Copilot chat er Microsofts udgave af det mere kendte værktøj ChatGPT.
Copilot er bygget på samme sprogmodel som ChatGPT kombineret med den nyeste information fra internettet.
Når du kommunikerer med Copilot, kan den forstå din kontekst, og du kan referere til tidligere spørgsmål og svar i den samme tråd.
Copilot chat har også integreret den velkendte Bing Image Creator fra DALL.E 3, som skaber AI billeder fra bunden baseret på dine personlige prompts.
SDU’s generative AI-værktøj Copilot chat: https://copilot.sdu.dk
Opmærksomhedspunkter
Tjek, at der står Beskyttet efter din mailadresse i det grønne felt foroven til højre i skærmbilledet. Det betyder nemlig, at det, som du indtaster, ikke deles med brugere uden for SDU.
Vær opmærksom på, at der IKKE er databehandleraftale med Microsoft, når det gælder Copilot chat. Det er dog det sikreste tilbud, som SDU har adgang til på nuværende tidspunkt.
Persondata, fortrolige informationer og indhold, som andre har ophavsret til, må ikke deles.
Du bestemmer selv, om du vil benytte værktøjet. Vil du benytte Copilot Chat, er det nødvendigt at acceptere ved at klikke på "Fortsæt"-knappen.
Vær ærlig: Oplys altid, at du kommunikerer med en AI, og undgå at udgive den for at være et menneske.
Respekter privatliv: Indtast ikke personlige eller forretningsmæssige oplysninger, som du ikke ønsker delt.
Undgå diskriminerende sprog: Brug ikke sprog, der er hadefuldt, diskriminerende eller stødende.
Misbrug ikke chatbotten: Brug ikke chatbotten til at sprede falske nyheder, hadefuld propaganda eller til at skade andre.
Udvis kritisk tænkning: Husk, at en AI ikke har følelser eller bevidsthed. Vær kritisk over for de oplysninger, du får, og verificer dem om nødvendigt.
Respekter ophavsret: Brug ikke chatbotten til at generere indhold, der krænker andres ophavsret.
Kort sagt:
Etisk brug af AI-chatbots handler om at være respektfuld, ansvarlig og bevidst om teknologiens begrænsninger.
Generativ AI er ikke fejlfri og kan producere uventede eller decideret falske resultater.
Det er vigtigt at kvalitetssikre outputtet, så det man ønsker at bruge er korrekt og fyldestgørende.
Synspunkter, der eksisterer i kildematerialet, kan være undertrykt eller udeladt i det svar du får på din prompt, hvis de strider mod tjenesteleverandørens kodeks.
Copilot chat har to tilgange til prompt og svar.
Dialogbaseret interaktion
Det ene er forsiden af Copilot chat, hvor du har en dialog med Copilot.
Du prompter, den svarer. Hvis du skal tilpasse din prompt, så gør du det i dialog med Copilot, hvor den løbende svarer.
Notesbogen
Den anden er Notesbogen, hvor du skriver din prompt og får svar, men du kan fortsætte med at rette i prompt-feltet og tilpasse din prompt, så du får det svar, du ønsker. Dvs. her er der ikke nogen dialog-tråd.
I en session har du mulighed for at chatte med Copilot.
Du prompter, og den svarer, og du kan læse det hele i en dialog-tråd.
Vigtigt!
Hvis du forlader en session, så slettes alle prompts og svar. Husk at gemme de prompts og svar, du skal bruge efterfølgende.
Tjek browserindstilling, så hvis du klikker på et link i et svar i en session, så skal den pågældende webside starte op på en ny fane i browser. Hvis websiden åbner op i samme side, så slettes den pågældende session, og du kan ikke komme tilbage til svaret.
Billeder
Du kan oploade billede (.jpg, .jpeg, .png, .gif) i søgefeltet og bruge det til at foretage billedgenkendelse.
Copilot kan også læse tekst fra billede!
Vær opmærksom på, at Copilot kun genererer kvadratiske billeder.
Dokumenter
Du kan oploade dokumenter og tekstfiler (.pdf, .doc, .docx, .ppt, .pptx, .xls, .xlsx; Tekstfiler: .txt, .rtf; Andre: .zip, .rar)
Tale til tekst og oplæsning
Copilot kan håndtere en lang række sprog, herunder dansk, i tale til tekst, så du kan indtale din prompt ved at klikke på mikrofonen i skrivefeltet.
NB! Husk at slå talegenkendelse til i din browser.
Når Copilot har genereret svaret, kan du vælge at få svaret oplæst.