Skip to main content
IT

IT-udstyr til arbejdspladsen på SDU for an-satte i fællesområdet

Som ansat i fællesområdet på SDU får du stillet IT-udstyr til rådighed til kontorarbejdspladsen på SDU, så arbejdsopgaver kan udføres effektivt og på en arbejdsmiljømæssig forsvarlig måde. SDU IT afholder udgifter til alt standard IT-udstyr til alle ansatte i fællesområdet – undtaget smartphones, som afholdes af den enkelte afdeling.

For SDU IT er det vigtigt den enkelte medarbejder får stillet det udstyr til rådighed der giver en god og effektiv arbejdsdag. SDU IT skal også sikre bæredygtighed og økonomisk ansvarlighed ved indkøb og drift at IT-udstyr til SDU’s ansatte.

Rammer IT-udstyr som bruges til distancearbejde, er beskrevet i politik for dette.

Allerede eksisterende IT-udstyr som er i drift og fungerer og vil for bæredygtigheden blive udskiftet eller udfaset i takt med de naturlige tidsmæssige og teknologiske udvikling.

Computere som købes af SDU har 4 års garanti, og en computer har derfor minimum en forventet levetid på 4 år. En velfungerende computer skiftes ikke aktivt, med mindre den ikke opfylder brugerens behov eller får en teknisk defekt.

Skærme har ikke en specifik levetid, og ved udstyr som tastatur, mus og headset er det typisk normalt slid eller teknologisk forældelse der gør udstyret skal skiftes.

Grundprincip: En medarbejder i fællesområdet har én computer.

Retningslinjerne er gældende for alle medarbejdere i Fællesområdet hvor SDU IT er økonomisk ansvarlige for IT-udstyret og vejledende for fakulteterne som også selv afholder økonomi til IT-udstyr.
 

Rammer for IT-udstyr for kontorarbejdsplads på SDU er følgende:

·       Bærbar Windows computer
·       Skæme – 3 alternativer
-   Én 27” med indbygget dock, kamera og højttalere
-   To 27” skærme - Én 27” med indbygget dock, kamera og højttalere og en standard 27” skærm
-   Én 34” skærm med indbygget dock, kamera og højttalere
·       Dockingstation (hvis ikke indbygget i skærm) - for samling af ledninger og udstyr som skal tilsluttes computer
·       Ekstern tastatur og mus – for at kunne indrette en god arbejdsplads, hvor skærm og tastatur har den rette adskillelse
·       Webkamera (hvis ikke indbygget i skærm)
·       Headset – standard med ledning eller standard trådløst. Generel standard er et headset med ledning. Trådløst headset skal godkendes af nærmeste leder.

Udstyret kan anskaffes via SDU’s løsninger for IT-indkøb. Ønskes der vejledning eller rådgivning kontaktes Servicedesken.

Ergonomisk standard IT-udstyr indkøbes af SDU IT. Hvilket ergonomisk udstyr der evt. er relevant for den enkelte medarbejder er altid baseret på en individuel vurdering, og gerne med inddragelse af arbejdsmiljørepræsentant. Nærmeste leder skal inddrages før ergonomisk udstyr bestilles. Udgifter til ergonomisk IT-udstyr afholdes af SDU IT. Er der tale om meget specielt ergonomisk IT-udstyr vil udgiften blive pålagt den enkelte afdeling.
 
Nærmeste leder kan IKKE alene tilbyde medarbejder mere IT-udstyr end det ovenfor nævnte.

Har en medarbejder behov for mere eller andet udstyr, drøftes det individuelt mellem medarbejder, leder og Servicedesk. Ved tvivl træffes den endelige afgørelse af supportchef i SDU IT

Sidst opdateret: 18.01.2024