Skip to main content

Referat for mødet 08. marts 2024 i arbejdsgruppen for potentielle studerende

Deltagere i mødet: Mathilde Løv Hollmann og Pernille Bjerregaard Jensen (SUND), Kenneth Baadsgaard (Studieservice), Christine Højlund Andersen (SDU Kommunikation), Torsten Bo Hansen (TEK), Trine Søndergaard (NAT), Rune Nørgaard Jørgensen (HUM), Helle Bisgaard (SAMF), Katrine Jacobi Baadsgaard (SDU Kommunikation) og Kurt Bilde (SDU Kommunikation), samt gæst Mette Østergaard Pedersen (SDU International) til ad 1.

 

Ad 1 – Debat om optimering af struktur og indhold for Gæstestuderende og Exchange Students under sdu.dk/uddannelse

Efter uddannelsessøjlen er blevet optimeret er det tydeligt, at ”Gæstestuderende” og ”Exchange Students” har brug for en opdatering. Det blev diskuteret, hvorvidt det stadig giver mening at opdele efter fakultet og/eller mere af indholdet skal være fælles, også med hensyn til vedligehold.

Der var bred enighed om, at der er brug for en opstramning, visuelt og også navigationsmæssigt, men at der kan være behov for fakultetsspecifikke sider til fx indsatsområder. TEK mener, at det er centralt, at der er en fakultetsindgang, hvor eget indhold kan prioritere indholdet. SUND var i tvivl om det kunne samles, men det ville internationale koordinatorer vide. SAMF mener, at fakultetsinddeling muligvis er afsenderorienteret, og brugerne tænker i emner. Derudover nævne SAMF en flyer, der kan løfte ”salgsaspektet” af SDU om udvekslingssted. SDU International har kontakt med alle relevante koordinatorer fra fakulteterne og ved, hvad der er fælles, og hvad der er fakultetsspecifikt.

Det blev derfor aftalt, at SDUK afholder et møde med SDU International, hvor det afdækkes, hvordan strukturen bedst muligt kan optimeres. Herefter påbegyndes en opdatering, hvor arbejdsgruppen bliver involveret.

Ad 2 – Orientering om live af ny struktur for sdu.dk/uddannelse

SDUK orienterede om, at optimeringen af uddannelsessøjlen gik live i januar. Den nye søjle er bygget op omkring brugerrejsen, hvorfor ansøgning og optagelse er trukket ud i et selvstændigt univers, fremfor at ligge under uddannelsestyper. Derudover er der et større fokus på forklarende tekster om universitetsuddannelsers opbygning, da de potentielle studerende har udtrykt forvirring herom. Slutteligt, er der et større fokus på markedsføring af SDU og på de internationale sider også Syddanmark.

SDUK informerede om, at hvis arbejdsgruppens medlemmer havde feedback eller rettelser til ændringer, var de altid velkomne.

Ad 3 - Debat om optimering af Studieliv-tekster på de enkelte studiesider

Der er kommet en generel side om studieliv, og der er generelle sider på vej om studiebyerne, hvorfor det blev debatteret, hvad studielivssiderne under de enkelte uddannelser skal kunne.

SDUK supplerede med at de generelle beskrivelser, der går på tværs af uddannelsessiderne er meget lange og gamle. Spørgsmål, der blev stillet var: Hvordan skal vi beslutte, hvad den (red. Studieliv) skal indeholde? Hvor meget skal være individuelt, og hvor meget skal være generisk? Der blev stillet et forslag om at afvente, at studielivsbyer blev færdige, og vi så derfra skulle beslutte, hvad der mangler.

SUND mener, at vi skal kigge på, hvordan vi får flere besøgende til at kigge på siden, da det er et fåtal, der besøger dem jf. debat på arbejdsgruppemødet i november 2023. NAT stemte i, og mener, at det muligvis kan være navnet: ”Studieliv”, der ikke er dækkende. Derudover mener NAT, at vi skal undgå at skrive side op og side ned om studieliv, men mere skal vise studielivet ved fx et Instafeed. Studieservice er enige i, at sociale medier emmer af studieliv. Derudover mener de, at informationen skal være mere studiespecifikt end generel. TEK mener ikke, at der indholdsmæssigt nødvendigvis skal differentieres mellem generelle sider og undersiden: ”studieliv”, men at de overordnede sider også skal være en del af studielivssiderne på uddannelsessider. Derudover mener TEK, at der skal kigges på, hvorvidt dele af Studieliv fx skal flyttes til ”Uddannelsesopbygning”, så fx information om projektgrupper flyttes. TEK er dog enige i, at vi skal prøve at sætte nogle grænser eller rammer for, hvilken type indhold, der kan deklareres til at høre under studieliv, og at undersiden har brug for noget visuelt liv på siden. TEK foreslog, at vi laver pilot-test på nogle uddannelsessider. Vi kunne bl.a. forsøge at lave ”Studieliv” om til ”Studieby”. SAMF er i tvivl om den skal bevares, eller om informationen kan deles ud på andre sider fx opbygning og forside. SAMF ønsker inputs fra vejledere og måske potentielle studerende selv, hvad de gerne vil vide mere om. Sidstnævnte er SUND enige i. Brugerne skal spørges.

SDUK kommenterede på, at forældre også er en målgruppe, der skal huskes, og at det er rekrutteringssider, hvilket betyder at det er fakulteternes egne sider, og hvert fakultet selv kan prioritere den information der er. Derudover skal vi passe på med ikke at linke for meget ud fra studieliv jf. til Instagram, da vi får brugeren væk fra tragten.

HUM er i tvivl om, om vi er en troværdig afsender om studieliv, og om brugerne ikke blot søger facts.

Vi afventer, at studiebysiderne er færdige, hvorefter SDUK afdækker, hvilken information, der er tilgængelig på de respektive sider (generelle og studielivssider på uddannelsessider) om studieliv. Herefter aftales en nærmere proces.

Ad 4 - Status på udfyldelse af ListTitle/Teaser, samt metatekster i tråd med opdaterede retningslinjer

SAMF og TEK er i gang. SUND og HUM har ikke kigget på det endnu, men går i gang. NAT ved ikke, hvorvidt det er klaret, men tjekker med webkoordinator.

SDUK gjorde opmærksom på, at vi starter op med filtreringsfunktionen, når den er færdig, og der ikke ventes på, at alle ListTitles og -Teasers er færdige. SDUK implementerer med omtanke. Når filtreringsfunktionen er implementeret tages den med på et arbejdsgruppemøde, så det kan vurderes, hvorvidt det er de rette parametre, der filtreres efter. Derudover gjorde TEK opmærksom på, at vi herefter også skal genbesøge brugen af netop List-tekster i andre komponenter, så anbefalingerne giver mening for brugen på tværs af komponenter.

Ad 5 - Orientering om internationaliseringsprojekt jf. opslag i Teams

På baggrund af SDUKs forespørgsel på fokuslande for potentielle internationale studerende i Teamsgruppen, informerede SDUK kort om det nye internationaliseringsprojekt.

SDUK er tovholder på en arbejdsgruppe, der skal optimere kommunikationen på sdu.dk til potentielle internationale studerende, hvilket også er indsats 1 i webs nye indholdsstrategi. I den forbindelse forsøger SDUK at få midler til en større undersøgelse af de potentielle internationale studerende, der kan være til gavn for alle arbejdsgrupper i projektet. Arbejdsgruppen vil blive løbende informeret om projektets fremdrift, og flere arbejdsgruppemedlemmer vil sikkert også blive inddraget direkte.

Ad 6 – Bordet rundt

Studieservice informerede om den kommende spørgetime om kvote 2, hvilket indtil videre har haft god tilslutning.

HUM gjorde opmærksom på, at organisationen ikke nødvendigvis ved, hvor de skal gå hen med ønsker til web. Derfor kunne det bl.a. været relevant til næste arbejdsgruppemøde med et punkt, hvor baglandet kan komme med ønsker til fx optimeringen til internationale studerende. SDUK tager det med i arbejdsgruppen i internationaliseringsprojektet, hvor arbejdsgruppemedlemmer vil blive bedt om at bibringe ønsker fra baglandet til arbejdsgruppen.

SUND har stort fokus på erhvervskandidater og partnerskabsaftaler, hvor målgruppen er en hel anden end de potentielle studerende på fx bachelor og kandidat.

TEK kigger meget på optaget.

Ad 7 – Evt.

Intet at bemærke.



Sidst opdateret: 14.03.2024