Skip to main content

Principper for evaluering

Nedenfor kan du se SDU's principper for evaluering, som er formuleret i fire punkter. Hvis du vil læse om baggrunden for principperne og se eksempler på god praksis, kan du læse mere i notatet Principper for evaluering, udvikling af undervisning, uddannelser og underviserkompetencer (pdf).

 

SDU's principper for evaluering

  • Tre formål: Evaluering af undervisning og uddannelse ved SDU skal overordnet bidrage til tre formål:
    • Udvikling af universitetspædagogiske kompetencer 
    • Udvikling af undervisningen
    • Udvikling af uddannelsen
  • Disse tre formål kan som udgangspunkt ikke rummes i kun én metode. 
  • Alignment: Der er alignment mellem evalueringens formål, indhold, aktør(er), tidspunkt, metode og regularitet
    Studienævn træffer velbegrundede valg inden for fakultetets rammer om denne alignment for alle tre formål inden for deres ansvarsområde.
  • Opfølgning: Til hver evalueringsaktivitet skal der træffes velbegrundede valg om, hvordan der følges op på dens resultater
    Opfølgning forstås her på to måder: 
    • Opfølgning som det efterfølgende arbejde med resultaterne, hvad enten det er udbredelse af velfungerende praksisser eller udbedring af dårligt fungerende praksisser 
    • Opfølgning som dokumentation og kommunikation til aktører og ledelse omkring resultater såvel som det efterfølgende arbejde med dem.
  • Helhedsbillede: Lokale evalueringsaktiviteter skal koordineres indbyrdes og med centrale/nationale evalueringer
    Koordinationen skal ske for at undgå sammenfald i indhold, aktør, tidspunkt og metode.

Sidst opdateret: 29.09.2025