Skip to main content

Referat 4. juni 2021

Drøftelse af mock-up til master-sider

HUM og SDU Kommunikation fremviste sammen et forslag til en ny master-skabelon med udgangspunkt i Master i IVK. Gruppen var postitivt indstillet for at arbejde videre fra udgangspunktet og SAMF har tilbudt at bistå med tekst til siden. Udgangspunktet for siden er at skabe den gode side til en kommende studerende.

Når arbejdet med den nye mock-up er overstået forslåes det, at der testes på siden af potentielle brugere og det gør SDU Kommunikation gerne - hvert fakultet bliver bedt om at finde et par testere til opgaven - men dette skal først gøres, når mock-up er færdig, så testere ikke skal holdes hen for længe. 

Der er stadig en uafklarethed om, om information til potentielle og nuværende studerende skal præstenteres på sdu.dk eller om informationen til de nuværende studerende skal flyttes til  MitSDU eller Itslearning. 

SDU Kommunikation forslog, at det skulle undersøges om der skal etableres et egentligt projekt, der har til formål at afdække kommunikationskanaler for de 2 målgrupper. Det samtyddede gruppen til, og SDU Kommunikation undersøger derfor hvad en mulig fremgangsmetode kunne være.

Tilbagemelding på interview/kort brugertest - nuværende studernede

Inden mødet havde SDU Kommunikation afholdt 2 brugertests med nuværende studerende for at afdække deres behov og ønsker til komunikation.  Begge testere er 1. års studerende på FMOL. Og fælles for dem begge er også, at de begge forventer at læse en hel master-uddannelse.

De blev bedt om at fortælle om deres overordnede indtryk af de nuværende sider på sdu.dk og det var generelt positivt i forhold til til farver og det generelle visuelle indtryk.

Den ene tester brugte næsten 10 minutter på at tale om frustrationen ved at vedkommende i banner 2 i slideshowet blev henvist til ledige pladser på studiet fordi vedkommende havde ved udgangen af maj måned ikke fået afklaring på om  de fag man havde ønsket at deltage på i det kommende semester var en mulighed og der stod heller ikke noget i tilmeldingen om, hvornår man kunne forvente at få dette svar. Vedkommende var meget bekymret for, om det enten betød, at de fag vedkommende havde ønsket var en mulighed eller måske værre, at de fag som vedkommende gerne ville have ikke var en mulighed og de fag som der nu blev udbudt var dem som vedkommende kunne vælge imellem - men hvor informationen bare ikke var gået igennem endnu.

Den anden tester var også frustereret over, at der blev henvist til ledige pladser på forsiden fordi vedkommende havde fået tilbudt nogle helt andre fag end der var ønsket. Nævnte at det kunne være godt, at man inden sin ansøgning om fag for et kommende semester kunne se, hvilke fag det var umuligt at få selvom de blev udbudt fordi hvis vedkommende havde vidst det, så ville valgene at fag havde været anderledes - nu måtte vedkommende stille sig tilfreds med det udbud, der var tilbage. 

Begge testere var enige om, at siden er meget henvendt til nye studerende fordi meget af indholdet på forsiden ikke virker henvendt til en nuværende studerende - her fremhævede de særligt:

  • Sådan søger du ind ( i slideren)
  • Hvorfor tage en master i offentlig ledelse? ( i feltet efter slideren)
  • Sådan søger du ind på studiet ( kasse lige under "hvorfor tage en...kassen")
  • Mere om studiet ( baseret på teksten under - den virker målrettet en der ikke kender studiet.

De praktiske oplysninger kan gå - men måske i en mindre udgave, hvor informationen omkring "før du søger ind informationen" er skåret væk.

Derefter blev de bedt om, at vise hvordan de finder fag til det kommende semester og der vælger begge at klikke på kassen "Uddannelsens opbygning" - den ene gør det efter lidt tøven og hvor der bliver sagt, "hvordan var det nu jeg gjorde..."

Begge nævner, at den første tekst på siden måske ikke er så relevant, når man er optaget fordi de har sat sig ind i, hvor lang tid det tager, etc. i forbindelse med deres optagelse.

Begge kunne godt tænke sig en mere klar forklaring af, hvordan man tilmelder sig fag, når man allerede er optaget fordi der er mange ting man skal huske lige når man starter og så glemmer man måske lidt, hvordan man rent praktisk gør. På siden omkring uddannelsens opbygning står der kun noget om hvad uddannelsen indholder men ikke hvordan man gør rent praktisk. De ene nævner, at det måske er fordi siden er tænkt til en "ny kunde" der først skal finde ud af, hvad det indeholder og så tilmelder sig efterfølgende. 

Begge kigger under "praktiske oplysninger" for at finde ud af, hvordan de gør fordi de forventer, at det er "noget praktisk" - efter lidt hjælp finder de begge hen til siden omkring "ansøgning" - den ene nævner, at det virker forkert at skulle ansøge igen for jeg er jo optaget. 

 

 

 

 

 

 

 

Sidst opdateret: 01.02.2024