Skip to main content

Opfølgningsprocesser

Sådan følger vi op på uddannelseskvalitet

Systematisk opfølgning sker i det det løbende, praksisnære arbejde med kvalitetssikring og udvikling af uddannelser, og i en overordnet opfølgningsproces på tværs af ledelsesniveauer

Organisationens aktører følger løbende og systematisk op på de dele af kvalitetspolitikken, som falder under deres ansvarsområder. 

Retningslinjer for det løbende, praksisnære arbejde er indarbejdet i vejledninger og årshjul for de respektive aktører baseret på den fælles kvalitetspolitik. Der arbejdes bl.a. med:

Evaluering af uddannelser

Centralt i det praksisnære arbejde står evaluering af uddannelseselementer såvel som hele uddannelser. Evalueringsarbejdet sker med afsæt i følgende principdokumenter: 

Studerendes evalueringer af hele uddannelser sker via besvarelse af Danmarks Studieundersøgelse - se mere om undersøgelser og analyser.

Universitetets overordnede opfølgningsproces foregår gennem statusmøder og afrapportering på tværs af enheder og ledelsesniveauer. Processen initieres hver andet år, hvilket giver mulighed for at anlægge et langsigtet perspektiv.

Sammenhængen mellem de forskellige niveauer er illustreret i nedenstående figur - klik for at åbne i fuld skærm:

Figuren viser, hvordan viden aggregeres på forskellige organisatoriske niveauer.

Indhold på statusmøder

Alle statusmøder på tværs af ledelseslag indeholder: 

  • Opfølgning på aftaler på sidste statusmøde
  • Aktuel status på arbejdet med kvalitetspolitik, nøgletal og strategiske tiltag for uddannelsesområdet
  • Strategisk analyse på baggrund af aktuel status
  • Aftaler for kommende periode
  • Evaluering på opfølgningsprocesser for uddannelseskvalitet

Vil du vide mere?

Opfølgningsprocessen er beskrevet mere detaljeret i Notat om SDU’s opfølgning på uddannelseskvalitet (pdf).

Kvalitetssystemet rammesætter både den praksisnære og tværgående opfølgning på og udvikling af uddannelseskvaliteten. 

For at sikre, at kvalitetssystemet til stadighed lever op til sit formål, er systemet genstand for både løbende tilpasninger og systematiske eftersyn. Principper og processer for dette arbejde er beskrevet i Notat om udvikling af SDU's kvalitetssystem for uddannelser (.pdf)

Sidst opdateret: 02.01.2025