Skip to main content
DA / EN

itslearning - vejledninger - undervisere

Alle med en SDU-mailadresse kan logge ind på https://sdu.itslearning.com/.

Vælg ’Log på med Office 365’ (dit SDU brugernavn og password).

Se vejledning

SDU har besluttet automatisk at overføre kursusmateriale fra Blackboard til itslearning (F19-E19-F20-E20-kurser oprettet fra STADS, og manuelt  oprettet kurser efter  1. januar 2018).

Denne vejledning viser, hvor du finder Blackboard-materialet i itslearning og hvordan du kan overføre det til dine itslearning-kurser.

Denne vejledning indeholder information om:

  • Automatisk overførsel af hold/grupper fra STADS
  • Sådan finder du grupper i et kursusrum
  • Manuel oprettelse af grupper i et kursus (underviser-definerede, tilfældigt genererede, selv-tilmelding for studerende)
  • Hvordan visning af materialer begrænses til bestemte grupper

Denne vejledning viser hvordan du:
1. Kopier et enkelt element fx en fil, mappe, Page, Test, Learning Path m.m. til et nyt kursus
2. Kopier en enkelt række i en lektionsplan til et nyt kursus
3. Kopier em hel lektionsplan med alt materiale til et nyt kursus

Se vejledning

Vejledning

I denne vejledning finder du en overordnet gennemgang af, hvordan du opretter og arbejder med planer
Denne vejledning indeholder

  • Kort om planer
  • Opret plan
  • Tilføj Topic
  • Tilføj Plan til Topics
  • Udfyld planer
  • Tilknyt ressourcer til planer
  • Redigering af planer

Se vejledning her.


Videoer

3 ting du skal gøre, når du opbygger din undervisningsplan i itslearning:

Denne vejledning indeholder fakulteternes  anbefalinger til Tidsangivelse i planer. 

 

Denne vejledning indeholder:

  1. Public link til undervisningsplan 
  2. Udskriv undervisningsplan  

Se vejledning

Denne vejledning giver inspiration til 2 forskellige måder man kan opbygge sit kursusrum på, hvis man er flere undervisere, der deler kursusrum/underviser på samme kursus.

  1. Tilføj kolonnen “Underviser” til Plans
  2. Hver underviser har eget/egne Topics
  • Rettigheder til kurset
  • Tips

Se vejledning her.

Der er mange forhold der spiller ind, når man skal vurdere, hvilken løsning der er bedst. Hvis du har brug for sparring, så spørg SDUUP / sduup@sdu.dk.

Denne vejledning indeholder information om, hvordan man kan kopiere det samme Topic fra ét kursus til et andet specifikt kursus flere gange. Vejledningen er således et supplement til vejledningen benævnt ‘Overfør undervisningsmateriale til nyt kursus’.

For at forhindre at man kopierer det samme Topic ind på et nyt kursus flere gange, kan man som standard kun kopiere et Topic fra et kursus til et andet kursus én gang – dette for at undgå duplikater. Dette gælder også selvom man sletter det overførte Topic fra det nye kursus, idet det stadig figurerer på kurset – blot i skraldespanden. Denne vejledning viser derfor, hvordan du sletter et Topic permanent fra et kursus. Herefter kan du igen kopiere det oprindelige Topic fra det tidligere kursus og til dit nye kursus.

OBS Vejledningen gælder ligeledes, hvis man ønsker et gentage en kopiering af en eller flere Plans.

Indhold af vejledningen
Punkt 1: Valg af kursus og menupunktet Plans
Punkt 2a: Sletning af ét Topic
Punkt 2b: Sletning af flere Topics på samme tid
Punkt 2c: Sletning af en Plan
Punkt 3: Åben Trash can (skraldespand)
Punkt 4: Sletning af Topics og/eller Plans i Trash can

Læs vejledning her.


Vejledning til,  hvordan du downloader en Excel-liste med navne og email på studerende på et kursus. 

Denne vejledning viser hvordan du:

  1. Laver simple announcements
  2. Tidsbestemte announcements
  3. Announcementsi flere kurser på én gang
  4. Kan lade de studerende lave announcements
  5. Kan deaktivere studerendes mulighed for at skrive kommentarer til announcements

Se vejledning

I denne vejledning viser hvordan du: 

  1. Skriver en besked til et kursus 
  2. Skriv en besked til en studerende 
  3. Skriv en besked til et hold i et kursus 

Se vejledning

Se anbefalinger til kommunikation på itslearning

Her følger en kort gennemgang af:

  • Link til filer i Office365 (OneDrive, SharePoint og Teams) vs. upload en kopi. Fordele og ulemper.
  • Sådan linker du til en fil eller uploader en kopi

2 måder hvorpå du kan tilføje filer til dit kursus:

  1. Tilføj filer fra Plans
  2. Tilføj filer fra Ressourcer

Se vejledning

Her følger en kort gennemgang af, hvordan du kan give de studerende tilladelse til at skrive i et dokument eller tilføje materiale til en mappe (ændring af tilladelser generelt).

Indhold af vejledningen
Punkt 1: Generelt om indstillinger
Punkt 2a: Giv alle studerende adgang til at skrive i et Word-dokument
Punkt 2b: Giv udvalgte studerende eller grupper adgang til at skrive i dokumentet
Punkt 3: Generelt om ændring af tilladelser på mappeniveau
Punkt 3a: Giv alle studerende adgang til at tilføje ressourcer og aktiviteter til en mappe
Punkt 3b: Giv udvalgte studerende eller grupper adgang til at tilføje ressourcer og aktiviteter til en mappe

Se vejledning

I denne vejledning får du hjælp til at: 

  • Opret projektrum 
  • Inviter deltagere  
  • Accepter invitation  
  • Roller
  • Kommunikation

Se vejledning

Attendance er et nyttigt værktøj i itslearning, som giver dig mulighed for at føre fremmøderegistrering på hver enkelt af dine forelæsninger eller begivenheder i itslearning. Ligeledes har du mulighed for at danne et samlet overblik over fremmøde på tværs af begivenheder. 

I denne vejledning introduceres du til følgende:

  • Hvordan du tilgår funktionen Attendance i itslearning
  • Hvordan du laver student self-registration 
  • Hvordan du manuelt registrerer fremmøde 
  • Hvordan du tilgår et samlet overblik over deltagerregistrering på tværs af din række af begivenheder

 

Hurtig hjælp til fremmøderegistrering
- 5 korte videovejledninger

Sådan foretager du fremmøderegistrering i Itslearning
Se hvordan du laver fremmøderegistrering i itslearning. Husk at du tidligst kan starte fremmøderegistreringen 5 minutter før undervisningen starter. Det er vigtigt, at du husker at afslutte fremmøderegistreringen, så studerende der ikke har deltaget bliver registreret som fraværende.

Få et overblik over fremmødestatistikken på dit fag
Se hvordan du får overblik over dine kursers fremmødestatisk og om noget skal rettes.

Sådan lukker du fremmøderegistreringen på bagkant
Se hvordan du lukker en fremmøderegisteringen efter endt undervisning. Hvis du ikke har lukket fremmøderegistreringen korrekt i Itslearning, vil du kunne se en række hvide streger ud for de studerende, der ikke har registreret sig. Det ser du under Status and follow-up -> Attendance. Disse fremmøderegistreringer skal lukkes korrekt, så studerende der ikke har været til undervisningen bliver registreret som fraværende.

Fejlregistreringer? Sådan retter du dem
Se hvordan du retter den studerendes registrering. Eksempel: Du bliver kontaktet af en studerende, som ikke har fået registreret sig korrekt og som derfor står som fraværende.

Undtage undervisningsgange fra fremmøderegistreringen
Se hvordan du undtager enkelte undervisningsgange fra fremmøderegistreringen. Hvis din undervisning har været aflyst (eller hvis der afholdes aktiviteter på dit fag, hvor der ikke skal føres fremmøderegistrering) kan du undtage disse gange fra fremmøderegistreringen. Det er vigtigt, at du fjerner de undervisningsgange hvor der ikke foretages fremmøderegistrering, så de studerende har det korrekte overblik over deres fremmøde.

Denne vejledning giver overblik over

  • Oprettelse af aflevferingsopgave med peer-til-peer feedback
  • Opsætning af peer-to-peer element
  • Få overblik over de studerendes besvarelser

Se vejledning her


Vejledning om: 

  • Opret diskussion
  • Se og besvar diskussion
  • Start en ny diskussionstråd 
  • Tips & Tricks

Q&A i itslearning – muligheder og overvejelse

Denne vejledning indeholder information om:

  • Upload af video i Mymedia
  • Brug af Course Media Gallery på det enkelte kursusrum
  • Brug af video i en page
  • Kommenter på video via Course Media Gallery

Se vejledning her

Vejledningen vil gennemgå:

  • Oprettelse af Zoom-møde i itslearning
  • Brug af allerede eksisterende Zoom-møde
  • Upload og deling af optagelse

Se vejledning her.

I denne vejledning kan du får hjælp til: 

  • Opsætning af MCQ test 
  • Kontrol af besvarelser under test 
  • Feedback til de studerende på resultater  

Se vejledning

  • Import af eksamenssæt i Word-format via Getmarked

Se vejledning 

Se også webinar: MCQ/test/resultatovervågning (Status and follow-up)

Afholdt: Tirsdag 19. januar 2021

The webinar gives an overview of the test tool in itslearning, including how to set up a test and how to prepare your questions and feedback.

00.00: Introduction
02.55: Tools in itslearning vs Blackboard
04.55: Examples of test questions in itslearning
07.08: Feedback opportunities in test questions
08.55: How to set-up a test
18.30: How to import questions e.g. from a text file or another test
26.08: How to import your existing test in Blackboard to itslearning
28.40: Test and question statistics and other opportunity to follow the students' progress
31.54: Questions and comments

itslearning help to import/export of questions here.  

Download example file here

Eksamensopgaver og spørgsmål håndteres i udgangspunktet ikke i itslearning, men i Digital Eksamen.

Opsætning af eksamen og upload af eksamensopgaver varetages typisk af studiesekretæren eller eksamensmedarbejderen – dette er forskelligt fra fakultet til fakultet.

Du kan logge på Digital Eksamen på digitaleksamen.sdu.dk, hvor du kan se en oversigt over de oprettede eksamener, du er tilknyttet.

Vejledninger til bedømmelse mm finder du på sdunet.dk.

Se hvordan du får adgang...

[link til vejledning (underside)]

Du skal som administrator/underviser ikke foretage noget aktivt for at arkivere eller slette dine kurser (fag, moduler). Til gengæld skal du være opmærksom på, at kurserne slettes centralt fra 4 år efter oprettelse og dermed din adgang til materialet.
For at lette overblikket i din kursusoversigt under menupunktet Home (Startsiden), kan du efter afslutning af et kursus fjerne stjernemarkeringen på det pågældende kursus. Det bevirker bl.a.:

  • At kurset ikke længere vil fremgå af pop-op-vinduet under menupunktet Course (Rum)
  • At du ikke længere modtager notifikationer fra kurset (fx Announcements, deadlines på afleveringsopgaver)
  • At du ikke længere kan tilgå Updates (Opdateringer) om kurset under Home (Startsiden)

Følg trinene 1-3 nedenfor for at fjerne en stjernemarkering:

 

For fakulteter med kvartalsstruktur – opmærksomhedspunkt for kurser afviklet på andet og fjerde kvartal: Hvis du tidligt begynder at bruge kurset til at informere de studerende om elementer, de skal være opmærksomme på inden kursusstart, så overvej at benytte beskedsystemet som det første trin. Dette for at sikre, at de studerende ser informationen, da de kan ske at have fjernet kursets stjernemarkering indtil kursusstart og derfor ikke modtager nogen notifikationer.

Et eksempel på en sådan besked kunne lyde: Kære studerende. Vær opmærksom på, at kurset "xxx" er klar til dig. For at sikre, at du modtager notifikationer, skal du kontrollere, at du har stjernemarkeret kurset på startsiden i itslearning. Med venlig hilsen. XXXX


Den formelle kursusevaluering foregår som udgangspunkt i eval.sdu.dk. I itslearning er det dog muligt løbende at evaluere sin undervisning ved brug af Survey funktionen.


  


Stadig brug for hjælp?

Teknisk support:  6550 2990/ servicedesk@sdu.dk 
Pædagogisk/didaktisk sparring: SDUUP / sduup@sdu.dk

 

Nyt plan-værktøj

itslearning har opdateret designet af Planer

Læs mere her

Sidst opdateret: 29.11.2023