Skip to main content
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Nyt SUND

Nyt SUND: Vi indretter kontorarbejdspladserne med genbrug

Bæredygtighed og genbrug er nøgleord for Nyt SUND. Udgangspunktet er derfor, at vi tager eksisterende inventar med, når vi flytter, og indretter os med det, vi allerede har.

Af Bente Kjær, 15-11-2022

Nyt SUND-bygningen rummer adskillige fælles mødelokaler, opholdsarealer og studiezoner, som skal møbleres i forbindelse med flytningen.

Mens der så vidt muligt indrettes med genbrug fra Winsløwparken, skal der samtidig købes en del nyt inventar til de mange nye fælles kvadratmeter. 

Når det kommer til møblering af kontorarbejdspladser, vil der i højere grad være eksisterende inventar, som kan genbruges. 

Derfor er målet også, at vi så vidt muligt indretter os med de kontormøbler, vi allerede har. 

Vi kan dog ikke helt undgå også at skulle købe nyt.

For at sikre et godt arbejdsmiljø, udskifter vi således inventar,  som ikke opfylder de opstillede krav for kontorarbejdspladserne i Nyt SUND.

Inventar, som vi ikke genbruger, kommer til salg i SDUs brugtbørs.


Herunder finder du yderligere information om fakultetsledelsens beslutninger vedrørende genbrug og indkøb af kontorinventar:

Krav til skriveborde
  • Hæve-sænkefunktion og en dybde på mindst 80 cm.
  • Skal skærmen hænge på væggen, kan skrivebordsdybden mindskes til 70 cm.
Krav til kontorstole:
  • Skal kunne hæves/sænkes og vippe i sæde og ryg.
  • Betræk bør være intakt.

Hvorvidt eksisterende inventar kan genbruges, eller der er behov for at købe nyt, det beror på institutternes egen vurdering.

I vurderingen henses til de krav, som er til skriveborde og kontorstole i Nyt SUND samtidig med, at det er vigtigt at være opmærksom på:

  • At store skriveborde med justerbare stel kan påmonteres en ny længde bordplade, mens slidte bordplader kan udskiftes.
  • At det er muligt at få repareret/få reservedele til nogle typer af kontorstole – fx nyt sædebetræk eller nye armlæn.
  • At PO-skinner og whiteboards opsættes i kontorer efter behovsvurdering efter indflytning. Der skal derfor ikke bestilles eller genbruges whiteboards til ophængning på væg.
  • At der i Nyt SUND er fokus på minimeret brug af papir og print. Derfor bør indkøb af nye reoler til kontorerne ikke være nødvendig. Eksisterende reoler kan evt. genbruges.
  • At der i Nyt SUND er adgang til mange mødelokaler, uformelle mødesteder og pauseområder. Derfor bør indkøb af nye mødeborde ikke være nødvendig. Eksisterende mødeborde kan evt. genbruges.
  • At når man ikke selv anvender sin arbejdsplads skal andre kunne tilgå den. Derfor skal kontorer fremstå så neutrale som muligt.
  • At der skal der være adgang til aflåselige skuffedarier/lockers fx placeret ifm. de oprindelige printerrum, så man kan låse personlige genstande inde.

For at sikre en effektiv og bæredygtig indkøbsproces på tværs af SUND gælder følgende:

  • Institutterne vurderer ud fra genbrugsmulighederne deres eget behov for nyt kontorinventar.
  • Nyanskaffede skriveborde og kontorstole finansieres med 70% af instituttet og 30% af fakultetet.
  • Øvrigt kontorinventar finansieres efter gældende principper af instituttet selv.
  • De enkelte institutter bestiller selv nyt kontorinventar i indkøbssystemet eller på Indkob@sdu.dk. Indkøbskontoret koordinerer SUNDs samlede indkøb.
  • Indkøb af nyt kontorinventar til Nyt SUND skal ske i henhold til SDUs standard sortiment på kontorinventar, se SDUs Produktkatalog

 

Indretning af Nyt SUND

I vores FAQ om Nyt SUND kan du blandt meget andet finde svar på spørgsmål om indretning af kontorpladser, mødelokaler, uformelle mødesteder og studiezoner i den nye fakultetsbygning.

Redaktionen afsluttet: 15.11.2022