Skip to main content

Referat og dagsorden for mødet d. 27. november 2024

Deltagere i mødet: Helle Bisgaard Jensen (SAMF), Christian Hansen-Krogsgaard (SAMF), Rune Nørgaard Jørgensen (HUM), Torsten Bo Hansen (TEK), Pernille Bjerregaard Jensen (SUND), Katrine Rabølle Steinrud (SDU Uddannelse), Trine Søndergaard (NAT), Katrine Jacobi Baadsgaard, Christine Højlund og Kurt Bilde (SDU Kommunikation).

Ad 1 Status på internationaliseringsprojekt(v. SDUK)

SDUK præsenterede en oversigt over status på løsningsforslag fra internationaliseringsprojektet.

Status er følgende:

Implementeret/ i gang

  • Nye sider for studiebyerne (implementeret)
  • Tuition fee i uddannelsesoversigt (implementeret)
  • Living in Denmark-univers (implementeres i januar)

Planlagt

  • Side målrettet forældre (igangsættes ultimo december)
  • Lukket side til eksterne studievejledere (igangsættes i januar)
  • Tilretning af engelske eksamenssider på mitSDU (igangsættes i februar)

Afventer Uddannelsesrådet for budget og/eller ressourcer

  • Optimering af "Ansøgning og optagelse" på sdu.dk
  • Søgemaskineoptimering af sdu.dk/en/uddannelse
  • Brugertests af uddannelsessider og opdatering af retningslinjer for engelsksprogede uddannelsessider

TEK efterspørger markering af "non-EU" ved tuition fee i uddannelsesoversigten. SDUK har tilføjet markeringen.

Ad 2 Status på ansøgningsfrister på uddannelsessider for kandidat(v. SDUK)

Ansøgningsfrister er implementeret i "Apply Box" på uddannelsessiderne i samarbejde med SDU Uddannelse.

  • TEK efterspørger tydeliggørelse af ansøgningsfristen for non-EU.
  • SAMF gør opmærksom på, at de har en større kampagne, der starter 02. december 2024, hvorfor det gerne skal være klart inden.

Ad 3 Debat om de nye karakterkrav i faktaboks(v. SDU-U)

I forbindelse med vedtagelsen af de nye karakterkrav på alle uddannelser, har SDU Uddannelse arbejdet på at implementere dem på alle adgangskravssider. Ifølge deres logik gav det mening også at angive karakterkravet i faktaboksen på uddannelsessiderne for de enkelte uddannelser, sammen med oplysninger om adgangskvotient, antal studiepladser og kvotefordeling.

Det blev dog bemærket, at angivelsen af karakterkrav, hvor der pt. står "Ja, se hvilke", slår igennem i listningen i FilterSearch på bachelorforsiden. SDU-U ønskede derfor input til; hvorvidt den eksisterende løsning skal bibeholdes, og dermed undlade at angive karakterkrav i faktaboksene på uddannelsessiderne?

Under debatten fremkom følgende synspunkter:

  • SUND udtrykker bekymring om, at karakterkrav, der kun gælder for de, der søger kvote 1, kan ekskludere ansøgere fra kvote 2.
  • HUM ønsker en løsning, der motiverer flest muligt til at søge, selvom deres karakterer muligvis ikke opfylder kravene.
  • TEK foretrækker nuværende løsning og prioriterer adgangskrav frem for karakterkrav.
  • NAT pointerer, at karakterkrav ikke kan stå alene og bør ledsages af tydelige adgangskrav.

SDU-U arbejder videre med implementeringen af karakterkrav på baggrund af drøftelserne.

Ad 4 Debat om adgangskravssiden på kandidatuddannelserne(v. TEK)

TEK ønsker mere fokus på adgangskrav frem for adgangsgivende uddannelser, især på engelsksprogede uddannelsessider.

  • SDU-U afklarer, om ændringer i rækkefølgen er bekendtgørelsesbelagt.
  • SAMF pointerede, at de har flere engelsksprogede uddannelser, hvor målgruppen er danske studerende, hvor adgangsgivende uddannelser stadig er mest aktuelt. Derudover forespurgte SAMF om SDU-U kan undersøge om det er bekendtgørelsesbelagt, at engelsksprogede uddannelser også skal forefindes på dansk, hvis målgruppen er danske studerende.

Ad 5 Debat om sammenhæng mellem studieby-sider og studieliv på de enkelte uddannelsessider

De nye studieby-sider er netop blevet publiceret. Disse sider har til formål at give kommende studerende et indblik i de forskellige studiebyers karakteristika og muligheder. 

For at sikre konsistens og relevans mellem studieby-sider og "studieliv" på de enkelte uddannelsessider foreslår SDUK:

  • At erstatte den nuværende sektion: "Livet som bosiddende i [by]" med "[By] som studieby" fra de nye studieby-sider. Denne sektion kan laves som globalt komponent, hvilket vil gøre det muligt at genbruge indholdet på alle relevante sider og sikre ensartethed.
  • At revidere sektionen: "Livet på og omkring SDU [by], så den stemmer bedre overens med  det nye indhold.
  • At gøre det muligt at præsentere de portrætter med studerende, der er lavet til studieby-siderne via et globalt komponent og lightbox-funktionalitet.

Input fra deltagerne:

  • TEK ser positivt på idéerne og understreger vigtigheden af genbrug af indhold for at sikre konsistens og spare ressourcer. TEK tilbyder at iværksætte et pilotprojekt for at teste effekten.
  • HUM støtter forslaget, men pointerer også, at vi ikke bør bruge for meget krudt på det, fordi det er den sektion med færrest besøgende.

SDUK omskriver "Livet på og omkring SDU [by]" og gør globale komponenter klar.

Ad 6 – Bordet rundt

  • NAT har ingen kommentarer.
  • SUND arbejder på at optimere uddannelsessiderne.
  • SAMF fokuserer på infomøder og vedligeholdelsesfrit indhold for 20+ uddannelser.
  • SDU-U udarbejder information om garantikvotienter og forbereder Åbent Hus-programmer.
  • TEK arbejder intensivt på at klargøre sider til optagelsesperioden.
  • HUM er i driftstilstand med fokus på målrettet forsidetekst.
  • SDUK foreslår anvendelse af tekstforfattere til at løse kommunikative udfordringer.

Sidst opdateret: 01.04.2025