Studiestart på bacheloruddannelser
Fakultetets koncept for studiestart på bacheloruddannelser skal sikre, at alle nye bachelorstuderende på humaniora får den bedst mulige start på deres uddannelse.
Vi sikrer en god studiestart ved at:
- Alle nye studerende tilbydes en relevant studiestart
- Alle nye studerende får rettidig og relevant information ifm. studiestart
- Alle studerende kender forventninger til deltagelse og arbejdsindsats
- Studiestartaktiviteterne indeholder en faglig studieforberedelse
- Studiestartsaktiviteterne giver de studerende mulighed for at blive del af et socialt fællesskab
- Studiestartsaktiviteternes faglige og sociale elementer, er integreret med hinanden
- Alle studerendes oplevelse af studiestartsaktiviteterne bidrager til læring og udvikling
For at kunne sikre dette, arbejder vi i studiestarten med følgende elementer:
På Humaniora er tutorerne (dvs. studerende fra de ældre årgange på uddannelserne) den vigtigste gruppe af aktører i forhold at skabe en god studiestart. De både planlægger og gennemfører introforløbet, og yder således stor indflydelse på det de studerende møder i den første tid på uddannelsen.
Der sondres mellem 3 typer af tutorer:
Frivillige tutorer
De frivillige tutorer er udførende og kobles ofte på, når vi nærmer os studiestart, og der skal udføres praktiske opgaver.
Koordinerende tutorer
Tutorer som er med til at udvikle studiestartsprogrammet, og hvis opgaver ofte begynder i det tidlige forår.
Studiegruppefacilitatorer (benyttes ikke på alle uddannelser)
Disse tutorer har til opgave at facilitere møder/gruppesamtaler mellem mindre grupper af studerende (fx i studiegrupperne). De afholder flere møder løbende over det 1. semester, hvor relevante faglige, studiemæssige og socialt relaterede problemstillinger bliver diskuteret med den tildelte gruppe.
Kriterier for udvælgelse af tutorer:
- Tutorer bør som minimum have bestået 1. årsprøven, og ansøger bør være studieaktiv
- Tutorer og studiegruppefacilitatorer skal kunne deltage i kompetenceudviklingsforløbet
Kompetenceudvikling:
Det er en forudsætning for at kunne varetage opgaven som tutor og studiegruppefacilitator, at man har deltaget i de uddannelseselementer, som matcher arbejdsopgaverne.
- For de koordinerende tutorer vil der være et uddannelsesforløb med 2 undervisningsgange i foråret. Fokus vil være på, hvordan man planlægger en god studiestart. Desuden opfordres de koordinerende tutorer til at deltage i kick-off arrangement for alle tutorer.
- For de frivillige tutorer vil der blive afholdt et kick-off for alle tutorer i august.
- For studiegruppefacilitatorer vil der være 1 undervisningsgang i juni. Fokus vil være på metode ift. facilitering og samtaleteknikker.
Tidsplan | |
Primo marts | Stillingsopslag til tutoransættelser slås op. |
Primo april | Tutorer er udpeget af studieleder. Navne sendes til Fakultetet, som sørger for ansættelse. |
Maj | Kursus for koordinerende tutorer (2 undervisningsgange). |
Ultimo juni | Kursus for studiegruppefacilitatorer (1 undervisningsgang). |
1. august | Studiestartsprogrammer og velkomstmaterialer er færdige og sendes til fakultetet som uploader til web |
Ultimo august | Kick-off for alle tutorer |
På alle bacheloruddannelser indgår E-læringsforløbet How to Uni i studiestartsforløbet. How to Uni består af korte læringsmoduler, der hjælper de nye studerende godt i gang på universitetet ved at:
- Introducere til online systemer på SDU, fx mitSDU, herunder studiestartssider med information om praktiske forhold (studiestartsprogram, studiekort mv.) samt uddannelses- og fagspecifikke detaljer
- Informere om rammer og regler, fx studiestartsprøve, førsteårsprøve, tidsgrænser og studieaktivitet
- Støtte udviklingen af gode studievaner gennem introduktion til bl.a. god akademisk praksis og studieteknik, men på et overordnet plan. Der bliver ikke gået i dybden med emnerne.
- Forventningsafstemme og skabe refleksioner omkring det at være universitetsstuderende
E-læringsforløbet How to Uni præsenterer de nye studerende for forventninger til dem i den første tid på universitetet, og hvad det vil sige at gå fra at være elev til studerende, herunder hvad det vil sige at være fuldtidsstuderende på en universitetsuddannelse.
Det uddannelsesspecifikke studiestartsforløbet bygger ovenpå How to Uni og konkretiserer forventningerne til de studerende på den aktuelle uddannelse.
E-læringsforløbet How to Uni introducerer til god akademisk praksis og studieteknik, men på et overordnet plan. Der bliver ikke gået dybden med emnerne. Dvs. de nye studerende har hørt om det, reflekteret over det (gennem opgaverne), men de behersker det ikke. Fagmiljøerne og de enkelte undervisere konkretiserer, hvordan man bliver en god studerende på lige præcis deres uddannelse. God akademisk praksis integreres desuden i et 1. semesterkursus og udprøves i sammenhæng hermed.
How to Uni adresserer, hvordan den studerendes kompetenceudvikling gennem universitetsstudier relaterer sig til den studerendes karriere.
Nye studerende har adgang til How to Uni, umiddelbart efter de har takket ja til uddannelsen og modtaget deres SDU-login og hele vejen igennem uddannelsen.
Studerende skal bestå en studiestartsprøve for at fortsætte med at være indskrevet på uddannelsen. Studiestartsprøven skal vise om den studerende reelt er startet på uddannelsen. Hvis den studerende ikke har bestået prøven, vil den studerende blive kontaktet af Registratur med henblik på udmeldelse.
En af studiestartens vigtigste opgaver er at sikre, at nye studerende føler, de hører til på uddannelsen. På Humaniora arbejder vi for, at det sociale fællesskab etableres gennem de faglige aktiviteter i studiestarten. Derfor skal studiestartsaktiviteter på Humaniora fokusere på at styrke de studerendes oplevelse af at høre til i et fagligt fællesskab, mens aktiviteter af ren social karakter primært bør ske på de studerendes eget initiativ.
Ansvarsfordeling
Studielederen eller en af studielederen udpeget person sikrer at introduktionsforløbet etableres og gennemføres i henhold til Koncept for Studiestart i koordination med andre instanser
Studielederen
- Udvælger de tutorer, som skal bidrage til årets studiestart, på baggrund af ansøgninger på stillingsopslag
- Sikrer at studiestarten bliver evalueret i studienævnet
- Sikrer at studiegrupperne bliver etableret
Fakultetssekretariatet
- Sikrer at indholdet i e-læringsforløbet How to Uni er opdateret
- Sikrer at de studerende bliver tilmeldt How to Uni og udprøvet samt evaluerer e-læringsforløbet
- Evaluerer ordningen med koordinerende tutorer
- Sikrer at tutorer ansættes, aflønnes og modtager nødvendig kompetenceudvikling
SDU's kvalitetspolitik
Studiestart på kandidatuddannelser
Fakultetets koncept for studiestart på kandidatuddannelser skal sikre, at alle kandidatstuderende på humaniora får den bedst mulige start på deres uddannelse.
Vi sikrer en god studiestart ved at:
- Alle studerende tilbydes en relevant studiestart
- Alle studerende får rettidig og relevant information ifm. studiestart
- Alle studerende kender forventninger til deltagelse og arbejdsindsats
- Studiestartaktiviteterne indeholder en faglig studieforberedelse
- Studiestartsaktiviteterne giver de studerende mulighed for at blive del af et socialt fællesskab
- Studiestartsaktiviteternes faglige og sociale elementer, er integreret med hinanden
- Alle studerendes oplevelse af studiestartsaktiviteterne bidrager til læring og udvikling
For at kunne sikre dette, arbejder vi i studiestarten med følgende elementer:
På alle kandidatuddannelser indgår E-læringsforløbet ”Klar til kandidat” i studiestartsforløbet. ”Klar til kandidat” består af korte læringsmoduler, der hjælper de nye studerende godt i gang på universitetet ved at tilbyde et generisk modul som:
- Informerer om rammer og regler, bl.a. studiestartsprøve og tidsgrænser.
- Forventningsafstemmer og skaber refleksioner omkring det at være kandidatstuderende
- Understøtter de studerendes karrierelæring og opmærksomhed på ’transferable skills’
Desuden tilbydes de at deltage i temamoduler, som henvender sig specifikt til forskellige målgrupper, fx professionsbachelorer, studerende som er nye på SDU og studerende som er nye i Danmark. Modulerne vil bl.a.:
- Introducere til online systemer på SDU, fx mitSDU, herunder studiestartssider med information om praktiske forhold (studiestartsprogram, studiekort mv.) samt uddannelses- og fagspecifikke detaljer.
- Introducere til dansk læringskultur
- Introducere til de væsentligste forskelle på professionsrettede og akademiske uddannelser.
Studerende skal bestå en studiestartsprøve for at fortsætte med at være indskrevet på uddannelsen. Studiestartsprøven skal vise om den studerende reelt er startet på uddannelsen. Hvis den studerende ikke har bestået prøven, vil den studerende blive kontaktet af Registratur med henblik på udmeldelse.
Alle studerende tilbydes et relevant introduktionsforløb. Da uddannelserne er meget forskellige, vurderer hvert enkelt studie hvor og hvornår introduktionen finder sted.
Der er store forskelle på hvordan den relevante studiestart for kandidatstuderende tager sig ud. Kandidatuddannelserne rekrutterer forskelligt. Nogle kandidatuddannelser rekrutterer udelukkende blandt ”egne” bachelorer. Andre rekrutterer bredt. Og for en tredje gruppe gælder, at deres kandidatstudiestart er sammenfaldende med 1. semester på kandidatsidefaget.
Følgende uddannelser, som har en væsentlige andel af udefrakommende studerende, tilbyder et mere omfattende forløb:
- Amerikanske studier
- Cand.merc.int
- Designledelse
- International virksomhedskommunikation
- Kultur og formidling
- Mellemøststudier
- Negot – Odense
- Negot – Turisme
- IT Product design
- Pædagogik
- Webkommunikation
På uddannelserne med en væsentlig andel af udefrakommende studerende afholdes et introduktionsarrangement, hvor de studerende blive introduceret til uddannelsen.
På kandidatuddannelser med et stort optag af professionsbachelorer tilbydes undervisning i akademisk studieforberedelse og almene studiekompetencer.
En af studiestartens vigtigste opgaver er at sikre, at nye studerende føler, de hører til på uddannelsen. På Humaniora arbejder vi for, at det sociale fællesskab etableres gennem de faglige aktiviteter i studiestarten. Derfor skal studiestartsaktiviteter på Humaniora fokusere på at styrke de studerendes oplevelse af at høre til i et fagligt fællesskab uanset om man er ny eller gammel studerende på SDU, mens aktiviteter af ren social karakter primært bør ske på de studerendes eget initiativ.
Ældre studerende, der medvirker ved studiestarten som tutorer, bliver tilbudt at deltage i et uddannelsesforløb. Uddannelsesforløbet vil bidrage til at klæde tutorer på til opgaven gennem forventningsafstemning, forskningsbaseret viden og sparring.
Ansvarsfordeling
Studielederen eller en af studielederen udpeget person sikrer at introduktionsforløbet etableres og gennemføres i henhold til Koncept for Studiestart i koordination med andre instanser.
Studielederen
- Sikrer at studiestarten bliver evalueret i studienævnet
Fakultetssekretariatet
- Sikrer at indholdet i e-læringsforløbet Klar til kandidat er opdateret
- Sikrer at de studerende bliver tilmeldt Klar til kandidat og udprøvet
- Evaluerer e-læringsforløbet Klar til kandidat
SDU's kvalitetspolitik
Opfølgning
Dataunderstøttelse
Studienævnet skal minimum én gang om året forholde sig til relevante til tal og data om uddannelsen, og vurdere, om der skal igangsættes tiltag for at rette op på eventuelle utilfredsstillende forhold.
Studienævnets årshjul
Det løbende arbejde med uddannelseskvalitet, herunder kvalitetssikring og uddannelsesudvikling dokumenteres i studienævnsreferaterne og fastholdes i med hjælp fra studienævnets årshjul.
Uddannelses-beretningen
I uddannelsesberetningen gøres der status på uddannelsens kvalitetsarbejde og sættes mål for fremtidige indsatser.