Skip to main content
HR

Udvalg og strategier for karriere- og kompetenceudvikling på SDU

Formål:

Udvalg for kompetenceudvikling på SDU skal bidrage til at SDU kan opfylde ønsket i De Personalepolitiske Retningslinjer om at tilbyde strategisk og systematisk kompetenceudvikling, så kompetenceudviklingsindsatsen både bidrager til udvikling af den enkelte medarbejder og til udvikling af SDU som organisation.

Udvalget skal endvidere sikre dialogen med hovedområdernes samarbejdsudvalg, om de særlige behov, der måtte gælde for det pågældende hovedområde samt inddrage andre relevante organer f.eks. Akademisk råd, Ph.d.-rådet, RI-rådet.

Strategier:

Udvalget skal udvikle og vedligeholde strategier for kompetence- og karriereudvikling af såvel VIP som TAP samt drøfte behovet for kompetenceudviklingsaktiviteter der understøtter disse.

Karriere - og kompetenceudvikling for TAP

Karriere - og kompetenceudvikling for VIP - på dansk
Career and Competency Development for Academic Staff - in English

Udvalget afrapporterer en gang om året til HSU om status for kompetenceudviklingsaktiviteter samt planer for det kommende år. Yderligere tilbydes afrapportering mod de respektive samarbejdsudvalg.

Referater fra udvalgets møder:

Underudvalg for kompetenceudvikling for TAP
Underudvalg for kompetenceudvikling for VIP

Organisering:

Udvalg for kompetenceudvikling på SDU opbygges som to underudvalg med et fælles forretningsudvalg.

Underudvalg for kompetenceudvikling for VIP

Underudvalget mødes normalt en gang pr. semester

Underudvalget bestå af 

  • Formand: Dekan Ole Skøtt

SAMF

  • Lone Grønbæk Jørgensen som VIP-repræsentant på A-siden
  • Simon Jebsen som VIP-repræsentant på B-siden

NAT

  • Martin Svensson (IMADA) som VIP-repræsentant på A-siden
  • Kristian Debrabant (IMADA) som VIP-repræsentant på B-siden

SUND

  • Jens Troelsen som VIP-repræsentant på A-siden
  • Lars Elbæk, som VIP-repræsentant på B-siden

HUM

  • Per Krogh Hansen, som VIP-repræsentant på A-siden
  • Anne Magnussen, som VIP-repræsentant på B-siden

TEK

  • Horst-Gunter Rubahn, som VIP-repræsentant på A-siden
  • Marianne Stenger, som VIP-repræsentant på B-siden

FÆL

  • Bertil F. Dorch (SDUB) som VIP-repræsentant A-siden
  • Kamilla Jensen Husen (SDUB) som VIP-repræsentant B-siden 

Underudvalg for kompetenceudvikling for TAP

Underudvalget mødes normalt en gang pr. semester

Underudvalget bestå af

SAMF

  • Torben Durck Johansen (Dekansekretariatet) som TAP-repræsentant på A-siden
  • Dorthe Sjørslev Rasmussen (SAMF Uddannelse) som TAP-repræsentant på B-siden

NAT

  • Niels Kring som TAP-repræsentant på A-siden
  • Michelle Pedersen (SOS) som TAP-repræsentant på B-siden

SUND

  • Merete Munk (Fakultetssekretariatet) som TAP-repræsentant på A-siden
  • Birgitte Damby Sørensen, som TAP-repræsentant fra B-siden

HUM

  • Mads Funding, som TAP-repræsentant på A-siden
  • Freja Lyngsø Lund, som TAP-repræsentant på B-siden

TEK

  • Kirsten Præstegaard, TAP-repræsentant på A-siden
  • Sanne Lefevre, som TAP-repræsentant på B-siden

FÆL

  • Bue Raun Andersen,  som TAP-repræsentant på A-siden
  • Kent Daugaard (Teknisk Service) som TAP-repræsentant på B-siden

Forretningsudvalg

Forretningsudvalget mødes efter behov.

Forretningsudvalget består af formand og næstformand for Underudvalg for kompetenceudvikling af VIP, Dekan Ole Skøtt og Lektor Alexandra Holsting og for Underudvalg for kompetenceudvikling af TAP  Universitetsdirektør Thomas Buchwald Vind og tillidsrepræsentant Birgitte Damby Sørensen, Fællestillidsrepræsentant Birgitte Lilholt Sørensen, der er udpeget af HSU og HR-chef Lisbeth Møller og chef for SDU HR, Arbejdsmiljø og Udvikling  Karna Kühnell Gautier.

Udvalget understøttes med sekretariatsbistand af SDU HR, Arbejdsmiljø og Udvikling.

Baggrund for oprettelse:

Der foregår en stor kompetenceudviklingsindsats overfor såvel VIP som TAP på SDU. For at SDU kan opfylde sine strategiske mål, er der behov for at denne indsats i højere grad bliver sat ind i en strategisk sammenhæng.  Den ”Strategi for Karriere- og kompetenceudvikling af TAP”, der arbejdes med i øjeblikket, er et eksempel på dette fokus.

Universiteternes vilkår for at forske, uddanne og engagere sig i samfundet er i de senere år blevet mere foranderlige og komplekse. Samtidig skærpes konkurrencen om at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere. Dette skaber behov for styrkelse af SDUs indsats for at kompetenceudvikle medarbejdere.

Sidst opdateret: 27.09.2024