Akademisk Råds opgaver
Akademisk Råd har følgende opgaver, der er fastsat i Universitetsloven og SDU’s vedtægt:
1. At tildele ph.d.- og doktorgrader.
2. At indstille til rektor eller den, han bemyndiger hertil, om sammensætning af sagkyndige udvalg, der skal bedømme ansøgere til videnskabelige stilinger.
3. At udtale sig til rektor eller den, han bemyndiger hertil, om den interne fordeling af bevillinger.
4. At udtale sig til rektor eller den, han bemyndiger hertil, om centrale strategiske forsknings- og uddannelsesområder og planer for videnudveksling.
5. At udtale sig om alle akademiske forhold af væsentlig betydning for universitetets virksomhed, og akademisk råd har en pligt til at drøfte de akademiske forhold, som rektor forelægger.
Akademisk råd har herudover til opgave at drøfte og rådgive fakultetets ledelse om forhold af relevans for fakultetets udvikling, organisering og økonomi herunder:
- Fakultetets udviklingsarbejde og strategi inden for forskning, uddannelse og videnudveksling.
- Fakultetets bidrag til universitetets udviklingskontrakt.
- Fakultetets organisering.
- Fakultetets kvalitetssikring.
- Økonomi og budget.
- Ansættelsespolitik i relation til uddannelse og forskning.
- Fysiske og sociale rammer for medarbejdere og studerende.
- Studentermiljø og -trivsel, herunder frafald.
- Ledelsesbeslutninger.
Akademisk Råds sammensætning
Akademisk Råd består af 5 videnskabelige medarbejdere, 3 studerende og dekanen. Derudover deltager 3 teknisk-administrative medarbejdere i behandlingen af de sager, der vedrører ikke-akademiske forhold. Under behandlingen af sager, der vedrører akademiske forhold, deltager de teknisk-administrative medarbejdere som observatører. En repræsentant for fakultetets studieledere udpeges efter indstilling fra studielederne af dekanen til at deltage i møderne som observatør.
På Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er det desuden besluttet, at Prodekan for Forskning, Ph.d.-skolelederen samt næstformanden for Ph.d.-udvalget deltager i møderne som observatører.
Sammensætning pr. 1. januar 2025
Videnskabelige medarbejdere
- Thomas Barnebeck Andersen, professor, Økonomisk Institut
- Matthias Döring, lektor, Institut for Statskundskab
- Kim Klyver, professor, Institut for Erhverv og Bæredygtighed
- Mette Præst Knudsen, professor (forperson), Institut for Virksomhedsledelse
- Kristina Siig, professor MSO, Juridisk Institut
- Steffen Korsgaard, professor (1. suppleant), Institut for Erhverv og Bæredygtighed
- Alexander Schandlbauer, lektor (2. suppleant), Institut for Virksomhedsledelse
- Christina Pontoppidan, adjunkt (3. suppleant), Institut for Statskundskab
- Chiara De Franco, lektor (4. suppleant), Institut for Statskundskab Nicole Franziska Richter, professor, (5. suppleant), Institut for Virksomhedsledelse
Studerende
- Ibrahim Fadi El-Hassan
- Jacob Feldborg Andersen
- Nordin Robin Laursen
Administrative medarbejdere
- Gitte Hegner, HR-koordinator, Institut for Erhverv og Bæredygtighed
- Johanna Süssmeir, projektleder, Dekansekretariatet - Samfundsvidenskab
- Dorthe Sjørslev Rasmussen, specialkonsulent, Studieadministrationen
Dekanat
- Hanne Søndergaard Birkmose, dekan
- Kristin B. Munksgaard (observatør), prodekan for funding og eksterne relationer
Observatører
- Christian Kronborg, studieleder, Lektor, Økonomisk Institut
- Jørgen T. Lauridsen, Ph.d.-skoleleder, professor, Økonomisk Institut
- Miriam Lykke Jensen, ph.d-studerende, Næstforperson for Ph.d.-udvalget, Økonomisk Institut
Sekretær
- Anne Lindeløv, specialkonsulent, Dekansekretariatet - Samfundsvidenskab
Akademisk Råds møder
Find dagsordener og referater fra afholdte og kommende møder herunder. Møderne er som udgangspunkt offentlige. Kontakt Akademisk Råds sekretær for nærmere information.
2022
8. februar: Dagsorden, Referat
5. april: Dagsorden, Referat
5. maj: Dagsorden, Notat (med høringsbemærkning)
7. juni: Dagsorden, Referat
6. september: Dagsorden, Referat
25. oktober: Dagsorden, Referat
13. december: Dagsorden, Referat
2023
21. februar: Konstituerende Dagsorden, Konstituerende Referat, Ordinært Dagsorden, Ordinært Referat
21. marts: Referat (ekstraordinært møde)
18. april: Dagsorden, Referat
24. april: Referat (ekstraordinært møde)
22. maj: Referat (ekstraordinært møde)
13. juni: Dagsorden, Referat
12. september: Dagsorden, Referat
24. oktober: Dagsorden, Referat
3. november: Høringssvar (ekstraordinært møde)
2024
8. februar: Dagsorden, Referat
11. april: Dagsorden, Referat (ekstraordinært møde)
23. april: Dagsorden, Referat
25. juni: Dagsorden, Referat (aflyst)
3. september: Dagsorden, Referat
29. oktober: Dagsorden, Referat
10. december: Dagsorden, Referat
Arkiv
Link til dagsordener og referater fra møder før 2022.
Forretningsorden
Læs mere om de formelle rammer for Rådets virke i Forretningsordenen.