Skip to main content
Institut for Idræt og Biomekanik

Generelt om arbejdsmiljø på IOB

Arbejdsstillinger

Vær opmærksom på de signaler kroppen giver i forbindelse med arbejdet. Indret din arbejdsplads bedst mulig. Lyt til kroppen og reager, før det er for sent.

Tænk bl.a. på:
• Bord-/stolehøjde – skift arbejdsstillinger i løbet af dagen
• Belysning
• Afstand til tastatur/skærm
• Vrid i kroppen
• At bruge genvejstaster
• At holde pauser – før kroppen melder det
• At lave nogle øvelser i løbet af dagen

Instituttet indretter kontor/arbejdsplads med hæve/sænke bord, kontorstol ect. Specielle ønsker til kontor kan indkøbes af eget annuum.

Psykologhjælp

Til SDU er tilknyttet en psykolog, hvis opgave er at rådgive og tilbyde relevant behandling i tilfælde, hvor en ansat oplever problemer og belastninger i arbejdslivet, som kræver professionel hjælp til at håndtere.

Se yderligere information på personalepsykolog
Tal evt. med din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant.

Arbejde i laboratoriet

Alle – ansatte, studerende osv. - skal før arbejde i laboratorierne påbegyndes, gennemgå mappen ”Når du arbejder i laboratoriet” sammen med arbejdsmiljørepræsentanten.

Der skal arbejdes efter mappens sikkerhedsanvisninger i samtlige laboratorier – både kemi og testlaboratorier.

Det er den enkelte VIP’s opgave at præsentere nye i laboratoriet til arbejdsmiljørepræsentanten.

Studerendes projekter med forsøgspersoner skal risikovurderes efter skema inden projektstart.

FitnessLab bygning 39

Alle ansatte og studerende skal inden brug af FitnessLab i bygning 39, have en introduktion af den ansvarlige for FitnessLab: Kasper Degn Gejl: kgejl@health.sdu.dk

Prøvetagning (lactat)

Inden kapillærprøvetagning (blodprøvetagning i fingrene) skal alle ansatte kontakte en bioanalytiker, som varetager grundig introduktion. Dorte Mengers Flindt kan kontaktes på mail, dmflindt@health.sdu.dk

Indeklima

Sørg for regelmæssig udluftning.

Tør luft kan forveksles med manglende rengøring – det er derfor vigtigt at gøre plads til rengøringspersonalet.

Gode råd og vejledning

Rengøring

Gør plads til rengøringspersonalet, hold en lille pause.

Der bliver kun tørret af og vasket gulv, hvor der er ryddet - rengøringspersonalet må i henhold til deres aftale intet flytte.

Løse ledninger må ikke ligge i gangarealet. Hvis der er et kortvarig behov for dette, fastgøres disse med gaffa, som forefindes i depotet i gamle bygning på 1. sal. Permanente ledninger fastgøres med strips, der også er at finde på depotet. Rengøring af computer og tastatur ordnes selv. Rengøringsservietter findes i printerrummet på 1. sal. og ved printerne i pavillonen - ved mangler kontakt venligst sekretariatet.

Læs mere

Find gode råd om indeklima, hjemmearbejde og indretning af skærmarbejdsplads

Fysisk arbejdsmiljø

Læs mere

Find info om alkoholpolitik, krisehåndtering, krænkende adfærd, stress-håndtering, worklife-balance

Psykisk arbejdsmiljø

Læs mere

Få inspiration til bevægelse i arbejdsmiljøet og læs om skærmbriller

Ergonomisk arbejdsmiljø

Læs mere

Få mere info om kemibrug, ATEX, affaldshåndtering mm.

Kemisk og biologisk arbejdsmiljø

Sidst opdateret: 19.10.2023