Skip to main content
DA / EN

Indberetning af sager

1) Mistanke opstår hos eksaminator eller tilsvarende

 Når mistanke om eksamensuregelmæssigheder opstår hos den, der varetager den pågældende eksamination (f.eks. eksaminator, censor, underviser eller eksamenstilsynet), skal vedkommende kontakte studieleder med henblik på en vurdering af de fremkomne forhold. 

Nødvendige handlinger (indberetter, studieleder eller tilsvarende)

- Kontakt og dialog med studieleder
- Fremskaffelse og udarbejdelse af dokumentation for de fremkomne forhold

Uddybende information

Krav til dokumentation
- Regler om disciplinære foranstaltninger over for de studerende ved SDU

2) Undersøgende sagsbehandling hos studieleder, samt indberetning til dekan 

Studieleder foretager en faglig vurdering af de fremkomne forhold. Studieleder kan inddrage den person, som har indrapporteret forholdene, samt øvrige personer der har indsigt i fagområdet.

Ved tvivl om, hvorvidt en sag skal indberettes eller ej, anbefales det, at sagen indberettes. Sagsbehandlingen af sagen sikrer, at alle forhold bliver belyst, og såfremt der ikke er grundlag for en afgørelse kan sagen altid frafaldes. Kontakt gerne Uddannelsesjuridisk team i Studieservice for vejledning herom (uddannelsesjura@sdu.dk).

Viser den faglige vurdering, at der er hold i mistanken indberetter studieleder sagen til dekanen via Studieservice, hvor det uddannelsesjuridiske team overtager sagsbehandlingen. (se 3). Indberetningen sker via ESDH-systemet (Acadre). Studieservice i Esbjerg, Kolding, Slagelse og Sønderborg er behjælpelige som sekretariat for studieleder i forhold til indberetning af sagen. 

Den (de) berørte studerende skal hurtigst muligt notificeres om den formodede mistanke. Der skal i notifikationen indgå information om, at den studerende på baggrund af mistanken vil blive indberettet. Notifikationen sendes fra studiesekretariatet eller studieleder hurtigst muligt efter bedømmelsen  ”EU” (Eksamensuregelmæssighed) er givet.

Såfremt studieleder ikke finde forholdene for begrundede, skal personen, som har indberettet forholdene, orienteres herom hurtigst muligt, da der som en konsekvens af afvisningen, skal gives en egentlig bedømmelse. Studieleder vurderer, hvorvidt der er behov for vejledningsmæssige tiltag.

Nødvendige handlinger (studieleder)

  1. Kontakt og dialog med indberetter
  2. Vurdering af de indrapporterede forhold (begrundet/ ikke begrundet)
  3. Notifikation til studerende
  4. Notifikation til indberetter (ved ikke begrundede forhold)
  5. Udarbejdelse af formel indberetning 
  6. Oprettelse af sag i Acadre, samt upload af formel indberetning og dokumentation
  7. Registrering af "EU" i "Digital Eksamen" 
  8. Videregivelse af sag til Studieservice

Uddybende information

3) Sagsbehandling i Studieservice

Når studieleder har indberettet sagerne til Studieservice, vil Uddannelsesjuridisk Team overtage sagsbehandlingen og styring af det videre sagsforløb. Sagsbehandlingen indebærer indkaldelse til, og afvikling af partshøring, som studieleder og  evt. øvrige relevante personer vil deltage i.  

Efter endt partshøring udarbejder det uddannelsesjuridisk team mødenotat, samt udkast af indstilling til afgørelse til dekanatet. Indstilling afstemmes med studieleder. 

4) Afsluttende sagsbehandling hos Studieservice og Dekanat

Sagsbehandlingen konkluderes ved fremsendelse af  sagen til dekanatet på det pågældende fakultet til afsluttende behandling. Er dekanatet enig i indstillingen, underskrives afgørelsen og returneres til det uddannelsesjuridiske team. Afgørelsen fremsendes herefter til den studerende. Kopi af afgørelse fremsendes til studieleder og det relevante faglige team i Uddannelsesjura & Registratur.

Er dekanatet ikke enig indstillingen, returneres sagen til det uddannelsesjuridisk team, som foretager fornyet sagsbehandling af den pågældende sag. Studieleder og øvrige relevante personer inddrages i dette. Efter endt sagsbehandling fremsendes den reviderede sag til dekanatet til underskrivelse.

5) Ved klager over afgørelser

 Såfremt den studerende vælger at klage over rektors afgørelse, fremsendes klagen til Juridisk Kontor (uniklager@sdu.dk), som forestår den videre behandling af klagen.

QUICK GUIDE  (Samlet proces )

QUICK GUIDE - SAMF -DK+UK (ansatte på SAMF bedes bruges denne)

 

 

 

Sidst opdateret: 27.09.2023