Som universitet skal vi omstille os selv, vores måde at uddanne, forske og samarbejde på til en digital virkelighed. Dvs. SDU skal forandre sig!
På sigt giver det ganske enkelt større effekt, hvis vi - fremfor kun at have fokus på at optimere brugen af det bestående - også udnytter strømmen af nye teknologiske muligheder. Det betyder imidlertid også, at flere af os kommer til at arbejde med komplekse opgaver og med udvikling af de systemer, vi bruger i dagligdagen, end det er set tidligere. Det gælder f.eks. i relation til de nye tværgående systemer ‘Nyt SIS’ og ‘Fremtidens ESDH’.
Forandring bliver således et permanent vilkår. Og selvom de mange ændringer kan føles som en uendelig strøm af afbrydelser i vores arbejde, er det simpelthen nødvendigt, at vi betragter de teknologiske forstyrrelser som muligheder frem for forstyrrelser.
Det betyder også, at der vil være brug for løbende kompetenceudvikling, så vi fortsat kan løse vores arbejdsopgaver effektivt og med høj kvalitet. Viden og kompetencer er ikke i samme grad som tidligere langtidsholdbare, hvorfor løbende kompetenceudvikling er et must. Det kan være alt lige fra sidemandsoplæring og webinarer over e-læring og fysiske kurser til en masteruddannelse. Det afgørende er, at man øger sin viden og færdigheder over tid, og at disse nye kompetencer kommer aktivt i spil.
For at imødekomme efterspørgslen efter kompetenceudvikling indenfor digitalisering tilbyder SDU Digital – alene eller i samarbejde med andre, f.eks. SDU HR/Arbejdsmiljø og Udvikling - at holde oplæg og kurser om en række emner:
Afklaring af kompetencebehov
SDU Digital, Transformation og SDU HR, Arbejdsmiljø og Udvikling er desuden p.t. i gang sammen med fakulteterne og udvalgte fællesområder (Studieservice, Økonomi og HR) at afdække de øgede kompetenceudviklingsbehov.
Resultatet af dialogen med fakulteter og fællesområder er et ’bruttokatalog’ over identificerede behov, samt ideer til at imødekomme dem. Bruttokataloget tænkes anvendt til fælles prioritering på tværs af SDU, og som afsæt for udvikling af konkrete kompetenceudviklingstilbud og -aktiviteter.
Målet er at styrke medarbejdernes – i første omgang TAP’ernes/administrationens - digitale kompetencer. Det vil ske ved at målrette/opdatere eksisterende og udvikle nye kompetenceudviklingstilbud.
SDU HR, Arbejdsmiljø og Udvikling og SDU Digital, Transformation har sammensat et udviklingsteam for digitale kompetencer, så vi har udviklingskraft til at udvikle kompetenceudviklingstilbud (kurser m.v.), der svarer på de kompetenceudviklingsbehov, vi får identificeret i samarbejde med fakulteter og fællesområder. Gruppen består af Karna Kühnell Gautier og Lisbeth Nylandsted (SDU HR, Arbejdsmiljø og Udvikling) samt Nina Thorsted Petersen og Birgitte Hjem Paulsen (SDU Digital, Transformation).
Helt konkret kigger vi lige nu sammen med medarbejdere fra HUM/SAMF og Studieservice på et system- og dataforståelseskursus for administrative medarbejdere, der arbejder i studieadministrative systemer på fakulteterne (forstå sammenhænge mellem systemerne, kende dataflowet mellem systemerne, forstå konsekvensen af manglende datakvalitet).
I AEU-regi arbejder vi sammen med Århus Universitet om at udbyde kurser i systemforvaltning. Find kurserne under IT OG DIGITALISERING her på siden: https://aeu.dk/arrangementer/