Skip to main content
DA / EN

Presse

Guide til at medvirke i pressen som ekspert

Når du som forsker bliver kontaktet af en journalist, som ønsker en udtalelse fra dig inden for dit speciale, bliver du oftest brugt som en såkaldt ekspertkilde, dvs. en fagperson, der skal bidrage med nøgtern viden til det journalistiske indhold.

Gode råd 

Hjælp at hente – bliv klar til pressen

Kommunikationsfolkene på dit fakultet

Har solid erfaring med pressehåndtering og kan rådgive i konkrete situationer – fx om vinkel, timing og samarbejde med journalister.

SDU Kommunikation

Tilbyder interviewtræning og målrettet sparring, så du står stærkt i mødet med medierne.

Er der tale om en kritisk eller politisk følsom sag, bør du – efter dialog med din nærmeste leder – kontakte SDU Kommunikation att. pressechefen.


Kodeks for formidling

Al din forskningsformidling bør tage afsæt i de syv principper for god forskningskommunikation:

  1. Du skal være korrekt 
  2. Du skal være relevant 
  3. Du skal fortælle om usikkerhederne 
  4. Du skal fortælle om forskningens videnskabelige status
  5. Du skal fortælle, hvem der er ophav til forskningen
  6. Du skal gøre perspektivet helt klart
  7. Du skal tage højde for interessekonflikter

Udarbejdet af Danske Universiteter.

Lær af andres erfaringer

  • Lær af andres erfaringer

    Jørn Brøndal

    Jørn Brøndal er historiker og flittigt benyttet ekspert i medierne. Han har derfor stor erfaring med at deltage i interviews, og han giver i denne video sine bedste råd til, hvordan du kan forberede dig.

    Se videoen med Jørn Brøndals gode råd
  • Lær af andres erfaringer

    Laila Kjærbæk

    Laila Kjærbæk er lektor på Center for Sprog og Læring. Hun har deltaget i SDU's medietræningskursus og er blevet mere medievant. Hør hendes bedste råd til dialogen med pressen og til interviewsituationen her.

    Se videoen med Laila Kjærbæks gode råd

Spørgsmål om presse og formidling?

Kontakt den presseansvarlige på dit fakultet, eller skriv til Presse og Formidling i SDU Kommunikation, hvis du har brug for sparring om ekstern formidling eller presse.