Deltagere i mødet: Christian Hansen-Krogsgaard (SAMF), Rune Nørgaard Jørgensen (HUM), Pernille Bjerregaard Jensen (SUND), Katrine Rabølle Steinrud (SDU Uddannelse), Trine Søndergaard (NAT), Katrine Jacobi Baadsgaard og Christine Højlund(SDU Kommunikation).
Ad 1 Orientering keywords på uddannelsessider(v. SDUK)
SDUK er blevet gjort opmærksom af SDU Analytics på, at de uddannelsestal fakulteterne fremsender til Analytics ikke stemmer overens med de tal, der fremgår i FilterSearch. Det skyldes forkert eller manglende opmærkning med keywords.
SDUK opfordrer derfor fakulteterne til at gennemgå deres uddannelsessider for at sikre, at de er opmærket korrekt, da forkert opmærkning kan påvirke visningen af deres uddannelser.
Ad 2 rug af FilterSearch/ Alfabetic Search på fakultetssider(v. SDUK)
SDUK opfordrer fakulteterne til at udskifte lister og link lists med FilterSearch eller Alfabetic Search ved oversigt over uddannelser på deres fakultetssider, da det er nemmere at vedligeholde i drift.
Ad 3 Status på studieliv på uddannelsessider(v. SDUK)
SDUK har, efter aftale på sidste arbejdsgruppemøde, klargjort det materiale, der fremgår på studieby-siderne i global komponenter, så de kan indsættes på studieliv-siderne under uddannelsessider, herunder tilpasset nuværende fold outs, så informationen er sammenhængende.
Information om, hvor komponenterne findes og indsættes findes i Teams-gruppen.
Ad 4 Debat om danske versus engelske uddannelsessider(v. SDUK)
SDUK foreslår en skarpere differentiering mellem målgruppe på danske og engelske uddannelsessider, så engelsksprogede uddannelser forefindes på begge sprog, men med klare differentieringer mellem informationen. Helt konkret foreslår SDUK, at de danske versioner af uddannelsessiderne henvender sig til potentielle studerende med dansk eksamen, og de engelske versioner henvender sig til potentielle studerende med international eksamen.
SAMF har 18 cand.merc-profiler, der er på engelsk, men har både danske og internationale studerende. De forstår godt ønsket om, at kunne kommunikere skarpere og vil gerne finde en løsning.
HUM rejser problematikken med, at danske studerende via fx Google kan ende på de engelske versioner, hvorfor det er vigtigt, at der er en klar henvisning til den danske version for denne målgruppe. Alternativt foreslår de internationale sektioner eller bokse, da de mener, at grundbeskrivelserne af uddannelserne er ret ens for begge målgrupper. SAMF fortæller i den forbindelse, at de allerede nu differentierer i deres grundbeskrivelser, da de er mere sælgende mod internationale studerende end danske.
SDU-U støtter op om forslaget, da der fx på adgangskravssiderne hele tiden er dobbeltinformation, hvilket kan forvirre.
SUND har kun én uddannelse, som udbydes på engelsk, så har ikke de mange holdninger til debatten, men synes, at det giver god mening. NAT er enig med SUND. Det er ikke noget, de har tænkt over, men det lyder meget fornuftigt.
HUM vil gerne vide, hvad der er på vej fra Sitecore i forhold til oversættelse og AI. SDUK følger op.
SDUK indsamler mere data om brugeradfærden på uddannelsessiderne og et skriv om, hvad en differentiering vil betyde, som medlemmerne kan tage med i baglandet til godkendelse.
Ad 5 Orientering kampagnekomponent(v. SDUK)
De nye kampagnekomponenter er snart helt klar til brug. Det betyder, at de skal erstatte Playable pop ups. De nye komponenter giver redaktørerne mulighed for bedre at planlægge hele årshjulet for kampagner.
SDUK vil i den forbindelse lave et fælles årshjul, så budskaberne på tværs af uddannelsessider og landingssider matcher, og så vi undgår spækket information og/eller kampagneblindhed, hvis vi popper op med budskaber for meget. SDUK vil i den nærmeste fremtid række ud til arbejdsgruppemedlemmerne efter input.
SAMF ønsker retningslinjer for brugen af kampagnekomponenten, da det ellers kan "stikke helt af" med overkommunikation. SDUK arbejder på retningslinjer sammen med årshjulet.
Ad 6 Status på adgangskravssiden på kandidatuddannelser(v. SDU-U)
SDU-U har ikke lavet ændringer til siden, siden sidst. Kandidatteamet har kigget på forespørgslen om ændring i rækkefølgen på information. Informationen er listet op ud fra studieordninger, hvorfor der ikke er noget i vejen for, at vi ændrer i rækkefølgen. Hvis bare, at det er ens på alle uddannelsessider på samme sprog. Det skal fakulteterne blive enige om. SDU-U laver et opslag i Teams-gruppen, hvor de følger op på den.
Derudover fortalte SDU-U, at de i 2025 vil rydde op og gennemgå alle adgangskravssider for både bachelor og kandidat.
Ad 7 – Bordet rundt
- NAT har ikke så meget på hjerte, men følger kvote 2 tal.
- SUND har haft blikket rettet mod kvote 2. De fortæller, at Marianne, som er uddannelsesjournalist vil gå igennem alle uddannelsestekster i 2025.
- SAMF kigger også på kvote 2 udvikling.
- SDU-U afvikler et kvote 2 webinar 11. marts. De får også kørt en kampagne om webinaret via SDU Kommunikation.
- HUM er også meget optagede af kvote 2 lige nu.
- SDUK kigger lige nu på det visuelle udtryk på uddannelsessider. Derudover har de fokus på og arbejder med betydningen af kandidatreformen for formidlingen af uddannelser.