Mundtlig midtvejsevaluering ved underviser.
Alle udbudte fag slutevalueres. En oversigt over spørgsmålene i evalueringerne findes længere nede på siden.
| Nr. | Udsagn |
| 1 | Formål: Det var fra tidligt i forløbet tydeligt hvad der er formålet med faget, og hvad jeg forventes at lære. |
| 2 | Formål: Jeg har selv gjort en indsats for at sætte mig ind i fagets formål og forventningerne til mig (fx ved at læse fagbeskrivelsen). |
| 3 | Sammenhæng: Det er en tydelig sammenhæng mellem fagets formål, undervisningens indhold og eksamen. |
| 4 | Forståelse: Jeg har opnået en større forståelse af fagets temaer og emner gennem undervisningen (inkl. selvstændig forberedelse, arbejde i studiegrupper mm.) |
| 5 | Aktivitet: Undervisningen har understøttet mig i aktivt at lære (fx via diskussioner, øvelser, gruppearbejde og selvstændig forberedelse). |
| 6 | Aktivitet: Det var tydeligt i undervisningen hvilke forventninger der var til min rolle som studerende (fx i forbindelse med diskussioner, øvelser, gruppearbejde og selvstændig forberedelse). |
| 7 | Aktivitet: Jeg har spillet en aktiv rolle i undervisningen (fx i diskussioner, under øvelser og i forbindelse med gruppearbejde). |
| 8 | Aktivitet: Hvilke aktiviteter har understøttet dig i aktiv læring? Valgmuligheder: Diskussioner, øvelser, gruppearbejde i undervisningen, gruppearbejde udenfor undervisningen, selvstændig forberedelse, andet (åben kategori). |
| 9 | Samarbejde og dialog: Der har været et godt samarbejde og dialog mellem studerende og undervisere. |
Scoreskala: 1=helt uenig, 2= uenig, 3=hverken enig eller uenig, 4=enig, 5=meget enig, 6=ved ikke/ikke-relevant
Studienævnet behandler resultaterne af evalueringerne to gange årligt jf. årshjulet samt i forbindelse med statusmøderne til Uddannelsesberetningen.
Resultaterne af evalueringerne offentliggøres via afrapporteringsskemaet for evalueringen af uddannelser.Studienævnets evalueringsstrategi drøftes mindst en gang årligt jf. årshjulet.
Det er essentielt, at der sættes tid af i undervisningen til at udfylde evalueringsskemaet (hvad end det er online eller fysisk undervisning). Dernæst er det vigtigt, at underviseren pointerer vigtigheden af kursusevalueringer over for de studerende. Evt. kan man understrege, at alle evalueringer bliver læst og taget alvorligt af både underviser samt Dansk studienævn.
Efter hver endt evalueringsproces, sørger SN for at dets rapport om evalueringerne bliver tilgængelig for de studerende.
Generelt om evalueringen
Evalueringen består af nedenstående 5 spørgsmål, hvor der scores på en skala fra 1 til 5:
- 1 = Slet ikke
- 2 = I ringe grad
- 3 = Hverken eller
- 4 = I nogen grad
- 5 = I høj grad
Hvert evalueringsspørgsmål ledsages af et fritekstfelt. Evalueringen finder sted efter afleveringen af BA-projektet/specialet, men før karakteren er givet. Vejleder får adgang til evalueringen efter karakteren er givet.
| Nr. | Udsagn |
|---|---|
| 1 |
Forberedelse til speciale-/BA-processen I hvilken grad har du haft et klart overblik over speciale-/bachelorprocessens rammer (fx opgavens obligatoriske dele, deadlines, vejledningsplan, brug af AI og evt. mundtligt forsvar), og har du gjort brug af de informationer og vejledningstilbud, der var tilgængelige? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 2 |
Forventningsafstemning og dialog om vejledning I hvilken grad har rammerne og forventningerne til vejledningen været tydelige, og har der været en klar og åben dialog om, hvordan vejledningen skulle foregå? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 3 |
Vejledning og feedback I hvilken grad har vejledningen og feedbacken understøttet dit arbejde med opgaven — fx med at udfærdige din problemformulering, finde relevant teoretisk materiale, skabe struktur i opgaven samt i forhold til metodiske og analytiske overvejelser? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 4 |
Støtte fra medstuderende I hvilken grad har specialeseminaret hjulpet dig til at få hjælp og støtte fra medstuderende ved faglige udfordringer, og i hvilken grad har du søgt hjælp hos dine medstuderende, når det har været nødvendigt? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 5 |
Refleksion og læringsudbytte I hvilken grad mener du, at specialeforløbet har styrket dine evner til at arbejde selvstændigt med akademiske problemstillinger, og i hvilken grad oplever du, at specialeforløbet har virket relevant og kompetenceforberedende i forhold til arbejdsmarkedet? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
Evaluering af projektorienteret forløb
| Nr. | Udsagn |
|---|---|
| 1 |
I hvilken virksomhed eller organisation har du været i projektorienteret forløb? [Fritekstfelt] |
| 2 |
Vælg alle af følgende udsagn, som karakteriserer dit projektorienterede forløb:
|
| 3 |
Hvordan fandt du dit projektsted? (Vælg den mulighed, som passer bedst)
|
| 4 |
Formålet med det projektorienterede forløb var klart [Scoreskala] |
| 5 |
Jeg vil anbefale mit projektsted til andre studerende [Scoreskala] |
| 6 |
Mit projektorienterede forløb har rustet mig bedre (end før opholdet) til at komme i beskæftigelse efter min uddannelse. [Scoreskala] |
| 7 |
Hvad har været godt ved dit projektorienterede forløb? [Fritekstfelt] |
| 8 |
Hvad kunne have været bedre ved dit projektorienterede forløb? [Fritekstfelt] |
Scoreskala: 1 = helt uenig, 2 = uenig, 3 = hverken enig eller uenig, 4 = enig, 5 = meget enig, 6 = ved ikke, 7 = ikke relevant
På alle hold med 8 elle færre tilmeldte studerende erstattes slut-undervisningsevalueringen i EVAL af en dialogbaseret evaluering i plenum.
Format:
- Underviser forlader lokalet i eks. 15 minutter, mens de studerende drøfter undervisningen.
- Herefter drøfter underviser og holdet de fremkomne forslag/kritikpunkter.
- Der forfattes en kort rapport, der opsummerer dels det forgangne semesters undervisning og for-slag til forbedring.
- Denne fremsendes til studienævnet, der behandler det som en del af den øvrige undervisningsevaluering.
BA Tysk, KA Tysk, BA Spansk og KA Spansk:
| Nr. | Udsagn |
| 1 | Formål: Kursets formål, indhold og læringsmål har været klare for mig. |
| 2 | Sammenhæng: De enkelte læringsaktiviteter har givet mening i forhold til kursets formål, læringsmål og eksamensform. |
| 3 | Forståelse: Jeg har opnået en større forståelse af fagets temaer og emner gennem undervisningen, min forberedelse, arbejdet i min studiegruppe osv. |
| 4 | Aktivitet: De forskellige læringsaktiviteter i og uden for undervisningen har fremmet min aktive deltagelse og læring. |
| 5 | Samarbejde og dialog: Der har været et godt samarbejde og en god dialog mellem studerende og undervisere. |
Scoreskala: 1=helt uenig, 2= uenig, 3=hverken enig eller uenig, 4=enig, 5=meget enig, 6=ved ikke/ikke-relevant
Studienævnet behandler resultaterne af evalueringerne to gange årligt jf. årshjulet samt i forbindelse med statusmøderne til Uddannelsesberetningen.
Resultaterne af evalueringerne offentliggøres via afrapporteringsskemaet for evalueringen af uddannelser.Studienævnets evalueringsstrategi drøftes mindst en gang årligt jf. årshjulet.
Studienævnet og undervisere skal fortsat understrege over for de studerende, at deres input er væsentlige og bliver hørt. Derudover skal der sættes tid af i undervisningen til at de studerende udfylder evalueringsskemaer og at evalueringen efterfølgende diskuteres.
Evalueringen diskuteres den sidste undervisningsgang i kurserne. Der undersøges desuden muligheden for at afholde en ”tysk-dag” per semester og på tværs af årgange, hvor de studerende inddrages i kvalitetssikring og -udvikling af undervisning – blandt andet på baggrund af de eksisterende evalueringer.
SN vil samtidig gerne informeres om andre studiers tiltag ift. tilbagemelding til de studerende, al den stund de evt. vil kunne tjene som inspiration for tyskstudiet.
Generelt om evalueringen
Evalueringen består af nedenstående 5 spørgsmål, hvor der scores på en skala fra 1 til 5:
- 1 = Slet ikke
- 2 = I ringe grad
- 3 = Hverken eller
- 4 = I nogen grad
- 5 = I høj grad
Hvert evalueringsspørgsmål ledsages af et fritekstfelt. Evalueringen finder sted efter afleveringen af BA-projektet/specialet, men før karakteren er givet. Vejleder får adgang til evalueringen efter karakteren er givet.
| Nr. | Udsagn |
|---|---|
| 1 |
Forberedelse til speciale-/BA-processen I hvilken grad har du haft et klart overblik over speciale-/bachelorprocessens rammer (fx opgavens obligatoriske dele, deadlines, vejledningsplan, brug af AI og evt. mundtligt forsvar), og har du gjort brug af de informationer og vejledningstilbud, der var tilgængelige? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 2 |
Forventningsafstemning og dialog om vejledning I hvilken grad har rammerne og forventningerne til vejledningen været tydelige, og har der været en klar og åben dialog om, hvordan vejledningen skulle foregå? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 3 |
Vejledning og feedback I hvilken grad har vejledningen og feedbacken understøttet dit arbejde med opgaven — fx med at udfærdige din problemformulering, finde relevant teoretisk materiale, skabe struktur i opgaven samt i forhold til metodiske og analytiske overvejelser? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 4 |
Støtte fra medstuderende I hvilken grad har specialeseminaret hjulpet dig til at få hjælp og støtte fra medstuderende ved faglige udfordringer, og i hvilken grad har du søgt hjælp hos dine medstuderende, når det har været nødvendigt? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
| 5 |
Refleksion og læringsudbytte I hvilken grad mener du, at specialeforløbet har styrket dine evner til at arbejde selvstændigt med akademiske problemstillinger, og i hvilken grad oplever du, at specialeforløbet har virket relevant og kompetenceforberedende i forhold til arbejdsmarkedet? Skala 1-5 (hvor 1 er lavest og 5 er højest) Uddyb: |
Evaluering af projektorienteret forløb
| Nr. | Udsagn |
|---|---|
| 1 |
I hvilken virksomhed eller organisation har du været i projektorienteret forløb? [Fritekstfelt] |
| 2 |
Vælg alle af følgende udsagn, som karakteriserer dit projektorienterede forløb:
|
| 3 |
Hvordan fandt du dit projektsted? (Vælg den mulighed, som passer bedst)
|
| 4 |
Formålet med det projektorienterede forløb var klart [Scoreskala] |
| 5 |
Jeg vil anbefale mit projektsted til andre studerende [Scoreskala] |
| 6 |
Mit projektorienterede forløb har rustet mig bedre (end før opholdet) til at komme i beskæftigelse efter min uddannelse. [Scoreskala] |
| 7 |
Hvad har været godt ved dit projektorienterede forløb? [Fritekstfelt] |
| 8 |
Hvad kunne have været bedre ved dit projektorienterede forløb? [Fritekstfelt] |
Scoreskala: 1 = helt uenig, 2 = uenig, 3 = hverken enig eller uenig, 4 = enig, 5 = meget enig, 6 = ved ikke, 7 = ikke relevant
På alle hold med 8 elle færre tilmeldte studerende erstattes slut-undervisningsevalueringen i EVAL af en dialogbaseret evaluering i plenum.
Format:
- Underviser forlader lokalet i eks. 15 minutter, mens de studerende drøfter undervisningen.
- Herefter drøfter underviser og holdet de fremkomne forslag/kritikpunkter.
- Der forfattes en kort rapport, der opsummerer dels det forgangne semesters undervisning og for-slag til forbedring.
- Denne fremsendes til studienævnet, der behandler det som en del af den øvrige undervisnings-evaluering.