Skip to main content

Referat og dagsorden for mødet d. 04. september 2024

Deltagere i mødet: Helle Bisgaard Jensen (SAMF), Rune Nørgaard Jørgensen (HUM), Torsten Bo Hansen (TEK), Pernille Bjerregaard Jensen (SUND), Katrine Rabølle Steinrud (SDU Uddannelse), Trine Søndergaard (NAT), Katrine Jacobi Baadsgaard, Christine Højlund og Kurt Bilde (SDU Kommunikation).

Ad 1 – Velkomst af nyt arbejdsgruppemedlem fra SDU Uddannelse

Katrine Rabølle Steinrud overtager for Kenneth Baadsgaard som repræsentant for SDU Uddannelse.

Ad 2 – Orientering v/SDUK

Ad 2.1 Brugertests af uddannelsessider

Ultimo 2024 forventer SDUK at igangsætte brugertests af vores uddannelsessider, både BA/KA og DA/EN. Viden fra afholdte brugertests skal bruges til at optimere retningslinjerne for uddannelsessiderne, hvilket fx kan betyde differentierede retningslinjer.

For nuværende afdækkes, hvorvidt SDUK kan få bevilget midler til projektet til inddragelse af et eksternt bureau. Det har stor betydning for den videre proces og tidslinje. Arbejdsgruppen vil blive orienteret og inddraget løbende.

TEK spurgte til spørgeramme og respondenter. SDUK forklarede, at dette først vil blive specificeret, når midler mv. er afklaret.

Ad 2.2 Nye sider på vej under en/uddannelse ifbm. internationaliseringsprojektet

Ultimo 2024 bliver ”Life in Southern Denmark” og “Prepare your arrival” udvidet med undersider om bl.a. dansk kultur, læringskultur, leveomkostninger, socialt liv, karriere og step-by-step guides til flytning mv. I alt 12 sider, der erstatter nuværende sider om emnerne.

Derudover kommer der en side målrettet forældre til potentielle internationale studerende. Det har været diskuteret, om informationen skal være tilgængelig på flere sprog end engelsk for at tilgodese målgruppen bedst muligt. Denne overvejelse gives videre til arbejdsgruppe 4 (Markedsføring) i Internationaliseringsprojektet, da værdien af sådanne sider er afhængig af markedsføringsindsatser.

Slut september starter en skrivegruppe op på indholdet med repræsentanter fra SDU Uddannelse og fakulteterne. Hvis man ønsker at blive en aktiv del af skrivegruppen, skal man kontakte Kristine Djursaa.

SAMF spurgte til sammenhængen mellem de generelle sider og uddannelsessiderne. SDUK forklarede at sammenhængen afdækkes ifbm. brugertests og efterfølgende optimeringer. Foreløbige undersøgelser viser, at brugerne ønsker meget segmenterede og uddannelsesspecifikke uddannelsessider uden generel information. Det skal dog eftertestes i brugertests.

Ad 2.3 Status på studieby-sider

Ultimo oktober, primo november går vi live med studieby-sider under sdu.dk/uddannelse. Siderne skal synliggøre vores studiebyer up front og deres fordele med kun én målgruppe for øje; potentielle studerende.

Der bliver differentierede versioner på dansk og engelsk, vi får taget nye billeder fra campusbyerne, og der er afsat ressourcer fra journalister til små portrætter af studerende.

Sammenhængen mellem studieby-sider og studieliv under uddannelsessiderne vil blive afdækket efterfølgende ifbm. brugertests, ligesom Ad 2.2.

Relevante interessenter er allerede blevet/bliver inddraget undervejs til indspark og feedback.

Ad 3 – FilterSearch

FilterSearch er blevet implementeret på bachelor, kandidat og sidefag/tilvalg. Der var på arbejdsgruppemødet fuld enighed om, at vi venter med at evaluere og optimere filtreringsmuligheder og attributter/parametre før efter de omtalte brugertests.

SDU-U havde dog ét presserende punkt til filtreringen; de nye karakterkrav. Hvis karakterkravet placeres i stedet for fx adgangskrav i faktaboksen på de enkelte uddannelsessider, slår det også igennem på listningen i FilterSearch. Det skal derfor vurderes, hvorvidt adgangskrav skal ændres i listningen, og om karakterkrav skal på. Da det var lidt abstrakt at diskutere uden eksempler, blev det aftalt, at SDU-U skal komme med et par bud på, hvad der skulle stå i faktaboksen og deler i Teams til evaluering.

SDU-U havde derudover en bøn om, at fakulteterne ikke ændrede i teksterne i faktaboksene på uddannelsessiderne.

TEK spurgte, hvordan man korrekt opmærker danske versus engelsksprogede uddannelser. SDUK har delt en vejledning i Teams.

Ad 4 – Ansøgningsfrister på KA-uddannelsessider

SAMF kunne i forbindelse med en vinteroptag kampagne ikke finde noget om ansøgningsfrister på uddannelsessiderne.

SDU-U anerkendte, at det mangler og foreslog, at det kunne stå i Fact Box.

TEK pointerede, at Fact Box i så fald kunne blive meget fyldt og foreslog, at ansøgningsfrister var angivet under ”Søg ind på uddannelse”.

SDU-U forklarede, at de bruger ”Søg ind på uddannelse” til ledige pladser. SDU-U kigger på, hvordan ansøgningsfrister bedst kan præsenteres og deler i Teams til evaluering.

Ad 5 – Pilottest af Instagramfeed fremfor studieliv

NAT har lavet en pilottest, hvor de har peget på Instagram i stedet for studieliv på deres uddannelsessider og har i den forbindelse oplevet fald på ca. 65% i trafik. De er derfor gået tilbage til studieliv.

TEK foreslog, at vi i forbindelse med udrul af studieby-sider kigger på studieliv. Gerne inden brugertests, så det kunne evalueres.

SDUK pointerede, at vi skal passe på med at underminere studieliv. For nogle uddannelser er 6-8% trafik flere tusinde brugere. SDUK afsætter tid til diskussion af studieliv på næste arbejdsgruppemøde. Der kan i den forbindelse forekomme ”hjemmearbejde” pre-mødet.

Ad 6 – Bordet rundt

NAT er i gang med at kigge på deres internationale uddannelsessider, herunder film og videoportrætter.

SUND er i gang med at kigge alle deres uddannelsessider igennem, visuelt og indholdsmæssigt.

TEK ville gerne optimere uddannelsessiderne, men har fokus på at evaluere kvote 1-kampagner. De har planer om at bruge de eksterne vejlederes viden om målgruppens behov til at optimere engelsksprogede uddannelsessider.

SDU-U bruger i øjeblikket meget tid på de nye karakterkrav, så det er ensartet på tværs af sider. Derudover skal alt kvote 2 opdateres inden studiepraktik i uge 43.

SAMF forbereder sig til markedsføringsforum, hvor kvote 1-kampagner skal evalueres. Her oplever de en ændring. Den trafik, der kommer via videoannoncer, har en lavere afvisningsprocent, på nær EVU, hvor kampagner med billeder stadig hitter.

SDUK fortalte kort om de nye billeder, der bliver taget i campusbyerne, og om en ny film om kvote 1, der skal kommunikere, at det nu er anderledes at søge ind. Filmen skal bruges på SoMe, men ikke nødvendigvis web.

Sidst opdateret: 01.04.2025