Skip to main content
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Akademisk Råd

Akademisk Råds opgaver

Akademisk Råd har følgende opgaver, der er fastsat i Universitetsloven og SDU’s vedtægt:

1. At tildele ph.d.- og doktorgrader.

2. At indstille til rektor eller den, han bemyndiger hertil, om sammensætning af sagkyndige udvalg, der skal bedømme ansøgere til videnskabelige stilinger.

3. At udtale sig til rektor eller den, han bemyndiger hertil, om den interne fordeling af bevillinger.

4. At udtale sig til rektor eller den, han bemyndiger hertil, om centrale strategiske forsknings- og uddannelsesområder og planer for videnudveksling.

5. At udtale sig om alle akademiske forhold af væsentlig betydning for universitetets virksomhed, og akademisk råd har en pligt til at drøfte de akademiske forhold, som rektor forelægger.

Akademisk råd har herudover til opgave at drøfte og rådgive fakultetets ledelse om forhold af relevans for fakultetets udvikling, organisering og økonomi herunder:

  1. Fakultetets udviklingsarbejde og strategi inden for forskning, uddannelse og videnudveksling.
  2. Fakultetets bidrag til universitetets udviklingskontrakt.
  3. Fakultetets organisering.
  4. Fakultetets kvalitetssikring.
  5. Økonomi og budget.
  6. Ansættelsespolitik i relation til uddannelse og forskning.
  7. Fysiske og sociale rammer for medarbejdere og studerende.
  8. Studentermiljø og -trivsel, herunder frafald.
  9. Ledelsesbeslutninger.

 

Akademisk Råds sammensætning

Akademisk Råd består af 5 videnskabelige medarbejdere, 3 studerende og dekanen. Derudover deltager 3 teknisk-administrative medarbejdere i behandlingen af de sager, der vedrører ikke-akademiske forhold. Under behandlingen af sager, der vedrører akademiske forhold, deltager de teknisk-administrative medarbejdere som observatører. En repræsentant for fakultetets studieledere udpeges efter indstilling fra studielederne af dekanen til at deltage i møderne som observatør.

På Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er det desuden besluttet, at Prodekan for Forskning, Ph.d.-skolelederen samt næstformanden for Ph.d.-udvalget deltager i møderne som observatører.

Sammensætning pr. 1. januar 2022

Videnskabelige medarbejdere

  • Mette Præst Knudsen, professor, Institut for Virksomhedsledelse (formand)
  • Kim Klyver, professor, Institut for Erhverv og bæredygtighed
  • Kristina Siig, professor, Juridisk Institut
  • Oliver Baumann, professor MSO, Institut for Virksomhedsledelse
  • Egon Bjørnshave Noe, professor, Institut for Statskundskab
  • Peter Starke, professor MSO, Institut for Statskundskab (1. suppleant)

Studerende

  • Nanna Louise Dideriksen
  • Ajshe Braimi
  • Alfred Johann Broe Petersen
  • Nilan Ganeswaran Shanmugaratnam, 1. suppleant

Teknisk-administrative medarbejdere

  • Gitte Hegner, HR-koordinator, Institut for Erhverv og Bæredygtighed
  • Simon Kleinschmidt Salling, forskningsrådgiver/kommunikationskoordinator, Institut for Erhverv og Bæredygtighed
  • Dorthe Sjørslev Rasmussen, specialkonsulent, Studieadministrationen

Dekanat

  • Peter Møllgaard, dekan
  • Kristin B. Munksgaard (observatør), prodekan for strategisk udvikling og leder af SDU Business School

Observatører

  • Christian Kronborg, studieleder, lektor, Økonomisk Institut
  • Jørgen T. Lauridsen, ph.d.-skoleleder, professor, Økonomisk Institut 
  • Miriam Lykke Jensen, ph.d.-studerende, næstformand for Ph.d.-udvalget, Økonomisk Institut

Sekretær

  • Anne Lindeløv, specialkonsulent, Dekansekretariatet - Samfundsvidenskab

 

Akademisk Råds møder

Find dagsordener og referater fra afholdte og kommende møder herunder. Møderne er som udgangspunkt offentlige. Kontakt Akademisk Råds sekretær for nærmere information.

2022
8. februar: Dagsorden, Referat
5. april: Dagsorden, Referat
5. maj: Dagsorden, Notat (med høringsbemærkning)
7. juni: Dagsorden, Referat
6. september: Dagsorden, Referat
25. oktober: Dagsorden, Referat
13. december: Dagsorden, Referat

2023
21. februar: Konstituerende  Dagsorden, Konstituerende Referat, Ordinært Dagsorden, Ordinært Referat
21. marts: Referat (ekstraordinært møde)
18. april: Dagsorden, Referat
24. april: Referat (ekstraordinært møde)
22. maj: Referat (ekstraordinært møde)
13. juni: Dagsorden, Referat

Arkiv
Link til dagsordener og referater fra møder før 2022.

Forretningsorden
Læs mere om de formelle rammer for Rådets virke i Forretningsordenen.

Sidst opdateret: 16.04.2024