-
På SDU stilles Copilot chat til rådighed, men der er ikke noget forbud mod at bruge andre generative AI programmer. Den eneste betingelse er, at guidelines til GDPR, ophavsret og IT-sikkerhed ikke bliver overtrådt.
Ved Copilot chat skal du være logget ind med din SDU-konto, og du skal vælge samtalestil.
Andre generative AI programmer kræver som regel et login, der kan være gratis eller kræver betaling.
Er du i tvivl ift. datasikkerhed eller andre vilkår i forbindelse med et gratis eller betalingsbelagt generativ AI-program, så brug kontaktformularen på servicesiden https://sdunet.dk/da/servicesider/digital/inkoeb_af_it_systemer_short
-
Hvad er prompting:
Prompten er den tekst eller instruktion, du giver generative AI-værktøjer for at opnå det ønskede svar.
Det kan være en simpel prompt på f.x. en linje eller en meget kompliceret prompt, der i detaljer beskriver, hvilket svar chatbotten skal generere.
Prompten sætter også tonen og styringen for samtalen med chatbotten, som kan sikre at chatbotten leverer relevante svar.For at opnå et godt resultat er det nødvendigt at være præcis og klar i spyttet. Huskereglen er: som du spørger, får du svar!
Her er nogle tips til at skabe effektive prompts:
Vær specifik
Det betyder meget for svaret, hvor præcis du selv er i din prompt.
- Simpel prompt: er ofte kun på en enkelt linje og er det samme hurtige spørgsmål, som minder om det, du vil skrive i google søgning.
- Præciseret prompt: består af flere linjer der mere eksplicit beskriver det, du gerne vil have svar på.Tænk på chatbots som en kollega
Hvis du skulle bede kollegaen hjælpe dig, hvordan ville du så stille spørgsmålet eller beskrive opgaven, som du har brug for hjælp til?Lav prompts efter samme devise.
Generativ AI chatbots er ikke blot en søgemaskine, men også en samtalepartner.
Er du utilfreds med det første bud på et svar, så fortsæt med nye prompts, der beder om at få uddybet, præciseret, justeret, omskrevet, etc.
Eksempelvis ved at:
- Tydeliggør vinkling og målgruppen: hvilket niveau skal teksten skrives på og i hvilken tone, hvilken stilart/genre, hvilken holdning, hvem er målgruppen, osv.
- Indsnævr konteksten: Angiv relevante detaljer om emnet eller den ønskede handling.
- Længden og opbygningen af tekst: angiv om teksten skal være kort, lang eller et bestemt antal ord. Angiv om teksten skal bygges op på en bestemt måde, fx formål, analyse og konklusion.
- Chatbottens metode: bed chatbotten om at forklare, hvordan den er nået frem til svaret
- Opstil præmis om, at chatbotten trækker fra kilder med god kvalitetDerved genererer chatbotten noget, der som minimum er på dit eget niveau.
Brug anonymiserede data
Før du taster data og indlæser billeder, skal du sikre dig, at personlige/personhenførbare data og forretningskritiske oplysninger er anonymiseret eller fjernet fra datasættet.
-
Du sikrer og står inde for kvaliteten af det, du bruger fra chatbotten
- Transparens: Kommuniker tydeligt med kolleger, studerende eller andre berørte parter om, hvordan generativ AI bruges, og hvilke data der anvendes.
F.eks. hvis du benytter generativ AI til f.eks. at danne dig overblik over et fagligt område, og dette påvirker din videre bearbejdning af eller antagelser omkring et emne.
- Ansvarlighed: Tag højde for eventuelle fejl og bias forårsaget af generativ AI og tilpas med nødvendige rettelser eller kompensationer.Overlad ikke tænkning til Copilot (eller andre chatbots) og tillæg dem ikke menneskelige egenskaber.
Chatbots kan ikke tænke, føle, huske eller være empatiske.Bias og falsk information
Vær opmærksom på bias og falsk information arvet fra de data, som chatbotten er trænet på.
Generativ AI er ikke fejlfrit og kan producere uventede eller decideret falske resultater.
Det er vigtigt at kvalitetssikre outputtet, så det man ønsker at bruge er korrekt og opfylder de nødvendige standarder.Etiske overvejelser
Generativ AI kan rejse etiske spørgsmål, især når det drejer sig om persondata og forretningsfølsomme oplysninger.
Den tjeneste eller produkt, du benytter, har i programmeringen et kodeks til at vurdere, hvad der er rigtigt og forkert. Dette former svarene, og derfor kan synspunkter, der eksisterer i kildematerialet, være undertrykt eller udeladt i svaret.
Dette giver i høj grad anledning en etisk overvejelse omkring f.eks. inklusion og repræsentation af synspunkter.
SDU repræsenterer som universitet også et kodeks for god adfærd og etik, og du som ansat er forpligtet til at efterleve dette. Det gælder også brugen af fx generativ AI produkter.Du kender ikke kilden – husk kildekritik og kritisk tænkning!
Du kender ikke omfanget eller kvaliteten af de data, som chatbotten genererer svar fra. Selvom Copilot chat kombinerer brugen af den store datamodel med Bing Søg, så skal henvisningerne til diverse hjemmesider i Copilot chats svar eftertjekkes.
Det er her vigtigt at benytte sig af de almene huskeregler for kildekritik:- Kend din kilde: Undersøg hvem der står bag informationen/visualiseringen (billede, film, etc.). Er det en troværdig kilde?
- Forfatterens/grafikerens baggrund: Hvad er forfatterens kvalifikationer og ekspertise på området?
- Dato for publikation: Er informationen/visualiseringen aktuel, eller er den forældet?
- Kildens formål: Er formålet med kilden at informere, overbevise, sælge noget eller måske endda at vildlede?
- Objektivitet: Er informationen/visualiseringen præsenteret på en objektiv måde, eller er der tegn på bias?
- Korrekthed: Er informationen/visualiseringen korrekt? Kan den verificeres gennem andre kilder?
- Dækning: Dækker kilden emnet fuldt ud, eller er der vigtige aspekter, der mangler?
- Konsistens: Er informationen/visualiseringen konsistent med det, du allerede ved, eller med det, der er rapporteret i andre kilder?
- Referencer: Er der referencer til andre kilder, og er disse kilder troværdige?
- Sprogbrug: Er sproget i kilden professionelt, eller er der tegn på sløset sprogbrug, stavefejl eller grammatiske fejl?
- Deepfake: Er der noget ved visualiseringen, der ikke stemmer? Fx er alle dele af visualiseringen ensartet i stil, stemme vs. mundbevægelser, etc.?AI tjenester hallucinerer
AI chatbots kan hallucinere, det vil sige, at de opdigter kilder eller fakta, der ikke er korrekte. Dette skyldes måden, disse modeller fungerer på, og groft sagt vil algoritmen forsøge at gætte et svar. Sprogmodeller vil gøre meget for at give dig et, tilsyneladende, overbevisende svar. Brug altid andre værktøjer til at verificere udsagn og kilder, herunder at referere den originale kilde, fremfor den generative AI.
-
De forskellige AI chatbots er energikrævende, og det påvirker klimaaftrykket, hver gang der promptes. Billed-, lyd- og video-prompts er de mest energikrævende prompts ift. tekstprompts.
Og hvordan forholder SDU sig pt.?
Systemleverandørerne, f.eks. Microsoft, er forpligtet til at levere bæredygtige løsninger, og det er en opmærksomhed SDU har i dialogen med systemleverandørerne.
Generativ AI er én af de indirekte udledninger, som SDU har fokus på i Scope 3 i SDU’s klimamål og-plan for 2030, som omfatter alle andre SDU-relaterede udledninger, der stammer fra fx flytransport, byggeri, indkøb af varer og tjenesteydelser, affald og vandforbrug.
Der er fokus på at afdække universitetets energiforbrug på servere, cloud-løsninger mv. med henblik på at reducere universitetets digitale klimaaftryk, jf. Indsatsen pakke A (Campus, bygninger og drift) i SDU’s klimamål og-plan for 2030.
Sidst opdateret: 11.06.2024