Skip to main content
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Uddannelseskvalitet og uddannelsesdata

Regelsamlingen er fakultetets udmøntning af og supplement til den nationale lovgivning for de videregående uddannelser og regler vedtaget på universitetsniveau. 
I regelsamlingen kan du finde informationer om studieordninger/fagbeskrivelser, undervisning, eksamen m.v.

 

Optagelse

Fakultetet har 1 års varsel (inden 1. februar året før studiestart) på lukning af vinteroptag på uddannelser, der ved seneste optag havde vinteroptag. Optag-ansvarlig forespørger studieleder i januar måned, hvorvidt der ønskes vinteroptag det efterfølgende år. 

Fakultetets kriterier for optagelse på z-ramme er: 

  • Bestået alle fag på 1.-4. semester på den bacheloruddannelse, som den studerende er indskrevet og

  • Bestået minimum 150 ECTS på den bacheloruddannelse, hvorpå den studerende er indskrevet.

 

Studieordninger

Revisioner/redaktionelle ændringer til eksisterende studieordninger kan foretages i forbindelse med oprettelse af udbud (forår og efterår). Kun undtagelsesvis kan ændringer foretages uden for disse tidsrum.

Uddannelsesjura og Registratur skal informeres om oprettelse af nye uddannelser samt væsentlige ændringer til- eller nedlæggelse af eksisterende uddannelser senest den 1. december (for uddannelser med optag den 1. september det efterfølgende år) og den 1. april (for uddannelser med optag den 1. februar det efterfølgende år). 

 
Oprettelse af nye uddannelser eller større studiereformer, der udløser helt nye studieordninger, forudsætter dialog med dekanatet om de politiske overvejelser, der ligger til grund for oprettelsen /reformen, samt afklaring af eventuelle økonomiske implikationer. 
 

Jf. Uddannelsesbekendtgørelsen (BEK nr 2285 af 01/12/2021) §§ 47-50, består studieordningerne ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet af:

  • regler om uddannelserne, som fastsættes inden for uddannelsesbekendtgørelsens rammer  
  • beskrivelse af uddannelsen
  • struktur og progression 
  • fagbeskrivelser, der opdateres før hvert semester samt 
  • bestemmelser om eksamener/prøver 
  • bestemmelser om merit og fritagelser
  • bestemmelser om uddannelses tilrettelæggelse 
  • dispensation og klagemuligheder 
  • uddannelsens forankring Opdatering og revidering af studieordninger foregår i ODIN, hvor fakultetets studieordningsskabelon er indbygget. Denne skabelon skal anvendes ved udfærdigelsen af studieordningen. 

Opdatering og revidering af studieordninger foregår i ODIN, hvor fakultetets studieordningsskabelon er indbygget. Denne skabelon skal anvendes ved udfærdigelsen af studieordningen. 

Det er studienævnenes ansvar, at bekendtgørelsernes regler overholdes, at identiske oplysninger i studieordnings- og fagbeskrivelsesdelen er samstemmende, og at studieordningerne lever op til fakultetets kvalitetskrav. 
Studieordningen udfærdiges på dansk og/eller engelsk afhængigt af udbudssprog.
Studienævn, der har ansvaret for uddannelser, der kombinerer flere fagområder, forestår selv al koordination mellem relevante fagområder og/eller relevante studienævn.

Studieordningerne skal være færdiggjort ved fremsendelse til dekanens godkendelse. Administrationen påser udelukkende, at der ikke er misforståelser eller misfortolkninger i forhold til gældende lovgivning og fakultetets overordnede rammer, men administrationen læser ikke korrektur.
Ved udarbejdelse af studieordninger og væsentlige ændringer heraf skal der i medfør af uddannelsesbekendtgørelsen tages en drøftelse med det relevante aftagerpanel, ligesom der skal indhentes udtalelse fra censorformandskabet om de forhold, der berører prøve- og eksamenssystemet, jf. eksamensbekendtgørelsen (BEK nr 2271 af 01/12/2021). Ligeledes skal der sikres en koordinering med andre universiteter, der udbyder samme eller beslægtede uddannelser.
Ved ændringer i eksisterende studieordninger fremsendes kun ændringerne til godkendelse, og det skal af materialet fremgå, hvori ændringen består. Hvis ændringen har økonomiske konsekvenser, skal det tillige oplyses, at der er opnået økonomisk tilsagn fra de berørte institutledere.
Studieordninger, som videreføres uden ændringer fra et uddannelsesår til et andet, og som tidligere er godkendt af dekanen, skal ikke genfremsendes til godkendelse ved dekanen. 
Det fremgår af titlen på studieforløbet (§3.2 i studieordningen), hvilke studerende det enkelte studieforløb er gældende for. Ændringer i studieordningen noteres i §9.10 ”Overgangsordninger og studieordningsændringer”. 

 

Udfasning 
Når et fag, eller en eksamens-/prøveform i et fag ikke længere udbydes, udfases det. Selvom der ikke længere udbydes undervisning i et givent fag, eller hvis en eksamens-/prøveform ikke længere udbydes, er universitetet fortsat forpligtet til at udbyde eksamen i faget. Det skyldes, at alle studerende, der har været tilmeldt faget, skal have haft mulighed for at aflægge 3 prøveforsøg i faget. For at læse mere om udfasning henvises til medarbejderportalen på SDUnet. 

Overgangsregler 
Overgangsregler bruges i de tilfælde, hvor ændringer i fag (fx hvor titlen ændres, men faget er det samme) eller i eksaminer/prøver i et givent fag, ikke er så radikale, at de skal udfases. Helt grundlæggende handler overgangsregler om, hvad der skal ske med de studerende, som ikke bestod faget, da de fulgte det i det ordinære forløb. For at læse mere om overgangsregler henvises til medarbejderportalen på SDUnet. 


 

Der kan overordnet identificeres følgende hovedkategorier af ændringer i uddannelsesporteføljen:

  • Etablering af ny/ændring af eksisterende uddannelse af en art, der kræver prækvalifikation
  • Etablering af ny linje eller profil på eksisterende uddannelse
  • Nedlæggelse af uddannelse
  • Sætte uddannelse i bero
  • Sammenlægning af uddannelser
  • Ændringer i eksisterende uddannelser

Læs mere om de enkelte kategorier i dette dokument 

 

Fagbeskrivelser

Alle engelsksprogede fag på Bachelor- og kandidatstudierne, der indgår i fakultetets engelsksprogede uddannelser, skal som hovedregel udbydes til internationale studerende (Exchange studerende). Den endelige beslutning træffes af det enkelte studienævn. Fag, der indgår i det internationale fagudbud og dermed udbydes til udvekslingsstuderende, skal markeres som sådan i ODIN. Udbuddet bliver tilgængeligt via www.sdu.dk.

Studienævnene kan beslutte, om der kun skal afholdes eksaminer i januar, eller om der skal afholdes eksaminer både i december og januar. Studienævnene skal dog sikre, at der for udvekslingsstuderende er et reelt fagudbud, hvor der i efteråret enten kan afholdes eksaminer i december måned, eller at eksamensformen i januar gør det muligt for udvekslingsstuderende at deltage på distancen. 

De studerende skal selv, ved hjælp af fagbeskrivelsernes vejledende forudsætninger, evt. suppleret med individuel vejledning, vurdere, om de er kvalificerede til at deltage i de enkelte fag. Det er derfor vigtigt, at forudsætningerne i fagbeskrivelsen er præcist og fyldestgørende beskrevet. 

 

Valgfag kan udbydes til og samlæses af bachelor- og kandidatstuderende inden for samme uddannelse, men af hensyn til den faglige sammenhæng og progressionen i uddannelsen skal følgende minimumskrav være opfyldt:

  1. Hvis et bachelorvalgfag ønskes udbudt på en kandidatuddannelse, skal der udarbejdes en selvstændig fagbeskrivelse for kandidatfaget. 
  2. Fagbeskrivelsen skal klart udtrykke forskellen i fagligt niveau og faglige krav. Dette kan f.eks. ske gennem differentierede ECTS-værdier og heraf følgende forskel i omfanget af de studerendes arbejdsindsats i løbet af semesteret, udvidet pensum, ekstra forelæsningstimer, obligatoriske opgaver og udvidelse af eksamens/prøvens omfang.
  3. Studienævnet kan via fagbeskrivelsen for et kandidatvalgfag forhåndsgodkende dette som bachelorvalgfag. På denne måde kan bachelorstuderende følge udvalgte kandidatvalgfag som bachelorvalgfag på grundlag af den gældende fagbeskrivelse for kandidatfaget. 
    Øvrige kandidatvalgfag kan følges som bachelorvalgfag efter studienævnets godkendelse i hvert enkelt tilfælde. Dette gør sig typisk gældende for studerende på bacheloruddannelsens 5. og 6. semester.
  4. Studerende, der ønsker at følge et valgfag, skal opfylde de faglige forudsætninger, der eventuelt er anført i fagbeskrivelsen. 
  5. Bestået eksamen/prøve i valgfaget på bachelorniveau udelukker senere deltagelse i kandidatvalgfaget. Dette skal fremgå af fagbeskrivelsen.
  6. Ønsker en studerede at følge et obligatorisk fag fra en anden uddannelse som valgfag, kan dette efter studienævnets godkendelse ske via forhåndsmerit. 

Afvigelse fra ovenstående krav kræver godkendelse af dekanen.

 

Et fag, der er obligatorisk på flere linjer/profiler på den samme uddannelse, forankres ved én fagansvarlig, og der udfærdiges én fælles fagbeskrivelse samt afholdes én fælles eksamen/prøve. Den fagansvarlige har det overordnede ansvar for faget, men skal indgå i et samarbejde med de lokale undervisere i alle relevante spørgsmål jf. beskrivelsen af fagansvarlig. Du kan læse mere om  koordinationsrollen i dokumentet Funktionsbekskrivelse for fagansvarlig. Dokumentet ligger på denne side under punktet Funktionsbeskrivelse - fagansvarlig.

Den fagansvarlige skal blandt andet sikre, at der sker en koordinering af bedømmelseskriterierne, så eksamenspræstationer bedømmes ens på tværs af campusser. 

Dekanen har uddelegeret ansvaret for fagbeskrivelserne til studielederne. Studielederen har ansvaret for at love og regler overholdes, og at fagbeskrivelserne lever op til studieordningernes kompetencebeskrivelser samt fakultetets kvalitetskrav, herunder de bærende principper for aktiverende undervisning og aktiv læring. Studienævnet godkender fagbeskrivelserne. 

Fagansvarlig har deadline for indsendelse af nye fagbeskrivelser eller ændringer til eksisterende fagbeskrivelser den 1. juni for forårssemestre og den 1. december for efterårssemestre. Vær opmærksom på, at der er andre deadlines for efter- og videreuddannelse, samt for fag, der kører med quater-struktur. 

Efter studienævnets godkendelse af fagbeskrivelserne må de kun ændres efter forudgående henvendelse til Legalitetsteamet (samf-uddannelse@sam.sdu.dk) og godkendelse fra prodekanen for uddannelse. Legalitetsteamet vurderer, om ændringen kan implementeres evt. i samråd med Uddannelsesjura og Registratur.

Fagbeskrivelsen præsenteres på det sprog, som faget udbydes på. I henhold til eksamensbekendtgørelsen (BEK nr 2271 af 01/12/2021) skal eksamen/prøven aflægges på det sprog, der har været undervist i.

Det påhviler de respektive studienævn at informere samarbejdspartnere om ændringer, der berører samlæste fag.

Det er ikke tilladt at ændre et eksisterende fags pålydende ECTS-værdi. Hvis en studerende mangler et begrænset antal ECTS for at nå op på uddannelsesrammens ECTS-normering, kan disse erhverves gennem en individuel studieaktivitet. Til dette formål skal der foreligge en godkendelse i studienævnet af hvilket eller hvilke fag, aktiviteten skal erstatte.

Som bilag til studienævnets godkendelse skal der foreligge en beskrivelse af den individuelle studieaktivitet, ud fra hvilken Uddannelsesjura og Registratur (Studieservice) kan oprette aktiviteten i STADS på den studerendes ramme. Beskrivelsen kan, men behøver ikke, tage afsæt i en eksisterende fagbeskrivelse. Af hensyn til den studerendes retssikkerhed ift. eventuelle tvivlsspørgsmål og klagesager skal beskrivelsen være så fyldestgørende som muligt. Grundoplysningerne er vigtige for Uddannelsesjura og Registratur (Studieservice), mens den resterende del af beskrivelsen er vigtig for den studerende og studienævnet ift. sagsbehandlingen. 

Dokumentet må ikke bære overskriften ’Fagbeskrivelse’, ligesom det ikke må fremgå, at aktiviteten indgår i en studieordning. Er dette alligevel tilfældet, vil bilaget af Uddannelsesjura og Registratur (Studieservice) blive opfattet som en regulær fagbeskrivelse, der skal oprettes i STADS, tilknyttes en studieordning og gøres tilgængelig for flere studerende, hvilket ikke er formålet med en individuel studieaktivitet.

Undervisning

Forelæsninger
Øvre grænse 
Normalt er der ikke begrænsninger på holdstørrelserne. Der kan dog være undtagelser, hvor der er fagligt begrundede begrænsninger. Udvælgelseskriterier og kapacitet vil da fremgå af fagbeskrivelsen. 
Efter undervisningstilmeldingen er afsluttet, kan der være begrænsninger på adgang til valgfag på grund af lokalekapaciteten.

Nedre grænse
Hvis holdstørrelsen fra kursets start er på 15 personer eller derunder, kan faget enten aflyses, eller det kan udbydes som studiekreds.  

Øvelser
Øvre grænse
30 personer. 

Nedre grænse
10 personer. Hvis et hold er mindre end 10, forsøges disse fordelt på andre hold, og holdet nedlægges. 
Studielederen kan beslutte afvigelser fra ovenstående efter aftale med den relevante institutleder. 

Holdundervisning flyttes kun, når det falder sammen med instruktors egen undervisning. 

Efterårssemesteret starter 1. september og slutter senest ved indgangen til juleferien. Forårssemesteret starter 1. februar og slutter senest 31. maj.

Som udgangspunkt afholdes undervisningen for dagstudierne i dagtimerne, hverdage kl. 8 - 18. Undervisning ud over dette tidsrum skal så vidt muligt undgås, men kan dog undtagelsesvis afholdes om lørdagen. Der må ikke planlægges undervisning og obligatoriske undervisningsaktiviteter på søn- og helligdage og øvrige dage anført under ’Undervisningsfri perioder’.

For at kunne samle undervisere og studerende til møder og informationsarrangementer må der ikke skemalægges undervisningstimer i tidsrummet tirsdag kl. 12-14. Studielederen kan dog efter godkendelse af prodekanen for uddannelse afvige herfra, hvis et skemalægningsproblem ellers ikke kan løses.

Undervisningsfri perioder
Følgende dage og perioder er undervisningsfri:

  • Påske: tirsdag før påske til 2. påskedag (begge dage inklusive) 

  • Kr. himmelfartsdag 

  • Pinse: 2. pinsedag 

  • Grundlovsdag

  • Årsfesten: Sidste fredag i oktober 

  • Efterårsferie: Uge 42

Skemalægning – samlæste fag
Studieadministrationen/Studieservice i campusbyerne har ansvaret for skemalægning. I de campusbyer, hvor der er samlæsning på tværs af studienævn, skal Studieadministrationen/Studieservice i fællesskab indgå aftale om, hvordan skemalægningen bedst tilgodeser samlæsningens problemstillinger (samlæsning på tværs af fakulteter, studienævn, uddannelser, semestre og fagstatus). Dette skal ske under hensyntagen til lokalefordelingen og brug af samme undervisere og kan evt. kræve, at de implicerede studienævn indgår aftale om, at nogle fag skemalægges af en anden skemalægger og/eller i en bestemt rækkefølge.

Derudover skal der indgås aftaler på tværs af campusbyer for de uddannelser, hvor der typisk anvendes samme undervisere på samme fag i flere byer

 
  • Forår: Som hovedregel 15 uger
  • Efterår: Som hovedregel 15 uger 

På Campus Esbjerg afvikles undervisning og eksaminer/prøver på kandidatuddannelserne i quarters.

 

Alle uddannelseselementer evalueres systematisk efter hvert udbud. Dette gælder alle elementer, der er omfattet af en studieordning, herunder undervisning (fag, kurser og moduler), vejledningsbårne forløb (herunder bachelorprojekter og specialer samt projektorienterede forløb og virksomhedsforløb), obligatoriske udlandsophold og praktikophold. Semesterfag evalueres typisk i maj og november, mens quarterfag (kun Esbjerg) evalueres ved udgangen af det enkelte kvartal. 

Evalueringerne gennemføres via SDU’s digitale evalueringssystem https://eval.sdu.dk, og alle evalueringer følger fakultært fastlagte spørgerammer. Forud for hver evalueringsrunde modtager underviserne information om den forestående evaluering og gives mulighed for at tilpasse evalueringsperioden. Efter evalueringsperiodens udløb skal det enkelte fags underviser(e) på baggrund af resultaterne i systemet angive kommentarer til evalueringen, herunder hvilke forslag til ændringer af faget, evalueringen umiddelbart giver anledning til. Herefter behandles evalueringen i det relevante studienævn som led i kvalitetssikringen af fag og uddannelser.

Evalueringsarbejdet understøttes af fakultetets enhed for digitalisering, kvalitet og læring. Spørgsmål kan rettes til digieval@sam.sdu.dk.

Læs mere om uddannelseskvalitet og undervisningsevaluering her.

 

For bachelorstuderende på første semester gælder det, at SDU automatisk tilmelder de studerende til undervisningen i forbindelse med optagelse på bacheloruddannelsen. Alle øvrige bachelor- og kandidatstuderende skal selv tilmelde sig undervisningen via Selvbetjeningen forud for det kommende semester. 

Tilmelding til fag binder, og fag kan ikke afmeldes, når tilmeldingsperioden er udløbet. Tilmelding til fag er samtidig en tilmelding til den ordinære eksamen/prøve i faget og de eksamener/prøver, der knytter sig til den. Den studerende skal selv tilmelde sig efterfølgende prøveforsøg.
For deltids- og masterstuderende gælder særlige regler for undervisningstilmelding og afmelding. 

Frister for undervisningstilmelding 
Tilmelding til forårssemestrets undervisning og eksaminer/prøver finder sted i perioden 20. -30. november
Tilmelding til efterårssemestrets undervisning og eksaminer/prøver finder sted i perioden 20. -30. maj

Frister for omvalg af valgfag
De studerende kan skifte et valgfag ud med et andet valgfag indtil tre uger efter semesterstart dvs. til og med den 21. september/21. februar. Ansøgning om udskiftning foregår ved, at den studerende retter henvendelse til Studieservice, Uddannelsesjura og Registratur gennem SPOC.

På uddannelser med quarter-undervisning kan de studerende på 1. og 3. semester skifte deres fag ud i de første 14 dage af semesteret dvs. til og med den 14. september/14. februar via SPOC. 
Ved begyndelsen af 2. og 4. quarter skal de studerende sende en ansøgning til studienævnet inden for 14 dage for at skifte et valgfag ud. Studienævnene kan i fagbeskrivelserne bestemme, at et fag ikke kan udskiftes efter quarterstart.  

En studerende kan vælge valgfag om under følgende forudsætninger: 

  • Der skal være overensstemmelse mellem ECTS-størrelsen på det valgte valgfag og det valgfag, man ønsker at tage i stedet for
  • Ændringen kan kun ske til andet valgfag i samme semester
  • Der skal være plads på valgfaget
  • Skift til nyt valgfag må ikke forsinke den studerende i studieforløbet
  • Omvalg af sommerskolefag kan ikke finde sted 
 

Eksamen

Andelen af eksterne eksaminer/prøver skal udgøre 1/3 af en uddannelses samlede ECTS-point. En forøgelse af mængden af eksterne eksamener/prøver kan kun ske efter godkendelse fra dekanen. 
Derudover skal eksaminer/prøver der bedømmes med 7-trinsskala udgøre 2/3 af en uddannelses samlede ECTS. 

Bedømmelsesformen på et fag skal være ens for alle, der er tilmeldt det pågældende fag. Dog gælder det, at bedømmelsesformen for udvekslingsstuderende kun må være ’ekstern censur’, hvis dette på forhånd er godkendt af prodekan for uddannelse. Ansøgning sendes til samf-uddannelse@sam.sdu.dk. 
I fagbeskrivelsen anføres bedømmelsesformen i feltet ’Censur’, og der kan vælges mellem følgende:

  • Intern prøve, én bedømmer
  • Intern prøve, to eller flere bedømmere
  • Ekstern prøve

Ved internt bedømte  eksaminer/prøver har den enkelte eksaminator ret til en ekstra, intern bedømmer. Behovet herfor aftales fra gang til gang med studielederen og institutlederen i forening. Angives det i fagbeskrivelsen, at der er tale om en ”Intern prøve, to eller flere bedømmere”, er det bindende. Derfor skal der kun angives ”Intern prøve, to eller flere bedømmere”, hvis der skal være mere end én intern bedømmer.

Alle skriftlige opgaver, der bedømmes og registreres på en eksamensprotokol, skal afleveres digitalt.
Eksamensopgaver til alle skriftlige prøver udleveres digitalt. 

Læs mere om digitale eksamener på Samfundsvidenskab på MitSDU.dk vælg det pågældende studie -> vejledning og support -> Fælles studieregler -> Eksamen).

 

Fagansvarlig skal sikre, at eksamenspensum er offentliggjort på e-læringsplatformen
senest 15. november for eksamener i december/januar og 15. maj for eksamener i juni. Administrationen sender en påmindelse til fagansvarlig før deadline. 

 

Studienævnene kan godkende, at eksaminer/prøver afholdes uden for SDU (bemærk særlige regler for specialer m.m. nedenfor), hvis den studerende i forbindelse med praktik- eller studieophold ellers risikerer studietidsforlængelse. Studienævnene tager i den konkrete sag stilling til eksamens-/prøveform og andre praktiske spørgsmål under hensyntagen til, at sikkerhedsforanstaltningerne i forbindelse med afholdelse af eksamen/prøven svarer til, hvad der almindeligvis gælder for afvikling af eksamen/prøven. 

Såfremt studienævnet godkender, at en eksamen/prøve afholdes uden for SDU, skal eksamen/prøven kunne gennemføres på samme tidspunkt +/- den time, hvor eksaminanderne ikke må forlade eksamenslokalet ved skriftlig eksamen/prøve (af hensyn til evt. risiko for snyd), også selv om eksamen/prøven afholdes i lande med meget stor tidsforskel.

For specialet og afsluttende eksaminer/prøver gælder særlige regler. Herunder kan studienævnet kun i helt ekstraordinære tilfælde give tilladelse til, at mundtligt specialeforsvar og afsluttende eksamener/prøver på deltidsuddannelserne, afholdes uden for Syddansk Universitet. 

For HD- og masteruddannelserne gælder, at der er mulighed for fjerneksamen, hvis man er bosiddende i udlandet eller udstationeret i eksamensperioden. Dispensation søges gennem studienævnet. Tilladelsen gælder alle fremtidige mundtlige og skriftlige eksamener/prøver på samme studie under forudsætning af, at de oprindelige forhold fortsat er gældende.  Eksamensbekendtgørelsens regler om eksaminer/prøver i udlandet skal overholdes.

For studerende på jura-deltid gælder, at der er mulighed for fjerneksamen, hvis man er bosiddende i udlandet eller udstationeret i eksamensperioden. Dispensation søges for hvert enkelt fag i den relevante eksamenstermin gennem studienævnet. Eksamensbekendtgørelsens regler om eksaminer/prøver i udlandet skal overholdes. 

Forsvar af afsluttende opgaver (kandidatspecialer, bachelor- og masterprojekter samt afgangsprojekter på HD) skal altid afholdes på SDU samt i den campus by, hvor den studerende er indskrevet. Undtagelse kan gøres for studerende på jura-deltid, der kan søge om afholdelse af forsvaret online, hvis den studerende er bosiddende i udlandet eller udstationeret på tidspunktet for det mundtlige forsvar.

 

Eksamens- /prøveformen på et fag skal være ens for alle der er tilmeldt det pågældende fag. Studienævnene kan beslutte at afvige herfra, så udvekslingsstuderende kan erstatte en stedprøve med en hjemmeopgave. 

Eksamens-/prøveformen kan ikke ændres efter semesterstart, da de studerende på dette tidspunkt har tilmeldt sig faget ud fra de gældende informationer og da undervisningstilmelding automatisk medfører eksamenstilmelding.
Der kan dog opstå akutte hensyn, som fordrer en justering: 

  • Ændring af eksamens-/prøveform for et helt hold: Tilladelse gives kun i helt særlige tilfælde og forudsætter fremsendelse af begrundet ansøgning til fakultetet (samf-uddannelse@sam.sdu.dk).
  • Ændring af eksamens-/prøveform for enkeltstuderende besluttes i det enkelte studienævn.
 

Som hovedregel afholdes eksaminer for bachelor- og kandidatstudierne ved samfundsvidenskab i hhv. juni og januar og med omprøve i hhv. august og februar. I efterårssemesteret kan der afholdes eksaminer for udvekslingsstuderende i december med omprøve i januar eller februar. Dette skal særskilt være beskrevet i fagbeskrivelsen. Sommerfag, der afvikles i august, har ordinær eksamen og omprøve i forlængelse af undervisningen.

Der må ikke afholdes ordinære eksaminer sideløbende med undervisningen (Undtaget herfor er dog portfolio-eksaminer, hvor der gives selvstændig karakter, som en del af den samlede eksamenskarakter). Kun i særlige undtagelsestilfælde og efter begrundet anmodning fra det ansvarlige studienævn kan prodekanen for uddannelse dispensere herfra, såfremt en række forhold vedrørende samlæsning, fordelingen af de studerendes arbejdsbelastning i semesteret og hensynet til undervisning i andre fag tages i betragtning. Studienævnet  sender ansøgning om dispensation til samf-uddannelse@sam.sdu.dk. Omprøver skal i videst muligt omfang planlægges, så de ikke overlapper almindelig undervisning.

Campus Esbjerg har fået dispensation fra fakultetet til at afvikle undervisning og eksaminer på kandidatuddannelserne i quarters.

 

I fag, hvor der indgår flere eksaminer/prøver medseparate eksamensaktivitetsnumre (EKA’er), gives der én karakter/bedømmelse for hver eksamensaktivitet. Bemærk yderligere, at karakteren 00 kan indgå i bedømmelsen i delprøver. Hvis den samlede eksamen/prøve er bestået, kan karakteren 00 ikke tages om. 
I fag, hvor karakteren 00 og -3 ikke kan indgå i bedømmelsen, skal alle delprøver bestås med minimum 02, for at faget kan bestås samlet set. Hvis dette er tilfældet, vil det fremgå af fagbeskrivelsen under Regler. 

En eksamen/prøve, med én EKA, kan bestå af flere deleeksempelvis portfolio-opgaver samt synopsis/hjemmeopgave/projektrapport med mundtligt forsvar. For disse prøver gives én samlet bedømmelse/karakter. 
Hvis en studerende ikke afleverer en eksamensbesvarelse, gives bedømmelsen ”U” (udeblevet). 
Hvis en studerende afleverer dele af en portfolio-opgave, gives der en karakter. 
For prøveformen synopsis/hjemmeopgave/projektrapport med mundtligt forsvar gælder det dog, at hvis en studerende udebliver fra den mundtlige prøve, men har indleveret et skriftligt produkt, gives der ikke en karakter, men bedømmelsen ”U”. Baggrunden for dette er, at der ved udeblivelse fra det mundtlige forsvar ikke kan foretages en bedømmelse af den studerendes samlede præstation (skriftligt produkt og mundtligt forsvar) op mod fagets målbeskrivelse. Da der ikke kan foretages en bedømmelse, kan der heller ikke gives en karakter.

 

Forudsætninger for deltagelse i eksamen/prøve (eksamensbetingelser, jf. eksamensbekendtgørelsens (BEK nr 2271 af 01/12/2021) §7) anvendes udelukkende ved seminarrapporter, projektorienterede forløb, bachelorprojekter, specialer og lignende. Forudsætningen består i disse tilfælde af godkendelsen af en vejlederaftale.

Dog kan/må forudsætninger for deltagelse i eksamen/prøver anvendes på EVU-området (Efter- og Videreuddannelse). 

Alle skriftlige stedprøver på Syddansk Universitet skal gennemføres med anvendelse af eksamensnummer. Øvrige eksaminer/prøver uden behov for kontakt mellem studerende og bedømmer(e) før afgivelse af endelig bedømmelse gennemføres ligeledes med anvendelse af eksamensnummer. 

I tilfælde, hvor den studerendes identitet er kendt for bedømmer(e), anvendes som identifikation navn + fødselsdato. CPR-nummer må ikke anvendes som identifikation.

Eksamensnummer og navn + fødselsdato må ikke anvendes som identifikation til samme eksamensaktivitet. 

Studienævnet fastlægger rammerne for afvikling af kandidatspeciale og øvrige afsluttende opgaver. Dog gør følgende sig særligt gældende for kandidatspecialer:

Kandidatspecialet påbegyndes og afleveres inden for følgende tidsfrister:

  • Specialeperioden indledes fra semesterets begyndelse (1. september/1. februar), medmindre der på den pågældende uddannelse er tilrettelagt en tidligere start. Godkendelse af opgaveformulering og vejledningsplan sker sideløbende, og frister herfor fastsættes af studienævnene.

  • Afleveres kandidatspecialet ikke inden for den fastsatte frist, bruger den studerende et prøveforsøg. Der kan ikke ske afmelding.

  • Bestås specialet ikke, eller afleveres det ikke inden for den fastsatte frist, fastsættes en ny afleveringsfrist på 3 måneder. Samtidig godkendes en ændret opgaveformulering, der skal ligge inden for samme emneområde. Den studerende kan få et tredje prøveforsøg efter samme regler, som gælder for andet prøveforsøg.

  • Særligt for kandidatspecialet på erhvervskandidat- og deltidsuddannelse gælder dog, at studerende har 2 semestre til at udarbejde specialet. 

  • Studienævnet kan dispensere fra ovenstående tidsfrister, hvis der foreligger usædvanlige forhold.

  • Specialet afleveres senest første hverdag i januar/juni med henblik på afvikling af bedømmelse og forsvar inden 30. januar og 30. juni.

  • For studerende, der ønsker at skrive bachelorprojekt/kandidatspeciale på tværs af uddannelser, gælder følgende: I det omfang studienævnene ønsker at tillade de studerende at skrive bachelorprojekt/kandidatspeciale på tværs af uddannelser, bedes studienævnene selv indgå gensidige aftaler om fælles regler opgave og aflevering m.m. Studienævnene bør i denne forbindelse være opmærksomme på udfordringen ved forskellige censorkorps. Studerende, der ønsker at søge om dette, skal søge i eget studienævn. 

Det skal registreres, om kandidatspecialer, bachelor- og masterprojekter samt afgangsprojekter på HD kan kategoriseres som teoretiske eller praksisorienterede, og fakultetet har opstillet følgende definition af de tre typer:

  • Teoretisk orienteret, dvs. overvejende teoretisk (kan ikke være fortroligt)

  • Praksisorienteret i samarbejde med eller med kontakt til en virksomhed eller offentlig institution og med relevans for den eksterne part (kan mærkes ”fortroligt”)

  • Praksisorienteret uden samarbejde med virksomhed eller offentlig institution (kan ikke være fortroligt)

For praksisorienterede opgaver skal desuden oplyses navn på virksomhed/offentlig institution, og der skal angives en kontaktperson. 

Studerende kan vælge at udarbejde bachelorprojektet individuelt eller i grupper. Både muligheden for at udarbejde bachelorprojektet i grupper og individuelt skal anføres i studieordning og fagbeskrivelse. 

 
 
Dato for offentliggørelse af karakterer for den enkelte eksamen/prøve skal fremgå af eksamensplanen. For mundtlige eksamener/prøver, skal der i eksamensplanen stå, at karakteren offentliggøres på dagen for den mundtlige eksamen. Datoen skal være fastlagt således, at de studerende kender resultatet af den ordinære eksamen/prøve så tidligt som muligt og som absolut hovedregel minimum 1 uge før dato for afholdelse af omprøve. 
Eksamensbekendtgørelsen (BEK nr 2271 af 01/12/2021) foreskriver, at ved eksaminer/prøver, hvor bedømmelsen ikke meddeles den studerende umiddelbart efter eksamen/prøven, skal bedømmelsen være meddelt den studerende inden for 4 uger efter eksamens/prøvens afholdelse, samt at juli måned ikke indgår i de 4 uger. Af hensyn til afviklingen af omprøver i august opfordrer fakultetet dog stærkt til, at juli måned i nødvendigt omfang inddrages i bedømmelsesøjemed. 
 

Lokalefordeling ved stedprøver samt eksamensrækkefølge ved mundtlige ordinære eksaminer og omprøver offentliggøres senest tre hverdage, før den udmeldte eksamensperiode påbegyndes for det pågældende fag. 

Eksamensrækkefølge ved mundtlige forsvar af afsluttende opgaver (bachelorprojekt, kandidatspeciale, masterprojekt og afgangsprojekter på HD) offentliggøres senest fem hverdage, før den udmeldte eksamensperiode påbegyndes. 
Undtagelsesvis kan offentliggørelse ske successivt for en eksamen, der afvikles over flere dage.

 
Minimumskriterier
Eksamensplanlægningen sker på grundlag af minimumskriterier fastlagt af hver studieleder i dialog med den udførende administrative enhed. Kriterierne kan blandt andet fastlægge antallet af dage, der som minimum skal være mellem ordinære eksaminer i hhv. obligatoriske fag og valgfag på uddannelsens relevante studietrin. Kriterierne skal sikre, at alle studerende får det bedst mulige eksamensforløb under hensyntagen til lokale forhold. 

Det skal generelt tilstræbes, at skriftlige eksaminer (særligt med ekstern bedømmelse) lægges så tidligt som muligt i den enkelte eksamenstermin, og at de tilhørende omprøver lægges så sent som muligt af hensyn til muligheden for at håndtere eventuelle sager om formodede uregelmæssigheder imellem de to eksamenstidspunkter, samt af hensyn til de studerende og bedømmere.

Eksamensplanen

Den foreløbige eksamensplan sendes til orientering i studienævnet, før den offentliggøres. Eksamensplanen offentliggøres, med forbehold for ændringer, så snart alle aftaler (lokaler, eksaminatorer og censorer) er indgået. Sidste frist for offentliggørelse af den foreløbige eksamensplan er hhv. 1. november for vintereksamenerne og 1. maj for sommereksamenerne. Vær opmærksom på, at der i den foreløbige eksamensplan tages forbehold for ændringer. 

På Campus Esbjerg afvikles undervisning og eksaminer/prøver på kandidatuddannelserne i quarters, derfor offentliggøres eksamensplanerne i Esbjerg i starten af semesteret.

Som udgangspunkt afholdes eksaminer på bachelor- og kandidatuddannelser i tidsrummet 08.00-18.00. Eksaminer om aftenen og om lørdagen kan dog i forbindelse med deltidsuddannelser samt ved meget store hold (herunder eksaminer i fællesfag), omprøver o. lign. inddrages. 
Der må ikke planlægges eksaminer på søn- og helligdage forstået som skriftlige og mundtlige stedprøver samt udlevering eller aflevering af hjemmeopgaver.
 

Diverse studieregler

Masterstuderende kan følge fag ud over rammen for den masteruddannelse, de er indskrevet på. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har følgende praksis for udstedelse af bevis for gennemført uddannelse og/eller fag: 

  • Den masterstuderende modtager et bevis for den gennemførte masteruddannelse på 60 ECTS. 
  • For fag, som den masterstuderende har fulgt derudover, udstedes enkeltfagsbevis.

Startmerit
Studerende er, jf. Universitetsadgangsbekendtgørelsens (BEK nr 35 af 13/01/2022) §37, forpligtede til at søge merit for beståede fag fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på samme niveau senest en måned efter indskrivning. Frist for at søge om merit er henholdsvis 1. oktober (for sommeroptag) og 1. marts (for vinteroptag). Yderligere informationer findes på studiets side under ”Ansøgning til studienævnet – Merit” på mitSDU.dk

Hvis det vurderes, at en ansøger har givet urigtige eller mangelfulde oplysninger eller, hvis en studerende efter nævnte frist søger om merit for tidligere beståede fag, vurderer Legalitetsteamet sagen og indberetter eventuelt til Juridisk Kontor med henblik på rektors vurdering af, hvorvidt der skal sanktioneres, jf. ”Regler om disciplinære foranstaltninger over for studerende ved SDU”. Der skal sendes mail til Legalitetsteamet, samf-uddannelse@sam.sdu.dk med dokumentation for de beståede fag og ansøgning fra den studerende. Den studerende orienteres om at sagen er sendt til vurdering ved Legalitetsteamet og at ansøgningen fortsat vil blive behandlet af studienævnet. 

Forhåndsgodkendelse af merit samt endelig merit inden for rammen
Studienævnet kan ikke godkende merit ud over uddannelsens normerede ECTS-værdi. Ligeledes kan studienævnet ikke dispensere fra uddannelsens normerede ECTS-værdi. 
Studienævnet kan kun forhåndsgodkende merit i det omfang, der er plads inden for uddannelsesrammens ECTS-mæssige normering.

Studerende, der ønsker at tage fag ved et andet dansk eller ved et udenlandsk universitet, skal søge om forhåndsgodkendelse heraf forud for semesterstart. For yderligere information vedr. proces omkring ansøgninger og behandling af forhåndsmerit, henvises til vejledningen på det enkelte studienævns hjemmeside om merit på mitSDU.dk.
Ved ansøgning om udlandsophold skal der være ansøgt og tildelt udvekslingsplads ved udenlandsk universitet, førend studienævnet ansøges om godkendelse af fag. 
Bemærk, at godkendelse af den endelige merit sker administrativt ved fremsendelse til Uddannelsesjura og Registratur (Studieservice).

En studerende indskrevet på en heltids-, erhvervskandidat- eller deltidsuddannelse har begrænset tid til at fuldføre sin uddannelse. Tidsfristen og eventuel overgangsordning fremgår af den pågældendes studieordning.  Dispensation fra de fastsatte tidsfrister kan søges gennem studienævnet.

For masterstuderende gælder jf. Masterbekendtgørelsen (BEK nr 19 af 09/01/2020), at uddannelsen skal tilrettelægges inden for en tidsramme på 3 år. Studieordningen kan derudover indeholde en udfyldende bestemmelse om, hvor lang tid den studerende maksimalt må være om at gennemføre det samlede studie efter første indskrivningsdato. Dispensation fra regel om tidsgrænse (for indskrivning) kan søges gennem studienævnet. 


Diverse

Alle uddannelser skal være tilknyttet et aftagerpanel. Aftagerpanelerne kan være nedsat for en enkelt uddannelse, en gruppe af identiske eller beslægtede uddannelser, enten lokalt for SDU eller sammen med andre institutioner. Der nedsættes maximalt ét aftagerpanel pr. uddannelse. 

Studielederen skal inddrage aftagerpanelet i drøftelsen ved udvikling af nye og eksisterende uddannelser, ved udvikling af nye undervisnings- og eksamens-/prøveformer, samt ved udarbejdelse af studieordninger og ved væsentlige ændringer heraf. Input fra aftagerpanelet skal desuden drøftes i studienævnet som led i studienævnets løbende kvalitetssikring og -udvikling af uddannelserne, og denne drøftelse skal fremgå af referatet af dokumentationshensyn.

Der skal være en regelmæssig videns opsamling på Studielederforums møder. Aftagerpanelerne offentliggøres på fakultetets webside.

Hovedansvarlig
Studielederen står for sammensætningen af aftagerpanelet og fastlægger de organisatoriske og indholdsmæssige rammer. Studielederen sørger for at koordinere valgte panelmedlemmer i forhold til øvrige aftagerpaneler på fakultetet. Koordinering skal have fundet sted, inden der nedsættes et aftagerpanel. Hvis der lokalt skal koordineres i forhold til relevante samarbejdspartnere, skal studielederen sikre den nødvendige koordinering. 

Den samlede oversigt over aftagerpaneler findes på sdu.dk under Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. 
Studielederen har ansvaret for sammensætning af aftagerpanelet (inkl. begrundelse) og for fremsendelse af mailudkast til fakultetet inkl. medlemmernes navn og mailadresse samt evt. kommentarer vedr. valg af det enkelte medlem. Prodekanen for uddannelse og studieleder indgår den officielle aftale, og fakultetet fremsender mail til medlemmerne. 
Ovenstående gælder såvel ved oprettelse af nye aftagerpaneler som ved udpegning af nye medlemmer i eksisterende aftagerpaneler.

 

Sidst opdateret: 30.08.2023