Deltagere i mødet: Christian Hansen-Krogsgaard (SAMF), Rune Nørgaard Jørgensen (HUM), Mathilde Løv Hollmann (SUND), Maria Mejnborg Lidsmoes (SDU Uddannelse), Trine Søndergaard (NAT), Katrine Jacobi Baadsgaard, Kurt Bilde og Christine Højlund(SDU Kommunikation).
Ad 1 Godkendelse af dagsorden og referat
Dagsorden og referat blev godkendt uden bemærkninger.
Ad 2 Præsentation af ny uddannelseshero
SDUK præsenterede en ny hero i Figma.
HUM rejste spørgsmålet om, hvorfor bachelor- og kandidatuddannelser ikke samles på én side. SDUK svarede, at en samlet løsning kan overvejes efter faglig vurdering og brugertests. I denne omgang fastholdes opdelingen med bachelor for sig og kandidat for sig.
NAT spurgte til farvevalg, og SDUK svarede, at hero følger SDU’s visuelle identitet. Temafarver indgår ikke i kravspecifikationen. Brugertests viste positiv feedback på udtrykket, som blev oplevet som professionelt. Omkring 70 % af siderne skal være sort/hvide, mens billeder bidrager med spil og farve, jf. vores visuelle identitet.
Arbejdet med retningslinjer for uddannelsessider igangsættes i næste uge. SDUK har ansvaret for at samle input, udarbejde udkast til retningslinjer og sikre høring i arbejdsgruppen. SDUK rækker ud til arbejdsgruppens medlemmer for at få kontakt til de interessenter, som fakulteterne vurderer relevante.
Ad 3 Opfølgning oversættelse og AI
Som opfølgning på HUMs forespørgsel på sidste møde orienterede SDUK om et Sitecore-tillægsprodukt. Løsningen kan generere metatekster, oversættelser, alt-tekster og tjekke overensstemmelse med den visuelle identitet. Løsningen er dyr, og termbase findes kun i den betalte version.
Det er besluttet, at tillægsproduktet er nødvendigt. Produktet er derfor lige nu under godkendelse i RIO. Der er endnu ikke truffet afgørelse, men SDUK presser på for at få en afklaring.
HUM bemærkede, at AI kan lette arbejdet, men oversættelser kan blive af lav kvalitet. Det blev fremhævet, at dårlig oversættelse er bedre end manglende vedligehold.
Ad 4 Opfølgning kampagnekomponent
SDUK præsenterede to nye elementer: Pop right og kampagneelementet in page.
Der er etableret et årshjul med faste kampagner – det gentages én gang årligt. Fakulteterne kan selv tilføje egne pop rights på eget ansvar. Retningslinjer for pop right er på vej for at sikre ensartet visuel fremtoning og tone of voice.
Ad 5 Bordet rundt
- HUM arbejder på en større overhaling af bacheloruddannelsernes præsentation med fokus på studieliv, tekstarbejde og relaterbare elementer. Alumneindsats overvejes.
- SDU-U gennemgår adgangskravssiderne. Først bachelor, derefter kandidat.
- NAT udgiver nyt printmagasin med mange billeder. Fakultetet ønsker små film på bacheloruddannelsessider. SDUK oplyste, at film bliver muligt i den nye hero.
- SUND rydder op i Skyfish og gennemgår uddannelsessider. Nyt tekstarbejde med journalistisk tilgang er i gang. Engelske versioner påbegyndes i efteråret. Fakultetet planlægger at fjerne engelske forsider til danske uddannelser.
- SAMF arbejder med et stilrent visuelt udtryk (sort/hvid og beige) og har udskiftet billeder på cand.merc.
- SDUK - Marketing: UR godkender kvote 2-kampagnen den 17. september. Budskaberne er de samme som sidste år (7-talskrav), men koordineringen skal forbedres.
- SDUK – Web: SDUK arbejder på et nyt internt søgeværktøj, som giver mere fleksibilitet. Værktøjet lanceres inden udgangen af 2025.
Ad 6 Evt.
HUM bemærkede, at mange ansøgere ikke forstår formuleringerne under "Fakta om uddannelsen", fx udtrykket "alle optaget". Teksterne bør gøres tydeligere.
SDUK svarede, at “Fakta om uddannelsen” allerede er en del af de eksisterende retningslinjer. Teksterne vil blive revideret i de nye retningslinjer, så HUM’s pointe indarbejdes.