Nye opfølgningsprocesser
Nye opfølgningsprocesser for uddannelseskvalitet
Helhedsvurdering afløser observationslisten, målsætninger afløser handleplaner
Revidering af processer i kvalitetssystemet vedtaget
Efter vedtagelsen af en ny Politik for uddannelseskvalitet ved SDU (åbner i nyt vindue) følger nu Uddannelsesrådets og direktionens godkendelse af en revidering af, hvordan der overordnet skal følges op på målene i politikken. De nye processer træder i kraft ved nytår samtidig med den nye politik.
Ændringerne vil betyde at processer forenkles og koordineres, men uden at gå på kompromis med den høje standard for dokumentation og opfølgning i kvalitetssystemet. Et andet vigtigt mål har været at understøtte den bevægelse i retning af en kvalitetskultur med udviklingsfokus og tillid til decentrale aktører, som den nye politik udstikker.
De grundlæggende idealer om dialog, dokumentation og transparens er videreført fra de eksisterende opfølgningsprocesser. Der vil også stadig være et systematisk, databaseret eftersyn af kvaliteten af undervisning og uddannelser, som understøtter arbejdet med opfølgning og udvikling på tværs af organisation og ledelsesniveauer.
Disse ændringer er på vej
Den nye proces rummer en række vigtige ændringer i forhold til opfølgning på nøgletal og krav til dokumentation og indhold på statusmøder:
- Observationslisten erstattes af helhedsvurdering: Fremover skal det aftales specifikt på statusmøder, hvordan der skal følges op på utilfredsstillende nøgletal ud fra en helhedsvurdering, idet observationslistens logik og automatik vurderes ikke længere at være et hensigtsmæssigt ledelsesværktøj.
- Uddannelsesberetningen udgår som selvstændigt element: For at minimere unødigt arbejde, introduceres et nyt format for uddannelsesberetning. I den nye proces bliver der således ikke krav om en opsamlende rapport ud over den skriftlige dokumentation, som laves i forbindelse med forberedelse og afholdelse af statusmøder.
- Aftaler om målsætninger i stedet for handleplaner: For at fremme fokus på resultater og understøtte målrettede udviklingsprocesser, erstatter skal statusmødernes hidtidige aftaler om handleplaner erstattes med aftaler om målsætninger, og om hvordan der skal følges op på periodens resultater.
- Mere fokus på systematisk udviklingsarbejde: Handleplaner skal udarbejdes efter statusmøderne som en del af udviklingsarbejdet. Der skal ske med fokus på at planlægge indsatser, hvor der er indtænkt klare succeskriterier til brug for evaluering og videre handling.
Ud over disse ændringer kommer der forenkling, idet en række centrale delprocesser på rektoralt niveau og i fællesadministrationen er blevet samtænkt. Det forventes derfor, at der fremover vil være brug for færre administrative ressourcer til understøttelse.
Implementeringen begynder januar 2025
Den næste tværgående opsamlingsproces bliver indledt i januar 2025. Den vil følge den nye beskrivelse, hvor opsamlingsprocessen er komprimeret, så den kan gennemføres på to kvartaler. Det skal sikre hurtigere flow af information mellem ledelsesniveauer og skabe gode rammer for planlægning og evaluering af indsatser, inden næste opsamlingsproces indledes i januar 2027.
Den nye proces giver desuden mulighed for at koordinere statusmøder med de drøftelser af uddannelsesportefølje og kapacitetstal, der bliver nødvendig som konsekvens af SDU’s rammer for optag i Odense, BA-optag, optag af EU borgere og fra 2028, også optag på 120 ECTS-kandidatuddannelser (heltid).
Vil du vide mere
- Se slides fra præsentationen (PDF) ved rektoratets uddannelsesledermøde d. 11. november 2024 om bl.a. de forestående ændringer i opfølgningsprocesser.
- En detaljeret beskrivelse af den nye proces for opfølgning på uddannelseskvalitet ved SDU bliver tilgængelig på projektets test-side i december: sdu.dk/test/studieservice/kvalitetssystem (åbner i nyt vindue)
- Er du nysgerrig på den nye politik for uddannelseskvalitet eller revideringsprojektet, kan du læse mere på projektets side her på SDUnet (åbner i nyt vindue).