De bærende principper for undervisning på SDU er studentercentreret læring, aktiverende undervisning og forpligtende fællesskaber.
Principperne indebærer, at undervisning på SDU altid:
- har de studerendes dybdelæring, selvstændighed og kritiske tænkning for øje
- bygger på de studerendes aktive involvering i læringsaktiviteterne
- etableres gennem et konkret, forpligtende fællesskab mellem studerende, medstuderende og undervisere
De bærende principper for undervisning udfolder de universitetspædagogiske idealer, som SDU’s politik for uddannelseskvalitet hviler på, og de er afstemt med SDU’s tilgang til evaluering, samt ligger i forlængelse af SDU’s principper for forsknings-praksisintegration i undervisning og uddannelse.
Studentercentreret læring er en bred pædagogisk tilgang, hvor undervisning foregår med vægt på:
- aktiv læring, dybdelæring og studerendes understøttede ejerskab af læringen
- anerkendelse og udvikling af ansvarlighed, selvstændighed, medbestemmelse og kritisk tænkning
- refleksiv tilgang til undervisnings- og læreprocesserne hos både studerende og undervisere medsigte på selvregulering og bevidsthed om (egen) læring
Studentercentreret læring bliver ofte set i modsætning til undervisercentreret undervisning. Det er dog ikke et enten-eller, men et kontinuum, hvor læringsaktiviteterne er forskudt mere eller mindre over mod det studentercentrerede og dermed mere eller mindre over mod aktivitet, valgfrihed og selvstændighed.
I alle tilfælde sker studerendes læring, når nye videns- og færdighedselementer kobles til det, den studerende allerede ved og kan. Ny viden og kunnen skal gøre noget ved det allerede eksisterende - fx supplere det, udvide, underbygge, problematisere eller omstrukturere de allerede eksisterende videns- og færdighedsstrukturer – dette refleksions- og koblingsarbejde kan kun den studerende gøre.
Studentercenteret læring udmøntes i praksis ved SDU i aktiverende undervisning, dvs. ilæringsaktiviteter, der kræver de studerendes deltagelse, refleksion og anvendelse af viden, såundervisningen bliver engagerende og meningsfuld. Det kræver aktiv studieadfærd, hvor de studerende er involveret i at læse, spørge, formulere hypoteser, designe undersøgelser, indsamle data, analysere, argumentere, diskutere, perspektivere, kritisere, sammenfatte, beslutte mv.
Undervisning er altid tilrettelagt, så det er klart, hvilke læringsaktiviteter underviseren, den enkeltestuderende alene og de studerende sammen i grupper involverer sig i før, under og efter de enkelteundervisningssekvenser, samt hvilke læringsaktiviteter der foregår online, og hvilke der foregår i det fysiske møde. Al undervisning er tilrettelagt således, at flere læringsaktiviteter indgår.
Studentercentreret læring og aktiverende undervisning kræver, at undervisningen sker i forpligtende læringsfællesskaber mellem studerende, medstuderende og undervisere.
Læring sker først og fremmest sammen med andre – også selvom den studerende har ansvar for egen læring. Koblingsarbejdet, dvs. det aktive arbejde med stoffet, forståelsen og dybdelæringen, sker i høj grad i diskussionen med, modstanden fra, feedbacken til og fra, og samarbejdet med andre. Trivsel, følelsen af at høre til, motivation, tillid til egen formåen og udholdenhed styrkes også i samværet med andre.
På SDU understøttes derfor systematisk en social studiepraksis, der baserer sig på og forudsætter samarbejde mellem de studerende, medstuderende og underviserne både i og mellem timerne. Studerende involveres af underviserne på forskellig vis i planlægning og evaluering af indhold, læringsaktiviteter, målforventninger og feedbackformer.
SDU’s bærende principper for undervisning understøttes af alle involverede parter i undervisningen, dvs. både undervisere, studerende, ledelse og administrative medarbejder (se Politik for uddannelseskvalitet ved SDU for nærmere ansvarsfordeling.