Skip to main content
Økonomi
Regnskabsinstruks

Den årlige ajourføring af SDU's regnskabsinstruks

Den årlige ajourføring af SDU's regnskabsinstruks og underliggende bilag er foretaget

Af Nicolai Sørensen, , 31-10-2024

Regnskabsinstruksen indeholder en beskrivelse af,  hvordan SDU har tilrettelagt væsentlige regnskabsopgaver, herunder oplysninger om ansvars- og kompetencefordeling samt de regelsæt, som regnskabsopgaverne foretages efter.  

Det er et krav i en bekendtgørelse fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, at SDU udarbejder en regnskabsinstruks, og at den ajourføres årligt.

SDU's regnskabsinstruks består af et hoveddokument og 21 bilag. 

De væsentligste ændringer i dette års ajourføring er:

Implementeringen af forbrugsprincipper på SDU samt muligheden for uddelegering af ansættelseskompetence vedr. DTAP og DVIP. I forhold til sidstnævnte vil SDU HR kommunikere om dette, når det implementeres. Herudover er der foretaget en række korrekturrettelser og opdatering af organisationen, IT-systemer m.v.

I afsnit 2.2.2.2 er indskrevet SDU's fire kerneprincipper og uddybende forbrugsprincipper. Det sker på baggrund af, at SDU's direktion har vedtaget SDU's forbrugsprincipper som obligatoriske retningslinjer, som alle på SDU  – forud for enhver anskaffelse til universitet – skal efterleve. Forbrugsprincipperne er er vedtaget for at fokusere på bæredygtige forbrugshandlinger, så SDU kan reducere universitetets klimaaftryk i forhold til indkøb. De vedtagne forbrugsprincipper er:

1. Reduce: Vi skal reducere vores forbrug
2. Reuse: Vi skal bruge det, som allerede er tilgængeligt
3. Respect: Vi skal købe bæredygtigt, når nyindkøb er nødvendige
4. Recycle: Vi skal sende ting videre i cirkulation

Læs mere i Regnskabsinstruksen på SDUnet

 

Redaktionen afsluttet: 31.10.2024