Skip to main content

Undervisning

Generelle principper for undervisningsplanlægning

Undervisningsplanlægningen ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet bygger på følgende principper:

Gældende for undervisningens tilrettelæggelse

  • Rækkefølgen af forelæsninger, holdundervisning og øvelsestimer sker ud fra faglige hensyn og prioriteres under hensyntagen til lokale- og udstyrsmæssige begrænsninger.
  • Undervisningen foregår i tidsrummet kl. 8:00 til 18:00, hvor lokalerne stilles til rådighed. Der henvises til gældende retningslinjer for fordeling og anvendelse af undervisningslokaler.1
  • Fastansat personale står til rådighed for undervisningen i dette tidsrum medmindre særlige vilkår er bekræftet
    af institutlederen eller evt. viceinstitutleder.
  • Den enkelte undervisers undervisningsbelastning aftales mellem nærmeste leder og den enkelte medarbejder
    under hensyntagen til den enkeltes kompetencer, undervisningsbehovet og vedkommendes ansættelsesvilkår.
    Nærmeste leder har ansvaret for at sikre en passende arbejdsbelastning for den enkelte medarbejder.
  • Eksterne undervisere kan have begrænsninger i forhold til, hvornår de kan undervise, og disse bør respekteres.
  • Undervisningen varetages af de personer, der er ansat til at løse opgaven.
  • De studerende deltager som udgangspunkt på de hold, som de er blevet sat på til. Holdbytte kan være en
    mulighed ud fra gældende retningslinjer.
  •  Skemalægningen prioriterer udvalgte fag forud for andre, herunder bl.a. den kliniske færdighedstræning ved at
    skemalægge denne del først af hensyn til involveringen af de kliniske miljøer.
  • Skemalægningen tilrettelægges, hvor det er fagligt og praktisk muligt, så den tager hensyn til den enkelte
    undervisers og de studerendes arbejdsbelastning og evt. særlige vilkår. I tilrettelæggelsen kan tages andre
    hensyn.
  • Af hensyn til de studerende imødekommes skemaændringer efter modulstart kun i mindre omgang og i særlige
    tilfælde.

Gældende for eksamen

  •  Eksamensuger har altid førsteprioritet, hvorfor disse uger friholdes frem for anden aktivitet. Undtagelsesvis
    afvigelse fra dette princip skal godkendes af institutlederen.
  • Eksamensuger og -datoer offentliggøres i takt med at de fastlægges.
  • Eksamensplan offentliggøres til studerende på uddannelsens side på Mit SDU.

Download principperne for undervisningsplanlægning her (pdf)

Der oprettes automatisk adgang til kursusrum i itslearning hvert halve år
   For fagansvarlige, undervisere og sekretærer, der er påsat faget i ODIN: For undervisningstilmeldte studerende: 
 Efterårssemester:  1. juni  2. august
 Forårssemester:  1. december  2. januar
Særligt for SUND:

Muligheder for support:

Se også de centrale SDU-vejledninger til itslearning. Bemærk at der er relevante vejledninger både under målgruppen Undervisere og målgruppen Administration.

 

Communities

Communities er et rum/område hvor f.eks. alle bachelorstuderende eller alle kandidatstuderende på en given uddannelse er tilmeldt. På nogle uddannelser vil der være ét rum for alle studerende på uddannelsen.

Fællesrummene benævnes i det daglige som ’Communities’. Der er klare retningslinjer for, hvilket indhold der må distribueres igennem et community. For klare anvisninger se da Kommunikationskanaler til indskrevne studerende.

Hvert community har en eller et par community managers, som dels har særlige funktioner på uddannelsen, som medfører at de ofte har brug for at distribuere information til hele eller store dele af uddannelsen, og som dels har ansvaret for at sikre at retningslinjerne overholdes. Oversigt over community managers findes herunder

Har du indhold som du ønsker at få lagt på et community og som er indenfor retningslinjerne så kan du kontakte community manageren på det eller de pågældende communities.

Studie
Manager 1 
Manager 2
Manager 3
Manager 4
 Psykologi  Anne-Christina Nielsen  Charlotte Dickmeiss    
 Folkesundhedsvidenskab  Terese Kjær Rasmussen      
 Klinisk Biomekanik  Henrik Hein Lauridsen   Sussie Hanks
 
 Idræt og Sundhed  Kirstine Munk Bang
 Kirsten Munch  Ulla Rytter  Karina Beatrijs Lindhus Larsen
 De 10  Inge Poetszch  Maria Dyrup Hansen Katja Kirkegaard  
 Medicin Odense  Rikke Fisker Christensen  Christina Lund Petersen  Ditte Haller Albrechtsen  
 Audiologi Kirstine Munk Bang
 Christian Brandt    
 Farmaci  Rikke Fisker Christensen      
 MPQM  Mette Søberg Kristiansen  Eva Draborg    
 Medicin Esbjerg KA  Rikke Fisker Christensen  Heidi Thorø Larsen    




Hvis en studerende henvender sig til fagadministrator for at blive tilmeldt til undervisning og/eller eksamen, er proceduren:

  • Henvis til, at der i perioden 20.-30. maj og 20.-30. november er åbent for tilmelding via Selvbetjeningen (https://sso.sdu.dk)
  • Uden for disse perioder, henvis studerende til afdelingen Uddannelsesjura og registratur. De kan kontaktes skriftligt via https://spoc.sdu.dk

Vær opmærksom på, at fagadministrator ikke længere manuelt tilmelder disse studerende i itslearning, som det blev gjort i Blackboard. I stedet skal ovenstående procedure følges.

På det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har vi mulighed for at afvikle flere typer af undervisning digitalt.

Se information nedenfor ift. brug af streaming og for yderligere information henvises til SUND Teach.

Streaming af undervisning (live-streaming eller optagelse)

  • Afvikles undervisningen i lokale med Zoom-Room udstyr skal dette bookes via Zoom og Outlook - se vejledning her
  • Følgende lokaler har Zoom-Room udstyr:
    • Emil Aarestrup
    • WP25 Auditorieret
    • ES-SVS-Undervisningslokale1
    • ES-SVS-Undervisningslokale2
  • Afvikles undervisningen i et lokale uden Zoom-Room udstyr, skal streaming-udstyr bookes via https://wall-e.booking.sdu.dk/
  • Ved behov for support til streaming, kontakt EdHub via deres henvendelsesformular: https://forms.office.com/r/MXA5H84NNv

 

Adgang til tidligere optagelser af undervisning

Ved henvendelser fra studerende (evt. med usædvanlige forhold), som ønsker adgang til tidligere optagelser af undervisningen:

Generelt

Optagelser af undervisning kræver et trygt læringsmiljø – og netop derfor deler man ikke optagelser på tværs af kursusrummene (se sandfarvet boks via linket):

https://mitsdu.dk/da/mit_studie/kandidat/medicin_kandidat/uddannelsens_opbygning/fagbeskrivelser (informationen ligger på alle studiesider på SUNDs uddannelser)

Men svaret kan afhænge af, hvad der er på de tidligere optagelser. Er det kun underviseren, der optræder på optagelserne (fx med billede, navn, stemme) og hvis ikke optagelsen indeholder fortroligt eller følsomt materiale, så er det underviseren, der afgør om den må deles både internt på SDU og eksternt. Optræder der studerende på optagelsen, kræves der reelt set samtykke fra disse, også selvom underviseren blot ønsker at dele internt på SDU (fx på tværs af rum i itslearning sv.t. forskellige undervisningsårgange). Dette af hensyn til både GDPR og et trygt læringsmiljø for de studerende: https://mitsdu.dk/da/mit_studie/kandidat/medicin_kandidat/uddannelsens_opbygning/fagbeskrivelser

OBS: Det er dog sket, at optagelser alligevel er blevet delt. Det vil altid være en individuel vurdering fra gang til gang, da der kan være situationer hvor ”interesseafvejningsreglen” benyttes, når underviseren/dataansvarlige har en legitim interesse i at dele optagelsen og denne interesse overstiger den ”registreredes/studerendes interesser og rettigheder.”

Procedurebeskrivelse ved henvendelser fra studerende:
  • Konkrete forelæsninger/undervisningsgange skal oplyses af den studerende
  • Fagansvarlig høres ift. om den studerende må tildeles adgang – fagansvarlig  er ansvarlig for at kontakte relevante underviser, hvis det skønnes nødvendigt. Som udgangspunkt benyttes F21 kursusrum, da de fleste optagelser udelukkende viser underviseren.
  • EdHub kontaktes for gennemsyn af optagelse/-r (kan ligeledes hjælpe med at sløre oplysninger om studerende (stemme, billede))
  • Hvis grønt lys, så opretter EdHub en kopi af optagelsen (bliver derved ejer og kan tildele rettigheder…) og giver den studerende adgang til den/de specifikke optagelser som ”collaborater” med rollen som ”Co-Viewer” – og noterer sig, hvornår videoen og dermed den studerendes adgang til optagelsen skal slettes (= eksamensdato).

Generelt

Undervisningen placeres jævnt fordelt i tidsrummet kl. 08.00 – 18.00 alle hverdage.

Se Teknisk Services side vedr. lokaler til undervisning og eksamen for anden generel information

Den Gode Skemalægning

Fakultetet har som led i et projekt omkring skemalægning på medicin og klinisk biomekanik udviklet en procesplan, arbejdsbeskrivelser samt oversigt over prioriteringer i skemalægningen. Pr. august 2021  er disse materialer gældende for medicin og klinisk biomekanik, men fakultetet arbejder på at implementere processerne på de øvrige uddannelser.

Procesplan

Arbejdsbeskrivelser og prioriteringer

Indmeldingsark over behov i skemalægningen

Administrativ proces for ansøgning om holdskifte

Rammer for holdskifte (BA med. og KB)  samt Rammer for holdskifte ( KA med.)(målrettet studerende)

Undervisningsfri

Følgende dage og perioder er undervisningsfri:

 

  • Årsfestdagen: På grund af forberedelser til universitetets årsfest er al undervisning principielt aflyst på årsfestdagen (sidste fredag i oktober). Det er dog tilladt at afholde undervisning indtil kl. 12.00 i lokaler, som ikke vender ud til Gydehutten og Stenten.
  • Dagen for Institutdysten: Torsdag før St. Bededag fra klokken 10.00
  • Efterårsferie: Uge 42

 

Muligheder i tilfælde af lokalemangel

Da det ikke altid er muligt at booke undervisningslokaler med ønsket kapacitet på ønsket tidspunkt, har fakultetet samlet en oversigt over mulige løsninger som fagansvarlig og uddannelsessekretær kan indgå i dialog med skemalægger omkring.

Muligheder i tilfælde af lokalemangel

Oversigt over fakultetets skemalæggere 

Skemalægger

Uddannelser

 Yvonne Ørnebjerg 

yvornebjerg@health.sdu.dk

 Kandidatuddannelsen i Medicin og Klinisk biomekanik.

Hele uddannelser: Psykologi, Idræt og sundhed, Folkesundhedsvidenskab, Audiologi, Farmaci

 Lene Kroløkke Pedersen

lkpedersen@health.sdu.dk

 Bacheloruddannelsen i Medicin og Klinisk biomekanik.

 Danny Colmorten

daco@health.sdu.dk

 Kandidat- og erhvervskandidatuddannelserne i Fysioterapi, Ergoterapi, Jordemodervidenskab, Klinisk sygpleje og Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse.

TBL er på Medicinuddannelsen en undervisningsaktivitet med obligatorisk deltagelse. 

For nærmere information kontakt TBL-teamet på tbl@health.sdu.dk

Vejledninger til TBL:

Til at registrere fremmøde bruger vi den indbyggede funktion i itslearning. Du finder vejledninger til systemet her: https://sdunet.dk/itslearning

Vejledning til studerende findes via https://mitsdu.dk/itslearning

Når der anvendes undervisere fra andre fakulteter skal der udarbejdes en STÅ-kontrakt. STÅ-kontrakten sikrer, at der sker en deling af de STÅ-indtægter, der optjenes på faget, så de fakulteter, der underviser får en andel af indtægterne.

STÅ-kontrakter skal udarbejdes i god tid før semesterstart og gerne når du får information om, hvilke undervisere der skal undervise i det kommende semester.

Modulsekretærer er ansvarlig for at STÅ-kontrakten udarbejdes og sendes til staa.sund@health.sdu.dk.

Hvis der er flere undervisere på et modul, eller det kun er en del af undervisningen, der leveres af et andet fakultet, er det vigtigt, at du angiver hvor stor en del af faget (ECTS), der laves kontrakt på. Angiv evt. hvor mange undervisningstimer vedkommende leverer hvis ikke du er klar over hvor mange ECTS der summeres op i.

Læs vejledning og udfyld STÅ-kontrakten

Undervisningsevaluering på  det Sundhedsvidenskabelige Fakultet foregår via systemet EVAL. Undervisningsevaluering er en del af SDUs kvalitetspolitik.

Du finder vejledninger m.v.  på hjemmesiden for undervisningsevalueringer.

Aflønning af D-VIP

Klinisk lærere og instruktorer aflønnes efter den overenskomstmæssige timeløn der er gældende for deres stillingskategori.
Gæsteforelæsere aflønnes efter den overenskomstmæssige timeløn for kliniske lærere. Vær opmærksom på, at undervisere, der ikke har en ansættelse ved Klinisk Institut, skal godkendes af institutleder Kirsten Ohm Kyvik, hvis der skal udbetales løn.

Det antal timer som de skal aflønnes for, afhænger af hvilken forberedelsesfaktor der er aftalt for den type af undervisning/opgave, som de leverer.

I denne afregningsmodel DVIP mellem KI og SUND  ses det, hvilken forberedelsesfaktor der er aftalt for kliniske lærere og gæsteforelæsere.

 

D-VIP stillingskategorier ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Generelt om stillingskategorier

Underviserne på Sundhedsvidenskab er ansat indenfor mange forskellige stillingskategorier. Valg af stillingskategori afhænger af hvilke opgaver der skal varetages og hvilke kvalifikationer personen er i besiddelse af. Via dette link ses de aktuelle lønsatser for de forskellige ansættelseskategorier:

Timelønssatser

Vær opmærksom på at satserne er eksklusiv feriepenge på 12.5%.

Klinisk lektor

 Kliniske lektorer bruges til almindelig undervisning, eksaminer og til at tage sig af de studerendes uddannelse, når de er klinikophold på sygehusafdelingerne.

For at blive ansat som klinisk lektor skal man være læge og have sin hovedansættelse ved OUH/regionens sygehuse. Man skal derudover have en ph.d. uddannelse og også gerne en speciallægeuddannelse.

Ansættelse af kliniske lektorer foretages centralt

 

Klinisk lærer i sygehusspeciale

Kliniske lærere i sygehusspecialer anvendes til forskellige former for undervisning både i den almindelige undervisning og på afdelingerne samt i.f.m. afholdelse af eksaminer.

For at blive ansat som klinisk lærer i sygehusspecialer skal man være læge og have sin hovedansættelse ved OUH.

Denne stillingskategori anvendes ofte når det drejer sig om få undervisningstimer.

 Ekstern lektor

Denne stillingskategori bruges primært til 2 forskellige typer ansættelser.

  • Læger, som ikke helt opfylder de faglige krav som klinisk lektor, ansættes ofte som eksterne lektorer. 

  • Ansættelse af undervisere, som har en kandidatuddannelse, som ikke er medicinsk, eks. radiografer, psykologer etc.

Da der i overenskomsten for eksterne lektorer er krav om aflønning for mindst 100 arbejdstimer om året, bruges denne ansættelseskategori kun, hvis underviseren afholder en del undervisning

 Klinisk lærer i kiropraktorpraksis

Der skal være ansat en klinisk lærer i kiropraktorpraksis på alle de klinikker hvor vi sender kiropraktorstuderende på klinikophold.

For at blive ansat i denne stillingskategori skal man være uddannet kiropraktor og have ansættelse i en privat kiropraktorklinik.

 

Klinisk lærer i almen praksis

Der skal være ansat en klinisk lærer i almen medicin på alle de klinikker hvor vi sender medicinstuderende på klinikophold i almen medicin.

For at blive ansat i denne stillingskategori skal man være speciallæge i almen medicin og have ansættelse i en privat lægeklinik.

 

Ph.d. studerende

 I forbindelse med en ansættelse som ph.d. studerende ved Sundhedsvidenskab indgår der en undervisningsforpligtelse for den studerende. Fakultetet gør brug af undervisningsforpligtelsen til forskellige former for undervisning og i.f.m. eksaminer. 

Da disse studerende har en fastansættelse ved Sundhedsvidenskab og derfor allerede er lønnet af SDU gives der ikke yderligere honorar/løn, hvis de bruges til undervisning/eksamen.

 Instruktor

Bruges til ansættelse af studenter, som underviser deres medstuderende

 

 

Sidst opdateret: 20.02.2024