Søg
Find
Bibliotek
Genveje
Løbende forbedringer
Forbedringsprojekter
Projekter, hvor tværgående udfordringer omsættes til konkrete forbedringer og nye vaner.
Løbende forbedringsprojekter på SDU
-
Problemet
Der ønskes en bedre proces for indbetalinger (særligt manglende) til både projekter og andre initiativer til SDU.
Kontaktpersoner
- Nicolai Sørensen (Forbedringsejer)
- Kirsten Præstegaard (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Forbedring af procesflow i forbindelse med obduktioner fra start til slut. Da de involverede ikke altid har indsigt i de forskellige led i kæden, er det svært at identificere spildet.
Kontaktpersoner
- Simon Hermansen (Procesejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Boghandleren, biblioteket, studieadministration, undervisere og studerende mangler en klarere identifikation af, hvad der udgør det aktuelle pensum for SDU's studerende. Disse oplysninger er nødvendige ved anskaffelse af materialer.
Kontaktpersoner
- Bertil Dorch (Systemejer)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
- Lærke Schjødt Rasmussen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Forskere oplever uklarhed ift. de økonomiske-administrative pre-award-processer og -rammer, herunder en uensartet service på tværs af fakultet.
Kontaktperson
- Merete Munk (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
- Lærke Schjødt Rasmussen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Processen er langsom og bøvlet, og der er eksempler på, at den i nogle tilfælde tager op til 6 mdr. Der er behov for en mere tydelig og velsmurt proces for opgaveløsningen, som sikrer bedre oplevelser for brugerne og medarbejderne i processen.
Kontaktpersoner
- Bue Raun Andersen (Forbedringsejer)
- Janni Lee B. Bang Brodersen (CISO)
- Lærke Schjødt Rasmussen (Forbedringskonsulent)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
I dag indhentes data for forskningsbasering og klassifikation af forskere/undervisere mange forskellige steder i organisationen på tværs af administrative enheder på SDU. Det giver en meget håndholdt og ikke systematisk proces, som er sårbar og kan have kvalitetsmæssige udfordringer.
Kontaktpersoner
- Annette Schmidt (Procesejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Der er brug for at udvikle bæredygtige og driftssikre processer for markedsføring af events og ansøgningsfrister indenfor studenterrekruttering i Fællesadministrationen.
Formålet med at forbedre processerne og få flere kvalificerede, motiverede og talentfulde ansøgere til SDU’s uddannelser.
Kontaktperson
- Stinne Hørup Hansen (Forbedringsejer)
- Ditte Bjerrisgaard (Forbedringsejer)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
- Lærke Schjødt Rasmussen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Indkøb i SUND er fordelt på 77 medarbejdere. De decentrale indkøb medfører blandt andet en lav mængderabat og høje fragt- og minimumsgebyrer. Derudover kan det være svært at holde sig ajour på nyeste retningslinjer og regler, hvis indkøb kun er en begrænset del af ens arbejdsopgaver.
Processen
En-dags workshop, marts 2025, hvor relevante indkøbere, forskere og beslutningstagere er inviteret til at se på, hvordan en fremtidig organisering af indkøb kan se ud.
Outcome
På workshoppen blev et forslag til en ny organisering af indkøbsområdet gennemgået af nøgleinteressenterne mhp. at skabe det bedste udgangspunkt for en beslutning i institutlederkredsen om den fremtidige organisering af indkøbsområdet. Med afsæt i workshoppen besluttede institutlederkredsen sig for en faseinddelt professionalisering (centralisering) af indkøbsområdet på SUND.
Kontaktpersoner
- Merete Munk (Forbedringsejer)
- Peter Kejser (Procesejer)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
I uge 29 og 30 får SDU Uddannelse ikke besked, når de studerende har betalt for deres suppleringsfag (sommerskole) inden studiestart. Uden denne betalingsoplysning må der ikke gives adgang til materialer eller eksamen.
Processen
Uddannelse og Økonomiservice satte sig sammen og fandt frem til, hvad en her-og-nu løsning kan være for de kommende sommerskole-studerende.
Outcome
Den rette langsigtede løsning er en webshop, som er integreret med økonomisystemet, der derefter automatisk overfører registreringer til STADS. Indtil en sådan løsning kan blive udviklet, er en kortsigtet løsning trådt i kraft.
Begrænsningen fjernes i STADS, så studerende, der tilmeldes supplerings- og sommerskolefag, får adgang til ITSL, uagtet om de har betalt eller ej. Til gengæld har de studerende kun mulighed for at deltage i den tilhørende eksamen, når de har indsendt en kvittering for betaling.
Kontaktpersoner
- Rikke Tolstrup (Procesejer)
- Jens V. Kierkegaard (Procesejer)
- Stinne Skydt (Forbedringskonsulent)
-
Processen
Todelt workshopforløb, foråret 2024
Kontaktpersoner
- Kirsten Præstegaard (Forbedringsejer)
- Nicolai Sørensen (Forbedringsejer)
- Søren E. Frandsen (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Mangel på en klar proces og en robust praksis inden for lønforhandling ved rekruttering.
Processen
Endagsworkshop, februar 2025
Outcome
Der blev skabt en bred opbakning til en fælles procesbeskrivelse (på tværs af områderne og tillidsmandssystemet). Herudover blev der skabt et fælles introduktionskursus til nye ledere og tillidsrepræsentanter, foruden en let og hurtig adgang til et samlet overblik over kr-effekten af lønforhandlingen ved rekruttering.
Kontaktpersoner
- Lisbeth Møller (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
- Lærke Schjødt Rasmussen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
3-dages workshop, november 2024
Kontaktpersoner
- Lisbeth Møller (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
- Nickie Glissmann (Forbedringskonsulent)
-
Processen
2-dages workshop, september 2024
Outcome
Processen for Post-Award projektstyringen blev udforsket mhp. at finde og fjerne bøvl, tvivl og omveje. En række forbedringstiltag blev igangsat inden for områder, hvor deltagerne havde kontrol over eller indflydelse på.
Kontaktpersoner
- Merete Munk (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
½-dags workshop, september 2024
Outcome
Et konkret eksempel er ændringen af ”Ledelsespakken” til ”Startpakken”, som nu er tilgængelig for alle medarbejdere og ikke kun ledelsen som tidligere. Dette sikrer, at alle har adgang til vigtig information, hvilket fremmer gennemsigtighed og samarbejde.
Derudover blev der udviklet en ”selvforhandlerpakke” for at strukturere lønforhandlingerne bedre, hvilket har reduceret ventetiden og forbedret strukturen omkring det.
Kontaktpersoner
- Lisbeth Møller (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
2 x 2-dages workshop, juni 2024
Kontaktpersoner
- Felix Bjørnstrup Vølund (Tovholder på BA)
- Karina Skjold (Tovholder på KA)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
3-dages workshop, maj 2024
Kontaktpersoner
- Merete Munk (Forbedringsejer)
- Nicolai Sørensen (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Problemet
Mangel på optimal proces i snitfladen og kontakten mellem TEK forskere og eksterne virksomheder samt mellem forskere og intern administration (legal/øko).
Processen
3-timers workshop, afholdt den 18. december 2024.
Outcome
Der blev skabt en fælles forståelse af problemstillingen, foruden en fælles beslutning om at skabe et introduktionskursus (til nuværende og nye forskere), som følges op med en sidemandsoplæring.
Kontaktpersoner
- Kirsten Præstegaard (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
1-dags workshop, januar 2024
Outcome
WorkZones muligheder blev udforsket mhp. at gruppere, prioritere og konkretisere de mest effektfulde potentialer ved WorkZone.
Kontaktpersoner
- Thomas Friis Gjesing (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
2-dages workshop, november 2023.
Outcome
Fælles strategi for bedre udnyttelse af eksisterende faciliteter og passende undervisningslokaler for alle fakulteter.
Kontaktpersoner
- Henrik Mørkeborg Ravn (Forbedringsejer)
- Claus Holmegaard Bonnesen (Procesejer fra TEK)
- Lisbeth Anni Mortensen (”Hverdagens specialist” fra NAT)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
3-dages workshop, september 2023
Outcome
Proces for afvikling er afdækket og nye arbejdsgange afsøgt, med henblik på vidensdeling og udnyttelse af ressourcer.
Kontaktpersoner
- Merete Munk (Forbedringsejer)
- Kirsten Zeuthen (Procesejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
1-dags workshop, august 2023
Outcome
Afdækning af grænseflader. Opdatering bliver på få hænder. Ventetid på opdatering er reduceret ved at øge kapacitet.
Kontaktperson
- Kirsten Zeuthen (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
-
Processen
1-dags-workshop, juni 2024
Outcome
Processen for ansættelsesbeviser blev udforsket mhp. at finde og fjerne bøvl, tvivl og omveje. En række forbedringstiltag blev igangsat inden for områder, hvor deltagerne havde kontrol over eller indflydelse på.
Kontaktpersoner
- Lisbeth Møller (Forbedringsejer)
- Jørgen Ejler Pedersen (Forbedringskonsulent)
Proces for forbedringsprojekter
Projekter indmeldes via område- og sekretariatschefer på vegne af deres områder. Projekter indstilles af Forretningsudvalget (for Udviklingsstrategien for løbende forbedringer) og godkendes i ALT-gruppen (Administrativt Leder Team).
Projekter afvikles som udgangspunkt efter SDU's Forbedringsmodels workshopkoncept, men nogle projekter vil også kunne tildeles en anden fremgangsmåde.
”Workshoppen blev et forum, hvor vi fik afdækket nogle klare fælles interesser om, at her er der noget, der skal gøres bedre. Jeg gik derfra med en oplevelse af, at det havde været værdiskabende for både kolleger og ledere.
Workshopdeltager
Workshopforløb
Hvis du er nysgerrig på, hvordan et forbedringsprojekt forløber, så kan du få et overblik her.
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os. Har du en idé, feedback eller brug for sparring? Vi er klar til at høre om det hele – stort og småt.
Skriv til forbedringshub@sdu.dk
