Skip to main content
Fakultetsadministrationen

Flekstidsregler på TEK

Formål

Formålet med flekstidsordningen er at fremme fleksibiliteten for den enkelte medarbejder under
hensyntagen til arbejdsopgavernes varetagelse.

Generelt

Omfattet af ordningen er overenskomstansatte administrative medarbejdere i fakultetsadministrationen.

Medarbejderne har ret til at placere arbejdstiden individuelt inden for ordningens rammer og
begrænsninger jfr. nedenfor.

Sekretariatschefen kan i særlige tilfælde undtage medarbejdere fra deltagelse i flekstidsordningen eller give
begrænsninger i denne efter indstilling fra medarbejdere og ledelse.

Reglerne medfører ikke ændringer i ledelsesretten, bestående aftaler, overenskomster og andre regler om
arbejdstidens længde, mer/overarbejde, rådighedsforpligtelse m.v.

Det er et fælles ansvar for ledelse og medarbejdere, at arbejdet som hovedregel afvikles inden for
tidsrummet mandag – torsdag kl. 8.00 – 15.30 og fredag kl. 8.00 – 14.00. Flekstidsordningen må ikke føre til
unødig forsinkelse af arbejdet eller vanskeliggøre dette. Det er derfor nødvendigt, at medarbejderne aftaler
afspadsering med afdelingsleder/sekretariatschef og gensidigt orienterer hinanden om påtænkt fravær,
således at nødvendige funktioner kan udføres.

Arbejdstid

Den normerede arbejdstid for heltidsansatte medarbejdere er 37 timer ugentlig. D.v.s. den ifølge
overenskomsterne og ansættelsesforholdets fastsatte arbejdstid, fordelt ligeligt på ugens fem arbejdsdage.
For fuldtidsansatte er denne 7 timer og 24 minutter pr. dag. For deltidsansatte fastsættes arbejdstiden
individuelt. En afspadseringsdag udgør for en fuldtidsansat 7 timer og 24 minutter uanset hvilken dag der
afspadseres. For deltidsansatte beregnes afspadseringstiden på tilsvarende måde.

Den normerede arbejdstid bør som hovedregel placeres inden for tidsrummet mandag-torsdag kl. 08.00 –
15.30 og fredag kl. 08.00-14.00.

Frokost er inkluderet i de 37 timer. Ikke-afholdt frokost kan ikke konverteres til tilsvarende fritid.

Underskud og overskud af timer

Den enkelte medarbejders flekstidsregnskab opgøres ved udgangen af hver måned. Ved opgørelsen kan en
medarbejder højst have 10 timers underskud og 40 timers overskud i forhold til den normerede arbejdstid.

Det påhviler leder og medarbejder at indgå aftaler, som sikrer at eventuelle timer ud over maksimum
afspadseres – herunder tidspunkt og omfang af afspadseringen. Ved afvikling af overskud regnes der time
for time.

I særlige tilfælde kan sekretariatschefen dispensere fra reglen om 40 timers overskud i forhold til den
normerede arbejdstid.Afvikling af opsparet tid i form af hele fleksdage skal altid aftales med afdelingsleder/sekretariatschef.

Der kan ikke ydes kontant vederlag for opsparet tid.

Ved fratræden skal et eventuelt over- eller underskud være udlignet inden fratrædelsestidspunktet.
Overskud, som ikke er udlignet inden fratræden kan ikke forventes udbetalt særskilt. Der kan dog laves
aftale herom med sekretariatschefen i forbindelse med aflevering af opsigelse f. eks af hensyn til
færdiggørelse og overlevering af opgaver mv.

Mer-/overarbejde

For medarbejdere uden rådighedsforpligtelse er der kun tale om overarbejde, når det sker efter pålæg fra
ledelsen, og arbejdet ligger udenfor medarbejderens normale arbejdstid.

Flekstidsordningen berøres ikke af beordret mer-/overarbejde. Overarbejde udbetales efter gældende
overenskomst.

Akademiske medarbejderes rådighedsforpligtelse berøres ikke af flekstidsordningen. Rådighedstimer
indregnes ikke i flekstiden. Overarbejde vedlægges efter gældende overenskomst.

Registrering

Registrering sker normalt via adgangskontrolterminalerne.

Såfremt registreringerne ikke svarer til den faktiske arbejdstid, kan medarbejderen efterfølgende indenfor
en måned foretage de nødvendige korrektioner via egen PC. Dette skal ske inden flekstidsregnskabet
afleveres til afdelingsleder/sekretariatschef og ledsages af en mail om årsagen til nærmeste leder.

Øvrige registreringer kan kun ændres af Serviceafdelingen.

Hver måned afleverer alle medarbejdere en udskrift af flekstidsregnskabet til
afdelingsleder/sekretariatschef, der underskriver og opbevarer udskriften.

Ikrafttrædelse

Ordningen træder i kraft den 1. februar 2010.

Overgangsordning

I forbindelse med indførelsen af flekstidsordningen skal der i hver afdeling udarbejdes en plan for afvikling
af eventuel i forvejen opsparet tid. Planen skal udarbejdes mellem medarbejder og dennes nærmeste leder
og skal foreligge senest 14. januar 2010. Opsparet tid, der ikke er afviklet ved ordningen ikrafttræden, og
som ligger inden for flekstidsordningens timegrænser lægges ind i det elektroniske flekstidssystem.

Evaluering

Ordningen evalueres i samarbejdsudvalget efter et år og derefter hvert andet år.

Ophør af flektidsordningen

Flekstidsordningen kan bringes til ophør af såvel A-siden og B-siden i Samarbejdsudvalget med 6 måneders
varsel til en 1. januar eller 1. juli. Ordningen kan opsiges af AC-gruppen og HK-gruppen for egen faggruppe.

 

Nærværende regler er godkendt i Samarbejdsudvalget:

Per Michael Johansen, Formand
Ole Wernberg, Næstformand 

Sidst opdateret: 19.10.2022