlige forløb (fx ekstra tests eller tidlige optag). Illustration er fast.
H2: Når du har søgt (fast overskrift)
Til kvote 1: 01.09–21.03
“Når du har søgt om optagelse, får du et login til optag.sdu.dk. Her får du al info om din ansøgning og det endelige svar, så husk at holde øje.
- Du får svar på din ansøgning 28. juli på optag.sdu.dk.
- Bekræft studieplads på optag.sdu.dk senest 4. august."
Til kvote 2: 21.03–01.09
“Når du har søgt om optagelse, får du et login til optag.sdu.dk. Her får du al info om din ansøgning og det endelige svar, så husk at holde øje.
- Tilmeld dig uniTEST senest 20. marts.
- 27. marts – 25. april: Deltag i uniTEST.
- Du får svar på din ansøgning 28. juli på optag.sdu.dk.
- Bekræft studieplads på optag.sdu.dk senest 4. august."
Global Fold Out Icon Box – hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Hvad betyder…? (fast overskrift)
Indeholder forklaringer på centrale begreber i optagelsesprocessen. Spørgsmål og svar er globale tekster og ændres ikke lokalt. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Standardbegreber inkluderer:
- Kvote 1
- Kvote 2
- uniTEST / optagelsesprøve
- Standby-plads
- Karakterkrav
- Adgangsgivende eksamen
- Adgangskvotient
- Garantikvotient
Hvis et begreb ikke er relevant for uddannelsen (fx kvote 1 eller garantikvotient), fjernes det.
Global Link Section i row 444 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Særlige forhold (fast overskrift)
Link Section med links til lightboxes med indhold fra vejledningsuniverset. Indholdet erstatter nuværende sider om særlige forhold og dækker særlige optagelsesforhold på tværs af uddannelser.
Omfatter fx:
- Optagelse med udenlandsk/international eksamen
- Supplering
- Genindskrivning, overflytning og studieskift
- Særlige regler, hvis du har en kandidatuddannelse
- Ansøgning om dispensation
- Tidligt optag ved funktionsnedsættelse
- Dispensation
Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et overblik over, hvordan uddannelsen er struktureret i hele studietiden, herunder progression, fagligt indhold, arbejdsform og valgmuligheder.
Formålet er at give et realistisk og brugervenligt indblik i, hvordan uddannelsen forløber i praksis – fra grundlæggende kurser til fordybelse, specialisering og videreuddannelse.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis uddannelsens opbygningen varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden, så brugeren kun ser information, der er relevant for deres valg.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvordan er [uddannelsesnavn] opbygget? (fast overskrift)
Brødtekst, 4–5 linjer: Beskriv kort uddannelsens længde og overordnede sammensætning.
Skrivegreb: Fx ”[Uddannelsesnavn] varer 3 år, og hvert studieår er opdelt i 2 semestre. Der er mulighed for udvekslingsophold, praktik og projektforløb i løbet af studietiden.”
Suppler evt. med fx “Du starter med grundlæggende kurser i …” og “Senere får du mulighed for at specialisere dig i …”
Beskriv sidefag eller tilvalg her, hvis valget ændrer uddannelsens struktur eller forløb. Brug tydelig opdeling – gerne med tabs, hvor hvert forløb vises med sit eget ODIN-script.
Skrivegreb: Fx ”På [uddannelsesnavn] skal du vælge, om du vil tage uddannelsen med eller uden et sidefag eller tilvalg. Et sidefag og et tilvalg er et ekstra fag, som du kombinerer med dit hovedfag. Et sidefag fortsætter på din kandidatuddannelse, et tilvalg afsluttes på bacheloren. Dit valg påvirker, hvordan uddannelsens sidste semestre er sammensat. Herunder kan du se, hvordan studieforløbet ser ud med og uden sidefag eller tilvalg.”
[Tabs eller ODIN-script] i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Der er to muligheder for at vise opbygningen af uddannelsens semestre. Begge løsninger er tilladt. Fakultetet vælger den løsning, der passer bedst til uddannelsens behov, indhold og arbejdsgange.
1. Tabs, hvid m. box border (anbefales)
Indsæt tabs og beskriv uddannelsens sammensætning opdelt i år 1, 2 og 3. Hav fokus på læringsforløb og udvikling – ikke pensumlister. Undgå studieordningssprog.
Skriv fx ”Det første år på [uddannelsesnavn] giver dig grundlæggende viden om …” eller “Først arbejder du med …” og ”På uddannelsens andet år kommer du i dybden med …”
Inkluder:
- Fagliste med ECTS og eksamensform
- Info om praktik/udveksling
- Links: studieordning, kurser/fag
2. ODIN semestertabel (alternativ mulighed)
ODIN-tabel kan anvendes, hvis man ønsker automatisk opdatering og fuld overensstemmelse med studieordningen.
Fordelen er mindre vedligehold og sikring af datakonsistens. Ulempen er sproget og visningen, som er mere studieordningspræget og mindre målgruppevenlig.
Der arbejdes fortsat på en automatiseret og mere brugervenlig integration af ODIN. Indtil en fælles løsning foreligger, giver tabs mest fleksibilitet i formidlingen, men begge løsninger er gangbare.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Valg og muligheder (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer + Fold Out List: Indled med kort beskrivelse af, hvornår der er valgfag, udlandsophold, projekter eller specialiseringer og uddyb hvert punkt i Fold Out List.
Beskriv sidefag eller tilvalg her, hvis valget ikke ændrer opbygningen af uddannelsen, men har betydning for den studerendes faglige profil eller retning. Forklar kort, hvilke muligheder der findes, og hvordan de former uddannelsen.
Skrivegreb, fx “Undervejs på [uddannelsesnavn] kan du vælge et sidefag eller tilvalg. Et sidefag og et tilvalg er et ekstra fag, som du kombinerer med dit hovedfag. Et sidefag fortsætter på din kandidatuddannelse, et tilvalg afsluttes på bacheloren. Dit valg er med til at forme din faglige profil og giver dig nye muligheder inden for fx [sidefag 1], [sidefag 2] eller [sidefag 3].”
Tabel-skabelon i row 12 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Der indsættes et skema, der viser en typisk uge. Skemaet skal give et realistisk indblik i arbejdsbelastning og variation mellem forelæsninger, øvelser og gruppearbejde.
Vælg CSS-skabelonen: ”ugeskema” ved oprettelse af tabellen. Den sikrer, at ugeplanen følger SDU’s visuelle profil og er mobiloptimeret.
H2: Eksempel på skema (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer: Forklar, at skema varierer, men at eksemplet viser et typisk billede, fx “Et typisk skema viser, at du bruger ca. 20 timer på undervisning og øvelser og yderligere 20 timer på selvstudie og gruppeprojekter.”
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Indholdet i denne sektion er globalt for den enkelte uddannelse og genbruges også under “Karriere”.
H2: Mulige kandidatuddannelser (fast overskrift)
Forklar, at bachelor ikke nødvendigvis er (men kan være) en slutdestination, fx “De fleste vælger at supplere deres bachelor i [uddannelsesnavn] med en kandidatuddannelse.”
Nævn sidefag eller tilvalg, når valget har betydning for, hvilke kandidatuddannelser den studerende kan søge ind på. Forklar kort, hvordan de forskellige valg åbner eller begrænser adgangen til bestemte retninger.
Skrivegreb, fx "Dit valg af sidefag eller tilvalg kan have betydning for, hvilke kandidatuddannelser du kan søge ind på. Vælger du fx [sidefag], kan du søge ind på [kandidat 1], mens andre valg kan føre videre til [kandidat 2] eller [kandidat 3]."
Fx ”Bachelor i [uddannelsesnavn] giver dig ret til at læse følgende kandidatuddannelser:”
- Oplist de kandidatuddannelser, bacheloren giver adgang til (retskrav) med link til de relevante kandidatsider.
Derefter fx ”Andre kandidatuddannelser, som mange også vælger at kombinere med bachelor i [uddannelsesnavn]:”
- Oplist øvrige muligheder uden retskrav. Sørg for, at det er tydeligt, at der ikke er retskrav på disse uddannelser.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren indblik i, hvordan det er at være studerende på uddannelsen.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (studieby), så informationen om studiemiljøet opleves relevant og konkret. Hvis studielivet varierer mellem studiebyer, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
Formålet er at give et realistisk og tiltalende billede af hverdagen som studerende og fremhæve de fællesskaber, faciliteter og muligheder, der kendetegner uddannelsen.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvordan er studiemiljøet på [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Brødtekst, 5–7 linjer: Beskriv studiemiljøet på den specifikke uddannelse, fx “På [uddannelsen] vil du opleve et tæt fællesskab, hvor …” eller “På [uddannelsesnavn] sikrer studiegrupperne både faglige og sociale fællesskaber, som …” Fremhæv det, der kendetegner undervisningsformen og relationen mellem studerende og undervisere, fx “Undervisere og studerende arbejder tæt sammen om …” eller “Studiegrupper og faglige fællesskaber hjælper dig til …”
H3: Foreninger og fællesskaber (valgfri)
Her kan der tilføjes uddannelsesspecifik information om faglige og sociale studenterforeninger, netværk og aktiviteter på tværs af årgange, fx:
- faglige foreninger
- fredagsbarer
- revyer
- sportsforeninger
- events og netværk
Konkrete eksempler gør studiemiljøet levende og troværdigt.
H2: Hvilke faciliteter får du adgang til? (valgfri)
Brødtekst, 3–5 linjer: Beskriv de vigtigste faciliteter, der er særlige og relevante for netop denne uddannelse.
Eksempler kan være:
- Biblioteker og læsesale
- Studie- og projektområder
- Lounge- og fællesrum
- Klinikker / laboratorier / makerspace / it-faciliteter (hvis relevant)
- Specialiserede ressourcer (fx moot court, medieproduktion, eye-tracking-lab, arkiver, interviewrum)
Blær gerne, hvis der er særlige styrker, fx “Som studerende har du adgang til moderne laboratorier, hvor …” eller “Du kan bruge [makerspace/værksteder/it-faciliteter] til …”
H3: Fælles faciliteter på campus (fast komponent)
Ansvar: SDUKGlobal tekst pr. studieby med information om fælles faciliteter.
- Odense: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-odense
- Esbjerg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-esbjerg
- Kolding: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-kolding
- Sønderborg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-soenderborg
- Vejle er ikke klar.
Globale Article Texts i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDUK
H2: [Studieby] som studieby
Global tekst pr. studieby baseret på studieby-sider og nuværende studielivssider. Formidler byens muligheder, campusmiljø, fællesskaber og rammer for studentertilværelsen.
- Odense: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-odense
- Esbjerg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-esbjerg
- Kolding: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-kolding
- Sønderborg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-soenderborg
- Vejle: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-vejle
Autoplay af dronefilm fra studieby (fast element).
- Odense: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-odense
- Esbjerg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-esbjerg
- Kolding: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-kolding
- Sønderborg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-soenderborg
- Vejle på vej
Global: Article Texts i forskellige rows (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Billedgalleri
Galleri med billeder af studerende i faglige og sociale aktiviteter. Der stilles variationer til rådighed pr. studieby og, når relevant, pr. fakultet, så galleriet kan afspejle lokale forhold og visuelle behov.
Galleriet laves ved at indsætte en row 12, hvori der placeres to row 6/6 efter hinanden. I første row 6/6 tilføjes to row 6/6 i højre column under hinanden. I anden row 6/6 tilføjes to row 6/6, én i hver column. Herefter kan der indsættes de globale article texts med billeder.
Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/billedgalleri
Article Text i row 8/4 (valgfri)
Ansvar: FAK
H2: Når du starter på uddannelsen
Brødtekst (3–5 linjer): Beskriv studiestarten eller overgangen fra gymnasium til universitet.
Skrivegreb: Gå efter at skabe tryghed i den nye situation, der for nogle kan være en stor omvæltning med både studie og ny by, fx “Som ny studerende bliver du taget godt imod med introforløb og tutorordninger, der hjælper dig ind i både det faglige og sociale fællesskab.” “Du lærer dine medstuderende at kende gennem …” “Deltag i alt det, du kan, i løbet af studiestarten – så får du et godt fundament for resten af din studietid og …” “Der bliver taget godt hånd om dig og dine nye medstuderende, så I får en tryg og grundig start på studiet …”
Indholdet kan tilpasses på den enkelte uddannelse og fremhæve særlige introaktiviteter, støtteordninger, studiestartsevents eller andre elementer, der er specifikke for uddannelsen.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren indblik i mulighederne efter endt studie – både ift. videreuddannelse og job.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis der er forskel på karriere mellem uddannelsens varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
Formålet er at skabe realistiske forventninger til bachelorens videre vej og samtidig vise uddannelsens relevans og anvendelsesmuligheder på arbejdsmarkedet.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
FactList, hvid m. box border i row 8/4 (valgfri)
Ansvar: FAK
Kan anvendes til at fremhæve relevante fakta om karriereudsigter, fx:
- Dimittendledighed
- Gennemsnitsløn
- Andel i job efter 6 måneder
- Typiske brancher
- Videreuddannelsesrate
- Andre relevante nøgletal
Tal skal indsættes som img (persp-solid), og design bestilles ved Grafisk Center for at sikre overensstemmelse med visuel identitet.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvad kan du med bachelor i [uddannelsesnavn]?
Brødtekst, 2–3 linjer: Vis, at der er flere muligheder med en bachelor, fx “Med en bachelor i [uddannelsesnavn] kan du gå direkte ud på arbejdsmarkedet, du kan læse videre på en direkte overbygning eller gå i en ny retning med en kandidatuddannelse inden for noget helt andet.”
Beskriv, hvilke brancher/jobfunktioner bachelor + kandidat kan føre til, fx “Dine jobmuligheder afhænger af, hvilken kandidat du læser videre på.” eller “Uanset hvilken kandidat du vælger, har du gode jobmuligheder inden for …”
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Mulige kandidatuddannelser (fast overskrift)
Dette indhold er globalt for den enkelte uddannelse og genbruges også under Opbygning. Anbefalinger kan læses i afsnittet under Opbygning.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Jobmuligheder
Brødtekst, 4–6 linjer: Beskriv typiske jobfunktioner, -områder og brancher, fx “Andre, der har læst [uddannelsesnavn], arbejder typisk med …” eller “Du kan finde job inden for brancher som …” eller “Mange vælger at kombinere deres kandidat med … og får arbejde i …”
Nævn sidefag eller tilvalg, hvis det påvirker den studerendes jobprofil eller kompetenceområde. Sæt fokus på, hvordan valget kan forme karriereveje og give adgang til bestemte brancher eller typer af stillinger.
Skrivegreb, fx "Dit valg af sidefag eller tilvalg er med til at forme din faglige profil og dine jobmuligheder. Et sidefag i fx [sidefag] kan føre til job inden for [branche 1], [branche 2] eller [branche 3]."
Article Text i row 4/8 eller Big Related Box Slider (fast komponent)
Ansvar: FAK
Citatboks eller kort video med alumnefortælling(er). Fortællingerne skal komme fra tidligere studerende (ikke nuværende) og kan handle om:
- Overgangen fra studie til job
- Hvordan uddannelsen forberedte dem fagligt og personligt
- Karriereveje og jobtyper
- Betydningen af netværk, praktik, specialisering osv.
Hvis der er ét portræt, bruges Article Text i row 4/8, hvor tekst eller citat placeres i row 4 og billede eller video i row 8. Ved to eller flere portrætter bruges komponenten Big Related Box Slider med billeder i målet 580x500px.
Portræt-oprettelse
- FeaturePage: ved portrætter bestående af tekst og billede/video.
- Landingpage: ved portrætter bestående af video. Her fjernes Article Container, Article Bottom og Old Related Bottom fra landingssiden, og videoen indlejres i en ArticleText placeret i placeholderen ”Master” (alternativt i en Row12 i ”Master”).
Overskriften skal gerne tage udgangspunkt i et citat eller tema fra portrættet – det bør ikke blot være navnet på den portrætterede.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et samlet overblik over de forskellige måder, hvorpå de kan møde eller besøge SDU – både fysisk, online og gennem direkte kontakt med studerende eller vejledere.
Formålet er at hjælpe brugeren til at tage næste skridt i deres studievalg, fx ved at opleve SDU i praksis og få svar på spørgsmål fra relevante personer.
Siden bygger på princippet om ét sammenhængende univers: Alle links åbner i lightbox, så brugeren forbliver i løsningen og ikke sendes ud på eksterne sider.
Strukturen er global med faste komponenter og faste titler, mens de konkrete links kan tilpasses lokalt, så de matcher den enkelte uddannelse og studieby.
Kassogram i row 12 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Indsæt et kassogram lokalt med nedenstående faste overskrift og teaser og tilføj kassogrambokse, der peger op til de rette elementer globalt. Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Kassogram/sdu.dk/uddannelsessider/moed-sdu. Infomøder tilføjes lokalt. Hvis I implementerer retningslinjerne før OSU, skal "Book en vejleder" tilføjes lokalt. Når omstillingen er realiseret, skal "Book en vejleder" pege på en global kassogramboks.
Mød SDU (fast overskrift)
Teaser (fast): “Der er flere måder, du kan opleve SDU på – både ved at besøge os, møde os online eller tale med en vejleder. Vælg den mulighed, der passer dig bedst.”
Titler i kassogram er faste og må ikke omskrives, måned angives hvor relevant:
- Deltag i (online) infomøde om [uddannelsesnavn] (valgfri – kun, hvis relevant for uddannelse/fakultet)
- Kom til Åbent Hus i [studieby] i [måned] (linker til Åbent Hus for studiebyen)
- Bliv Studerende for en dag i [måned] (linker til Studerende for en dag for fakultet)
- Book en vejleder
Alle links skal åbne i lightbox for at fastholde brugeren i samme univers.
Article Text i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Indholdet er lokalt, og der skal vælges en studerende fra den pågældende uddannelse (ikke en generel studenterambassadør).
H2: Tal med en studerende fra [uddannelsesnavn] (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer + linktekst: Fx “Vil du vide, hvordan det er at læse [uddannelsesnavn]? Du kan skrive eller tale direkte med en studerende på uddannelsen og få svar på dine spørgsmål om alt fra studiemiljø og undervisning til fag og fællesskab.”
Link skal åbne i lightbox, så brugeren fastholdes i samme univers. I row 8 indsættes Article Text med billede af den pågældende studerende.
Indholdet bør opdateres løbende for at sikre, at den studerende stadig er aktiv og relevant.
Lokal/global Link Section i row 444 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Indsæt en Link Section lokalt med nedenstående faste overskrift og tilføj Link items, der peger op mod relevante elementer globalt. Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global LinkSection/sdu.dk/uddannelsessider/ba-da-moed-sdu.
H2: Flere muligheder (fast overskrift)
Faste linktitler:
- Kom i studiepraktik i oktober
- Besøg SDU med din gymnasieklasse
- Kig forbi Forskningens Døgn i april
- Kom i praktik som grundskoleelev
- Deltag i SDU’s talentprogram
- Oplev IT Camp for piger
Alle links åbner i lightbox.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et klart overblik over, hvem de skal kontakte afhængigt af deres spørgsmål.
Formålet er at sikre, at brugeren hurtigt kan få hjælp til både uddannelsesfaglige spørgsmål og optagelsesrelaterede spørgsmål uden at blive sendt ud af løsningen.
Siden følger princippet om ét sammenhængende univers: Kontaktmuligheder præsenteres i faste komponenter, og eksterne links åbner i lightbox.
Strukturen er global, men indholdet i den første faktaboks er uddannelsesspecifikt (lokalt), mens den anden er global.
FactList i row 6/6, hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: FAK
Lokalt indhold. Link skal åbne i lightbox.
H2: Spørg om [uddannelsesnavn] (fast overskrift)
Fx “Studievejlederne på [fakultet] er klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål om fx:”
- uddannelsens indhold og opbygning.
- hverdagen som studerende.
- dine muligheder for udlandsophold.
[Skriv til xx@sdu.dk] for at booke et vejledningsmøde eller telefonmøde.”
Global FactList i row 6/6, hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Globalt indhold. Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Factlist/sdu.dk/uddannelsessider/kontakt
H2: Spørg om optagelse og adgangskrav (fast overskrift)
Optagelsen på SDU er klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål om fx:
- dit valg af uddannelse.
- adgangskrav.
- hvordan du søger ind.
Skriv, ring eller kig forbi.
Se hvornår og hvordan (åbner i lightbox)Note: Denne sektion vil blive revideret i 2026 i forbindelse med omstillingen af SDU’s uddannelsesadministration, da kontakt- og vejledningsstrukturer kan ændre sig.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.