Arbejdsstillinger
Vær opmærksom på de signaler kroppen giver i forbindelse med arbejdet. Indret din arbejdsplads bedst mulig. Lyt til kroppen og reager, før det er for sent.
Tænk bl.a. på:
• Bord-/stolehøjde – skift arbejdsstillinger i løbet af dagen
• Belysning
• Afstand til tastatur/skærm
• Vrid i kroppen
• At bruge genvejstaster
• At holde pauser – før kroppen melder det
• At lave nogle øvelser i løbet af dagen
Instituttet indretter kontor/arbejdsplads med hæve/sænke bord, kontorstol ect. Specielle ønsker til kontor kan indkøbes af eget annuum.
Psykologhjælp
Til SDU er tilknyttet en psykolog, hvis opgave er at rådgive og tilbyde relevant behandling i tilfælde, hvor en ansat oplever problemer og belastninger i arbejdslivet, som kræver professionel hjælp til at håndtere.
Se yderligere information på personalepsykolog
Tal evt. med din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant.
Arbejde i laboratoriet
Alle – ansatte, studerende osv. - skal før arbejde i laboratorierne påbegyndes, gennemgå mappen ”Når du arbejder i laboratoriet” sammen med arbejdsmiljørepræsentanten.
Der skal arbejdes efter mappens sikkerhedsanvisninger i samtlige laboratorier – både kemi og testlaboratorier.
Det er den enkelte VIP’s opgave at præsentere nye i laboratoriet til arbejdsmiljørepræsentanten.
Studerendes projekter med forsøgspersoner skal risikovurderes efter skema inden projektstart.
FitnessLab bygning 39
Alle ansatte og studerende skal inden brug af FitnessLab i bygning 39, have en introduktion af den ansvarlige for FitnessLab: Kasper Degn Gejl: kgejl@health.sdu.dk
Prøvetagning (lactat)
Inden kapillærprøvetagning (blodprøvetagning i fingrene) skal alle ansatte kontakte en bioanalytiker, som varetager grundig introduktion. Dorte Mengers Flindt kan kontaktes på mail, dmflindt@health.sdu.dk
Indeklima
Sørg for regelmæssig udluftning.
Tør luft kan forveksles med manglende rengøring – det er derfor vigtigt at gøre plads til rengøringspersonalet.
Rengøring
Gør plads til rengøringspersonalet, hold en lille pause.
Der bliver kun tørret af og vasket gulv, hvor der er ryddet - rengøringspersonalet må i henhold til deres aftale intet flytte.
Løse ledninger må ikke ligge i gangarealet. Hvis der er et kortvarig behov for dette, fastgøres disse med gaffa, som forefindes i depotet i gamle bygning på 1. sal. Permanente ledninger fastgøres med strips, der også er at finde på depotet. Rengøring af computer og tastatur ordnes selv. Rengøringsservietter findes i printerrummet på 1. sal. og ved printerne i pavillonen - ved mangler kontakt venligst sekretariatet.