Skip to main content

Velkommen som studieleder på det Humanistiske Fakultet! Vi er utrolig glade for at have dig med på holdet og ser frem til at arbejde sammen med dig. Din rolle som studieleder er afgørende for at sikre, at vores studerende får den bedst mulige uddannelse.

Her får du en kort introduktion til nogle af de centrale opgaver og emner du skal beskæftige dig med som studieleder. 

Uddannelsesstrategi
Frem mod 2030 arbejder Det Humanistiske Fakultet med afsæt i en strategi for uddannelse. Strategien vil give anledning til tværfakultære indsatser, men skal også give inspiration til udvikling af de enkelte uddannelser. Læs hele strategien her

Kvalitetspolitik
Som studieleder har du en central rolle i at gøre SDU's kvalitetspolitik levende. SDU's kvalitetspolitik danner rammen for det systematiske og målrettede arbejde med høj kvalitet og samfundsrelevans i SDU's uddannelser. Kvalitetspolitikken består af delpolitikker for UndervisningUddannelse og de overordnede rammer for trivsel og læring på Universitetet. Kvalitetspolitikken bliver udmøntet på alle fakulteter. Læs mere om, hvordan vi udmønter kvalitetspolitikken, og hvad din rolle som studieleder består i, her.

Humanioras Uddannelsesråd
Uddannelsesrådet er et rådgivende forum for dekan og prodekan på fakultetet vedrørende kvalitetssikring og udvikling af fakultetets uddannelser. Alle studieledere er medlemmer af uddannelsesrådet. Uddannelsesrådet holder 3-4 møder pr. semester.  Find referater fra afholdte møder eller læs uddannelsesrådets kommissorium her

Studienævn
Alle uddannelser er funderet i et studienævn, som har til opgave at sikre tilrettelæggelse, gennemførelse og udvikling af uddannelsen og undervisning. Studienævnet skal sikre de studerendes og de videnskabelige medarbejderes medbestemmelse og inddragelse i uddannelsen og undervisningen. Som studieleder kan du deltage i alle møder i studienævnet - også selvom du ikke er valgt ind i studienævnet. Læs mere om dit studienævn her.

Støtte og ressourcer
Som studieleder indgår du et stort netværk af videnskabelige og administrative kollegaer og du vil i mange sammenhænge opleve at blive et bindeled mellem undervisere, studerende og administrationen. Det derfor være en god idé at du danner dig et overblik over, hvem du kan spørge om hvad, da der er masser af hjælp, viden og erfaring at hente. Undersøg derfor gerne, hvem du primært skal have kontakt med i:

  • Studiesekretariatet
  • Uddannelse og Kvalitet
  • Instituttet

Desuden kan du have behov for at kontakte disse ressourcepersoner.

Som studieleder har du mulighed for at ansætte en studentermedhjælper og måske uddannelsen har brug for at ansætte andre studerende som fx faglig vejleder eller studiegruppefacilitator. Læs mere om disse muligheder her

Data og evalueringer
Der tilgår løbende data og evalueringer om fakultetets uddannelser. De fleste af disse oplysninger behandles systematisk i studienævnene og i forbindelse med uddannelsesberetningen. Der er dog også meget viden at finde, hvis du som studieleder ønsker at gå i dybden  med fx frafald eller studieintensitet i forbindelse med udvikling af din uddannelse. 

På SDU's analyseplatform, kvaser.analytics.sdu.dk, kan du selv dykke ned i en række datarapporter.

I SDU's evalueringssystem eval.sdu.dk, finder du evalueringer af din uddannelses kurser. 

Du kan også få et overblik over andre spørgeskemaundersøgelser, fx Studiemiljøundersøgelsen og Danmarks studieundersøgelser, her.

 

 

Hvad er studielederens ansvar?

Studielederen er givet et kompetenceområde i Universitetslovens §18, stk. 5:

"Studielederen har til opgave i samarbejde med studienævnet at forestå den praktiske tilrettelæggelse af undervisning og af prøver og anden bedømmelse, der indgår i eksamen. Studielederen godkender opgaveformulering og afleveringstidspunkt for kandidatspecialet samt i tilknytning hertil en plan for vejledningen af den studerende."

I SDUs vedtægter er studielederens kompetence yderligere defineret i §23 stk 2-4:

"Stk. 2. Studielederen skal rekvirere undervisning hos relevante institutter i henhold til studienævnets beslutning.

Stk. 3. Studielederen skal sammen med studienævn og i samarbejde med relevante institutledere følge op på evaluering af uddannelse og undervisning. Studielederen skal endvidere sammen med studienævn og under relevante institutlederes ansvar sikre en løbende evaluering af undervisningen.

Stk. 4. En studieleder, der ikke er formand for studienævnet, deltager i studienævnets møder som observatør."

Studielederen kan ifølge regler for delegation varetage andre kompetenceområder efter delegation fra rektor. 

Studielederens kompetenceområde er de uddannelser vedkommende er studieleder for.

Hvad er studielederens opgaver?

Kompetencen til at sikre kvalitet og kvalitetsudvikle uddannelserne er placeret i studienævnet jf. universitetsloven, og studielederen agerer derfor i sin varetagelse af nedenstående arbejdsopgaver altid efter bemyndigelse fra studienævnet.

Studielederens arbejdsopgaver kan deles i to, nemlig udviklingsorienterede opgaver og driftsopgaver og kan defineres og præciseres således:

  1. understøtte det løbende arbejde med kvalitetssikring og udvikling af uddannelsen og undervisningen i henhold til universitetets kvalitetspolitik – herunder den løbende opfølgning på nøgletal og handlingsplaner udarbejdet ifm. uddannelsesberetningen
  2. understøtte arbejdet for at sikre den løbende faglige og pædagogiske udvikling af uddannelse, herunder sikring af sammenhæng og progression i uddannelsen samt udvikling af undervisningsformer, læringsmål og prøveformer
  3. understøtte arbejdet med at skabe sammenhæng til og koordination med de bagvedliggende fagkollegier og forskningsområder i forhold til uddannelsesudvikling
  4. understøtte arbejdet med den løbende revision af studieordningen og fagbeskrivelserne i forhold til faglige og pædagogiske mål
  5. understøtte arbejdet med at sikre koblingen mellem forskning og undervisning – herunder indgå i dialog med institutlederen ifm. rekvirering af undervisning
  6. understøtte implementeringen af strategiske tiltag vedtaget af Direktionen eller Rektors Uddannelsesråd i studieordningerne fx internationalisering
  7. deltage i møder i fakultetets Uddannelsesråd og bidrage til arbejdsgrupper nedsat i forbindelse hermed
  8. udarbejde uddannelsesberetning hvert andet år i henhold til kvalitetspolitikken – herunder redegøre for den systematiske opfølgning på relevante indikatorer i kvalitetspolitikken og sikre at beretningen forelægges til godkendelse i studienævnet
  9. deltage i rektors studieledermøder
  10. varetage de nødvendige opgaver i forhold til projektorienterede forløb, og kontakt til aftagere og internationale samarbejdspartnere
  1. forestå den praktiske tilrettelæggelse af undervisningen, prøver og anden bedømmelse, der indgår i eksamen, i samarbejde med studienævn, institutledere, fakultet, fagkollegier og studieadministrative enheder, herunder sikre forelæggelse af samme til godkendelse i studienævnet
  2. deltage i studienævnets møder (hvis studielederen ikke er valgt medlem, deltager han/hun som observatør) og bidrage med faglige vurderinger ved ansøgninger og klager
  3. være i dialog med studieadministrationen om tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisning og eksamen
  4. holde studerende og VIP både i og uden for studienævnet informeret om ændringer i studieordninger og lign.
  5. holde møde med relevante fagkollegier, andre studieledere og studienævnsformanden om sager, der knytter sig til de strategiske og udviklingsorienterede opgaver, herunder revision af studieordninger
  6. bidrage til kommunikation om og kendskab til uddannelsen internt på universitetet og fakultetet og eksternt i forhold til potentielle studerende, aftagere, censorer, alumner, andre uddannelsesudbydere og andre interessenter
  7. håndtere sager vedrørende eksamenssnyd og andre disciplinære brud indenfor studielederens kompetenceområde
  8. godkende opgaveformuleringen og vejledningsplan for kandidatspecialer samt fastsætte afleveringsfrist
  9. godkende emneafgrænsning for BA-projekter samt fastsætte afleveringsfrist
  10. rekvirere vejledere til specialer og BA-projekter i samråd med institutlederen, eller den som institutlederen har delegeret opgave til

 

Hvad er studielederens rolle i arbejdet med uddannelseskvalitet?

Du har som studieleder en central rolle i kvalitetsorganisationen og det løbende arbejde med  at styrke uddannelsens kvalitet. 

Studieledere har på foranledning af studienævnet til opgave at koordinere og udføre opgaver i forbindelse med udvikling af uddannelsen og andre indsatser. 

Du kan læse mere om SDUs kvalitets politik her, hvor du også finder Humanioras udmøntning. 

For at kunne operationalisere kvalitetspolitikken arbejder vi med en række formater og processer, som studielederen deltager i. Det er fx: rekvisition af undervisere, undervisningsevaluering, studiemiljøundersøgelsen, aftagerpanel, møde med eksterne eksperter og uddannelsesberetningen. Du kan læse mere om studielederens rolle i disse koncepter for uddannelseskvalitet på Det Humanistiske Fakultet.

Hvilke opgaver løser studielederen i løbet af året?

Her ser du nogle af de opgaver, som studielederen løser i løbet af året. 

studielederensopgaver

Også studienævnet arbejder efter et årshjul. Find dit studienævns årshjul her

 

Studielederens snitflader

Studienævnets forperson

  • tilrettelægger studienævnets arbejde i samarbejde med studienævnssekretæren, herunder dagsorden og referater til studienævnsmøder.
  • udtaler sig på studienævnets vegne i høringer.
  • følger op på evalueringer og håndterer klager i samarbejde med studielederen og institutlederen. 
  • koordinerer studienævnets arbejde med studieledere, fx studieordningsændringer
  • forbehandler merit og dispensationsansøgninger i samarbejde med studienævnssekretæren og træffe afgørelse i sager, hvor kompetencen er uddelegeret.

Studienævnssekretæren er sekretær for studienævnsformand og studieleder. Studienævnssekretæren

  • Planlægger og indkalder til studienævnsmøder i samarbejde med studienævnets forperson. I forbindelse med studienævnsmøder forberedes sager til behandling og der skrives efterfølgende et referat. 
  • Sørger for en retmæssig konstituering af studienævnet, samt delegationsskrivelse og forretningsorden.
  • Reviderer studieordninger i samarbejde med studiesekretæren og studielederen.
  • Behandler dispensationsansøgninger og ansøgninger om merit i samarbejde med studielederen og studienævnets forperson.
  • Sørger for at studienævnet behandler relevante undersøgelse og data i tråd med årshjulet og følger løbende op på handlingsplaner.
  • Budgetterer med studienævnets annuum og følger løbende op på posteringer. 

Læs en nærmere beskrivelse af studienævnssekretærens arbejdsopgaver her

Studiesekretæren

  • Svarer løbende på praktiske spørgsmål fra studerende og undervisere.
  • Planlægger og administrerer eksamener, fx rekvirering af censorer, tidsplaner og digitale afleveringsrum.
  • Planlægger og administrerer undervisning, fx skemalægning, undersender evalueringer og vedligeholder fagbeskrivelser.
  • Udbyder fag og eksamener. 
  • Understøtter brugen af studieadministrative systemer og e-læringsplatforme.
  • Udsender information til studerende via mail, på mitsdu.dk og via Itslearning.
Som studieleder har du mulighed for at ansætte en studentermedhjælper til forfaldende, administrativt arbejde. Uddannelsen kan også ansætte studiestartsmentorer, studiegruppefacilitatorer og faglige vejledere/studiementorer. Studerende som er ansat til administrativt arbejde kaldes D-TAP. Læs mere om, hvilke opgaver D-TAP kan løse og hvordan de ansættes her
Instituttet har ansvar for at din uddannelse er forskningsdækket og at der er kvalificerede undervisere i alle fag. Instituttet rekvirerer derfor undervisere i samråd med studielederen. Instituttet har også muligheder for at afsætte ressourcer til fagudvikling og andre initiativer, som kan sikre kvaliteten af uddannelsen.
Prodekanen for uddannelse har ansvaret for den samlede uddannelsesportolio og uddannelsernes kvalitet. Prodekanen understøttes af staben Uddannelse og Kvalitet, som sikrer studieordningernes legalitet og understøtter uddannelsesudvikling. Fakultetssekretariatet arbejder også med tværgående indsatser, herunder kommunikation, employabilitet og rekruttering.

Som studieleder vil du have kontakt til mange studerende og vil i mange henseender være bindeleddet mellem administration og studerende. 

Som studieleder har du også en faglighed, som inddrages i behandling af dispensationsansøgninger og ansøgninger og merit, samt klagesager, disciplinærsager og eksamensuregelmæssigheder. 

 

Bliv godt klædt på som studieleder

Sidst opdateret: 27.02.2025