Få overblik over de primære it-systemer, som vi anvender på Det Humanistiske Fakultet og find vejledninger til systemerne.
Kan du ikke logge på systemet, driller teknikken eller oplever du tekniske problemer, skal du kontakte servicedesken i SDU IT, som varetager support på alle vores systemer.
Hvis du brug for hjælp eller rådgivning til hvordan du anvender systemerne i dit daglige arbejde, kan du finde hjælp nedenfor eller kontakte en af fakultetets superbrugere.
I Digital Eksamen kan studerende se information om deres eksamener. De får udleveret og afleverer skriftlige opgaver samt ser tidsplaner til mundtlige prøver. Undervisere og censorer afgiver bedømmelse/karakterer i Digital Eksamen - for skriftlige opgaver kan underviser og censor desuden hente opgaver og give feedback.
DUB’en er et værktøj, som bruges af studienævnene og studielederne hvert 2. år til uddannelsesberetningen. DUB indeholder opfølgning på handlingsplanen fra den foregående uddannelsesberetning, en SWAT-analyse samt opfølgning på kvalitetspolitikken og handlingsplanen for den næstkommende periode.
EVAL er SDUs platform til kvantitative kursusevalueringer, det kan fx være midtvejsevalueringer og slutevalueringer af et kursus. Studiesekretæren sætter evalueringen op på baggrund af en skabelon, som studienævnet har vedtaget. Underviserne kommenterer på resultaterne, hvorefter evalueringen bliver behandlet i studienævnet.
Studerende og undervisere modtager en mail, når der de skal evaluere deres kurser. De studerende kan desuden se aktuelle evalueringer under fanen Evalueringer i SDUs undervisningsplatform itslearning.
I Freja oprettes og vises undervisernes timeregnskab.
Institutsekretærerne inddaterer norm for undervisning, vejledning og øvrige aktiviteter i systemet. Underviserne kan også selv logge på systemet og se deres egen saldo.
NB: Systemet er stadig under udvikling, og udseende og funktionalitet kan derfor ændre sig løbende.
SDU anvender itslearning som undervisningsplatform. Underviser opretter sine undervisningsplaner i itslearning, herunder kursusmaterialer, litteraturlister, løbende opgaver/afleveringer og kursusaktiviteter (diskussioner, portofolio, tests mv.). I itslearning kan underviser også kommunikere med de studerende via bl.a. itslearnings interne beskedsystem. Det er også i itslearning, at de studerende finder deres skema med tidspunkter for undervisning og lokaler.
Vejledninger til undervisere på Det Humanistiske Fakultet:
Tjekliste til undervisere ift. opsætning af kursus i itslearning
-Niveau 1 (DK) / Level 1 (EN) (grundlæggende navigation og adgang = minimumsniveau, som alle kurser skal følge) -Niveau 2 (DK) / Level 2 (EN) (ensartet anvendelse af elementer)
De vejledninger der henvises til i tjekliste til niveau 1 og 2 findes alle på sdunet.dk/itslearning
Brug for hjælp til hvordan itslearnings værktøjer bedst kan understøtte din undervisning? Fx opbygning af planer, peer-assessment, læringsstier mv. Kontakt SDUUP.
Kan du ikke se dine kurser, mangler der studerende på dine kurser eller har du spørgsmål til skemavisning ? Kontakt studiesekretæren, som kan hjælpe med den studienære support.
ODIN er SDUs system til at håndtere fagbeskrivelser og studieordninger. Systemet overfører information om fag og studieordninger mellem fakultetet og andre aktører (fællesområde, studerende mv.) samt diverse systemer, herunder itslearning.
ODIN bruges bl.a. til følgende:
Oprette og redigere fagbeskrivelser og studieordninger
Opslagstavle- og eventmodulet bruges til at sende beskeder og annoncere arrangementer. Det Humanistiske Fakultet anvender modulet på to platforme:
Studiesiderne på mitsdu, som er målrettet igangværende studerende.
Medarbejderportalerne på SDUnet, som er målrettet medarbejdere.
Skal du oprettes som bruger? Skriv til eom@sdu (angiv mail, navn og nøgleord, som du skal have adgang til)
Vejledning og support Via nøgleord/tags kan du målrette dine beskeder og arrangementer, så de vises for en eller flere målgrupper (fx uddannelse eller institut). Vi anbefaler at du tagger hver enkelt uddannelse/institut, frem for bare ”Det Humanistiske Fakultet”. På den måde når opslaget til godkendelse hos den enkelte studiesekretær (mitsdu) eller institutsekretær (SDUnet), og dermed bliver de både opdateret på hvad der er blevet slået op, men kan også vælge at afvise opslaget, hvis det ikke er relevant på lige præcis den uddannelse eller institut. Det kan virke som en lidt tung øvelse at skulle mærke op på den måde, men da systemet tillader at gemme opmærkninger som template, så skal man kun gøre det én gang, og så kan man fx have en template for alle HUM BA uddannelse, alle kandidat-, alle sidefag etc.
Ph.d.-manager er en database, hvor alle oplysninger om ph.d.-studerende bliver registreret, så der kan trækkes oplysninger til Danmarks Statistik. Ph.d.-manageren bruges desuden til en række digitale blanketter, som tages i brug, når der skal indkaldes ph.d.-plan, når ph.d.-studerende skal evalueres mv.
De ph.d.-studerende kan se mange af disse oplysninger på PhDweb, som er et delsystem under ph.d.-manageren. På PhDweb skal de studerende desuden selv opdatere oplysninger om kursusaktivitet, undervisning, miljøskifte og forskningsprofil.
Udvalgte ansatte har desuden adgang til at se oplysningerne på PhDweb, bl.a. institutsekretærer, viceinstitutledere og ph.d.-vejledere.
StrikePlagarism er integreret i Digital Eksamen, og der bliver lavet et plagiattjek på alle opgaver, der afleveres i Digital Eksamen. Der genereres en rapport, og bedømmere kan tilgå plagiattjekket for hver enkelt besvarelse direkte i Digital Eksamen.
Du tilgår StrikePlagarism via Digital Eksamen. Hvis du ønsker plagiattjek af opgaver, der er afleveret udenom Digital Eksamen eller andre systemer, hvor der ikke foretages automatisk plagiattjek, kan du sende en mail med opgaven som vedhæftet fil til humuregel@sdu.dk.
Studerende sender ansøgninger til studienævnet via SPOC, mens studienævnet behandler sagerne i systemet SAGA. I SAGA kan studienævnssekretær og formand kommunikere med den studerende, fagansvarlige og det øvrige studienævn. Studienævnsformanden kan også træffe formandsafgørelser i systemet.
SDU anvender eForms til censorafregning. eForms er en platform mellem censor, eksamenssekretær og lønkontoret. Afregningsblanketten oprettes når eksamenssekretæren opretter en ny eksamen i Digital Eksamen. Censor får derefter en notifikation med informationer om eksamen, bl.a. hvor mange studerende der er tilmeldt eksamen og hvor mange timer der afregnes for. Censor har mulighed for at gøre indsigelse ift. afregningen inden honoraret udbetales. Det sker ved at skrive til hum-censorafregning@sdu.dk.
SPOC (Single Point of Contact) er en platform, der anvendes til at håndtere henvendelser fra studerende og eksterne til SDU. På Det Humanistiske Fakultet bruger vi systemet til studerendes ansøgninger til studienævnet samt til kontrakter vedr. specialer, bachelorprojekter og projektorienterede forløb (praktik).
Timeedit er SDUs lokalebookingssystem, som giver et overblik over alle undervisningslokaler på SDU – både fysiske lokaler og virtuelle lokaler (virtuelle lokaler bruges ved online aktivitet eller aktivitet udenfor SDU). Alle undervisningstimer bliver registreret i Timeedit, så undervisningstider, fag, lokale og underviser fremgår i de studerendes kalender i itslearning samt i de enkelte fagbeskrivelser i ODIN.
WorkZone er SDUs nye journaliseringssystem, som erstatter det nuværende journaliseringssystem Acadre. WorkZone er et system, der i langt højere grad end Acadre, understøtter journalisering af administrative opgaver bredt. Derfor er det ambitionen at WorkZone kommer til at understøtte og indgå i flere arbejdsgange og processer i fremtiden.
Se status for idriftsættelse af WorkZone og læs mere om overgangen: