Den årlige ajourføring af SDU's regnskabsinstruks
Den årlige ajourføring af SDU's regnskabsinstruks og underliggende bilag er foretaget
Regnskabsinstruksen indeholder en beskrivelse af, hvordan SDU har tilrettelagt væsentlige regnskabsopgaver, herunder oplysninger om ansvars- og kompetencefordeling samt de regelsæt, som regnskabsopgaverne foretages efter.
Det er et krav i en bekendtgørelse fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, at SDU udarbejder en regnskabsinstruks, og at den ajourføres årligt.
SDU's regnskabsinstruks består af et hoveddokument og 21 bilag.
De væsentligste ændringer i dette års ajourføring er:
Implementeringen af forbrugsprincipper på SDU samt muligheden for uddelegering af ansættelseskompetence vedr. DTAP og DVIP. I forhold til sidstnævnte vil SDU HR kommunikere om dette, når det implementeres. Herudover er der foretaget en række korrekturrettelser og opdatering af organisationen, IT-systemer m.v.
I afsnit 2.2.2.2 er indskrevet SDU's fire kerneprincipper og uddybende forbrugsprincipper. Det sker på baggrund af, at SDU's direktion har vedtaget SDU's forbrugsprincipper som obligatoriske retningslinjer, som alle på SDU – forud for enhver anskaffelse til universitet – skal efterleve. Forbrugsprincipperne er er vedtaget for at fokusere på bæredygtige forbrugshandlinger, så SDU kan reducere universitetets klimaaftryk i forhold til indkøb. De vedtagne forbrugsprincipper er:
1. Reduce: Vi skal reducere vores forbrug
2. Reuse: Vi skal bruge det, som allerede er tilgængeligt
3. Respect: Vi skal købe bæredygtigt, når nyindkøb er nødvendige
4. Recycle: Vi skal sende ting videre i cirkulation
Læs mere i Regnskabsinstruksen på SDUnet