Skip to main content

Projekt: Fremtidens kompetencer til et digitalt arbejdsliv

Ambitionen er at sikre, at vi som administration fortsat er i trit med udviklingen og fuldt ud udnytter de digitale værktøjer og muligheder - både individuelt og i tværgående arbejdsprocesser. Projektet er målrettet alle TAP'ere på fakultetet.

Baggrund

Kompetenceudviklingsprojektet har til formål at skifte fokus fra kun at opkvalificere medarbejdere i forbindelse med nye it-systemer til at arbejde med digitale kompetencer som en ongoing proces. Mange af de systemer, vi anvender dagligt – som Microsoft-platformen med Teams, Outlook, Office365 m.m. – opdateres ugentligt. Men hvor ofte opdateres medarbejdernes viden og færdigheder? Projektet har fokus på de brede systemer, vi alle bruger på daglig eller ugentlig basis, for at sikre optimal anvendelse, samtidig med at der introduceres nyere teknologier som Generativ AI, Microsoft Power Platform mm. 

Metode

Forløbet tager udgangspunkt i det digitale kompetencehjul, som beskriver forskellige kompetencer, der har betydning i en digital hverdag. Kompetencehjulet danner strukturel ramme for forløbet, hvor der arbejdes med følgende fire dimensioner:

  1. Anvendelse af digitale værktøjer
  2. Viden om teknologi
  3. Formidling & kommunikation samt
  4. Udvikling & implementering.

Der arbejdes agilt og konkrete aktiviteter og nedslag i de fire spor defineres semestervis i takt med den teknologiske udvikling. Medarbejderne er med til at præge forløbet og nedslag i de enkelte spor via en semestervis evaluering.

Læringsformater

Formålet er at gøre digital kompetenceudvikling til en fast del af medarbejdernes hverdag. Der arbejdes med at træne et digitalt mindset og opbygge digital empowerment. Derfor anvendes der med mange forskellige læringsformater - fx kurser, workshops, øvelsestimer, inspirationsoplæg, digital videndeling på/mellem medarbejdermøder mm.

Kursusbeskrivelser

Herunder finder du beskrivelser af kursusaktiviteterne samt hvordan de placerer sig i forhold til det digitale kompetencehjul.


Dimensionen Anvendelse

Anvendelseskompetencer er en generel kompetence, som er relevant for alle. Det er meget forskelligt, hvilke systemer og data de enkelte fagområder benytter sig af, men fælles er det, at alle skal have gode anvendelseskompetencer indenfor deres arbejdsområde.

Foråret 2025
Efteråret 2024
Foråret 2024

Dimensionen Teknologiforståelse

Teknologierne fungerer bedst, når man forstår, hvad der sker i samspillet mellem teknologierne, fagligheden, kerneopgaven, processerne og de mennesker, der anvender eller berøres af teknologierne. Denne forståelse er vigtig, når man skal vurdere, hvor og hvornår og i forhold til hvem teknologierne giver mening – og hvornår de ikke gør. Teknologiforståelsen er også vigtig for at forstå de udfordringer, teknologien skaber og bidrage til at løse dem, samt at se de muligheder, teknologien giver, for at løse opgaverne på nye måder.

Foråret 2025

Efteråret 2024
Foråret 2024

 

Dimensionen Formidling og kommunikation

Kommunikation sker i stadig stigende grad via digitale platforme. Samtidig udgår meget kommunikation fra medarbejdere, der ikke er specialiseret i kommunikation. Derfor er kompetencer omkring digital kommunikation og formidling nødvendige at fokusere på.

Formidlings- og kommunikationsdimensionen handler grundlæggende om at kunne kommunikere digitalisering og teknologiske muligheder til andre. Det handler om at kunne kommunikere, hvordan digitale løsninger skal anvendes, om at kunne anvende digital kommunikation og om at kunne vurdere de forskellige muligheder for almindelig kommunikation vha. digitale løsninger.

Foråret 2025
Efteråret 2024
Foråret 2024

Dimensionen Udvikling og implementering

De fleste bliver jævnligt involveret i implementering af digitale løsninger og teknologier. Alle har andel i at bidrage til at drive den forandring, som udvikling og implementering af ny teknologi tilfører. Tidlig og løbende inddragelse af kollegaer og andre interessenter i udvikling, planlægning og implementering er ofte vigtig for løsningers kvalitet, accept og effektivitet. Nogle deltager og bidrager med deres faglige viden og indsigt. Andre indgår mere specifikt i styringen af udviklingen og implementeringen.

Foråret 2025
Efteråret 2024
Foråret 2024

Samling af handouts til det digitale kompetenceforløb  

Her finder du alle de materialer, der er blevet uddelt i forbindelse med vores kurser. Disse handouts er designet til at hjælpe dig som medarbejder med at fastholde den læring, du har opnået, og støtte dig i at implementere nye digitale færdigheder i din daglige praksis.

Spørgsmål og kontakt

Indsatsen ledes og drives af fakultets digitaliseringsenhed. Vil du vide mere om forløbet, er du velkommen til at kontakte Chefkonsulent & IT-projektleder Louise Toftgaard Fibiger

Sidst opdateret: 02.12.2024