Omstillingen af SDU’s Uddannelsesadministration
SDU skal forbedre effektiviteten i uddannelsesadministrationen og være klar til at implementere et nyt studieinformationssystem gennem standardisering af processer og frigørelse af årsværk. Derfor besluttede direktionen i efteråret 2024 at igangsætte arbejdet med en omstilling af SDU's samlede uddannelsesadministration.
-
Direktionen har besluttet at igangsætte en omstilling af SDU’s uddannelsesadministration på tværs af institutter, fakulteter og Fællesadministration. Omstillingen skal bidrage til at forbedre effektiviteten i uddannelsesadministrationen og forberede universitetet til at implementere det nye studieinformationssystem Eduhub.
Det nye studieinformationssystem Eduhub er et standardsystem, som SDU udvikler og implementerer sammen med seks andre danske universiteter. Universitetssamarbejdet hedder Nyt SIS. Universiteterne har gensidigt forpligtet sig til at indføre 100% fælles processer, hvilket kalder på betydelige forandringer i de administrative processer og arbejdsgange, som vi kender i dag. Mange uddannelsesadministrative processer vil skulle standardiseres på SDU, hvilket vil effektivisere og optimere brugen af ressourcer i uddannelsesadministrationen.
Baggrund
SDU’s rammevilkår er under forandring som følge af ændrede politiske, økonomiske, demografiske og teknologiske vilkår. Særligt en forventet nedgang i heltidsstuderende, politiske reformer af uddannelser og den nært forestående udskiftning af STADS til et nyt studieinformationssystem (Eduhub), kræver omstilling i den samlede uddannelsesadministrative organisation.
Samtidig er universitetet i bevægelse med tyngdeforskydninger i uddannelseslandskabet; som betyder at de våde områder, internationale studerende og udbud af uddannelse i de jyske campusbyer vil have større tyngde fremover.
-
Visionen for omstillingen har mennesket i centrum og resultaterne skal kunne mærkes af de studerende og underviserne. De løsninger som vi kommer frem til, må ikke opleves som en forringelse af den kvalitet og service der tilbydes i dag.
Studerende og undervisere skal derfor opleve en uddannelsesadministration, der yder høj service og i høj kvalitet. Dette skal ske gennem høj grad af selvbetjeningsløsninger, så brugeroplevelsen bliver uden bøvl, tvivl og omveje og ved at placere opgaverne rigtigt mellem undervisere og uddannelsesadministrative medarbejdere.
Det fører frem til følgende vision for uddannelsesadministrationen på SDU:
SDU’s samlede uddannelsesadministration skal hele tiden skabe værdi og levere høj kvalitet gennem løbende forbedringer, sammenhæng og effektivitet.
-
Direktionen bestående af rektoratet og dekanerne træffer alle vigtige beslutninger vedrørende arbejdet med omstillingen på baggrund af indstillinger fra styregruppen.
Til at lede arbejdet med omstillingen er der nedsat en styregruppe der arbejder med analyse, udvikling og implementering af løsninger og er ansvarlig for lokal involvering, realisering og målopfyldelse. Styregruppen består af ledelsesrepræsentanter fra rektoratet, alle fakulteter samt SDU Uddannelse:
- Thomas Buchvald Vind, projektejer (Universitetsdirektør, Fællesadministrationen)
- Stinne Hørup Hansen, formand for styregruppen (Vicedirektør for Uddannelse, SDU Uddannelse)
- Annette Schmidt, Styregruppemedlem (Sekretariatschef, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet)
- Mads Funding, Styregruppemedlem (Sekretariatschef, Det Humanistiske Fakultet)
- Merete Munk, Styregruppemedlem (Uddannelses- og Sekretariatschef, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet)
- Niels Kring, Styregruppemedlem (Sekretariatschef, Det Naturvidenskabelige Fakultet)
- Kirsten Præstegaard, Styregruppemedlem (Sekretariatschef, Det Tekniske Fakultet)
- Maria Cecilie Vonsild, Projektleder (SDU Uddannelse)
-
Omstillingen følger en foreløbig tidsplan som kan ændre sig efterhånden som arbejdet skrider frem.
Arbejdet med de udvalgte opgavefelter planlægges i flere spor, der enten kører parallelt eller sekventielt, med fire faser i hvert spor:
Styregruppens første opgave har været at udarbejde forslag til en afgrænsning af omstillingen til beslutning i direktionen (fase 0). De udvalgte opgavefelter analyseres nærmere i fase 1. I fase 1 vil styregruppen sikre involvering af faglige eksperter og de områdechefer fra Fællesadministrationen, hvis procesområde er omfattet af scope. Herefter kan der udarbejdes løsningsforslag (fase 2), hvorefter ændringer bliver implementeret (fase 3) og potentialer bliver realiseret (fase 4).
Den samlede faseplan er:
0. Scoping - afgrænsning af fokus i omstillingen (februar-marts 25)
1. Analyse og vurdering af mulige udfaldsrum (maj-juni 25)
2. Løsningsforslag (starter løbende op fra juli 25)
3. Implementering (starter løbende op fra september 25)
4. Realisering (starter løbende op fra januar 26 og afsluttes ved udgangen af dec. 26)
-
Fokus i arbejdet vil være på at skabe robuste faglige fællesskaber og sammenhæng i opgaver, kompetencer og ressourcer på tværs af SDU’s institutter, fakulteter, Fællesadministrationen og campusser. Derfor er et godt samarbejde og inddragelse af specialistviden en forudsætning for at lykkedes med omstillingen af SDU’s samlede uddannelsesadministration.
Vi kommer til at inddrage både studerende, undervisere og uddannelsesadministrative medarbejdere på forskellige måder, så specialistviden og brugerbehov bidrager til løsningerne.
Vi vil også løbende gå i dialog med en referencegruppe af medarbejdere, tillidsrepræsentanter og ledere. Derudover vil vi arbejde på en løbende involvering af forskellige interessenter, herunder særligt de studerende.
Der vil løbende blive lagt nyheder op på informationssiden, efterhånden som arbejdet med omstillingen skrider frem. Styregruppen bestræber sig på at lave en månedlig opdatering.
-
SDU’s 2030 strategi
Omstillingen af den samlede uddannelsesadministration bidrager til SDU’s 2030 strategi når det gælder strategien om uddannelse, hvor SDU skal sikre at vi fortsat kan tiltrække og tilknytte nysgerrige, motiverede og talentfulde unge ved at skabe fremragende uddannelsesmiljøer, hvor talent og faglighed udvikles. Vi vil samtidig understøtte livslang læring til mennesker i beskæftigelse. Og det gælder udvikling af en organisation der leverer kvalitet ved højt kompetenceniveau og robuste miljøer, samt løbende forbedrer arbejdsgange og digitale løsninger.
Du kan læse SDU’s 2030 strategi på informationssiden på SDUnet (åbner i nyt vindue).Nyt SIS
Vi står over for en spændende tid, hvor vi skal forberede SDU på at implementere et nyt studieadministrativt system.
Du kan læse mere om Nyt SIS på informationssiden på SDUnet (åbner i nyt vindue).Analyse af SDU’s uddannelsesadministration
CARVE gennemførte i 2023 en undersøgelse af SDU’s uddannelsesadministration, som pegede på en stor opgavespredning, vilkårlig organisering og fokus på drift af ordinære uddannelser.
Du kan læse mere om undersøgelsen på informationssiden på SDUnet (åbner i nyt vindue). -
1. Ny organisering
- Notat om SDU's fremtidige uddannelsesadministration
- Opgavesnit i fremtidens uddannelsesadministration
- Opmærksomhedspunkter
- Opsamling på høring ved ekstraordinært HSU-møde 19. sept. 25
- Præsentation til udmeldingen den 23. september 2025
2. Standardisering af processerne
3. Digitalisering
-
Har du spørgsmål eller input til omstillingen, er du velkommen til at kontakte os:
- Maria Cecilie Vonsild, projektleder (SDU Uddannelse)
mcv@sdu.dk
- Stinne Hørup Hansen, formand for styregruppen (vicedirektør for Uddannelse, SDU Uddannelse)
stinne@sdu.dk
- Maria Cecilie Vonsild, projektleder (SDU Uddannelse)
Status på omstillingen
23.09.2025
Ny uddannelsesadministration med et godt arbejdsmiljø og tryg overgang
Rektoratet har truffet beslutning om SDU’s fremtidige uddannelsesadministration. Det sker, efter at direktionens forslag til ny organisering har været behandlet i samarbejdsudvalg og råd i ugerne 37 og 38.
Status på omstillingen
12.09.2025
HSU har drøftet forslag til ny organisering af uddannelsesadministrationen
SDU’s Hovedsamarbejdsudvalg (HSU) har på møde den 11. september behandlet direktionens forslag til at udvikle en mere sammenhængende og effektiv uddannelsesadministration på SDU.
Status på omstillingen
09.09.2025
Omstilling af uddannelsesadministrationen – direktionen har godkendt næste skridt
Direktionen har 4. september drøftet den fremtidige organisering af SDU’s uddannelsesadministration og godkendt, at samarbejdsudvalg nu kan behandle forslag til den fremtidige organisering af SDU’s uddannelsesadministrative opgaver.
Status for Omstillingen
26.06.2025
Samarbejde på tværs skal styrke fremtidens uddannelsesadministration
Hvordan kan vi bruge vores ressourcer bedre – og hvordan indretter SDU en uddannelsesadministration som er mere effektiv, kan levere høj kvalitet og er forberedt på implementering af et nyt studieinformationssystem?
En ny fase
09.05.2025
Omstillingen af uddannelsesadministrationen på SDU - hvad sker der nu?
Arbejdet med at omstille SDU’s uddannelsesadministration er nu gået ind i en ny fase.
Status for Omstillingen
27.03.2025
Status på omstillingen af uddannelsesadministrationen på SDU
Arbejdet med omstilling af den samlede uddannelsesadministration (OSU) er i de seneste måneder efter gode dialoger i organisationen blevet mere tydeligt forankret, og direktionen har netop truffet beslutning om, hvilke opgavefelter der skal arbejdes videre med.
Vision
19.12.2024
Mennesket først – vision for SDU’s uddannelsesadministration
I oktober udmeldte rektoratet og vicedirektøren for uddannelse, at der ville blive indledt en dialog med ledelsen og de kollegiale organer om det videre arbejde med Carves anbefalinger til den fremtidige uddannelsesadministration
Næste skridt
22.10.2024
Næste skridt i omstillingen af SDU’s uddannelsesadministration
SDU tager nu et skridt videre i arbejdet med at omstille uddannelsesadministrationen.