Skip to main content
KI - Medarbejderportal

Refereat fra Institutrådsmøde - Klinisk Institut

Inviterede: Rikke Leth-Larsen (institutleder, KI), Karin Brochstedt Dieperink (Viceinstitutleder, KI), Hanne M. Lindegaard (Viceinstitutleder, KI),  Malene Grubbe Hildebrandt (Viceinstitutleder, KI), Kent Søe, (Forskningsleder, Patologisk Forskningsenhed), Trine Munk-Olsen (Professor, Forskningsenhed for Børne- og Ungepsykiatri), Dorthe S. Nielsen (Professor, Geriatrisk Forskningsenhed),  Malene Korsholm (Sekretariatsleder, KI og IRS),  Anni Schmidt Petersen (laboratorietekniker, forskningsenhed for Steno Diabetes Center Odense), Bo Redder Mussmann (Forskningsleder, Forskningsenhed for Radiologi),  Jens Flensted Lassen (Forskningsleder, Forskningsenhed for Kardiologi),  Martin Lindberg-Larsen (Forskningsleder, Forskningsenhed for Ortopædkirurgi), Christian Borbjerg Laursen (Forskningsleder, Forskningsenhed for Lungemedicin), Katrine Prisak Jakobsen (Ph.d.-studerende, OPEN), Stephan Peronard Mayntz (Ph.d.-studerende, Forskningsenhed for Medicinsk Afd. (Svendborg)

Gæster: Troels Mygind Jensen (forskningsrådgiver, Syddansk Forskerstøtte), Vibeke Høy Worm (Områdeleder, SUND HR)

Afbud fra: Dorte S. Nielsen, Martin Lindberg-Larsen

Mødeleder: Rikke Leth Larsen, Institutleder

Referent: Mette Vestergaard Nissen, administrativ institutmedarbejder


Referat

1 Velkommen til nyt medlem v/Rikke Leth-Larsen

Velkommen til Malene Grubbe Hildebrandt, ny viceinstitutleder for forskning og innovation.

Kort præsentationsrunde.

Dagsorden godkendt. 

2 Kort præsentation af funktionen som forskningsrådgiver ved Troels Mygind Jensen, Syddansk Forskerstøtte

Troels er ansat som forskningsrådgiver ved Syddansk Forskerstøtte.

Syddansk Forskerstøtte tilbyder forskere støtte fra den første projektidé til den endelige indsendelse.

  • Rådgive forskere – sparring på fondsansøgninger
  • Deltage i, præsentere og organisere informationsmøder, workshops og kurser. Kommer meget gerne ud i enhederne
  • På sigt skal der udarbejdes fundingstrategier for alle forskningsenheder.

Det hele er i samarbejde med OUH forskerstøtteenhed. Det vil blive beskrevet, hvornår man går til SUND forskerstøtte og OUH forskerstøtte.

Troels kan kontaktes på tmygind@health.sdu.dk

3 Siden sidst fra Klinisk Institut v/Rikke Leth-Larsen

Arbejdet med tandlæge- og tandplejeruddannelserne rykker tættere på. Uddannelserne forventes opbygget anderledes end på tandlægehøjskolen i København og i Aarhus. Uddannelserne på SUND vil have fokus på at de studerende kommer ud i klinikophold undervejs i studiet efter inspiration fra flere internationale high-ranked tandlægeuddannelser. Der er ved at blive nedsat styregruppe og arbejdsgrupper som skal arbejde med opbygningen af uddannelserne. Hele sporet foregår på fakultetsniveau, med Uddannelses- og Sekretariatschef Merete Munk i spidsen.

Der bliver oprettet en forskningsenhed for odontologi på Klinisk Institut. Forskningsenheden får ikke et klinisk ophæng til OUH, ment tæt samarbejde. Enheden bliver bygget op om en selvstændig økonomi, da det er tanken, at der på sigt kan oprettes et selvstændigt institut. 

Den nye forskningsstrategi for KI og OUH færdiggøres og sendes snart i høring med realistiske, men ambitiøse fokusområder for de næste fem år.

Der bliver set på fordeling af professorer i enhederne fremadrettet, både strategisk og økonomisk. Der bliver orienteret om dette på forskningsledermødet i næste uge.

4 Karriereveje v/alle

Opfølgning fra sidste institutrådsmøde. Hvis vi som institut skal arbejde målrettet med karriereveje, hvad er det så vigtigst at have fokus på?

Rikke orienterer: Der bliver arbejdet på at få sammensat en modulopbygget forskningslederuddannelse på SDU. Opmærksomhed på, at der skal være udvalgte moduler, der særligt henvender sig til forskningsledere under de kliniske institutter, hvor der fx er fokus på samarbejdet med afdelingsledelserne. LØFT bliver en del af uddannelsen.

Derudover er der aktuelt ved at blive planlagt to temaeftermiddage vedr. karrierevejledning og inspiration til yngre forskere. Det er et tilbud, som vi snarest muligt lancerer.

Andet der skal prioriteres:

Det blev fremhævet, at der for andre faggrupper end læger mangler tydelige karriereveje efter ph.d.-forløbet. Dette har også økonomiske konsekvenser på afdelingsniveau. Der blev drøftet, hvordan problematikken bedst kan adresseres.

Karin foreslog at se på erfaringer uden for landets grænser. Opfordring til at alle overvejer, hvordan vi kan komme med mere konkrete tiltag.

Christian påpegede, at udfordringen især gælder for ph.d.-uddannede, der endnu ikke er speciallæger, da de ikke passer naturligt ind i SDU’s nuværende set up.

Jens påpeger, at der ift. forskerlederuddannelsen er en risiko for at vi lukker os om os selv, ved at gøre den til en SDU-uddannelse, og det gør det sværere at konkurrere. CBS har kørt det som en national uddannelse.

Rikke: rationalet bag at oprette egen forskningslederuddannelse er, at hvis vi altid køber os til noget, så bliver vi aldrig bedre til det.

5 Administration ved KI v/Malene Korsholm (5 min.)

Til orientering

I juni udsendte vi en mail vedr. optælling af undervisningstimer til forskningsledere på OUH. Der er kommet tilbagemeldinger fra ca. 1/3 af forskningsenhederne, så der bliver sendt en mail om opfølgning til de forskningsenheder, der ikke har meldt tilbage. Tak til jer, der har meldt tilbage. Det skal gerne være en gensidig hjælp for alle, når vi har informationerne opdateret.

Sharepoint-site for forskningsleder: Det er blevet efterspurgt om forskningssekretærer kan få adgang til sitet. Da der ligger fortrolige oplysninger, har vi valgt at sitet kun er for forskningsledere, men vi sender selvfølgelig gerne ønsket materiale til forskningssekretærerne på mail.

Natascha Ferendeles er ansat som projektøkonom ved SUND økonomi pr. 1.8.2025. Hun bliver en del af den gruppe, der særligt understøtter Klinisk Institut

6 Forskningslederens OUH ”kommandoveje” v./Christian Borbjerg Laursen

Til drøftelse mhp. input til tilbagemelding til OUH.

Der blev udtrykt forskel i oplevelsen af kommandovejene på SDU og OUH. På SDU er ledelsesstrukturen entydig, hvilket gør det lettere at få hjælp og identificere systemfejl. På OUH er kommandovejene mere uklare, især når det gælder organisatoriske og strategiske problemstillinger på tværs af afdelinger.

Der blev efterlyst tydeligere rammer og principper for forskningsledere og afdelingsledelser.

Rikke fortæller, at det er Bjarne Dahler-Eriksen, der har ansvar for den OUH-rettede del ift. forskning og innovation. Rikke vil gerne hjælpe med at facilitere og formidle – men hun har ikke noget mandat ift. OUH-delen.Rikke orienterer Bjarne og gør opmærksom på, at der er usikkerhed ift. ansvaret.

Ph.d.-ansættelse og undervisning v/Vibeke Høy Worm

 Til orientering og drøftelse.

Baggrund: SUND har i dag 645 indskrevne ph.d.-studerende, hvoraf 163 har haft skiftende ansættelsesforhold gennem deres forløb. Dette skaber udfordringer for både de studerende og institutionen, herunder manglende tilknytning og uklar ansvarsfordeling, administrative bøvlede processer samt begrænsede muligheder for mobilitet og undervisning.

Phd studerende i delte ansættelser har udfordringer (ferie, adgang til systemer, sygdom, barsel) det falder indimellem mellem 2 stole. Udfordringer ift. at de ikke har de samme muligheder ift. udlandsophold som dem der er ansat på SDU.

Vi vil gerne arbejde hen mod at skille deres ansættelsesforhold fra den finansielle del. Baseret på gode erfaringer fra Aarhus Universitet ønsker SUND at etablere mere sammenhængende forløb for ph.d.-studerende, så de fremadrettet har ét samlet ansættelsessted i hele indskrivningsperioden. Det betyder, at de enten vil være ansat på SDU eller i regionen gennem hele forløbet.

Der var bred enighed om, at en ændring kan bidrage til at løse eksisterende udfordringer med uens ansættelser og administration. Samtidig blev der peget på en række bekymringer, herunder lønforhold, signalværdien af bibeskæftigelse, risiko for opsplitning mellem ansættelsessteder samt skævvridning i undervisningsopgaver. Erfaringer fra AU viser, at klare retningslinjer kan lette processen, men det vil kræve en gradvis tilvænning og håndtering af nye udfordringer.

7 Eventuelt

Anni foreslår at institutrådsmøderne holdes ude i afdelingerne – det vil også gøre institutrådet mere synligt og være med til at give et indblik i de forskellige miljøer. Det aftales, at vi indarbejder det, hvor det er muligt.

 

Punkter til næste møde

  • Fordeling af professorater

 


Kommende Institutrådsmøder

3. december 2025 kl. 14.30-16.00: Lokale Trætoppen

Sidst opdateret: 13.10.2025