Skip to main content
Servicesider

Systemadministrators ansvar

Administrative/koordinerende opgaver

  • Overblik over forvaltningsorganisationen og samarbejdsfladerne.
  • Sikrer at relevante parter fra IT inddrages i arbejdet med systemforvaltningsaftalen.
  • Sikrer at aftaler lavet i systemforvaltningen kommunikeres til relevante interessenter i IT.
  • Bidrager til udarbejdelsen af den løbende strategi for systemet samt den strategiske roadmap for systemet.
  • Sikrer at der udarbejdes processer og procedurer for konkrete opgaver og aftaler om grænseflader på tværs af IT, herunder IT-support og ud mod forretningen.
  • Sikrer at change management-processen fungerer på tværs af IT, herunder IT-support. 
  • Overvågning af, at supportsager løses.
  • Proaktiv håndtering af svære sager.
  • Eskaleringspunkt for uløste henvendelser. Sikrer løsning på tværs af IT, herunder IT-support.
  • Problemansvarlig på identificerede problemer. Sikrer kommunikation, proces og inddragelse af relevante parter.  
  • Udarbejder beslutningsoplæg med alternativer og sikrer beslutning for problemstillinger i SDU IT.
  • Kommunikation til Operationel systemejer om alle forhold, der har betydning for brugernes arbejde med systemet. 

Driftsrelaterede opgaver

  • Sikrer test af non-funktionelle krav på tværs af organisering.
  • Sikrer indhentning og koordinering af non-funktionelle krav i udbud.
  • Sikrer at der koordineres med andre systemer, der bruger systemets applikationer eller datasamlinger i forbindelse med opgraderinger.
  • Koordinerer planer med SDU it-sikkerhed og arkitektur
  • For systemer, der driftes og/eller supporteres udenfor SDU: Sikrer at der er aftaler med systemleverandøren omkring opgraderinger og servicevinduer.
  • Systemansvarlig på aftalte områder for systemer, der driftes udenfor SDU.
  • Bindeled mellem forretning og leverandør på drift for systemer, der driftes udenfor SDU.
  • Sparrer omkring valg af drift og tekniske supportaftaler.

Udviklingsrelaterede opgaver

  • Sparrer med Operationel systemejer om udviklingsplaner.
  • Definition af, om udviklingsopgave er forvaltning eller projekt i samråd med arkitekt.
  • Sparring i forhold til opgaveprioritering.
  • Udarbejder beslutningsgrundlag med alternativer i forbindelse med udviklingsopgaver.
  • Sikrer at der koordineres med andre systemer, der bruger systemets applikationer eller datasamlinger i forbindelse med ændringer.
  • Sikrer at der er aftaler med systemleverandøren omkring udviklingssamarbejde.
  • Kommunikation med systemleverandøren om alle forhold, der har betydning for udviklingssamarbejdet.

 

Sidst opdateret: 02.05.2023