Skip to main content

Referat af mødet 16. maj 2024

Referat af mødet den 16. maj 2024, kl. 13.00-15.00 på Teams

Ad 1) Godkendelse af dagsorden og referat
Intet til punktet, godkendt

 

Ad 2) Status på projekt ”eksamenstekster”
Er sendt i høring med forhåbning om at det snart kan implementeres. I høring hos SAKADM.

Fakulteterne kan henover sommeren implementere på studiesiderne, vi laver en standardskabelon. (både centralt og decentralt indhold)

Hvad er næste skridt?
Der er meget at tage fat i - Studieliv, karriereveje, vejledning og support (hum er der et stort ønske om de resterende under vejledning og support). SDUK vender tilbage med en prioriteret liste, deles i teams, så I kan byde ind. Dog har vi efter eksamensteksterne har vi behov for at få et hurtigt flow med at komme videre.

Vi går i dialog med de respektive indholdsleverandører for at, høre hvor de er på deres årshjul.

 

Ad 3) Status på begivenhedsmodulet
Sammen med SDU Digital har forbedret begivenhedsmodulet, særligt når man sidder decentralt. Har reintroduceret automatisk godkendelse på tags.

Der er lavet et SAKADM tag. Når dette er ejer af opslag kan de ryge direkte igennem uden godkendelse. Der er lavet aftaler der tilsikre at informationer, som man er enige om ryger direkte igennem.

Karen der styre sakadm tag'et,  har lavet en indstilling til Sakadm, hvor de trækker af på det, om det er sådan vi kommer til at gøre det.

På fakultetsniveau har I også mulighed for at nå uddannelser i flere campusbyer. (byspecifik information til givne uddannelser)

 

Ad 4) Status på implementering af ny menu
Sdu.dk og sdunet.dk har begge fået en ny toptop menu, på mitsdu.dk er der kun et menupunkt nemlig mitstudie. SDU K laver først skiftet på mitsdu.dk henover sommeren idet ændringen kan forvirre mere end den gavner her i eksamensperioderne.

MitStudie bliver også krydret med nye menupunkter, med landingsider fx til Bachelor, Kandidat og Ingeniører mm., de klassiske. Vi skifter menuerne ud til megamenuer, så der kan ligge lidt mere spredt information i menuen, som på sdu.dk.

 

Ad 5) Orientering om Ai på MitSDU
HUM har igangsat en række eksperimenter om brug af AI fx et teamsmøde opsætter et diktat, det er ikke gået helt så godt. Vi er for lille sprogområde endnu.

HUM har et ønske om et pilotprojekt - AI baseret chatbot på enkelt studie Medievidenskab BA. Microsoft baseret CoPilot, den er flittig til at fortælle sine kilder, men er meget procesbaseret, skal lave tunge procesbeskrivelser. Der er en række forskellige udfordringer med at brede det ud til flere studier.

Vi har google, Bing og måske denne chatbot, som kan svare på ting. Vi skal sørge for at indhold er fuldstændig up to date og i øjenhøjde med modtagergruppen, når udefrakommende chatbot fra fx google kigger ind på vores sider og giver svar.

Der blev spurgt til ressourcer til vedligeholdelse af indhold, hvilket er et ledelsesspørgsmål. Det er SDU Digital, som sidder med dette og arbejder i Co-pilot. SDUK undersøger og kigger på ChatGPT.. -studiespecifik chatbot. Vi kan se at man skal overveje hvor lang tid tager det at træne en sådan chatbot versus effekt - hvad koster det i tid. Vi fortæller mere om output når pilotprojektet er afprøvet.

 

Ad 6) Status på deltagende studerende fra de enkelte fakulteter?
Vi mangler studerende fra de respektive fakulteter, så vi kan få besat pladserne ind i arbejdsgruppen. Både kommunikationspartnerne og webkoordinatorerne skal gøre opmærksomme, så vi kan få pladserne fyldt op.

 

Ad 7) Evt.

Der er et ønske om at det skal være mere klart, hvad man skal som studerende i gruppen. Altså klare og tydelige rammer for hvad formålet er og hvad man skal som studerende. SDUK kviterede for spørgsmålet, men gjorde opmærksom på atde studerende jo er brugere og modtagerne og derfor nærmest forudsætningsløst kan indgå i arbejdet. Dog er det jo vigtigt at de samtidig repræsentere deres medstuderende og fakultet.


Sidst opdateret: 01.04.2025