Skip to main content
Økonomi

zExpense - arbejdsfordeling mellem den enkelte enhed og Rejsekontoret

Ifølge SDU's regnskabsinstruks skal minimum to personer gennemgå et bilag inden, der kan foretages en udbetaling.

I henhold til afsnit 2.2.3.1 i regnskabsinstruksen skal blandt andet følgende kontrolleres i forbindelse med behandlingen af bilag:

  • At bilaget vedrører og er udstedt til SDU
  • At SDU's retningslinjer er overholdt
  • At forholdet mellem beløb, nytteværdi og omkostning er tilfredsstillende
  • At den fakturerede ydelse eller vare er leveret, og at kvalitet og antal er kontrolleret
  • At varen eller ydelsen svarer til det aftalte
  • At bogføringen er korrekt periodiseret
  • At der er sket korrekt kontering i henhold til SDU's kontoplan
  • At repræsentations-, gave- og rejsebilag er påført oplysninger om formål, tidspunkt og deltagerkreds.
  • At bilag vedrørende rejser til udlandet er vedhæftet oplysninger om programmet for turen

 

Ovenstående medfører, at der i rejse- og udlægsafregningssystemet zExpense ligger opgaver hos henholdsvis den decentrale enhed og i Rejsekontoret.

Godkenderen i zExpense skal kunne svare "JA" på alle nedenstående spørgsmål, inden han/hun trykker på "Godkend", hvorefter afregningen sendes til sendes til afsluttende behandling i Rejsekontoret.

Afregningsheader (sort felt):

  • Er afregningen fra en person, som du skal godkende afregninger fra?
  • Er "Beskrivelse"/"Description" udfyldt tilstrækkeligt?
  • Er destinationen udfyldt tilstrækkeligt?
  • Er dimensioner udfyldt korrekt?
    • I mange andre tilfælde kalder vi det for kontostreng på SDU.
  • Er der vedhæftet den nødvendige overordnede dokumentation for rejsen/udlægget? 
    • Dette er især relevant forbindelse med rejser til udlandet, hvor SDU stiller krav om vedhæftning af program (eller invitation, hvis program ikke er tilgængeligt).
    • Der kan også være tale om dispensationer fra fx beløbsgrænser.

 

Udgiftsposter (blåt felt):

  • Har de registrerede udgiftsposter relevans for SDU?
  • Er de registrerede udgiftsposter i overensstemmelse med SDU's regler i bl.a. rejsecirkulæret og repræsentationscirkulæret?
  • Er der anvendt den korrekte udgiftskategori?
  • Er der vedhæftet den nødvendige dokumentation for udgifterne?
  • Er den vedhæftede dokumentation læsbar?
  • Er der vedhæftet en godkendelse fra SDU's it-chef eller support-chef (pt. Bue Raun Andersen og Claus Trap Christensen) ved køb af følgende it-hardware: Pc, tablet, smartphone og printer?
    • Indkøb af it-hardware skal ske gennem SDU IT. Det forekommer dog, at udstyr ejet af SDU bliver stjålet eller på anden måde forsvinder undervejs på en tjenesterejse. Indkøb af erstatningsudstyr kan i særlige tilfælde refunderes gennem zExpense.

 

Kørsel (grønt felt):

  • Har den registrerede kørsel relevant for SDU?
  • Er det den faktiske kørsel, der er registreret?
    • Hvis man fx starter en køretur for SDU på bopælen og kører direkte til et andet sted end hovedarbejdspladsen, så er det ikke tilladt at notere hovedarbejdpladsen som startsted.
  • Er der reduceret for sparede private kilometer?
    • Dette er relevant, hvis køreturen starter eller slutter på bopælen.
  • Er der ved kørsel til udlandet sket opdeling af kørslen på kørsel i Danmark og i udlandet?

 

Diæter (orange felt) - På SDU bruger vi som oftest begrebet time- og dagpenge:

  • Er den registrerede periode relevant for SDU?
  • Er der reduceret for det korrekte antal måltider?
  • Er antallet af nætter oplyst under "Logigodtgørelse" i overensstemmelse med SDU's regler?

 

Kommentarer (rødt felt):

  • Er der indsat de nødvendige kommentarer?

 

Andet:

  • Klik på ikonet med pdf øverst til højre i zExpense. Ser afregningen samlet set fornuftig ud?
  • Virker det samlede udgiftsbeløb for rejsen sandsynligt?

Den primære opgave for Rejsekontoret i zExpense er at sikre, at SDU's regler for afholdelse af udgifter bliver overholdt.

Derudover vil medarbejderne i Rejsekontoret have fokus på følgende forhold, når de foretager den endelige gennemgang af afregningen:

 

Afregningsheader (sort felt):

  • Er anledning, destination og beskrivelse udfyldt tilstrækkeligt?
  • Er der vedhæftet den nødvendige overordnede dokumentation for rejsen/udlægget, heriblandt program hvis det er en rejse til udlandet?

 

Udgiftsposter (blåt felt):

  • Er de indberettede udgiftsposter i overensstemmelse med SDU's regler for afholdelse af udgifter?
  • Er der anvendt den korrekte udgiftskategori?
  • Er der vedhæftet den nødvendige dokumentation for udgifterne?
  • Er den vedhæftede dokumentation læsbar?
  • Er der anvendt en korrekt valuta?
  • Hvis der er købt flybillet hos andre end CWT, foreligger der så en dispensation fra det relevante direktionsmedlem, en udførlig begrundelse fra den rejsende og dokumentation?
  • Ligger hoteludgiften inden for hoteldispositionsbeløbet?
  • Hvis hoteldispositionsbeløbet er overskredet, er der så angivet en forklaring og foreligger der en godkendelse fra nærmeste leder?
  • Hvis der rejses efter princippet om dokumenterede udgifter til forplejning, er det så tale om rimelige merudgifter til forplejning? 
  • Hvis der er tale om en større udgift til taxa, foreligger der så en forklaring på dette?
  • Foreligger der en godkendelse fra SDU's it-chef eller support-chef (pt. Bue Raun Andersen og Claus Trap Christensen), hvis der er tale om køb af følgende it-hardware: Pc, tablet, smartphone og printer?

 

Kørsel (grønt felt):

  • Er den indberettede kørsel i overensstemmelse med SDU's regler for kørsel i egen bil?
  • Er der reduceret for sparede private kilometer?

 

Diæter (orange felt):

  • Er de indberettede rejseperioder relevante for SDU?
  • Er der reduceret for det korrekte antal måltider?
  • Er antallet af nætter oplyst under "Logigodtgørelse" i overensstemmelse med SDU's regler?

 

Kommentarer (rødt felt):

  • Er der indsat de nødvendige kommentarer?

 

Afregninger i zExpense med udgifter under 700 kr.

Rejsekontoret har siden januar 2022 ikke kontrolleret alle afregninger i zExpense med samlede udgifter under 700 kr. Økonomiservice foretager i stedet en efterfølgende stikprøvebaseret kontrol med baggrund i en vurdering af risikoen for fejl i afregningerne.

 

 

Ændret sidst: 19-05-2025
Ansvarlig afdeling: Økonomiservice - Regnskab
Ansvarlig medarbejder: Jens V. Kierkegaard

Sidst opdateret: 25.06.2025