Skip to main content
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
AI

Kunstig intelligens og universitetets rolle i en digital tid 

Af Lone Grønbæk Jørgensen, institutleder for Økonomisk Institut og centerdirektør for CPop

Årets lederseminar er en vigtig anledning til at gøre status på vores strategi og til at udveksle erfaringer på tværs af SDU.

I år var temaet kunstig intelligens, ikke kun som teknologi, men som et redskab, der vil præge vores arbejde med vores kerneopgaver inden for uddannelse, forskning og administration.

Flere af os bruger allerede AI til at understøtte vores arbejde, og det åbner spændende perspektiver, men det stiller også krav til ansvarlighed og kvalitetssikring.

På lederseminaret fik vi inspiration fra rutinerede AI-brugere blandt andet SDU-forsker Anton Pottegård og José Bowen fra American Association of Colleges and Universities. Anton Pottegård delte sine konkrete erfaringer med, hvordan teknologien kan anvendes og styrke vores forskningspraksis, mens José Bowen på energisk vis præsenterede en symfoni af forskellige AI redskaber. Desuden viste korte videoer fra SDU-kollegaer, de dilemmaer vi møder i praksis. Det gav alt sammen både inspiration og et realistisk blik på de muligheder og udfordringer, vi står overfor.

Jeg tog særligt nogle tanker med mig fra brugen af AI på uddannelsesområdet. For eksempel hvordan undgår vi, at studerende  bruger AI som et uformelt værktøj uden nødvendigvis at have den metodiske forståelse af deres fagområde. Vores udfordring som universitet må være at integrere AI-kompetencer systematisk i vores uddannelser, lære de studerende at bruge teknologien ansvarligt og kritisk og så naturligvis at fastholde, at AI ikke skal erstatte faglig kunnen, men udvide den.

Disse tanker hænger tæt sammen med spørgsmålet om universitetets samfundsmæssige berettigelse i en tid, hvor viden er tilgængelig overalt. Vi skal have tydelige svar på, hvorfor unge stadig skal tage en universitetsuddannelse, og hvilken værdi et eksamensbevis har, når AI kan løse mange opgaver bedre og hurtigere. Man fristes næsten til at sige at universitetets rolle som kurator af viden og dannelse er på spil.

Personligt mener jeg, at vi som ledere har et særligt ansvar for at skabe rammerne for en klog og kritisk brug af AI. Vi skal have tillid til vores forskeres, underviseres og administrationens dømmekraft i brugen og  stille de rette redskaber til rådighed.

Jeg blev inspireret af både de konkrete erfaringer og de energiske oplæg, men også mindet om, at teknologien ikke må tage styringen fra os. Vi skal selv fastholde retningen. AI kan være en kraftfuld støtte, men kun hvis vi bruger det med omtanke og med blik for vores kerneopgaver og værdier.

Redaktionen afsluttet: 25.11.2025