Skip to main content
Servicesider

Projekt- og porteføljenetværket

Alle aktuelle arrangementer og nyheder

Alle aktuelle arrangementer

Alle nyheder til netværkets medlemmer

25.06.2024

Projektevaluering på dagsordenen i Projekt- og porteføljenetværket

Den 31. maj, satte Projekt- og porteføljenetværket fokus på, hvordan vi kan indsamle og bruge de erfaringer, vi gør os i projekterne.Målet med dagen var at erfaringsudveksle og vidensdele om metoder og redskaber til projektevaluering samt få idéer til det videre arbejde med projektevaluering.Projektevaluering er iflg. dagens vært, Rie Zimmer Rasmussen, både evaluering af projektets proces, ex. fremgangsmåde, samarbejde, kommunikation, udfordringer og succeser, og opfølgningen på de effekter/gevinster projektet har og/eller forventer at skabe.Efter en indledende introduktion arbejdede deltagerne i 6 grupper med udgangspunkt i fire hovedspørgsmål: [list=1][*]Hvorfor skal man evaluere? [*]Hvad skal man evaluere på? [*]Hvordan kan man gribe det an? Og herunder hvornår skal man evaluere? [*]Hvordan får man evalueringens resultater bragt i spil?[/list]Resultaterne af gruppernes arbejde kan være til inspiration for alle os der arbejder med projekter på SDU. Find resultaterne her: https://sdunet.dk/-/media/sdunet/filer/servicesider/sdu_digital/projekt-og-portefoeljenetvaerket/arrangement-31052024/opsamling_droeftelser_workshop_projektevaluering_31052024.pdf

Læs mere

04.10.2023

AI og ChatGPT – hvad skal vi med det?

Hvad er kunstig intelligens (AI) og hvad kan vi bruge det til? var temaet for arrangementet i Projekt- og porteføljenetværket i september 2023. Lektor Luís Cruz-Filipe, leder af SDUs nye uddannelse i Kunstig intelligens (AI) på Institut for matematik og datalogi, SDU, lagde ud med en intro til AI. AI er i flg. ham en maskine, som er bygget til at opføre sig rationelt i forskellige situationer. For at være succesfuld skal den kunne tænke og agere rationelt, på samme måde som når mennesker gør det. Undervejs præsenterede han deltagerne for små opgaver, der lettede forståelsen af, hvordan AI virker og opbygger viden. Bl.a. bad han deltagerne afkode mønstre og kæder af mønstre i lighed med det, en algoritme gør. Luís skelnede i sit oplæg mellem Symbolsk AI (der tænker) og datadrevet AI (der lærer). I det første tilfælde er algoritmerne synlige, dvs. eksperterne ved, hvordan de er opbygget, og hvad der skal til for at rette eventuelle fejl i den måde, AI’en fungerer på. Datadrevet AI er derimod trænet ved at konsumere en stor mængde data. Her ved vi ikke, hvordan algoritmen ser ud, eller hvordan den når frem til et givent resultat. Fordi det er en sådan blackbox, kan vi ikke rette fejl i den type AI, medmindre vi bygger et lag af Symbolsk AI ovenpå. Et eksempel herpå er generativ AI, der er kommet meget i vælten det sidste års tid bl.a. pga. CharGPT. Luís fremhævede i den forbindelse tre gode råd til den, der vil arbejde med generativ AI:- Uddeleger arbejde til AI, ikke tankegang - Behandl AI som assistent, ikke som vejleder - Stol ikke for meget på AI – brug sund fornuft Mads Lildholdt, leder af SAMF’s Digitaliserings-, kvalitets- og lærings HUB, præsenterede herefter AI-initiativer på SDU. Her arbejdes der p.t. med muligheder for og udfordringer med brug af generativ AI i uddannelserne. Det ledte frem til en diskussion af, hvordan AI kan påvirke fremtidens jobmarked. Til slut et oplæg ved specialkonsulent Andreas Eriksen fra Det Humanistiske Fakultet . Han delte ud af fakultetes erfaringer med at tage CharGPT i anvendelse i administrationen. Det skete via et kursus fordelt over tre dage, hvorimellem deltagerne arbejde med ChatGPT i egen praksis. Her kunne medarbejderne udforske og blive klogere på, hvad de kan anvende - og ikke anvende - CharGPT til. Umiddelbart fandt de stor nytte af ChatGPT, når de arbejdede med tekst. Det kunne være at oversætte fra et sprog til et andet, at lave referater og artikler ud fra noter, at formatere tekst til web, ved omskrivning af eksisterende tekst og når der var behov for at tilpasse en tekst til en specifik målgruppe samt i forbindelse med brainstorming.

Læs mere

25.05.2023

Rundt om gevinstrealisering

Business casen – hele vejen rundt om gevinstrealisering - var emnet for arrangementet i Projekt- og porteføljenetværket i maj 2023. En business case er et værktøj, som vi bruger til at sikre velovervejede og gennemarbejdede grundlag for investeringsbeslutninger. Business casen udarbejdes typisk i opstarten af projektet og indeholder de estimerede omkostninger ved projektet, risici og gør forventede gevinster (samt forudsætninger for gevinsterne) tydelige for alle i projektet.Uden en business case er det både svært at vurdere, om projektet skal igangsættes, og tilsvarende svært at høste gevinsterne i projektet, da man så ikke har taget stilling til, hvilke gevinster projektet skal realisere. Business casen har vundet indpas i forskellige former. Der findes flere forskellige modeller. Projektets størrelse og sektor afgør ofte, hvor omfangs- og detaljerig business casen bør være.Tre SDU'ere gav deres bud på business casen som værktøj og styringsredskab. Der var fokus på såvel skabelsen af business casen ved opstart af projektet, justeringen af business casen undervejs i et projekt og på opfølgning på business casen efter at resultaterne af projektet er sat i drift.Endelig trænede deltagerne deres evner til at gennemskue, hvordan man skaber effekt i et projekt. Det skete via en case om nytænkning af rummets funktion. Gennem en betaversion af SDUs nye gevinstrealiseringsspil kom deltagerne rundt i de forskellige overvejelser, der er nødvendige at gøre sig, før man sætter et projekt igang. Ellers risikerer man manglende effekt af projektet eller i bedste fald nogle tilfældige effekter.Slides og andet materialer fra arrangementer kan findes nederst på siden her under datoen for arrangementet.

Læs mere

25.06.2024

Projektevaluering på dagsordenen i Projekt- og porteføljenetværket

Den 31. maj, satte Projekt- og porteføljenetværket fokus på, hvordan vi kan indsamle og bruge de erfaringer, vi gør os i projekterne.Målet med dagen var at erfaringsudveksle og vidensdele om metoder og redskaber til projektevaluering samt få idéer til det videre arbejde med projektevaluering.Projektevaluering er iflg. dagens vært, Rie Zimmer Rasmussen, både evaluering af projektets proces, ex. fremgangsmåde, samarbejde, kommunikation, udfordringer og succeser, og opfølgningen på de effekter/gevinster projektet har og/eller forventer at skabe.Efter en indledende introduktion arbejdede deltagerne i 6 grupper med udgangspunkt i fire hovedspørgsmål: [list=1][*]Hvorfor skal man evaluere? [*]Hvad skal man evaluere på? [*]Hvordan kan man gribe det an? Og herunder hvornår skal man evaluere? [*]Hvordan får man evalueringens resultater bragt i spil?[/list]Resultaterne af gruppernes arbejde kan være til inspiration for alle os der arbejder med projekter på SDU. Find resultaterne her: https://sdunet.dk/-/media/sdunet/filer/servicesider/sdu_digital/projekt-og-portefoeljenetvaerket/arrangement-31052024/opsamling_droeftelser_workshop_projektevaluering_31052024.pdf

Læs mere

04.10.2023

AI og ChatGPT – hvad skal vi med det?

Hvad er kunstig intelligens (AI) og hvad kan vi bruge det til? var temaet for arrangementet i Projekt- og porteføljenetværket i september 2023. Lektor Luís Cruz-Filipe, leder af SDUs nye uddannelse i Kunstig intelligens (AI) på Institut for matematik og datalogi, SDU, lagde ud med en intro til AI. AI er i flg. ham en maskine, som er bygget til at opføre sig rationelt i forskellige situationer. For at være succesfuld skal den kunne tænke og agere rationelt, på samme måde som når mennesker gør det. Undervejs præsenterede han deltagerne for små opgaver, der lettede forståelsen af, hvordan AI virker og opbygger viden. Bl.a. bad han deltagerne afkode mønstre og kæder af mønstre i lighed med det, en algoritme gør. Luís skelnede i sit oplæg mellem Symbolsk AI (der tænker) og datadrevet AI (der lærer). I det første tilfælde er algoritmerne synlige, dvs. eksperterne ved, hvordan de er opbygget, og hvad der skal til for at rette eventuelle fejl i den måde, AI’en fungerer på. Datadrevet AI er derimod trænet ved at konsumere en stor mængde data. Her ved vi ikke, hvordan algoritmen ser ud, eller hvordan den når frem til et givent resultat. Fordi det er en sådan blackbox, kan vi ikke rette fejl i den type AI, medmindre vi bygger et lag af Symbolsk AI ovenpå. Et eksempel herpå er generativ AI, der er kommet meget i vælten det sidste års tid bl.a. pga. CharGPT. Luís fremhævede i den forbindelse tre gode råd til den, der vil arbejde med generativ AI:- Uddeleger arbejde til AI, ikke tankegang - Behandl AI som assistent, ikke som vejleder - Stol ikke for meget på AI – brug sund fornuft Mads Lildholdt, leder af SAMF’s Digitaliserings-, kvalitets- og lærings HUB, præsenterede herefter AI-initiativer på SDU. Her arbejdes der p.t. med muligheder for og udfordringer med brug af generativ AI i uddannelserne. Det ledte frem til en diskussion af, hvordan AI kan påvirke fremtidens jobmarked. Til slut et oplæg ved specialkonsulent Andreas Eriksen fra Det Humanistiske Fakultet . Han delte ud af fakultetes erfaringer med at tage CharGPT i anvendelse i administrationen. Det skete via et kursus fordelt over tre dage, hvorimellem deltagerne arbejde med ChatGPT i egen praksis. Her kunne medarbejderne udforske og blive klogere på, hvad de kan anvende - og ikke anvende - CharGPT til. Umiddelbart fandt de stor nytte af ChatGPT, når de arbejdede med tekst. Det kunne være at oversætte fra et sprog til et andet, at lave referater og artikler ud fra noter, at formatere tekst til web, ved omskrivning af eksisterende tekst og når der var behov for at tilpasse en tekst til en specifik målgruppe samt i forbindelse med brainstorming.

Læs mere

25.05.2023

Rundt om gevinstrealisering

Business casen – hele vejen rundt om gevinstrealisering - var emnet for arrangementet i Projekt- og porteføljenetværket i maj 2023. En business case er et værktøj, som vi bruger til at sikre velovervejede og gennemarbejdede grundlag for investeringsbeslutninger. Business casen udarbejdes typisk i opstarten af projektet og indeholder de estimerede omkostninger ved projektet, risici og gør forventede gevinster (samt forudsætninger for gevinsterne) tydelige for alle i projektet.Uden en business case er det både svært at vurdere, om projektet skal igangsættes, og tilsvarende svært at høste gevinsterne i projektet, da man så ikke har taget stilling til, hvilke gevinster projektet skal realisere. Business casen har vundet indpas i forskellige former. Der findes flere forskellige modeller. Projektets størrelse og sektor afgør ofte, hvor omfangs- og detaljerig business casen bør være.Tre SDU'ere gav deres bud på business casen som værktøj og styringsredskab. Der var fokus på såvel skabelsen af business casen ved opstart af projektet, justeringen af business casen undervejs i et projekt og på opfølgning på business casen efter at resultaterne af projektet er sat i drift.Endelig trænede deltagerne deres evner til at gennemskue, hvordan man skaber effekt i et projekt. Det skete via en case om nytænkning af rummets funktion. Gennem en betaversion af SDUs nye gevinstrealiseringsspil kom deltagerne rundt i de forskellige overvejelser, der er nødvendige at gøre sig, før man sætter et projekt igang. Ellers risikerer man manglende effekt af projektet eller i bedste fald nogle tilfældige effekter.Slides og andet materialer fra arrangementer kan findes nederst på siden her under datoen for arrangementet.

Læs mere

Sidst opdateret: 26.10.2023