Skip to main content
Servicesider

Regler for fordeling af undervisningslokaler

Teknisk Service har det overordnede ansvar for fordeling af undervisningslokaler til forårs- og efterårssemestre. Alle skemalæggere skal følge nedenstående retningslinjer i forbindelse med deres bestilling af undervisningslokaler på Campusvej for at sikre den bedst mulige udnyttelse af lokalerne.

Bemærk at skemalagt undervisning i semestrene går forud for andre aktiviteter, og kun Rektor kan aflyse skemalagt undervisning til fordel for anden aktivitet.

Retningslinjer

Der rådes over følgende lokaletyper:

  • Grupperum til 8-12 personer.
  • Enkelt modul til 25-34 personer.
  • Dobbelt modul til 40-64 personer.
  • Auditorium til 70-100 personer.
  • Store auditorier til 120-450 personer

Af sikkerhedsmæssige årsager skal Teknisk Services anvisninger altid følges ift. personantal.

Undervisningen placeres jævnt fordelt i tidsrummet kl. 08.00 – 18.00 alle hverdage.

Teknisk Service afholder møde med fakulteterne inden den egentlige lokaleplanlægning, hvor store auditorier fordeles (henholdsvis februar/september).

Der rådes over følgende store auditorier:

  • U1 (213 personer)
  • U110 (218 personer)
  • U140 (150 personer)
  • U150 (136 personer)
  • U170 (120 personer)
  • U177 (120 personer)
  • U45 (450 personer)
  • U48A (150 personer)
  • U55 (455 personer)
  • U23 (126 personer)
  • U260 (160 personer)
  • U300 (189 personer)
  • U301 (228 personer)

Teknisk Service beder skemalæggere fremsende deres timebehov til det kommende semester (fremsendes marts/oktober). Timeindberetning sendes til 8888@sdu.dk.

På baggrund af de indberettede timer beregnes den totale udnyttelsesgrad for de fire lokaletyper (50 timer ugentlig pr. lokale = 100 % udnyttelse). Lokalerne fordeles på baggrund af de beregnede udnyttelsesgrader.

Følgende bindinger kan accepteres i forbindelse med timeindberetning:

  • Holdets størrelse.
  • Sammenhængen mellem forelæsning og øvelseshold, både tidsmæssigt og antalsmæssigt.
  • Samlæsning både indenfor samme fakultet og på tværs mellem fakulteter.
  • Modullængde (forskel i semesterstruktur/masteruddannelse),

Teknisk Service fremsender oversigt til skemalæggere over tildelte lokaler (henholdsvis ultimo marts/medio oktober). Skemalæggere skal på baggrund af tildelingen selv registrere i lokalebookingsystemet TimeEdit. Tidsfrister for registreringen er ultimo juni ved efterårssemestret og medio december for forårssemestret.

Følgende skal fremgå af registreringen:

  • Datoer (fra og til inkl.)
  • Tidspunkt.
  • Aktivitet.
  • Omkostningssted.
  • Fag.
  • STADS kode.
  • Antal studerende.
Hvis der ikke længere er behov for lokalet, er det vigtigt at skemalæggeren afbooker i TimeEdit, så lokalet kan udnyttes til anden side.

Vær særligt opmærksom på følgende dage i undervisningsplanlægningen:

  • Årsfest: På grund af forberedelser til universitetets årsfest er al undervisning aflyst på årsfestdagen (sidste fredag i oktober).
  • Studiestart: Planlægges rusaktiviteter i selve undervisningsperioden skal der tages højde for denne aktivitet i forbindelse med skemalægning. Teknisk Service skal gøre opmærksom på at der er yderst begrænset mulighed for at placere denne aktivitet i semesteret medmindre dette på forhånd er planlagt i forbindelse med skemalægningen.
  • Brobygning/Studiepraktik: Hvert år i uge 43 afholdes Brobygning/Studiepraktikforløb. Denne aktivitet bør alle skemalæggere tage højde for i deres planlægning, da det ikke kan forventes at der kan skaffes lokaler til denne aktivitet.
  • Institutdysten/De Studerendes Dag: Hvert år afholdes De Studerendes Dag. Dagen er UNDERVISNINGSFRI fra kl. 10.00 og denne aktivitet bør alle skemalæggere tage højde for i deres planlægning.

 

Sidst opdateret: 09.08.2022