Præsentation af kandidat- og erhvervskandidater (DA) på sdu.dk
Retningslinjerne for kandidat- og erhvervskandidatsiderne (DA) på sdu.dk udgør SDU’s centrale styringsdokument for, hvordan kandidat- og erhvervskandidatuddannelser præsenteres på sdu.dk.
Retningslinjerne fastlægger bindende rammer og krav, som alle fakulteter og enheder er forpligtet til at følge, med henblik på at sikre en ensartet, professionel og strategisk forankret præsentation af uddannelserne.
Retningslinjerne definerer den obligatoriske struktur, indholdsniveau, tone of voice, visuelle identitet, komponentbrug og brugerrejse, så bacheloruddannelserne fremstår kvalitetssikrede, sammenlignelige og gennemsigtige for brugerne og som én samlet portefølje under SDU’s brand.
-
Formål med uddannelsessiderne for kandidat
Formålet med uddannelsessiderne er at give potentielle studerende et solidt, retvisende og forståeligt grundlag for at vælge kandidat- eller erhvervskandidatuddannelse. Siderne skal præsentere uddannelsen på en måde, der gør det muligt for brugeren at vurdere, om uddannelsens indhold, krav, arbejdsformer og muligheder passer til vedkommendes interesser og forudsætninger.
Siderne skal formidle centrale elementer som:
- uddannelsens faglige profil og opbygning
- adgangskrav og forventninger
- studiemiljø og læringsformer
- karrieremuligheder
Informationen skal være korrekt, gennemsigtig og tilstrækkeligt detaljeret, så brugeren kan danne sig et realistisk billede af uddannelsen og konsekvenserne af sit valg.
Målgruppe(r) for uddannelsessiderne for kandidat
Målgruppen for uddannelsessiderne er potentielle studerende med dansk adgangsgivende eksamen og dækker:
- dansksprogede kandidat- og erhvervskandidatuddannelser
- engelsksprogede kandidat- og erhvervskandidatuddannelser i dansk sprogversion
For engelsksprogede uddannelser gælder, at den danske version skal:
- henvende sig til potentielle studerende med dansk adgangsgivende eksamen
Potentielle studerende er den primære målgruppe. Sekundære målgrupper kan omfatte forældre, arbejdsgivere og andre beslutningstagere omkring den potentielle ansøger.
Struktur og indhold
Alle uddannelsessider for kandidat- og erhvervskandidat skal ud over (potentielt) to forsider – ”Uddannelsen” før valg af type/specialisering/by og ”Uddannelsen” efter valg af type/specialisering/by – indeholde følgende undersider:
- Adgangskrav
- Opbygning
- Studieliv
- Karriere
- Mød SDU (Kandidat) / For arbejdsgiver (Erhvervskandidat)
- Kontakt
Rækkefølgen og navngivningen på undersiderne er fast og må ikke ændres. Der må ikke oprettes nye eller andre menupunkter. Hvorvidt uddannelsessiden har to forsider, afhænger af, om uddannelsen har variationer, dvs. udbydes i forskellige typer, specialiseringer eller byer.
-
Sprogligt
For sproglige retningslinjer henvises til SDU’s generelle anbefalinger til webtekster, som kan ses på SDUnet under Webkommunikation. Generelt skal sproget på uddannelsessiderne være direkte, letforståeligt og selvfølgelig tilpasset målgruppen. Tekstforslagene i retningslinjen kan bruges som inspiration og vejledning ift. tonen.
Navngivning i ListTitle
Ansvar: FAK
- På forsiden: [Uddannelsesnavn], [gradsbetegnelse hvis relevant for brugeren]. På undersider: [Uddannelsesnavn].
- Specialisering, by og andre parametre skal ikke indgå i ListTitle.
- For engelsksprogede uddannelser i den danske version tilføjes (EN) efter uddannelsesnavn. Uddannelsesnavnet skrives på engelsk.
Metatekster
Ansvar: FAK
- Metatitel (≤ 60 tegn) og metabeskrivelse (≤ 155 tegn) skal udfyldes. Meta-titlen skal være unik, hvorfor det anbefales at nævne [uddannelsesnavn], fx Bliv bachelor i [uddannelsesnavn] på SDU i [studieby], Sådan søger du ind på [uddannelsesnavn] | SDU.
- Teksterne skal skrives målgruppeorienteret og med centrale søgeord.
- Sørg for, at sidens nøgleord optræder først eller tidligt i teksten.
Open Graph
Ansvar: FAK
- Udfyld titel, beskrivelse og billede (1200x630px), så siderne vises korrekt på sociale medier.
Keywords
Ansvar: FAK
- Tilføj keywords i indholdsredigeringen for forsiden (interesse, undervisningssprog, studieby, fakultet, uddannelsestype og studiestart) for at uddannelsen vises i FilterSearch-oversigten.
FactBox
Ansvar: SDU-U
FactBox videreføres udelukkende i en overgangsperiode, fordi den aktuelt anvendes som datakilde til FilterSearch-oversigten. Indhold i FactBox (campus, studiestart og sprog) udfyldes i indholdsredigeringen og anvendes kun i FilterSearch – ikke på selve uddannelsessiderne. FactBox skal derfor ikke indsættes i sideredigeringen.
De faktaoplysninger, der skal vises på selve uddannelsessiderne (fx andre fakta under “Fakta om uddannelsen”) angives et andet sted – hvor og hvordan forklares senere i retningslinjen.
Det dobbelte vedligehold gælder kun i overgangsperioden, indtil FilterSearch får en ny datakilde. Derefter udfases FactBox.
Uddannelseshero
Ansvar: FAK
Alle kandidat- og erhvervskandidatsider i dansk sprogversion skal bruge den nye hero, der altid viser:
Kolonne 1
- Studieby: Odense / Kolding / Sønderborg / Esbjerg / Vejle
- Niveau: 1-årig kandidat / 2-årig kandidat / Fleksibel erhvervskandidat / 1+2 erhvervskandidat / Kombinationserhvervskandidat (OBS! Kan ændre sig, når vi har det fulde billede af det nye kandidatlandskab)
- Undervisningssprog: Dansk / Engelsk
Kolonne 2
- Studiestart: September / Februar / September eller februar
- Ansøgningsfrist(er): 1. marts for studiestart i september / 15. okt. for studiestart i februar / 1. marts for studiestart i september og 15. okt. for studiestart i februar
- Link til ”Optagelsestal for uddannelsen” (Ansøgningsfane)
Hero-billede
Ansvar: FAK
Til Hero-billede på tværs af sider anbefales studerende i faglig aktivitet (lab, felt, gruppearbejde). For erhvervskandidat: vælg gerne billede med lidt ældre studerende.
Info-lightbox
Ansvar: FAK
- Hvis uddannelsen har specialiseringer, skal tilføjes info per specialisering. Info om specialiseringer tilføjes lokalt. Info må maximalt være [uafklaret] antal tegn og skal overordnet tease for specialiseringen.
Ansvar: SDU-U
- Hvis der findes forskellige uddannelsestyper til kandidaten, tilføjes global info-lightbox. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
CTA-knap
Ansvar: SDUK
Efter brugeren har foretaget de nødvendige valg vises en knap i menuen. Knappen håndteres globalt og indeholder et link til DANS i åbne ansøgningsperioder med teksten:
- 1. jan.–1. marts: ”Søg før 1. marts (start i sept.)”
- 1. juli–15. okt.: ”Søg før 15. okt. (start i feb.)”
Når ansøgningsperioden er lukket, er knappen inaktiv med teksten:
- 15. okt.–1. jan.: ”Søg optagelse fra 1. jan.”
- 1. marts–1. juli: ”Søg optagelse fra 1. juli”
-
(Bruges kun hvis uddannelsen har flere varianter)
Formål og anvendelse
Denne underside anvendes, når uddannelsen udbydes i flere varianter, fx både som kandidat og erhvervskandidat, har forskellige specialiseringer eller indhold, der varierer mellem campusser/byer.
Formålet er at give brugeren en overordnet introduktion til uddannelsen, inden vedkommende vælger type, specialisering eller by.
Sektionen skal hjælpe brugere, der scroller direkte ned på siden uden først at vælge en variant, med at forstå uddannelsens grundlæggende formål og faglige retning.
Teksten skal derfor være generel og dække alle varianter. Information, der er specifik for de enkelte varianter beskrives på de underliggende sider og i info-lightbox.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvad er [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Beskriv uddannelsen i overordnede, generelle termer, fx ”En kandidat i [uddannelsesnavn] giver dig akademiske kompetencer inden for …” eller ”Uanset om du vælger uddannelsen som 1-årig kandidat eller 2-årig kandidat lærer du /bliver du stærk i /får du vigtige kompetencer inden for …”
Overgang til CTA (valgfri, men anbefalet)
Fx ”Der findes xx specialiseringer af [uddannelsesnavn]” eller ”[Uddannelsesnavn] udbydes som både kandidat og erhvervskandidat.”Big CTA Button, der åbner vindue med valg (fast komponent)
Fx “Vælg specialisering (/type/by) her for at læse mere om [uddannelsesnavn].”Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Elementsti: /sitecore/content/Global/Footer Foldables/SDU/hvorfor-vaelge-sdu
Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Denne side anvendes, når brugeren har valgt en specifik variant af uddannelsen (type, specialisering og/eller studieby).
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen. Hvis uddannelsens indhold eller struktur varierer mellem varianterne, skal siden udarbejdes i separate versioner, så brugeren kun ser information, der er relevant for deres valg.
Formålet er at præsentere den valgte uddannelse mere konkret og detaljeret med fokus på udbytte, læring, relevans og oplevelse.
Indholdet på denne side er lokalt og uddannelsesspecifikt og udfyldes af fakultetet inden for de faste komponenter og overskrifter.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvorfor [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Brødtekst, 5–7 linjer: Skriv med udgangspunkt i jeres viden om de studerende på uddannelsen – sælg drømmen.
Skrivegreb: Start bredt, fx “[Uddannelsesnavn] giver dig viden om…”, indsnævr til læringsfokus, fx “Du lærer at … / Du bliver dygtig til …”, og slut med anvendelse, fx “… som du kan bruge til …” eller “som er efterspurgte kompetencer på mange arbejdspladser inden for …”
Tænk What’s in it for me for den potentielle studerende og oversæt fag og kompetencer.
H3: [Uddannelsesnavn] er for dig, der… (valgfri)
3–5 bullets, der færdiggør sætningen. Kan adressere interesser, nysgerrighed, studieliv, fremtidsdrømme, jobmuligheder etc.
- ”er ambitiøs med din uddannelse og vil løfte dine kompetencer til højt strategisk niveau.”
- ”ønsker en bred uddannelse, som er efterspurgt på tværs af brancher og sektorer.”
- ”har mod på at blive udfordret på højt fagligt niveau – og selv byde ind.”
- ”elsker vekselvirkningen mellem teori og praktisk anvendelse – både under studiet og i dit arbejdsliv.”
H2: Hvad lærer du? (fast overskrift)
Brødtekst, 4–6 linjer (+ evt. op til 3 bullets):
Skrivegreb: Tænk over at “oversætte” fag og akademisk indforståethed, fx “Du bliver trænet i at …” eller “Som studerende på [uddannelsesnavn] bliver du skarp til …”, “Efter uddannelsen kan du … (anvende, udvikle, analysere, bygge, formidle …)” og evt. “Du kan bruge [uddannelsesnavn] til …”
- Kort, handlingsorienteret færdighed 1 (valgfri)
- Kort, handlingsorienteret færdighed 2 (valgfri)
- Kort, handlingsorienteret færdighed 3 (valgfri)
H3: Undervisningsform (fast overskrift)
Kort om undervisningsform/miljø (2–3 linjer): fx
- “Du vil opleve en hverdag med både forelæsninger, gruppearbejde og praktiske øvelser.”
- “I hverdagen veksler du mellem forelæsninger, øvelser og gruppearbejde.”
- “Studiegrupper bruges til … / praktiske øvelser foregår typisk i …”
- “Du har adgang til modne faciliteter (fx laboratorier/makerspace/studier) på …”
- “Mange oplever et tæt fællesskab med medstuderende og undervisere, hvilket giver ...”
Afslut med perspektiv (1 linje): fx “De kompetencer kan du bruge i …” / “Undervisningsformen ruster dig til …” / “Du er således klar til at …”
Article Text i row 4/8 eller Big Related Box Slider (fast komponent)
Ansvar: FAK
Citatboks eller kort video med nuværende eller tidligere studerende, der fortæller om deres oplevelse af uddannelsen. Indholdet kan fx handle om motivation for at vælge uddannelsen, studiemiljø og studieliv, muligheder undervejs (udveksling, praktik osv.), faciliteter, undervisere eller fremtidsmuligheder og anvendelse af uddannelsen i job eller videre uddannelse.
Hvis der er ét portræt, bruges ArticleText i row 4/8, hvor tekst eller citat placeres i row 4 og billede eller video i row 8. Ved to eller flere portrætter bruges komponenten Big Related Box Slider med billeder i målet 580x500px.
Portrættet skal åbnes i en lightbox og oprettes som
- FeaturePage (artikel), ved portrætter bestående af tekst og billede/video.
- Landingpage, ved portrætter bestående af video. Her fjernes Article Container, Article Bottom og Old Related Bottom fra landingsiden, og videoen indlejres i en ArticleText placeret i placeholderen “Master” (alternativt i en Row12 i “Master”).
Overskriften skal gerne tage udgangspunkt i et citat eller tema fra portrættet – det bør ikke blot være navnet på den portrætterede.
Search relaterede (fast komponent)
Ansvar: FAK
Komponenten er som udgangspunkt obligatorisk, da den hjælper brugeren med at finde beslægtede uddannelser. I særlige tilfælde (fx erhvervskandidatuddannelser) kan komponenten midlertidigt udelades, hvis der endnu ikke findes relevante sammenlignelige uddannelser. Den skal tilføjes senere, når forudsætningerne er på plads.
H2: Uddannelser, der ligner (fast overskrift)
Fold Out Icon Box – hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: FAK
Ofte stillede spørgsmål (fast overskrift)
Omfang: 3–5 uddannelsesspecifikke spørgsmål/svar, der skal indeholde [uddannelsesnavn], fx
- Kandidat
- Hvor kan jeg læse [uddannelsesnavn]?
- Er det svært at læse [uddannelsesnavn]?
- Hvad kan man jeg blive med en kandidat i [uddannelsesnavn]?
- Kan jeg læse en kandidat i [uddannelsesnavn], hvis jeg har en anden bachelor?
- Hvor lang tid varer kandidatuddannelsen i [uddannelsesnavn]?
- Erhvervskandidat
- Hvordan kan jeg kombinere mit job med en erhvervskandidat i [uddannelsesnavn]?
- Er det svært at læse [uddannelsesnavn]?
- Hvilke kompetencer får jeg med en erhvervskandidat i [uddannelsesnavn]?
- Hvor lang tid varer erhvervskandidatuddannelsen i [uddannelsesnavn]?
- Kan jeg skifte fra erhvervskandidat i [uddannelsesnavn] til den almindelige kandidat, hvis min jobsituation ændrer sig?
2–3 linjer pr. svar.
Note: Der må ikke oprettes generiske spørgsmål og svar lokalt. FAQ-indholdet skal være specifikt for den enkelte uddannelse, og uddannelsens navn skal indgå i spørgsmålet (fx “Hvor kan jeg læse journalistik?”). Hvis der er behov for generiske spørgsmål og svar, skal de i stedet oprettes som globale FAQ’er, så de kan bruges på tværs af alle uddannelser. Dette sikrer, at siderne ikke konkurrerer internt om SEO eller GEO.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et samlet overblik over, hvordan man bliver optaget på uddannelsen.
Formålet er, at brugeren kan forstå både adgangskrav og optagelsesproces uden at blive sendt ud af uddannelsen. Derfor bygger siden på princippet om ét sammenhængende univers, hvor globale tekster og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster kombineres, så brugeren kan finde al relevant information dér, hvor de befinder sig.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis optagelsesvilkår varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden.
Tabs i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Sådan søger du optagelse (fast overskrift)
Design og rækkefølge af tabs er fast. Indholdet kan være globalt, globalt med lokale undtagelser eller helt lokalt afhængigt af uddannelsens optagelsesproces.
Tab 1: 1. Se adgangskravene (fast tab og overskrift)
Indholdet er uddannelsesspecifikt (lokalt) og beskriver de konkrete krav for at søge uddannelsen.
Fx ”Du har retskrav på at komme ind på [uddannelsesnavn], hvis du har en bachelor i …” (lav punktopstilling, hvis der er flere)
”Du opfylder adgangskravene og kan komme ind på [uddannelsesnavn], hvis du har en bachelor i …” (lav punktopstilling, hvis der er flere)”Du kan godt søge ind, selvom du ikke er færdig med din bacheloruddannelse. I så fald kan du blive tilbudt optagelse på betingelse af, at du færdiggør din bacheloruddannelse inden studiestart.”
H2: Krav til fag (overskrift afventer afklaring)
Brødtekst, 2-3 linjer: Fx ”Hvis du ikke har en direkte adgangsgivende bachelor, kan du stadig søge optagelse på [uddannelsesnavn]. For at komme i betragtning skal du minimum opfylde følgende faglige forudsætninger:”
- lorem ipsum
- lorem ipsum
- lorem ipsum
H3: Mangler du et fag? (hvis relevant)
Global info om supplering.H2: Beskæftigelseskrav (kun erhvervskandidat)
Brødtekst 3-4 linjer: Fx ”Ud over kravene til fag og uddannelse, skal du også opfylde beskæftigelseskravet for at blive optaget på en erhvervskandidatuddannelse.
Beskæftigelseskravet indebærer, at du skal være beskæftiget min. 25 timer om ugen i gennemsnit i én organisation, der er registreret i det danske CVR-register.
Organisationen kan være offentlig eller privat, og det kan også være din egen virksomhed.”Hvis uddannelsen udbydes som 1+2 tilføjes, at der ikke er beskæftigelseskrav det første år med fuldtidsstudie.
H2: Særlige krav (hvis relevant)
H2: Merit (hvis relevant)
H2: Rangeringskriterier (fast overskrift)
Brødtekst 2-3 linjer: Fx ”Der er begrænset antal pladser på uddannelsen. Hvis der er flere kvalificerede ansøgere end pladser, bliver din ansøgning vurderet ud fra pointsystem / interview /test …”
Afslut med: ”Hvis du har retskrav på optagelse på uddannelsen, er du garanteret optagelse uanset antal ansøgere.”
Tab 2: 2. Forbered dokumentation (fast tab, overskrift kan tilpasses)
Overskrift og tekst er global for uddannelser, der følger den gængse optagelsesproces. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Indholdet tilpasses lokalt for uddannelser, der har en særlig optagelsesproces.H2: Dokumentation for beskæftigelse (kun erhvervskandidat)
Global tekst tilpasses herfra: "Beskæftigelseskrav for erhvervskandidat" (åbner i lightbox). Teksten udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Tab 3: 3. Søg ind via DANS (fast tab og overskrift)
Overskrift og tekst er global for uddannelser med standardproces. Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Indholdet tilpasses lokalt, hvis ansøgningsflowet afviger (fx særlige deadlines eller portaler).Global Article Text i row 4/8 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Her indsættes én af tre mulige globale Article Texts, alt efter, hvornår uddannelsen har studiestart:
- Studiestart i september
- Studiestart i februar
- Studiestart i både september og februar
Brødteksten er global for uddannelser med standardproces. Kan tilpasses lokalt ved særlige forløb (fx ekstra tests eller tidlige optag).
Illustration er fast.H2: Når du har søgt (fast overskrift)
Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Global Link Section i row 444 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Særlige forhold (fast overskrift)
Link Section med links til lightboxes med indhold fra vejledningsuniverset. Indholdet erstatter nuværende sider/tekster om særlige forhold og dækker særlige optagelsesforhold på tværs af uddannelser.
- Forsinket på bachelor
- Tidligere optaget på denne eller lignende uddannelse
- Har allerede en kandidatuddannelse
Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
Global Foldable Footer: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et overblik over, hvordan uddannelsen er struktureret i hele studietiden, herunder progression, fagligt indhold, arbejdsform og valgmuligheder.
Formålet er at give et realistisk og brugervenligt indblik i, hvordan uddannelsen forløber i praksis – fra grundlæggende kurser til fordybelse og specialisering.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis uddannelsens opbygningen varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden, så brugeren kun ser information, der er relevant for deres valg. Retningslinjerne for indhold er forskellige for henholdsvis kandidat og erhvervskandidat.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvordan er [uddannelsesnavn] opbygget? (fast overskrift)
- Kandidat: Brødtekst, 4–6 linjer: Beskriv kort uddannelsens længde og overordnede sammensætning. Fx ”[Uddannelsesnavn] varer 2 år, og hvert studieår er opdelt i 2 semestre. Der er mulighed for udvekslingsophold, praktik og projektforløb i løbet af studietiden.” Suppler evt. med “Du får mulighed for at specialisere dig i / dykke ned i …”
- Erhvervskandidat: Brødtekst, 5–7 linjer: Beskriv kort uddannelsens længde og overordnede sammensætning med vægt på struktur og kombinationen med arbejde, inkl. hvornår eksamener er placeret. Fx ”[Uddannelsesnavn] varer 2/3/4 år på deltid, så den kan kombineres med dit arbejde. Studiet er tilrettelagt i kvartaler med ét kursus ad gangen / i semestre / i blokke.” Hvis uddannelsen indeholder perioder på fuldtid, skal det fremgå, hvordan det påvirker balancen mellem studie og job. Inddrag evt., at opgaver/projekter ofte kan tage udgangspunkt i den studerendes arbejdsplads.
[Tabs eller ODIN-script] i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Der er to muligheder for at vise opbygningen af uddannelsens semestre. Begge løsninger er tilladt. Fakultetet vælger den løsning, der passer bedst til uddannelsens behov, indhold og arbejdsgange.
- Tabs, hvid m. box border (anbefales)
- Kandidat: Indsæt tabs og beskriv uddannelsens sammensætning opdelt i år 1 og 2. Hav fokus på læringsforløb og udvikling – ikke pensumlister. Undgå studieordningssprog.
Skriv fx ”Det første år på [uddannelsesnavn] giver dig grundlæggende viden om …” eller “Først arbejder du med …” og ”På uddannelsens andet år kommer du i dybden med …”
Inkluder:
Fagliste med ECTS og eksamensform
Info om praktik/udveksling
Links: studieordning, kurser/fag - Erhvervskandidat: Beskriv uddannelsens progression år for år (fx år 1–4). Hav fokus på samspil mellem studier og job frem for pensum.
Skriv fx: “På første år får du solid, faglig indføring i [område], som du kan anvende i dit arbejde.” og “På uddannelsens andet år fordyber du dig i [område] og arbejder med cases fra din egen virksomhed.”
Inkluder:
Fagliste med ECTS og eksamensform
Opgaver/arbejdskrav og hvordan de relaterer til job
Links: studieordning, kursusbeskrivelser
- Kandidat: Indsæt tabs og beskriv uddannelsens sammensætning opdelt i år 1 og 2. Hav fokus på læringsforløb og udvikling – ikke pensumlister. Undgå studieordningssprog.
Skriv fx ”Det første år på [uddannelsesnavn] giver dig grundlæggende viden om …” eller “Først arbejder du med …” og ”På uddannelsens andet år kommer du i dybden med …”
- ODIN semestertabel (alternativ mulighed)
ODIN-tabel kan anvendes, hvis man ønsker automatisk opdatering og fuld overensstemmelse med studieordningen.
Fordelen er mindre vedligehold og sikring af datakonsistens. Ulempen er sproget og visningen, som er mere studieordningspræget og mindre målgruppevenlig. Der arbejdes fortsat på en automatiseret og mere brugervenlig integration af ODIN. Indtil en fælles løsning foreligger, giver tabs mest fleksibilitet i formidlingen, men begge løsninger er gangbare.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Valg og muligheder (fast overskrift)
- Kandidat: Brødtekst, 3–4 linjer: Forklar, hvornår der er valgfag, udlandsophold, projekter eller specialiseringer, men uden at gentage semestervisningen. Skriv fx “På x. semester kan du tage på udveksling i udlandet eller vælge valgfag på SDU”. Suppler gerne med Fold Out List, hvor mulighederne kan uddybes.
- Erhvervskandidat: Brødtekst, 3–4 linjer: Forklar, hvornår der er mulighed for valgfag og specialisering, men uden at gentage semestervisningen. Skriv fx “På 7. semester kan du vælge valgfag, som er særligt relevante for dit jobområde. På 8. semester afslutter du uddannelsen med et kandidatspeciale, hvor du kan tage udgangspunkt i problemstillinger fra din egen virksomhed.” Suppler gerne med Fold Out List, hvor mulighederne kan uddybes.
H3: Skift mellem erhvervskandidat og kandidat (hvis relevant)
Brødtekst, 2–3 linjer: Skriv, om det er muligt at skifte mellem forskellige kandidattyper under samme uddannelse. Indsæt link til ny side (lightbox) om overflytning mellem erhvervskandidat og almindelig kandidat.
H3: Vilkår for ansættelse (fast overskrift)
Indsæt link til ny side (lightbox) om overflytning mellem erhvervskandidat og almindelig kandidat.
Tabel-skabelon i row 12 (fast komponent)
Ansvar: FAK
Indsæt et skema, der viser en typisk uge. Skemaet skal give et realistisk indblik i arbejdsbelastning og variation mellem forelæsninger, øvelser og gruppearbejde. For erhvervskandidat skal det give et realistisk indblik i, hvordan deltidsstudiet kan kombineres med job.
Vælg CSS-skabelonen: ”ugeskema” ved oprettelse af tabellen. Den sikrer, at ugeplanen følger SDU’s visuelle profil og er mobiloptimeret.
H2: Eksempel på ugeplan/skema (fast overskrift)
- Kandidat: Brødtekst, 2–3 linjer, der forklarer, at skema varierer, men at eksemplet viser et typisk billede. Fx “Et typisk skema viser, at du bruger ca. 20 timer på undervisning og øvelser og yderligere 20 timer på selvstudie og gruppeprojekter.”
- Erhvervskandidat: Brødtekst, 2–3 linjer: Forklar, at skemaet varierer, men at eksemplet viser en typisk uge som erhvervskandidat. Fx “Et typisk skema viser, at du bruger ca. 8–10 timer på undervisning og øvelser og yderligere 10–12 timer på selvstudie og opgaver – sideløbende med dit arbejde.”
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren indblik i, hvordan det er at være studerende på uddannelsen.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (studieby), så informationen om studiemiljøet opleves relevant og konkret. Hvis studielivet varierer mellem studiebyer, skal der udarbejdes separate versioner af siden. Retningslinjerne for indhold er forskellige for henholdsvis kandidat og erhvervskandidat.
Formålet er at give et realistisk og tiltalende billede af hverdagen som studerende og fremhæve de fællesskaber, faciliteter og muligheder, der kendetegner uddannelsen.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvordan er studiemiljøet på [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
- Kandidat: Brødtekst, 5–7 linjer: Beskriv studiemiljøet på den specifikke uddannelse med fokus på fagligt fællesskab, projektkultur og forskningsmiljø.
Fx ”På [uddannelsesnavn] arbejder du projektorienteret og tæt sammen med dine medstuderende, hvilket giver et solidt netværk …” eller
“[Uddannelsesnavn] er tæt forankret i forskningsmiljøet på instituttet, hvilket sikrer …”
Fremhæv relationen mellem studerende og undervisere, fx “Undervisere og studerende arbejder tæt sammen om …” eller “Studiegrupper og faglige fællesskaber hjælper dig til …” - Erhvervskandidat: Brødtekst, 5–7 linjer: Beskriv balancen mellem studie og job: fleksibel tilrettelæggelse, eksamensplacering, planlægningsværktøjer.
Fx ”At læse [uddannelsesnavn] er et godt supplement til hverdagen med job, fordi du …” eller
“På [uddannelsesnavn] arbejder du projektorienteret og tæt sammen med dine medstuderende, hvilket giver et solidt netværk …”
Vær opmærksom på, at erhvervskandidatstuderende ofte er ældre og mere etablerede i livet. Fx “En erhvervskandidat i [uddannelsesnavn] byder ikke på stærke sociale fællesskaber, men tilbyder til gengæld netværk og sparring med andre studerende med erhvervserfaring fra forskellige brancher.”
H3: Foreninger og fællesskaber (valgfri)
Her kan der tilføjes uddannelsesspecifik information om faglige og sociale studenterforeninger, netværk og aktiviteter på tværs af årgange, fx:
- faglige foreninger
- fredagsbarer
- revyer
- sportsforeninger
- events og netværk
Konkrete eksempler gør studiemiljøet levende og troværdigt.
H2: Hvilke faciliteter får du adgang til? (valgfri)
- Kandidat: Brødtekst, 3–5 linjer: Beskriv de vigtigste faciliteter på netop denne uddannelse (lab, makerspace, klinikker, biblioteker, studieområder). Fx “Som studerende har du adgang til moderne laboratorier, hvor …” eller “Du kan bruge [makerspace/værksteder/it-faciliteter] til …”
- Erhvervskandidat: Brødtekst, 3–5 linjer: Beskriv de vigtigste faciliteter, fremhæv digitale ressourcer og fleksibilitet ift. adgang til campus. Fx “Som erhvervskandidat har du fleksibel adgang til campusfaciliteter, også aften og weekend, og du kan følge forelæsninger online eller som optagelser.” Suppler evt. med citater fra studerende om job/studie-balance.
H3: Fælles faciliteter på campus (fast komponent)
Global tekst pr. studieby med information om fælles faciliteter.
- Esbjerg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-esbjerg
- Kolding: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-kolding
- Odense: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-odense
- Sønderborg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-faciliteter-soenderborg
- Vejle er ikke klar.
Globale Article Texts i row 6/6 (fast komponent for kandidat, valgfri erhvervskandidat)
Ansvar: SDUK
H2: [Studieby] som studieby
Global tekst pr. studieby baseret på studieby-sider og nuværende studielivssider. Formidler byens muligheder, campusmiljø, fællesskaber og rammer for studentertilværelsen.
- Esbjerg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-esbjerg
- Kolding: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-kolding
- Odense: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-odense
- Sønderborg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-soenderborg
- Vejle: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-studiebyen-vejle
Autoplay af dronefilm fra studieby:
- Esbjerg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-esbjerg
- Kolding: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-kolding
- Odense: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-odense
- Sønderborg: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/studieliv-drone-soenderborg
- Vejle er ikke klar.
Global: Article Texts i forskellige rows (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Billedgalleri
Galleri med billeder af studerende i faglige og sociale aktiviteter. Der stilles variationer til rådighed pr. studieby og, når relevant, pr. fakultet, så galleriet kan afspejle lokale forhold og visuelle behov.
Galleriet laves ved at indsætte en row 12, hvori der placeres to row 6/6 efter hinanden. I første row 6/6 tilføjes to row 6/6 i højre column under hinanden. I anden row 6/6 tilføjes to row 6/6, én i hver column. Herefter kan der indsættes de globale article texts med billeder.
Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Advanced Article Text/Global Article Text/sdu.dk/uddannelsessider/billedgalleri
Article Text i row 8/4 (hvis relevant)
Ansvar: FAK
H2: Når du starter på uddannelsen
- Kandidat: Brødtekst, 3–5 linjer: Beskriv studiestarten og introforløb.
Fx “Uanset om uddannelsen og byen er helt ny for dig, eller du fortsætter direkte fra din bachelor, vil du få meget ud af introforløb og studiestartsaktiviteter, som ...”
“Du lærer dine medstuderende at kende gennem …” eller “Der er tilrettelagt et godt introprogram, så du hurtigt falder godt til som kandidatstuderende og får det maksimale ud af din studietid.” - Erhvervskandidat: Brødtekst, 3–4 linjer: Beskriv studiestarten og introforløb.
Fx “Uanset om du fortsætter direkte efter din bachelor eller skal læse videre med solid erhvervserfaring i rygsækken, vil introforløbet give dig …” eller
“Der er tilrettelagt et godt introprogram, så du hurtigt finder ind i rytmen som studerende på …”
Indholdet kan tilpasses på den enkelte uddannelse og fremhæve særlige introaktiviteter, støtteordninger, studiestartsevents eller andre elementer, der er specifikke for uddannelsen.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet under Uddannelse). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
- Kandidat: Brødtekst, 5–7 linjer: Beskriv studiemiljøet på den specifikke uddannelse med fokus på fagligt fællesskab, projektkultur og forskningsmiljø.
Fx ”På [uddannelsesnavn] arbejder du projektorienteret og tæt sammen med dine medstuderende, hvilket giver et solidt netværk …” eller
“[Uddannelsesnavn] er tæt forankret i forskningsmiljøet på instituttet, hvilket sikrer …”
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren indblik i mulighederne efter endt studie.
Indholdet skal afspejle det valg, brugeren har foretaget i heroen (type, specialisering og evt. studieby). Hvis karrieremuligheder varierer mellem varianter, skal der udarbejdes separate versioner af siden. Retningslinjerne for indhold er forskellige for henholdsvis kandidat og erhvervskandidat.
Formålet er at skabe realistiske forventninger til kandidatens videre vej og samtidig vise uddannelsens relevans og anvendelsesmuligheder på arbejdsmarkedet.
Siden følger en global struktur og indeholder både globale og uddannelsesspecifikke (lokale) tekster.
FactList, hvid m. box border i row 8/4 (valgfri)
Ansvar: FAK
Kan anvendes til at fremhæve relevante fakta om karriereudsigter, fx:
- Dimittendledighed
- Gennemsnitsløn
- Andel i job efter 6 måneder
- Typiske brancher
- Videreuddannelsesrate
- Andre relevante nøgletal
Tal skal indsættes som img (persp-solid), og design bestilles ved Grafisk Center for at sikre overensstemmelse med visuel identitet.
Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Hvad kan du med [kandidat/erhvervskandidat] i [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
- Kandidat: Brødtekst, 4–6 linjer: Beskriv, hvordan kandidatuddannelsen kvalificerer til arbejdsmarkedet. Læg vægt på typiske funktioner og roller. Forklar, hvordan uddannelsen bygger videre på bacheloren, giver specialiserede kompetencer, og hvordan det giver værdi ift. job og ansættelse. Fx “Med en kandidat i [uddannelsesnavn] kan du arbejde i brancher/organisationer som … og …, hvor du typisk løser opgaver inden for ...”
- Erhvervskandidat: Brødtekst, 4–6 linjer: Den studerende er allerede i job, så fokuser på, at uddannelsen er en opkvalificering, styrkelse af eksisterende kompetencer og mulighed for nye roller og ansvar. Beskriv også, hvordan virksomheden får gavn af, at medarbejderen udvikler akademiske og analytiske kompetencer sideløbende med arbejdet. Fx “En erhvervskandidat i [uddannelsesnavn] giver dig mulighed for at udvikle dig i dit nuværende job og tage nye roller, fx med større ansvar for ... Din arbejdsplads får også glæde af, at du kan bringe ny viden og metoder ind i arbejdet med ...”
H2: Jobmuligheder (kandidat) / Job- og udviklingsmuligheder (erhvervskandidat) (fast overskrift)
- Kandidat: Brødtekst, 4–6 linjer: Fremhæv overordnede jobfunktioner (fx analyse, rådgivning, ledelse) og brancher/organisationer, hvor dimittender typisk ansættes. Angiv evt. om der er stærk efterspørgsel i bestemte sektorer. Fx “Andre, der har læst [uddannelsesnavn], arbejder typisk med …, … og ...” “Du kan finde job inden for brancher som … og ...” “Mange dimittender får job som [eksempel på funktion/rolle] i [branche/organisationstype].”
- Erhvervskandidat: Brødtekst, 4–6 linjer: Fremhæv, at uddannelsen kan føre til opkvalificering, lederroller eller nye funktioner i samme organisation/branche. Nævn også, at en erhvervskandidat har samme akademiske niveau som en ordinær kandidat og derfor giver adgang til de samme karrieremuligheder. Fx “Mange, der læser en erhvervskandidat i [uddannelsesnavn], får nye ansvarsområder eller mulighed for at avancere på deres arbejdsplads. Andre bruger uddannelsen til at skifte spor og arbejde med [funktioner/brancher].” “Andre, der har læst [uddannelsesnavn], arbejder typisk med …, … og ...”
Article Text i row 4/8 eller Big Related Box Slider (fast komponent)
Ansvar: FAK
Citatboks eller kort video med alumnefortælling(er)
- Overgangen fra studie til job
- Hvordan uddannelsen forberedte dem fagligt og personligt
- Karriereveje og jobtyper
- Betydningen af netværk, praktik, specialisering osv.
Hvis der er ét portræt, bruges ArticleText i row 4/8, hvor tekst eller citat placeres i row 4 og billede eller video i row 8. Ved to eller flere portrætter bruges komponenten Big Related Box Slider med billeder i målet 580x500px.
Portrættet skal åbnes i en lightbox og oprettes som:
- FeaturePage (artikel), ved portrætter bestående af tekst og billede/video.
- Landingpage, ved portrætter bestående af video. Her fjernes Article Container, Article Bottom og Old Related Bottom fra landingsiden, og videoen indlejres i en ArticleText placeret i placeholderen “Master” (alternativt i en Row12 i “Master”).
Overskriften skal gerne tage udgangspunkt i et citat eller tema fra portrættet – det bør ikke blot være navnet på den portrætterede.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Menupunktet Mød SDU er standard på kandidatuddannelser og giver et samlet overblik over, hvordan potentielle studerende kan møde eller besøge SDU – fysisk, online eller gennem kontakt med studerende eller vejledere.
På erhvervskandidatuddannelser findes der i øjeblikket ingen relevante tilbud, som brugerne kan deltage i under “Mød SDU”. Derfor erstattes menupunktet midlertidigt af For arbejdsgiver, som i stedet henvender sig til virksomheder og samarbejdspartnere.
Denne løsning er midlertidig. Når SDU udvikler relevante tilbud til erhvervskandidater (fx infomøder, events eller rådgivning), skal “Mød SDU” oprettes for erhvervskandidatuddannelser. “For arbejdsgiver” forsvinder ikke, men bliver som et ekstra menupunkt, fordi virksomheder fortsat er en central målgruppe for erhvervskandidatuddannelserne.
Mød SDU
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et samlet overblik over de forskellige måder, hvorpå de kan møde eller besøge SDU – både fysisk, online og gennem direkte kontakt med studerende eller vejledere.
Formålet er at hjælpe brugeren til at tage næste skridt i deres studievalg, fx ved at opleve SDU i praksis og få svar på spørgsmål fra relevante personer.
Siden bygger på princippet om ét sammenhængende univers: Alle links åbner i lightbox, så brugeren forbliver i løsningen og ikke sendes ud på eksterne sider.
Strukturen er global med faste komponenter og faste titler, mens de konkrete links kan tilpasses lokalt, så de matcher den enkelte uddannelse og studieby.
H5: Kassogram i row 12 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Indsæt et kassogram lokalt med nedenstående faste overskrift og teaser og tilføj kassogrambokse, der peger op til de rette elementer globalt. Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Kassogram/sdu.dk/uddannelsessider/moed-sdu. Infomøder tilføjes lokalt. Hvis I implementerer retningslinjerne før OSU, skal "Book en vejleder" tilføjes lokalt. Når omstillingen er realiseret, skal "Book en vejleder" pege på en global kassogramboks.
Mød SDU (fast overskrift)
Teaser (fast): “Der er flere måder, du kan opleve SDU på – både ved at besøge os, møde os online eller tale med en vejleder. Vælg den mulighed, der passer dig bedst.”
Titler i kassogram er faste og må ikke omskrives, måned angives hvor relevant:
- Deltag i (online) infomøde om [uddannelsesnavn] (valgfri – kun, hvis relevant for uddannelse/fakultet)
- Kom til Åbent Hus i [studieby] i [måned] (linker til Åbent Hus for studiebyen)
- Bliv Studerende for en dag i [måned] (valgfri – kun, hvis fakultetet tilbyder det. Linker til Studerende for en dag for fakultet)
- Book en vejleder
- Kig forbi Forskningens Døgn i april
Alle links skal åbne i lightbox for at fastholde brugeren i samme univers.
H5: Article Text i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Indholdet er lokalt, og der skal vælges en studerende fra den pågældende uddannelse (ikke en generel studenterambassadør).
H2: Tal med en studerende fra [uddannelsesnavn] (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer + linktekst: “Vil du vide, hvordan det er at læse [uddannelsesnavn]? Du kan skrive eller tale direkte med en studerende på uddannelsen og få svar på dine spørgsmål om alt fra studiemiljø og undervisning til fag og fællesskab.” Link skal åbne i lightbox, så brugeren fastholdes i samme univers.
I row 8 indsættes Article Text med billede af den pågældende studerende.
Indholdet bør opdateres løbende for at sikre, at den studerende stadig er aktiv og relevant.
H5: Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (kan læses i afsnittet under Uddannelse). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
For arbejdsgiver
Formål og anvendelse
Denne side henvender sig til virksomheder, der har – eller overvejer at have – en medarbejder på en erhvervskandidatuddannelse. Formålet er at forklare, hvad en erhvervskandidat er, og hvordan uddannelsen kombinerer arbejde med deltidsstudier på universitetet.
Siden skal give arbejdsgiveren klar viden om, hvilken rolle virksomheden spiller, hvilke krav og rammer der gælder, samt hvilke fordele virksomheden kan få ved at støtte en medarbejder i forløbet. Samtidig skal siden gøre det nemt at komme i dialog med SDU.
Strukturen er global med faste komponenter og overskrifter. Visse elementer kan tilpasses lokalt, så de afspejler den konkrete erhvervskandidatuddannelse og dens forskellige modeller.
H5: Global Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Hvad får I med en erhvervskandidat i [uddannelsesnavn]? (fast overskrift)
Brødtekst, 4–5 linjer. Beskriv de specifikke fordele for virksomheden med denne erhvervskandidat.
Fx “Med en erhvervskandidatstuderende på [uddannelsesnavn] får I direkte adgang til nyeste forskning og viden inden for …” eller “En erhvervskandidatstuderende kan skabe nye muligheder for udvikling og innovation, fordi …” eller “Når I ansætter en erhvervskandidatstuderende, får I en medarbejder, der løbende kan koble nyeste viden på jeres arbejdsgange / produktudvikling / processer og plante nye ideer til …”
H3: [Uddannelsesnavn] udbydes som… (fast overskrift)
Indsæt en Article Text baseret på en global skabelon med beskrivelser af de mulige erhvervskandidatmodeller (fx Fleksibel erhvervskandidat, 1+2-model, kombinationsmodel mv.). Indsæt kun de modeller, som den konkrete uddannelse udbydes som.
Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
H5: Global Article Text i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
H2: Virksomhedens rolle og ansvar (global article text)
Valgfri lokal eller global tekst:
“Som arbejdsplads er I en vigtig medspiller for medarbejderens erhvervskandidatuddannelse. I er med til at skabe gode rammer, så medarbejderen kan fordybe sig på studiet og samtidig være en god og engageret medarbejder og kollega på arbejdspladsen.
Det betyder i praksis:
- Afstem forventninger om tid og fleksibilitet i perioder med eksamener eller projekter.
- Planlæg arbejdsopgaver, som er relevante for studiet.
- Bidrag med cases/opgaver, som medarbejderen kan inddrage i uddannelsen.
- Sørg for løbende dialog og afstemning med medarbejderen og evt. universitetet.”
H2: Krav og rammer (fast overskrift)
Krav og rammer for erhvervskandidatuddannelser kan variere afhængigt af model og fuldtid/deltid. Globale fold-outs kan kombineres med lokale tekstelementer, så de kan redigeres uafhængigt af hinanden, og de globale tekster kan redigeres fra centralt hold.
Fold-outs udarbejdes med globale tekster om fx:
- Opbygning
- Arbejdstid
- Dokumentation
- Offentlig/privat ansættelse
- Iværksætteri
- SU (hvis relevant)
- Fleksibilitet og samarbejde
Teksterne udarbejdes i et samarbejde mellem SDUK og SDU-U og indarbejdes efterfølgende i de fælles retningslinjer.
H5: Global Article Text i row 6/6 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Fordele for virksomheden (fast overskrift)
Brødtekst, 1–2 linjer: “Når en medarbejder læser en erhvervskandidat i [uddannelsesnavn] får du som arbejdsgiver også en række fordele:
- “Viden om [fagområde] kan omsættes til …”
- ”Medarbejderen får en stærk tilknytning til virksomheden, og den faglige viden bliver fra start koblet med jeres forretning, strategi og processer …”
- “Den ekstra faglige ballast giver jer mulighed for at styrke …”
- ”Virksomheden får en unik mulighed for at spotte og fastholde fremtidens værdifulde talenter allerede tidligt i uddannelsen …”
H2: Gode råd til arbejdsgiver (fast overskrift)
Brødtekst, 4–6 linjer: “Det er en styrke både for den studerende og jeres virksomhed, hvis I engagerer jer i studiet løbende – der kan fx være nogle valgfag, der er særligt relevante for virksomheden, eller I kan få hjælp til konkrete udfordringer efterhånden som det passer med studiets fag og projekter. I kan hjælpe den studerende godt gennem studietiden og selv få det bedste udbytte ved at:”
- ”bidrage med eksempler og cases og stille op til fx interview.
- tage godt imod ny viden og ideer.
- være fleksibel ift. arbejdstider, så der fx skrues ned omkring eksamensperioder og op i perioder med færre undervisningstimer (fx sommer). De 25 t/ugen er normtid fordelt på hele året.”
Der indsættes et billede i column 2 af row 6/6.
H5: Global Article Text i row 8/4 (fast komponent)
Ansvar: FAK
H2: Kontakt (fast overskrift)
Brødtekst, 2–3 linjer + kontaktperson (navn/funktion/mail/evt. billede).
Indhold: Gør det nemt at tage næste skridt. Præsenter en konkret indgang til dialog, fx uddannelsesleder eller virksomhedskontakt.
Skrivegreb: Skriv kort, inviterende og handlingsorienteret, fx:
- “Vil I høre mere om muligheder og rammer? Kontakt [navn/funktion] for en uforpligtende snak.”
- “[Navn] hjælper jer med spørgsmål om rammer, samarbejde og næste skridt.”
Der indsættes et billede af kontaktperson eller ikon i row 4.
H5: Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.
-
Formål og anvendelse
Siden giver brugeren et klart overblik over, hvem de skal kontakte afhængigt af deres spørgsmål. Retningslinjerne for indhold er forskellige for henholdsvis kandidat og erhvervskandidat.
Formålet er at sikre, at brugeren hurtigt kan få hjælp til både uddannelsesfaglige spørgsmål og optagelsesrelaterede spørgsmål uden at blive sendt ud af løsningen.
Siden følger princippet om ét sammenhængende univers: Kontaktmuligheder præsenteres i faste komponenter, og eksterne links åbner i lightbox.
Strukturen er global, men indholdet i den første faktaboks er uddannelsesspecifikt (lokalt), mens den anden er global.
FactList i row 6/6, hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: FAK
Lokalt indhold. Link skal åbne i lightbox.
Kandidat
H2: Spørg om [uddannelsesnavn] (fast overskrift)
”Studievejlederne på [fakultet] er klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål om fx:
- uddannelsens indhold og opbygning.
- hverdagen som studerende.
- dine muligheder for udlandsophold.
[Skriv til xx@sdu.dk] for at booke et vejledningsmøde eller telefonmøde.”
Erhvervskandidat
H2: Spørg om [uddannelsesnavn]
Studievejlederne på [fakultet] er klar til at hjælpe dig eller jer med spørgsmål om fx:
- hvordan uddannelsen kombineres med arbejdet.
- uddannelsens indhold, fleksibilitet og virksomhedens rolle.
- hvordan samarbejde kan skabe værdi for både studerende og virksomhed.
[Skriv til xx@sdu.dk] for en uforpligtende snak eller for at booke et møde.
Global FactList i row 6/6, hvid m. box border (fast komponent)
Ansvar: SDU-U
Globalt indhold. Elementsti: /sitecore/content/Global/Global Pagecontent/Global Factlist/sdu.dk/uddannelsessider/kontakt
H2: Spørg om optagelse og adgangskrav (fast overskrift)
Optagelsen på SDU er klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål om fx:
- dit valg af uddannelse.
- adgangskrav.
- hvordan du søger ind.
Skriv, ring eller kig forbi.
Se hvornår og hvordan (åbner i lightbox)Note: Denne sektion vil blive revideret i 2026 i forbindelse med omstillingen af SDU’s uddannelsesadministration, da kontakt- og vejledningsstrukturer kan ændre sig.
Global Foldable Footer - orange: Hvorfor vælge SDU? (fast komponent)
Ansvar: SDUK
Samme tekst på alle sider (elementsti ses i afsnittet under "Uddannelse"). Uddannelser under Syddansk Universitets Business School har egen Foldable Footer.