Projekt
Revidering af SDU's kvalitetssystem
Uddannelsesrådet har besluttet, at SDU's kvalitetssystem for uddannelser skal revideres from mod 2025. Projektet skal sikre, at SDU til stadighed har et kvalitetssystem, der let og meningsfyldt understøtter kvalitetsarbejdet.
-
SDU’s kvalitetssystem for uddannelser har sine rødder tilbage til 2003, hvor Universitetsloven introducerede tanken om ”kvalitetsudvikling”. Det medførte et udviklingsarbejde internt på SDU, der over tid har resulteret i det kvalitetssystem, vi har i dag.
Med til kvalitetsarbejdet hører også, at selve systemet skal evalueres med jævne mellemrum og evt. justeres. Der blev foretaget en indledende evaluering i efteråret 2022, og som konsekvens af denne går der nu et revideringsarbejde i gang.
Revideringen skal se på, om der er noget, som kan gøres enklere og mere smidigt, sådan at vi får et simplere system, som udnytter vores ressourcer bedst muligt. Men målet med revideringen er ikke at starte forfra og lave hele systemet om. Systemet vil stadig være genkendeligt, og vi skal beholde det, der fungerer godt i dag.
Et gennemgående fokus vil også være, at systemet skal kunne understøtte en reel forandring for fx de studerendes oplevelse af deres uddannelser og undervisning. Det skal vi bl.a. opnå ved at flytte kræfter fra bagudskuende kontrol til fremadskuende udviklingstiltag.
Læs mere om kvalitetssystemets nuværende udformning på sdu.dk -
SDU’s kvalitetssystem sætter rammen for SDU’s systematiske og målrettede arbejde med at sikre, at SDU’s uddannelser er af høj kvalitet og har stor relevans for samfundet. Projektet ”Revidering af SDU’s kvalitetssystem” har til formål, at SDU til stadighed har et kvalitetssystem, der let og meningsfyldt understøtter kvalitetsarbejdet.
Det er veldokumenteret gennem tidligere institutionsakkrediteringer og interne evalueringer, at det nuværende kvalitetssystem giver SDU et robust grundlag for arbejdet med undervisning og uddannelser. Kvalitetssystemet skal derfor videreføres, så det stadig er genkendeligt. Men det skal samtidig tilpasses, så det er nemt at udvikle undervisning og uddannelser. Kvalitetssystemet skal være gennemskueligt og meningsfuldt og generelt understøtte, at ressourcerne på kvalitetsarbejdet bruges bedst muligt.
En central forudsætning for, at disse mål kan opfyldes, er, at alle aktører i kvalitetsorganisationen oplever, at systemet er meningsfuldt for arbejdet med undervisning, uddannelse og uddannelsesledelse, og at de oplever ejerskab til kvalitetssystemet.
Revideringen skal bl.a. have øje for:
- Omfang og kompleksitet: Systemet er vokset på en måde, der har gjort det ressourcetungt og vanskeligt at tilpasse til nye udviklingsbehov. Det er også kendetegnet ved stor varians på tværs af områder.
- Udfordring med oplevet ejerskab og meningsfuldhed: Hvis systemet ikke opfattes som meningsfuldt af aktørerne (studerende, undervisere, studieledere m.fl.), er der risiko for, at systemet ikke fungerer som ønsket.
- Øget fokus på understøttelse af udvikling: I øjeblikket har systemet sin tyngde på kvalitetskontrol. Fremover skal kræfterne i højere grad kunne bruges på udviklingsarbejde.
- Omfang og kompleksitet: Systemet er vokset på en måde, der har gjort det ressourcetungt og vanskeligt at tilpasse til nye udviklingsbehov. Det er også kendetegnet ved stor varians på tværs af områder.
-
Kvalitetssystemet berører store dele af arbejdet med undervisning og uddannelser på SDU, og ejerskabet skal sikres ved, at alle aktørers perspektiver, roller og ansvar bliver indtænkt i alle systemets elementer – det gælder både studerende, undervisere, administrativt personale og ledelser. Derfor vil projektet i arbejdet med revisionen af kvalitetssystemet inddrage centrale aktører i organisationen, som kvalitetssystemet er relevant for.
I første omgang vil projektets igangsættelse og formål blive kommunikeret bredt ud i organisationen via kollegiale organer og samarbejdsorganisationen (primo september). Kort tid efter vil de mest centrale aktører modtage målrettet information om projektet og om, hvordan de vil få mulighed for at blive inddraget.
Kernen i projektet er fem hovedspor, der handler om forskellige aspekter af systemet: Dets overordnede struktur og konkrete indhold, processer for kvalitetsarbejdet, dataunderstøttelse, kompetenceudvikling og procedure for udvikling af systemet. Sporene iværksættes forskudt, men hele projektet skal være afsluttet sommer 2025.
Projektet er organiseret med prorektor som projektejer, Uddannelsesrådet som styregruppe og centrale kvalitetsmedarbejdere fra fakulteterne og Fællesadministrationen som projektgruppe.
-
Uanset om du er en af dem, som har meget med systemet at gøre (som fx studienævnssekretær eller uddannelsesansvarlig), eller om du kun møder systemet indirekte (som fx underviser eller studerende), er det vigtigt at sige, at du ikke umiddelbart vil opleve ændringer eller skal gøre noget anderledes, end du plejer mens revideringen foregår.
Du har dog mulighed for at bidrage til revideringen på forskellige måder afhængigt af, hvor du er i organisationen. En vigtig forudsætning for, at systemet faktisk understøtter arbejdet med kvalitet i organisationen, er nemlig, at systemet bliver oplevet som meningsfuldt af alle lige fra studerende, over undervisere og administrativt personale til ansvarlige ledere. Derfor er inddragelse vigtigt for processen.
Det vil blive muligt at følge med i projektet via denne side, og mange i organisationen vil blive inviteret til at bidrage til arbejdet med revideringen.
Hvis du ønsker mere informationen om projektet eller gerne vil høre om muligheder for at bidrage til revideringsprocessen, er du velkommen til at kontakte projektlederen eller et medlem af projektgruppen - se 'Kontakt'.
-
Projektleder
- Caroline Schaffalitzky, SDU Studieservice: csm@sdu.dk
Projektgruppemedlemmer
- Per Æbelø, Det Sundhedsvidenskabelige fakultet: pabelo@health.sdu.dk
- Lone Granhøj, Det Humanistiske Fakultet: granhoej@sdu.dk
- Morten Vestergaard-Lund, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet: movl@sam.sdu.dk
- Kim Erik Jensen, Det Tekniske Fakultet: kej@tek.sdu.dk
- Søren Sten Hansen, Det Naturvidenskabelige Fakultet: shan@sdu.dk
- Julie Nauerby Kristensen, SDU Studieservice: juna@sdu.dk
Nyheder fra projektet
Nye opfølgningsprocesser
15.11.2024
Nye opfølgningsprocesser for uddannelseskvalitet
Helhedsvurdering afløser observationslisten, målsætninger afløser handleplaner
Ny kvalitetspolitik
01.10.2024
Ny politik for uddannelseskvalitet på vej
Fra kvalitetskontrol til kvalitetskultur
Høringssvar
27.06.2024
Stor interesse for at afgive høringssvar om politikker for uddannelseskvalitet
Her er et indblik i svarene
Høring
08.05.2024
Ny politik for uddannelseskvalitet går i høring
Læs forslaget til ny kvalitetspolitik, og benyt dig af muligheden for selv at indsende kommentarer.
Forslag
21.03.2024
Et forslag til ny kvalitetspolitik tager form
Få et smugkig på nogle af de forslåede ændringer
Dialog
13.11.2023
De første dialogmøder om kvalitetssystemet
Hvordan ser organisationen på det nuværende kvalitetssystem for uddannelser? Projektgruppen har siden august holdt dialogmøder med uddannelsesledere og administrative medarbejdere. Her er lidt om, hvad vi lærte.
Præsentation
12.09.2023
Projekt præsenteret for HSU og Universitetsråd
Se præsentationen, som også udsendes til Studienævn og Uddannelsesudvalg
Projektstart
05.09.2023
Revideringsprojekt skudt i gang
SDU’s kvalitetssystem skal revideres. Er det vigtigt for dig? Eller er det lidt som at få at vide, at der kommer nye gardiner til kantinen i 2026?