Præsentation af bacheloruddannelser (EN) på sdu.dk
Retningslinjerne for bachelorsiderne (EN) på sdu.dk udgør SDU’s centrale styringsdokument for, hvordan bacheloruddannelser præsenteres på sdu.dk.
Retningslinjerne fastlægger bindende rammer og krav, som alle fakulteter og enheder er forpligtet til at følge, med henblik på at sikre en ensartet, professionel og strategisk forankret præsentation af uddannelserne.
Retningslinjerne definerer den obligatoriske struktur, indholdsniveau, tone of voice, visuelle identitet, komponentbrug og brugerrejse, så bacheloruddannelserne fremstår kvalitetssikrede, sammenlignelige og gennemsigtige for brugerne og som én samlet portefølje under SDU’s brand.
-
Formål med uddannelsessiderne for bachelor
Formålet med uddannelsessiderne er at give potentielle studerende et solidt, retvisende og forståeligt grundlag for at vælge bacheloruddannelse. Siderne skal præsentere uddannelsen på en måde, der gør det muligt for brugeren at vurdere, om uddannelsens indhold, krav, arbejdsformer og muligheder passer til vedkommendes interesser og forudsætninger.
Siderne skal formidle centrale elementer som:
- uddannelsens faglige profil og opbygning
- adgangskrav og forventninger
- studiemiljø og læringsformer
- karriere- og videreuddannelsesmuligheder
Informationen skal være korrekt, gennemsigtig og tilstrækkeligt detaljeret, så brugeren kan danne sig et realistisk billede af uddannelsen og konsekvenserne af sit valg.
Målgruppe(r) for uddannelsessiderne for bachelor
Målgruppen for uddannelsessiderne er internationale potentielle studerende med udenlandsk adgangsgivende eksamen.
Sekundære målgrupper kan omfatte forældre og andre beslutningstagere omkring den potentielle ansøger.
Struktur og indhold
Alle uddannelsessider skal ud over (potentielt) to forsider – ”About” før valg af type/specialisering/by og ”About” efter valg af type/specialisering/by – indeholde følgende undersider:
- Admission
- Structure
- Student life
- Careers
- Meet SDU
- Contact
Rækkefølgen og navngivningen på undersiderne er fast og må ikke ændres. Der må ikke oprettes nye eller andre menupunkter. Hvorvidt uddannelsessiden har to forsider, afhænger af, om uddannelsen har variationer, dvs. udbydes i forskellige typer (bachelor, diplom), specialiseringer eller byer.
-
Sprogligt
For sproglige retningslinjer henvises til SDU’s generelle anbefalinger til webtekster, som kan ses på SDUnet under Webkommunikation.
Generelt anbefaler SDU at bruge sentence case i overskrifter, dvs. kun første ord og eventuelle egennavne skrives med stort begyndelsesbogstav.
Tone of voice kan med fordel være lidt mere formel end den danske, men husk at holde sproget enkelt; størstedelen af målgruppen har ikke engelsk som førstesprog.
Navngivning i ListTitle
Ansvar: FAK
- På forsiden: [Uddannelsesnavn], [gradsbetegnelse, hvis relevant for brugeren]. På undersider: [Uddannelsesnavn].
- Specialisering, by og andre parametre skal ikke indgå i ListTitle.
- Tilføj ikke (EN) i titlen.
Metatekster
Ansvar: FAK
- Metatitel (≤ 60 tegn) og metabeskrivelse (≤ 155 tegn) skal udfyldes. Metatitlen skal være unik, hvorfor det anbefales at nævne [uddannelsesnavn].
- Teksterne skal skrives målgruppeorienteret og med centrale søgeord.
- Sørg for, at sidens nøgleord optræder først eller tidligt i teksten.
Open Graph
Ansvar: FAK
- Udfyld titel, beskrivelse og billede (1200x630px), så siderne vises korrekt på sociale medier.
Keywords
Ansvar: FAK
- Tilføj keywords i indholdsredigeringen for forsiden om interest, campus city og faculty, for at uddannelsen vises i FilterSearch-oversigten.
FactBox
Ansvar: SDU-U
FactBox videreføres udelukkende i en overgangsperiode, fordi den aktuelt anvendes som datakilde til FilterSearch-oversigten. Indhold i FactBox (admission quotient, campus, teaching language og tuition fee for non-EU/EEA students) udfyldes i indholdsredigeringen og anvendes kun i FilterSearch – ikke på selve uddannelsessiderne. FactBox skal derfor ikke indsættes i sideredigeringen.
De faktaoplysninger, der skal vises på selve uddannelsessiderne (fx optagelsestal eller andre fakta under “Fakta om uddannelsen”), angives et andet sted – hvor og hvordan forklares senere i retningslinjen.
Det dobbelte vedligehold gælder kun i overgangsperioden, indtil FilterSearch får en ny datakilde. Derefter udfases FactBox.
Uddannelseshero
Ansvar: FAK
Alle bachelorsider i engelsk sprogversion skal bruge den nye hero, der altid viser:
Kolonne 1
- Campus city: Sønderborg / Odense / Vejle / Kolding / Esbjerg
- Level: Bachelor / Bachelor of Engineering (BEng)
- Language: English
- Start of studies: February / September / February or September
Kolonne 2
- Application deadline: 15 March, 12 noon CET
- Tuition fee for non-EU/EEA students: EUR xxxx per semester
- Student housing: Guaranteed (ved Sønderborg skal punktet ikke fremgå. Der forventes for nuværende garanteret housing i Vejle)
- Link til ”Admission statistics for the programme” (Admission-fane)
Hero-billede
Ansvar: FAK
Til Hero-billede på tværs af sider anbefales studerende i faglig aktivitet (lab, felt, gruppearbejde). Tænk gerne over, om internationale studerende kan spejle sig i / identificere sig med billedet.
Info-lightbox
Ansvar: FAK
- Hvis uddannelsen har specialiseringer, skal der tilføjes info per specialisering. Info om specialiseringer tilføjes lokalt. Info må maximalt være [uafklaret] antal tegn og skal overordnet tease for specialiseringen.
Ansvar: SDU-U
- Hvis der findes forskellige uddannelsestyper til bacheloruddannelser, fx bachelor og diplomingeniør, tilføjes global info-lightbox:
- Bachelor’s programme: A Bachelor of Science in Engineering (BSc) is a 3-year full-time undergraduate programme.
- Bachelor of Engineering: A Bachelor of Engineering (BEng) is a full-time undergraduate programme which takes 3.5 years incl. internship.
CTA-knap
Ansvar: SDUK
Efter brugeren har foretaget de nødvendige valg, vises en knap i menuen. Knappen håndteres globalt og indeholder et link til optagelse.dk i åbne ansøgningsperioder (1. feb.–15. marts): ”Apply before 15 March”. Knappen er inaktiv, når ansøgningen er lukket (15. marts - 1. feb.) og viser teksten: ”Opens for applications 1 Feb.”.
-
(Bruges kun, hvis uddannelsen har flere varianter)
Formål og anvendelse
Denne underside anvendes, når uddannelsen udbydes i flere varianter, fx både som bachelor og diplomingeniør, har forskellige specialiseringer eller har indhold, der varierer mellem campusser/byer.
Formålet er at give brugeren en overordnet introduktion til uddannelsen, inden vedkommende vælger type, specialisering eller by.
Sektionen skal hjælpe brugere, der scroller direkte ned på siden uden først at vælge en variant, med at forstå uddannelsens grundlæggende formål og faglige retning.
Teksten skal derfor være generel og dække alle varianter. Information, der er specifik for de enkelte varianter, beskrives på de underliggende sider og i info-lightbox.
FactList, hvid m. box border i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Overskrift og brødtekst er fast, og komponenten stilles til rådighed til smartkopiering, så formulering og udtryk er ens på tværs af alle engelsksprogede bachelorsider.
Da linket til den danske version er lokalt for hver uddannelse, skal fakultetet selv indsætte det korrekte link på den enkelte side.
If you hold Danish qualifications
If you have graduated from a Danish institution (STX, HF, HHX, HTX or EUX), please see the Danish version of this page for relevant information.→ Go to the Danish version of this page
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: What is [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Beskriv uddannelsen i overordnede, generelle termer, fx “A bachelor’s degree in [uddannelsesnavn] will give you a solid foundation in …” eller “Through studying [uddannelsesnavn] you will learn to …” eller “The bachelor’s programme [uddannelsesnavn] will give you a …”
Overgang til CTA (valgfri, men anbefalet)
Fx “[Uddannelsesnavn] has xx tracks – each with its own focus.”
Big CTA Button, der åbner modalvindue med valg (fast komponent)
Fx “Choose track to read more about [uddannelsesnavn].”
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
“Right in the heart of Scandinavia and Denmark, the University of Southern Denmark (SDU) is perfectly placed to offer you a world-class education while taking advantage of the inclusive and relaxed Danish lifestyle.
Every year, SDU welcomes highly qualified, ambitious and curious students who pursue high levels of professional expertise. Here, you are expected to play an active role in classes and lectures; Denmark’s progressive academic culture and high educational standards are founded on open debate and problem-based learning methods.
As a student at SDU, you’ll be part of an international study environment and live in a student-friendly city that gives you the best conditions to thrive academically, socially and personally.”
Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Denne side anvendes, når brugeren har valgt en specifik variant af uddannelsen (type, specialisering og/eller studieby). Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen. Hvis uddannelsens indhold eller struktur er forskellig mellem varianterne, skal siden udarbejdes i separate versioner, så brugeren kun ser information, der er relevant for deres valg.
Formålet er at præsentere den valgte uddannelse mere konkret og detaljeret med fokus på udbytte, læring, relevans og oplevelse.
Indholdet på denne side er lokalt og uddannelsesspecifikt og udfyldes af fakultetet inden for de faste komponenter og overskrifter.
FactList, hvid m. box border i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Overskrift og brødtekst er fast, og komponenten stilles til rådighed til smartkopiering, så formulering og udtryk er ens på tværs af alle engelsksprogede bachelorsider.
Da linket til den danske version er lokalt for hver uddannelse, skal fakultetet selv indsætte det korrekte link på den enkelte side.
If you hold Danish qualifications
If you have graduated from a Danish institution (STX, HF, HHX, HTX or EUX), please see the Danish version of this page for relevant information.→ Go to the Danish version of this page
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Why choose [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Brødtekst, 5–7 linjer: Skriv med udgangspunkt i jeres viden om de studerende på uddannelsen – sælg drømmen.
Skrivegreb: Start bredt, fx “[Uddannelsesnavn] will provide you with knowledge about …”, indsnævr til læringsfokus, fx “You will learn to …” / “You will build …”, og slut med anvendelse, fx “… which will be useful in …” eller “which are sought after in many workplaces …”
Tænk "What’s in it for me?" for den potentielle studerende og “oversæt” fag og kompetencer.
H3: Choose [Uddannelsesnavn] if you… (valgfri)
3–5 bullets, der færdiggør sætningen. Kan adressere interesser, nysgerrighed, studieliv, fremtidsdrømme, jobmuligheder etc.
- “love to solve complex maths tasks.”
- “want a sought-after education that you can modify and adapt to match your interests and ambitions.”
- “are ready for high academic standards and to contribute in classes and groupwork.”
- “love the interaction between theory and practice – both during your studies and in your career.”
H2: Course highlights (fast overskrift)
Brødtekst, 4–6 linjer (+ evt. 3 bullets):
Skrivegreb: Tænk over at “oversætte” fag og akademisk indforståethed, fx “You will learn to /gain understanding of…” eller “When studying [uddannelsesnavn], you will master /encounter /discover …”, “After graduation you will be able to (use, develop, analyse, build …)” og evt. “You can use [uddannelsesnavn] to /when /for …”
Korte, handlingsorienterede færdigheder (valgfri, 3–5).
H3: Teaching (fast overskrift)
Indled med: “Critical thinking and freedom of speech are core values in the Danish education system, and you will be encouraged to analyse, question and discuss the course topics and materials.”
Suppler med 2–3 linjer om studiemiljø på den specifikke uddannelse, fx:
- “When studying [uddannelsesnavn], you will experience a mix of lectures, group work and practical exercises.”
- “In a typical week, you will take part in lectures, group work and practical exercises.”
- “You will be part of a study group, which is … / which will help you …”
- “You will have access to modern facilities such as … (fx labs /makerspace).”
- “There is a progressive approach to learning in Denmark, and you will most likely have a relaxed relationship with both peers and lecturers ...”
Afslut med perspektiv (1 linje): fx “The competences you acquire will be useful when you …” eller “The academic culture and teaching methods will prepare you for/to …”
Article Text i row 4/8 eller Big Related Box Slider (fast komponent)
Ansvar: FAK
Citatboks eller kort video med nuværende eller tidligere internationale studerende, der fortæller om oplevelsen af at studere i Danmark. Det kan handle om motivationen for at vælge SDU, undervisningsformen, studiemiljøet og hverdagen som international studerende, muligheder undervejs (udveksling, praktik osv.) eller fremtidige karrieremuligheder.
Hvis der er ét portræt, bruges ArticleText i row 4/8, hvor tekst eller citat placeres i row 4 og billede eller video i row 8. Ved to eller flere portrætter bruges komponenten Big Related Box Slider med billeder i målet 580×500px.
Portrættet skal åbnes i en lightbox og oprettes som:
- FeaturePage (artikel), ved portrætter bestående af tekst og billede/video.
- Landingpage, ved portrætter bestående af video. Her fjernes Article Container, Article Bottom og Old Related Bottom fra landingssiden, og videoen indlejres i en ArticleText placeret i placeholderen “Master” (alternativt i en Row12 i “Master”).
Overskriften skal gerne tage udgangspunkt i et citat eller tema fra portrættet – det bør ikke blot være navnet på den portrætterede.
Search relaterede (fast komponent)
Ansvar: FAK
Similar programmes (fast overskrift)
Fold Out Icon Box – hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: FAK
FAQ (fast overskrift)
Omfang: 3–5 uddannelsesspecifikke spørgsmål/svar, der skal indeholde [uddannelsesnavn], fx:
- “Where can I study [uddannelsesnavn]?”
- “Is it difficult to study [uddannelsesnavn]?”
- “Which jobs am I qualified for with a degree in [uddannelsesnavn]?”
- “How long does it take to study [uddannelsesnavn]?”
2–3 linjer pr. svar.
Note: Der må ikke oprettes generiske spørgsmål og svar lokalt. FAQ-indholdet skal være specifikt for den enkelte uddannelse, og uddannelsens navn skal indgå i spørgsmålet (fx “Hvor kan jeg læse journalistik?”).
Hvis der er behov for generiske spørgsmål og svar, skal de i stedet oprettes som globale FAQ’er, så de kan bruges på tværs af alle uddannelser. Dette sikrer, at siderne ikke konkurrerer internt om SEO eller GEO.
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet "About"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver internationale studerende et samlet overblik over, hvordan man bliver optaget på uddannelsen.
Formålet er, at brugeren kan forstå både adgangskrav og optagelsesproces uden at blive sendt ud af uddannelsen. Derfor bygger siden på princippet om ét sammenhængende univers, hvor globale tekster og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster kombineres, så brugeren kan finde al relevant information dér, hvor de befinder sig.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis optagelsesvilkår varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
FactList, hvid m. box border i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Overskrift og brødtekst er fast, og komponenten stilles til rådighed til smartkopiering, så formulering og udtryk er ens på tværs af alle engelsksprogede bachelorsider.
Da linket til den danske version er lokalt for hver uddannelse, skal fakultetet selv indsætte det korrekte link på den enkelte side.
If you hold Danish qualifications
If you have graduated from a Danish institution (STX, HF, HHX, HTX or EUX), please see the Danish version of this page for relevant information.→ Go to the Danish version of this page
Article Text (tabel) i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Admission statistics for [uddannelsesnavn] [årstal] (fast overskrift)
Vis de seneste optagelsestal for uddannelsen:
- Admission GPA
- Standby GPA
- Admitted
- Applications
Tilføj en info-lightbox med forklaringer til hvert begreb. Forklaringsteksterne er globale. De udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Tabs, hvid m. box border i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: How to apply (fast overskrift)
Design og rækkefølge af tabs er fast. Indholdet kan være globalt, globalt med lokale undtagelser eller helt lokalt afhængigt af uddannelsens optagelsesproces.
Tab 1: 1. See requirements (fast tab og overskrift)
Indholdet er både globalt og uddannelsesspecifikt (lokalt) og beskriver de konkrete krav for at søge uddannelsen.
H2: Entry requirements for [uddannelsesnavn] (fast overskrift)
“To be eligible for admission, you must hold a qualifying degree, and you must have passed the following courses…”
- lorem ipsum
- lorem ipsum
- lorem ipsum
Read more about qualifying degrees. [åbner i lightbox]
H2: Get a pre-assessment of your qualifications (fast overskrift)
Teksten udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
H3: Don't have the right qualifications? (hvis relevant)
H2: Language requirements (fast overskrift)
Brødtekst 1–2 linjer: Fx “You must be able to document your English language proficiency. You can document your language skills by:”
- Nordic examination certificate
- European secondary education degree
- Language test
- Education from Canada, USA, Australia, New Zealand, United Kingdom or Ireland
“You must upload documentation of your language proficiency to your application no later than 5 July, 12 noon CET.”
H3: Other requirements (hvis relevant)
H2: Credit transfer (hvis relevant)
Global Article Text i row 4/4/4
- Article Text 1 – placeres i første column (billede)
- Article Text 2 – placeres i anden column:
“The Danish grading system is a 7-point grading scale. It is compatible with the ECTS grading scale. A minimum grade of 02 is required to pass an exam.”
→ Read more about the Danish grading system [link lightbox med tabel]
Tab 2: 2. Submit your application (fast tab – overskrift kan tilpasses)
Overskriften og brødteksten er global for uddannelser, der følger den gængse optagelsesproces. Teksterne (inkl. information om application fee) udarbejdes i samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Indholdet tilpasses lokalt for uddannelser, der har en anden optagelsesproces.
Tab 3: 3. Take SDU’s admission test (uniTEST) (fast tab – overskrift kan tilpasses)
Overskriften og brødteksten er global for uddannelser med standardproces. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Indholdet tilpasses lokalt, hvis ansøgningsflowet afviger (fx særlige deadlines eller portaler).
Global Article Text i row 4/8 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Brødteksten er global for uddannelser med standardproces. Kan tilpasses lokalt ved særlige forløb (fx ekstra tests eller tidlige optag). Illustration er fast.
H2: After you have applied (fast overskrift)
“After you have submitted your application, you will receive login information for the application portal optag.sdu.dk. Here, you can follow the application process and find information about your application, so remember to check regularly.”
- Register for the admission test uniTEST by 20 March.
- 28 March – 26 April: Take the uniTEST.
- 28 July: Check your application status at optag.sdu.dk.
- Confirm your study place via optag.sdu.dk no later than 4 August.
Global sort FactList i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Grants/ scholarships
Informer om, hvorvidt man kan søge scholarship til den specifikke uddannelse, fx “There are currently no scholarships available for this programme.” eller “Scholarships are available for this programme. Read more about eligibility and how to apply.” Teksten skal være kort og neutral, og links skal åbne i lightbox.
H2: State Education Grant (SU) for EU citizens
“SU is a monthly grant to help Danish students with their living costs. As an EU/EEA citizen, you can apply for equal status with Danish citizens if you meet certain criteria.”
→ Read more about SUGlobal Article Text m. fold out i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Tuition fees
- EU/EEA citizens and Switzerland
- Non-EU/EEA citizens
Global Fold Out Icon Box – hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: What is… (fast overskrift)
Indeholder forklaringer på centrale begreber i optagelsesprocessen. Spørgsmål og svar er globale tekster og ændres ikke lokalt.
- documentation of qualifications
- early admission for students with functional impairments
- pre-assessment
- Flere?
Hvis et begreb ikke er relevant for uddannelsen, må det fjernes.
Global Link Section i row 444 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Special conditions (fast overskrift)
Link Section med links til lightboxes med indhold fra vejledningsuniverset. Indholdet erstatter nuværende sider om særlige forhold og dækker særlige optagelsesforhold på tværs af uddannelser.
- Prerequisite courses
- Early admission
- Special rules if you already hold a master’s degree
- Application for exemption
- Early admission for students with functional impairments
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet About). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et overblik over, hvordan uddannelsen er struktureret i hele studietiden, herunder progression, fagligt indhold, arbejdsform og valgmuligheder.
Formålet er at give et realistisk og brugervenligt indblik i, hvordan uddannelsen forløber i praksis – fra grundlæggende kurser til fordybelse, specialisering og videreuddannelse.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis uddannelsens opbygning varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden, så brugeren kun ser information, der er relevant for deres valg.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: How is [uddannelsesnavn] structured? (fast overskrift)
Brødtekst, 4–6 linjer: Beskriv kort uddannelsens længde og overordnede sammensætning.
Skrivegreb: Fx “[Uddannelsesnavn] is studied over 3 years, and each academic year is divided into 2 semesters. During your studies, you will have a range of opportunities to adjust the study process, including exchange, internship and project work.”
Suppler evt. med fx “You start with introductory courses in …” og “Later, you will be able to specialise in …”
[Tabs eller ODIN-script] i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Der er to muligheder for at vise opbygningen af uddannelsens semestre. Begge løsninger er tilladt. Fakultetet vælger den løsning, der passer bedst til uddannelsens behov, indhold og arbejdsgange.
1. Tabs, hvid m. box border (anbefales)
Indsæt tabs, og beskriv uddannelsens sammensætning opdelt i år 1, 2 og 3. Hav fokus på læringsforløb og udvikling – ikke pensumlister. Undgå studieordningssprog.
Skriv fx “The first year of [uddannelsesnavn] gives you fundamental knowledge of …” eller “In the beginning, you will work with …” og “In the second year of the programme, you will go deeper into …”
Inkluder:
- Fagliste med ECTS og eksamensform
- Info om praktik/udveksling
- Links: studieordning, kurser/fag
2. ODIN semestertabel (alternativ mulighed)
ODIN-tabel kan anvendes, hvis man ønsker automatisk opdatering og fuld overensstemmelse med studieordningen.
Fordelen er mindre vedligehold og sikring af datakonsistens. Ulempen er sproget og visningen, som er mere studieordningspræget og mindre målgruppevenlig.
Der arbejdes fortsat på en automatiseret og mere brugervenlig integration af ODIN. Indtil en fælles løsning foreligger, giver tabs mest fleksibilitet i formidlingen, men begge løsninger er gangbare.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Choices and options (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer + Fold Out List: Indled med kort beskrivelse af, hvornår der er valgfag, udlandsophold, projekter eller specialiseringer, og uddyb hvert punkt i Fold Out List.
Tabel-skabelon i row 12 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Der indsættes et skema, der viser en typisk uge. Skemaet skal give et realistisk indblik i arbejdsbelastning og variation mellem forelæsninger, øvelser og gruppearbejde.
Vælg CSS-skabelonen “ugeskema” ved oprettelse af tabellen. Den sikrer, at ugeplanen følger SDU’s visuelle profil og er mobiloptimeret.
H2: A typical week (fast overskrift)
Brødtekst, 2-3 linjer: Forklar, at skemaet varierer, men at eksemplet viser et typisk billede, fx “In a typical week, you will spend 20 hours on lectures and classes and another 20 hours on independent study activities and group work.”
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Indholdet i denne sektion er globalt for den enkelte uddannelse og genbruges også under “Careers” – dog med anden overskrift.
H2: Further study (fast overskrift)
Brødtekst: Fx “A bachelor’s degree in [uddannelsesnavn] gives you a legal claim to admission to the following master’s programmes:”
- Oplist de kandidatuddannelser, bacheloren giver adgang til (retskrav)
- Tilføj links til de relevante kandidatsider
Derefter fx “Other master’s programmes that students often combine with the bachelor’s degree in [uddannelsesnavn]:” Sørg for, at det er tydeligt, at der ikke er retskrav på disse uddannelser.
Globale Article Texts i row 4/8 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Global Article Text 1, placeres i første column:
H2: Academic culture in Denmark
“Danish academic culture is characterised by active participation in class, group work and critical thinking. Rather than simply accumulating and reproducing knowledge, you will be expected to analyse, question and discuss the course topics.”
“The relationship between lecturers and students is often rather informal; students and lecturers may find themselves joking together and engaging in vigorous debates during classes and lectures.”
Global Article Text 2, placeres i anden column:
Billede
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet About). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren indblik i, hvordan det er at være studerende på uddannelsen.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (studieby), så informationen om studiemiljøet opleves som relevant og konkret. Hvis studielivet varierer mellem studiebyer, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
Formålet er at give et realistisk og tiltalende billede af hverdagen som studerende og fremhæve de fællesskaber, faciliteter og muligheder, der kendetegner uddannelsen.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Life as a(n) [uddannelsesnavn] student (fast overskrift)
Brødtekst, 5–7 linjer: Beskriv studiemiljøet på den specifikke uddannelse, fx “As a student at [uddannelsesnavn], you will experience a close-knit community where …” eller “While you are studying [uddannelsesnavn], study groups provide both academic and social communities that …”
H3: Societies and events (valgfri)
Her kan der tilføjes uddannelsesspecifik information om faglige og sociale studenterforeninger, netværk og aktiviteter på tværs af årgange, fx
- Societies
- Friday bars
- Amateur theatre
- Sports clubs
- Events and networks
Konkrete eksempler gør studiemiljøet levende og troværdigt.
H2: Facilities (valgfri)
Brødtekst, 3–5 linjer: Beskriv de vigtigste faciliteter, der er relevante for netop denne uddannelse.
Eksempler kan være:
- Libraries and study rooms
- Spaces for group projects
- Lounges and common areas
- Clinics/ labs/ makerspace/ IT facilities (hvis relevant)
- Special facilities (e.g. moot court, media production, eye-tracking-lab, archives)
Blær gerne, hvis der er særlige styrker, fx “As a student, you will have access to modern laboratories where …” eller “You can use the [makerspace/workshops/IT facilities] for …”
H3: Shared facilities on campus (fast komponent)
Global tekst pr. studieby med information om fælles faciliteter. Se globale tekster i bilag 2.
Globale Article Texts i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDUK
H2: Student life in [Studieby]
Global tekst pr. studieby baseret på studieby-sider og nuværende studielivssider. Formidler byens muligheder, campusmiljø, fællesskaber og rammer for studentertilværelsen. Globale tekster færdiggøres senere.
Autoplay af dronefilm fra studieby (fast element).
Global: Article Texts i forskellige rows (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Billedgalleri
Galleri med billeder af studerende i faglige og sociale aktiviteter. Der stilles variationer til rådighed for hver studieby og, når relevant, hvert fakultet, så galleriet kan afspejle lokale forhold og visuelle behov.
Galleriet laves ved at indsætte en row 12, hvori der placeres to row 6/6 efter hinanden. I første row 6/6 tilføjes to row 6/6 i højre column under hinanden. I anden row 6/6 tilføjes to row 6/6, én i hver column. Herefter kan der indsættes de globale article texts med billeder.
Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/billedgalleri
Article Text i row 8/4 (valgfri)
Ansvar: FAK
H2: First days as a student at [uddannelsesnavn]
Brødtekst (3–5 linjer): Beskriv studiestarten eller overgangen fra gymnasium til universitet/ fra et andet land til Danmark. Fx “When you first start your studies, you will receive a proper/warm welcome with …” “The tutors and introduction days will help you get a good start at SDU and make sure you quickly become part of both the social and academic networks …” “You will get to know your fellow students through …”
Indholdet kan tilpasses lokalt og fremhæve særlige introaktiviteter, støtteordninger, studiestartsevents eller andre elementer, der er specifikke for uddannelsen.
Global Extended Link List (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Der laves en global extended link list per by, så links til Student Housing kan rettes mod hver uddannelses studieby.
Accommodation
Student housing
Explore the housing options and see where you could live while studying at SDU.
→ Read about housing in [Studieby] (den relevante housing-side åbner i lightbox)Budget
Living costs
Get an idea of how much other international students spend each month.
→ Learn about living costs in Denmark (living cost-side åbner i lightbox)Culture
Social life
Check out the social life at SDU before you come and experience it for yourself.
→ Read about social life at SDU (social life-side åbner i lightbox)Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet About). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren indblik i mulighederne efter endt studie – både ift. videreuddannelse og job.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis der er forskel på karriere mellem uddannelsens varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
Formålet er at skabe realistiske forventninger til den videre vej og samtidig vise uddannelsens relevans og anvendelsesmuligheder på arbejdsmarkedet.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
FactList, hvid m. box border i row 8/4 (valgfri)
Ansvar: FAK
Kan anvendes til at fremhæve relevante fakta om karriereudsigter, fx:
- Dimittendledighed
- Gennemsnitsløn
- Andel i job efter 6 måneder
- Typiske brancher
- Videreuddannelsesrate
- Andre relevante nøgletal
Tal skal indsættes som img (persp-solid), og design bestilles ved Grafisk Center for at sikre overensstemmelse med visuel identitet.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Career opportunities with a degree in [uddannelsesnavn]
Brødtekst, 2–3 linjer: Vis, at der er flere muligheder med en bachelor, fx “With a degree in [uddannelsesnavn], you will be ready to take on your first real job, but you can also choose to continue your studies or combine your bachelor’s degree with a new field of study.”
Beskriv, hvilke brancher/jobfunktioner bachelor + kandidat kan føre til, fx “Your career opportunities depend on which master’s programme you choose to combine your degree in [uddannelsesnavn] with.” eller “No matter which master’s programme you choose, you will have good job opportunities in various sectors, such as …”
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Master’s programmes
Dette indhold er globalt for den enkelte uddannelse og genbruges også under Structure, dog med en anden overskrift: “Further study.” Anbefalinger kan læses i afsnittet under Structure.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Jobs and industries
Brødtekst, 4–6 linjer: Beskriv typiske jobfunktioner, -områder og brancher.
Skrivegreb: Fx “Other people with a degree in [uddannelsesnavn] often work with [opgaver/problemstillinger]” eller “You can find jobs in sectors such as …” eller “Many graduates choose to combine their master’s degree with … and go on to work in [branche/felt].” Tag højde for tilvalg/sidefag.
Article Text i row 4/8 eller Big Related Box Slider (fast komponent)
Ansvar: FAK
Citatboks eller kort video med alumnefortælling(er). Fortællingerne skal komme fra tidligere studerende (ikke nuværende) og kan handle om:
- Overgangen fra studie til job
- Hvordan uddannelsen forberedte dem fagligt og personligt
- Karriereveje og jobtyper
- Betydningen af netværk, praktik, specialisering osv.
Ved ét portræt bruges Article Text i row 4/8, hvor tekst eller citat placeres i row 4 og billede eller video i row 8. Ved to eller flere portrætter bruges komponenten Big Related Box Slider med billeder i målet 580x500px.
Portrættet skal åbnes i en lightbox og oprettes som:
- FeaturePage (artikel): ved portrætter bestående af tekst og billede/video.
- Landingpage: ved portrætter bestående af video. Her fjernes Article Container, Article Bottom og Old Related Bottom fra landingssiden, og videoen indlejres i en ArticleText placeret i placeholderen “Master” (alternativt i en Row12 i “Master”).
Overskriften skal gerne tage udgangspunkt i et citat eller tema fra portrættet – det bør ikke blot være navnet på den portrætterede.
Global Small Related Boxes Vertical List i row 50/50 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Careers in Denmark
Denmark is renowned for its thriving job market and a consistently high rate of employment.
→ Read more about building your career in Denmark (åbner i lightbox med ny tekst ud fra: https://www.sdu.dk/en/uddannelse/living-in-denmark/job-career)Work while you study
A student job is a good way to get a sneak peek of Danish work culture and get to know the Danes.
→ Read more about student jobs (åbner i lightbox med ny tekst ud fra: https://www.sdu.dk/en/uddannelse/living-in-denmark/job-career)Teksterne i lightbox udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet About). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et samlet overblik over de forskellige måder, hvorpå de kan møde eller besøge SDU – fysisk, online eller gennem direkte kontakt med studerende eller vejledere.
Formålet er at hjælpe brugeren til at tage næste skridt i deres studievalg, fx ved at opleve SDU i praksis og få svar på spørgsmål fra relevante personer.
Siden bygger på princippet om ét sammenhængende univers: Alle links åbner i lightbox, så brugeren forbliver i løsningen og ikke sendes ud på eksterne sider.
Strukturen er global med faste komponenter og faste titler, mens de konkrete links kan tilpasses lokalt, så de matcher den enkelte uddannelse og studieby.
Kassogram i row 12 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Meet SDU (fast overskrift)
Teaser (fast): “You can get to know SDU in various ways: come and visit us, meet us online or talk directly with one of our student advisors.”
Titler i kassogram er faste, angives med måned hvor relevant:
- Join Online Open Day
- Listen to the information meeting about [uddannelsesnavn] (valgfri – bruges kun, hvis relevant for uddannelse/fakultet)
- Book an appointment with one of our advisors
- Join Open Days in [studieby] in [måned] (linker til Åbent Hus for studiebyen)
- Try being a Student for a Day in [måned] (linker til Studerende for en dag for fakultet)
Titlerne er faste og må ikke omskrives. Alle links skal åbne i lightbox for at fastholde brugeren i samme univers.
Article Text i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Indholdet er lokalt, hvorfor der skal vælges en studerende fra den pågældende uddannelse (ikke generel studenterambassadør).
H2: Chat with a student from [uddannelsesnavn] (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer: Fx “Do you want to know more about what it’s like to be a student on the [uddannelsesnavn] programme? You can write to or talk with a current student and get answers to all your questions – ranging from the study environment and social life to teaching methods and group work.”
Link skal åbne i lightbox, så brugeren fastholdes i samme univers. I row 8 indsættes Article Text med billede af den pågældende studerende.
Indholdet bør opdateres løbende for at sikre, at den studerende stadig er aktiv og relevant.
Global Link Section i row 444 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Further options (fast overskrift)
Faste linktitler:
- Come to the Festival of Research in April
- Meet us at a student fair in [land]
- Flere?
Alle links åbner i lightbox.
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet About). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et klart overblik over, hvem de skal kontakte afhængigt af deres spørgsmål.
Formålet er at sikre, at brugeren hurtigt kan få hjælp til både uddannelsesfaglige spørgsmål og optagelsesrelaterede spørgsmål uden at blive sendt ud af løsningen.
Siden følger princippet om ét sammenhængende univers: Kontaktmuligheder præsenteres i faste komponenter, og eksterne links åbner i lightbox.
Strukturen er global, men indholdet i den første faktaboks er uddannelsesspecifikt (lokalt), mens indholdet i den anden er globalt.
FactList i row 6/6, hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Ask about [uddannelsesnavn]
Student advisors at [Faculty] are ready to help you with questions regarding:
- the structure and content of the programme.
- what it’s like to be an international student at SDU.
- teaching methods, exams and student facilities.
[Write to xx@sdu.dk] to book an online or phone meeting with a student advisor.
Global FactList i row 6/6, hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Ask about admission and entry requirements
SDU Admissions is ready to help you with questions about:
- choosing the right programme for you.
- entry requirements for international applicants.
- how to apply through the admission system.
You can contact SDU Admissions by email or phone. [See contact details]
Note: Denne sektion vil blive revideret i 2026 i forbindelse med omstillingen af SDU’s uddannelsesadministration, da kontakt- og vejledningsstrukturer kan ændre sig.
Global Foldable Footer - orange: Why choose SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet About). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.