Om uddannelseskvalitet
Bærende principper for SDU’s universitetspædagogik opdateret
Uddannelsesrådet har godkendt en opdateret version af principperne, der blev vedtaget første gang i 2012.
De bærende principper for undervisning udfolder de universitetspædagogiske idealer, som SDU’s politik for uddannelseskvalitet hviler på, nemlig studentercentreret læring, aktiverende undervisning og forpligtende fællesskaber.
Principperne indebærer, at undervisning på SDU altid
- har de studerendes dybdelæring, selvstændighed og kritiske tænkning for øje
- bygger på de studerendes aktive involvering i læringsaktiviteterne
- etableres gennem et konkret, forpligtende fællesskab mellem studerende, medstuderende og undervisere
Principperne er trådt i kraft pr. 1. november 2025, og de skal være fuldt implementeret sommer 2027. SDU Universitetspædagogik kan bidrage til udvikling af underviserkompetencer og undervisningsdesigns, som understøtter implementeringen og opfølgningen herpå.
Vil du vide mere?
- Se De bærende principper på kvalitetssystemets hjemmeside: https://sdunet.dk/da/undervisning-og-eksamen/uddannelse/kvalitet/baerende_principper
- Find SDU Universitetspædagogiks ressourcer til implementering af bærende principper: https://www.sdu.dk/da/om-sdu/institutter-centre/c_unipaedagogik/ressourcer
- Se SDU’s principper for evaluering af undervisning, uddannelser og underviserkompetencer: https://sdunet.dk/da/undervisning-og-eksamen/uddannelse/kvalitet/opfoelgningsprocesser/principper-for-evaluering
- Kontakt SDU UP via sduup@sdu.dk