Skip to main content
Servicesider

Send din kommentar

Engagér dig i SDU: strategi på sociale medier

Du får her den samlede strategi for SDU's hovedkanaler på sociale medier; 5 kanaler på hhv. Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin og Youtube med sammenlagt flere hundredtusind følgere.

Med baggrund i en overordnet strategi for hele SDU, der har fokus på kvalitet, talent, vidensmiljøer og samfundsmæssig impact, oversætter denne strategi SDU's fremtidige ageren på organisationens vigtigste profiler på sociale medier.

Mål
  • Øge kendskabsgrad og pleje brand-omdømme gennem engagerede indhold.
  • Profilere forskere og skabe trafik til forskningsformidling. Sociale medier står ofte for 60-80 procent af klik til en forskningsnyhed på sdu.dk.
  • Opbygge loyal følgerskare via community engagement.
  • Promovere begivenheder, optag og andet med engagerende indhold og annoncering.
Vigtigste performace-parameter

Engagement. Generelt målt på bred Click Throug Tate (CTR), hvor alle klik, kommentarer, likes og andre aktive handlinger tæller med.

Måling

Vi sammenligner os generelt med andre universiteter, og vi vil være i top 3 i Danmark målt på engagement.

Indhold
  1. Vores indhold skal være kreativt overlegent. Og vi har vid og bid.
  2. Vores indhold skal være on brand, men vi opererer også på mediernes præmisser.
  3. Vores sociale medier er ikke opslagstavler til intern kommunikation. Vi kommunikerer på mediernes præmisser og med baggrund i viden om og erfaring med medierne.
  4. Vores målgruppe skal kontinuerligt møde SDU på sociale medier, og de skal huske os for excellent forskning, studier i verdensklasse, omgivelser med hjælp fra verdensklasse undervisere og vid og bid.
  5.  Aktiviteterne her skal undersøtte, at potentielle studerende , potentielle ansatte, fonde og andre interessenter og samarbejdspartnere tilvælger SDU.
  6. Vi kommunikerer populærvidenskabeligt, når vi promoverer forskere og forskning, fordi vores impact i samfundet skal ses af mange.
  7. Vi forsøger i videst muligt omfang at bruge relevante samfundsdebatter som indgang til det, vi gerne vil vise som universitet.
De 8 vigtigste pointer for SDU's brug af sociale medier
  1. Dette er en fælles strategi for SDU's overordnede sociale medier. Altså de kanalser, som har den samlede organisation Syddansk Universitet som afsender.
  2. Vi undersøtter, at relevante målgrupper ser SDU som et troværdigt og relevant brand.
  3. Vi har klar og fokuseret strategi på få, med gode kanaler.
  4. Vi er stærke formidlere af SDU's budskaber og håndterer kriser i samarbejde med Presse & Formidling.
  5. Budskaber og indhold får form efter kanalvalg (algoritme- genre- og målgruppebaseret) og den ønskede effekt.
  6. Vores primære målgrupper er: Potentielle studerende, forældre til potentielle studerende, politiske beslutningstagere, journalister, fonde og potentielle medarbejdere.
  7. Vid og bid i indhold og dialog.
  8. Det hele omsummerer vi i sætningen "Engagér dig i SDU", fordi vi på sociale medier altid ønsker, at vores målgrupper udfører handlinger, når de møder os på sociale medier (klikker på en artikel, tilmelder sig en event, ringer til vores pressetelefon, læser om en uddannelse). Vi forsøger i videst muligt omfang at undgå, at vores målgrupper bare scroller forbi vores indhold, fordi det fx ikke er engagerende eller interessant nok. Det vil derfor ofte være meget udfordrende og næsten altid umuligt at lægge praktiske interne informationer på sociale medier, medmindre der er tænkt over og skabt noget interessant og engagerende indhold. Vores ledestjerne er engagement.

Læs hele strategien i pdf format her.

Facebook strategi

Formålet med strategien er at brande SDU overfor potentielle studerende og deres forældre ved at vise, vi er de mest kompetente til at uddanne - og ved at vise vi er et stærkt kort i de unges fremtid.

Vi viser den mest interessante forskning frem for at skabe intern stolthed og ekstern interesse.

Mål
  1. Opmuntre brugerne til at engagerer sig i SDU-relateret indhold.
  2. Altid at være imødekommende, høflige, sjove og servicemindede.
Målgruppe

Primær målgruppe for kanalen er potentielle studerendes forældre og familier, hvor den sekundære er potentielle studerende, nuværende studerende og ansatte.

Indhold

Denne profil er SDU's ansigt på Facebook. Vi vil vise et universitet, der er med i at forme fremtiden, og hvor forskere og studerende spiller en aktiv rolle i samfundsudviklingen.

Tone of voice og dialog

Kort og godt. Nøgternt, men gerne med kant og humor.

  • Vi er høflige og hjælpsomme.
  • Vi skriver "direkte": vi, du, SDU osv. gør, har , vil, anbefaler.
  • Vi skriver ikke passivt: man, det anbefales osv.
  • Vi svarer altid på henvendelser (både direct message og i beskedtråde) og underskriver personligt med navn.
  • Vi politiserer ikke.
  • Vi joker og kører med på jokes.
  • Vi er politisk korrekte.

Læs hele strategien for Facebook her.

Få 5 pointer til at klare det godt igennem algoritmerne på tværs af sociale medier her.

 

Instagram strategi

Mål

Målet for profilen 'Syddansk Universitet' på Instagram er, at øge kendskab og styrke image for at undersøtte rekruttering:
 
- Kontinuerligt at vise så mange potentielle studerende som muligt, at SDU danner en moderne, bæredygtig, grænsenedbrydende, innovativ,  kompetent, ambitiøs, hyggelig, humoristisk og nærværende ramme om studielivet .

- At skabe intern stolthed, engagement og velvilje omkring vores fælles lokationer i Syddanmark samt fælles projekter og muligheder/faciliteter.

- At være konkurrencedygtige ift. de andre universiteters Instagram-profiler, da de også bruger Instagram til branding/rekruttering. Syddansk Universitet har den Facebook-side, der får mest engagement i Danmark blandt alle skoler og dermed også alle universiteter. Vi vil forsøge at overføre succesen til Instagram-profilen.

Målgruppe

Den primære målgruppe for profilen er potentielle studerende, hvor den sekundære målgruppe er indskrevne studerende. Den primære geografiske dækning er Syddanmark og nærmere specifikt campusbyerne, hvorimod den sekendære geografi er hele landet.

Indhold

Der vil være 3 ugentlige opslag med flotte billeder fra campusser, faciliteter, store begivenheder, teaser for takeovers på fakulteter, eksamenstid og meget mere. I stories servicerer vi studerende med nice to praktisk information som fx arrangementer, vejledningstilbud, SU osv.

Tone of voice

Den overvejende tone på Instagram er personlig, uformel og autentisk. Det skal SDU også være. Det vil sige, Instagram skal ikke bruges til formelle corporate budskaber. Vi bruger hovedsageligt kanalen til at vise inden for i vores studiemiljø. Også med et særskilt fokus på vores campusbyer.

Vi skal samtidig også vise, at vi er ambitiøse som uddannelses- og forskningsinstitution. Tone-Of-Voice er med andre ord et mix af det uformelle: Studieliv, fritid på campus og off campus, sjove stunder, interessante stunder. Og det formelle: kig ind i labs, hvor der nørdes og lignende.

- Vi viser alt det gode fra SDU frem.

- Vi er din ven – vi guider og møder dig, hvor du er (hvis du har det svært, men også hvis du ”har det sjovt”)

- Vi er servicerende (hjælper med links, telefonnumre osv.)

- Vi er positive og viser velvilje: ”Vildt flot billede, du har taget! Må vi bruge det?”

- Vi modererer debatten (brugerne kan godt lide, når der er en voksen)

- Vi forsvarer team SDU med gode, saglige argumenter

- Vi taler aldrig ned, men hjælper og korrigerer

- Vi er seriøse - men med glimt i øjet

- Vi skriver direkte: vi, du, SDU, jeg osv. gør, har, vil, anbefaler, griner osv.

- Vi skriver ikke passivt: man, det anbefales osv.

- Vi svarer altid på henvendelser

- Vi politiserer ikke

- Vi må gerne gå med på en sjov dialog. Eksempel fra Facebook – se dialog: https://fb.watch/4ttBWYqj4H/

- Vi forsøger at være moderne og direkte i vores sprogbrug, uden at blive for boomer-agtige

- Vi diskuterer internt i teamet, når der er hård debat/kritik/svær situation/svært spørgsmål, så vi svarer så præcist og overbevisende som muligt

- Vi afslutter med:

- Vh. Navn, Kommunikation, SDU

Læs hele Instragram strategien her.

 

Linkedin strategi

Mål

Vi får vores ansatte og deres karrierer til at ”shine” for at gøre SDU til en attraktiv arbejdsplads. Intern stolthed og eksternt ”wow – jeg vil gerne være med i den klub”. Flytter på image fx ifm. ligestilling.

Målgruppe

Målgruppen for SDU's linkedin profil er ansatte, både VIP og TAP. Derudover indtænkes interessenter (VIP og TAP), som fx potentielle ansatte, alumner, b2b og b2c.

Indhold

Linkedin er meta. Det handler ikke om det enkelte forskningsprojekt, men om hvordan det blev en succes eksempelvis. Det handler om at komme ind i maskinen SDU – hvor er vi på vej hen? Hvorfor agerer vi som vi gør? Er der sket noget stort for organisationen? Har en ansat præsteret noget flot? Har en forsker fået en stor bevilling? Har vi fået et nyt, fedt center? Hvordan forholder vi os til nye politiske tiltag? Og så business: startups, Universal Robots, robotklynge, droner, samarbejder fx med styrelser osv.
Og

- Stillingsopslag
- Jobnyt
- Store jubilæer
- Nye beslutninger
- Meta
- Succeser
- Mærkedage
- Politik
- Økonomi
- Business
- b2b og b2c

Tone of voice

Fokus på ovenstående. Vores ypperste værdi er at give brugeren noget NU, mens de kigger (og ikke et løfte om, at de fx kan komme til en event). Fx med Obama-opslaget: Klassikeren ville være at bringe et billede fra eventen og skrive ”stor dag for SDU” eller lignende, men i stedet vil gerne give noget til brugeren nu, hvorfor et opslag med 5 råd om fremtiden fra Obama klarede cuttet, da vi dermed giver brugeren lidt af arrangementet nu, mens de læser på Linkedin. Det giver værdi til brugeren i nuet, og dermed værdi til samfundet og SDU.

Vi skriver aktivt, vi går i dialog, vi hjælper og korrigerer når nødvendigt, vi svarer altid på spørgsmål, vi er høflige, vi er personlige, vi har humor, men vi stalker ikke – folk må gerne diskutere noget, uden vi er med i diskussionen. Vi tagger (@) og bruger hashtags (#). Vi er politisk korrekte.

Læs hele Linkedin strategien her.

Twitter strategi

Mål

Vi servicerer journalister, politikere og medier. Vi vil brande os overfor journalister ved at hjælpe dem med eksperter og pitch på aktuelle emner. Vi bruger derfor hashtagget #FindEnForsker.

Målgruppe

Den primære målgruppe på SDU's Twitter profil er journalister og de medier, de arbejder for. Den sekundære målgruppe er politikere, fonde og andre interessenter.

Indhold

Vinklen skal så meget som muligt være ”et pitch om at skrive en historie, der endnu ikke er skrevet.” Vi hjælper journalisterne som til kommunalvalg, TDF osv.

Dette vil adskille os fra de fleste andre, som poster ”se, vi er i et medie med en historie.” De kommunikerer bagud, vi kommunikerer fremad. Vi kommunikerer KUN bagud, hvis der er så meget kød på, at det er sandsynligt, at en journalist/et medie vil lave endnu mere på historien.

Vi hjælper ved at pitche, give telefonnumre, linke, svare på spørgsmål. Vi liker så meget som muligt, når folk tagger os. Vi retweeter, hvis der er en historier, hvor vi kan pitche en forsker.

Tone of voice

Fokus på ovenstående. Vores ypperste værdi er at give journalisten en eller flere mulige vinkler NU, mens de kigger.

Vi skriver aktivt, vi går i dialog, vi hjælper og korrigerer når nødvendigt, vi svarer altid på spørgsmål, vi er høflige, vi er personlige, vi har humor, men vi stalker ikke – folk må gerne diskutere noget, uden vi er med i diskussionen. Vi tagger (@) og bruger hashtags (#). Vi er politisk korrekte.

Læs hele Twitter strategien her.


Sidst opdateret: 09.04.2024