- Praksisnær sikring og udvikling af kvalitet
- Opfølgning på tværs af ledelsesniveauer
- Udvikling af kvalitetssystemet
Organisationens aktører følger løbende og systematisk op på de dele af kvalitetspolitikken, som falder under deres ansvarsområder.
Retningslinjer for det løbende, praksisnære arbejde er indarbejdet i vejledninger og årshjul for de respektive aktører baseret på den fælles kvalitetspolitik. Der arbejdes bl.a. med:
- Opfølgning på nøgletal og kvalitetsindikatorer
- Evaluering gennem undersøgelser og analyser
- Kvalitetssikring af studieordninger ift. mål og standarder i SDU's kvalitetspolitik
Evaluering af uddannelser
Centralt i det praksisnære arbejde står evaluering af uddannelseselementer såvel som hele uddannelser. Evalueringsarbejdet sker med afsæt i følgende principdokumenter:
- Principper for evaluering af uddannelseselementer (pdf)
- Principper for evaluering af hele uddannelser med inddragelse af eksterne eksperter (pdf)
Studerendes evalueringer af hele uddannelser sker via besvarelse af Danmarks Studieundersøgelse - se mere om undersøgelser og analyser.
Universitetets overordnede opfølgningsproces foregår gennem statusmøder og afrapportering på tværs af enheder og ledelsesniveauer. Processen initieres hver andet år, hvilket giver mulighed for at anlægge et langsigtet perspektiv.
Sammenhængen mellem de forskellige niveauer er illustreret i nedenstående figur - klik for at åbne i fuld skærm:
Indhold på statusmøder
Alle statusmøder på tværs af ledelseslag indeholder:
- Opfølgning på aftaler på sidste statusmøde
- Aktuel status på arbejdet med kvalitetspolitik, nøgletal og strategiske tiltag for uddannelsesområdet
- Strategisk analyse på baggrund af aktuel status
- Aftaler for kommende periode
- Evaluering på opfølgningsprocesser for uddannelseskvalitet
Vil du vide mere?
Opfølgningsprocessen er beskrevet mere detaljeret i Notat om SDU’s opfølgning på uddannelseskvalitet (pdf).
Kvalitetssystemet rammesætter både den praksisnære og tværgående opfølgning på og udvikling af uddannelseskvaliteten.
For at sikre, at kvalitetssystemet til stadighed lever op til sit formål, er systemet genstand for både løbende tilpasninger og systematiske eftersyn. Principper og processer for dette arbejde er beskrevet i Notat om udvikling af SDU's kvalitetssystem for uddannelser (.pdf)