Skip to main content
Servicesider

Igangværende projekter

Her finder du information omkring igangværende, afsluttede og pipeline projekter, samt tilknyttede projektejere og projektledere.

Projektejer: Bue Raun Andersen

Projektleder: Henri Nooyen

Projektejer: Stinne Hørup Hansen

Projektleder: Kenneth Baadsgaard

Om projektet: 

DIVA er et værktøj, hvor både nuværende og kommende studerende kan udforske de mange forskellige måder at sammensætte en uddannelse på SDU. Udgangspunktet for projektet er, at den eksisterende løsning er forældet på en række parametre. Samtidig oplever SDU et stigende behov for at eksponere et bredt og forskelligartet uddannelsesudbud.

Projektejer: Bertil F. Dorch

Projektleder: Henrik Hoffmark

Om projektet: 

Digital Library er et afklaringsprojekt, som skal undersøge mulighederne for at etablere et digital bibliotek og repositorie til bevaring og fremvisning af digitaliserede materialer fra SDU Biblioteks særsamlinger, særligt til brug for forskningsformål, men også som kulturarvssikring af uerstattelige materialer. Herudover vil løsningen også kunne understøtte andre aktiviteter på SDU. Projektet har i første omgang til formål at udarbejde anbefalinger og kravspecifikation til et evt. system.

Projektejer: Bue Raun Andersen

Projektleder: Karin Grundsø

Om projektet:

eForms er en digital blanketløsning, der nemt kan sende data i et godkendelses-flow i SDU’s ERP-system. Indtil videre har vi 2 typer blanketter. En dynamisk blanket til udgiftsgodtgørelse, legater og deposita henvendt til studerende. Den bliver modtaget, konteret og godkendt og derefter udbetalt gennem ERP Kreditor ved at folk bliver oprettet som leverandører. Samt en blanket til censorafregning, der dannes vha. en integration til STADS/Odin og Digital Eksamen. Den bliver modtaget, konteret og godkendt og derefter udbetalt gennem SLS, og Lønkontoret er ind over. Der er flere blankettyper på ønskesedlen, fx til honorarudbetalinger, samt til bedømmere og eksamensvagter.

 

Projektejer: Jens V. Kierkegaard

Projektleder: Tommy Olsen

Projektejer: Anne Thorst Melbye

Projektleder: Tommy Olsen

Projektejere: Nicolai Sørensen og Lisbeth Møller

Projektansvarlig: Karin Grundsø

Om projektet:

Det fælles timesystem skal håndtere timer i forbindelse med eksternt finansierede projekter, tidsregistrering for studentermedhjælpere som erstatning for det nuværende system, Timesheet, og flekstidsregistrering for fastansatte TAP’er som erstatning for Buanco/Flexikon.

Projektejer: Bue Raun Andersen

Projektleder: Nina Thorsted Petersen

Projektejer: Nicolai Sørensen

Projektleder: Jesper Lundorff Hoffmann

Projektejer: Annette Schmidt

Projektleder: Poul Basse

Om projektet:

Systemet er eget udviklet og døbt Freja. Freja, består af to dele normregistrering og langtidsplanlægning. Første del er i drift på HUM og SAMF, mens langtidsplanlægningsdelen er under udvikling.

Når Freja, står færdig kan institutterne og den enkelte underviser få et overblik over deres normregnskaber. Ud fra normregnskaberne kan institutterne langtidsplanlægning fagudbud og undervisningsdækning.

Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Simon Kamber

Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Maren Lund Sandbæk

Projektejer: Martin Davidsen

Projektleder: Sofus Ryge Petersen

Projektejer: Nicolai Sørensen

Teknisk projektleder: Jacob Horsdal 

Projektejr: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Programejer: Bue Raun Andersen og  Lisbeth Møller

Programleder: Thomas Friis Gjesing

Om programmet:

Med sin nye ESDH-løsning, sigter SDU mod effektive, sammenhængende arbejdsgange, automatiserede processer og understøttelse af forretningsmæssig agilitet. Det nye ESDH-system skal indgå i det robuste fundament, som skal være med til at gøre SDU til digital frontløber.

Formålet med programmet er at transformere SDU’s anvendelse af ESDH fra klassisk sags- og dokumenthåndtering med fokus på registrering, søgning, genfinding samt begrænset integration og procesunderstøttelse til en anvendelse med mere fokus på procesunderstøttelse, tværorganisatorisk samarbejde og forretningsmæssig brug af data.

Læs mere om Fremtidens ESDH

 

 

Programejer: Thomas B. Vind

Programleder: Mette Thomassen

Om programmet: 

Syv danske universiteter er gået sammen om at anskaffe et nyt standard-rammesystem SIS (Student Information System), der skal erstatte de nuværende studieadministrative systemer STADS og DANS. Der er nedsat et nationalt program under programtitlen Nyt.  Det er SDU´s ansvar at sørge for den organisatoriske implementering af systemet, samt at integrere det med SDU´s øvrige systemlandskab. SDU  ønsker at bruge anledningen med udskiftningen af STADS/DANS til at forholde os til en række strategiske udfordringer som uddannelsesinstitutionerne står overfor i de kommende år. Målet er at; De studerende oplever en guidet, sammenhængende og fleksibel understøttelse af studieforløbet fra SDU og vores samarbejdspartnere. De studieadministrative medarbejdere har en effektiv digital platform der automatiserer de ”enkle” arbejdsgange, og understøtter særlige services til de studerende. SDU´s systemforvaltning bygger på robust målarkitektur, og stærke kompetencer til at understøtte den løbende forretningsudvikling. Data er opdaterede og tilgængeligelige for både studerende, undervisere og ledere.

Læs mere om Nyt SIS

Projektejer: Bue Raun Andersen

Projektleder: Nina Thorsted Petersen

Projektejer: Stinne Hørup Hansen

Projektleder: Christina Oxholm Hansen

Projektejer: Bue Raun Andersen

Projektleder: Stefan Valente Mulbjerg

Projektejer: Bertil F. Dorch

Projektleder:  Afventer, at der udpeges en fra biblioteket.

Projektet er under opstart, når det er færdig kan specialer, der må udlånes og afleveret i DigitalEksamen, publiceres i bibliotekssystemet.

Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Projektejer: Henrik Mørkenborg

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Poul Basse


Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Stefan Valente Mulbjerg

Om projektet:

SDU har igennem de seneste år løbende flyttet Microsoft Office 365-miljøet (eksempelvis SharePoint, Exchange, Teams og OneNote) online til cloud-versioner. SDU’s CRM-system – Microsoft Dynamics 365 – er en del af Office 365-miløjet på SDU og skal derfor, som en del af samme proces, opgraderes til cloud-version.

 

Det overordnede formål med projektet er at give de ca. 500 aktive brugere af CRM et driftssikkert system, da vi pt. har begrænset support på vores on-premise løsning. Dette gøres ved at opgradere til online/cloud-version og dermed få adgang til fuld teknisk support, integration af CRM i SDU´s 365-miljø og opnå adgang til nye features og nye udviklingsområder.

 

CRM indeholder tre overordnede forretningsområder, som er inkluderet i dette projekt:

 

  • Fakultetsprojekter - håndtering af eksternt finansierede ansøgninger og bevillinger
  • Eksterne relationer – registrering af eksternt samarbejde
  • Brugeradministration – Identitets- og rettighedsstyring for medarbejdere på SDU 

Projektejer: Henrik Mørkenborg

Projektleder: Sweco (ekstern)

Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Projektejer: Nicolai Sørensen.

Projektleder: Line Boye Christensen.

Om projektet:

SDUpro er SDU’s værktøj til at styre eksternt finansierede ansøgninger og bevillinger mv.

Projektet CRM SDUpro 3.0 er et projekt, der understøtter direktionens beslutning omkring digital godkendelse af ansøgningsbudgetter. Det betyder, at ansøgningsbudgetter nu sendes i differencerede godkendelsesflow på baggrund af ansøgningsbeløbet.

Derudover indeholder CRM SDUpro 3.0 også en portal for Forskere, hvor den enkelte forsker har mulighed for at registrere og sende sin ansøgning og tilhørende ansøgningsbudget i godkendelsesflow. Dette har tidligere kun været forbeholdt for institutsekretærer, men kan nu benyttes af begge grupper.

Projektejer: Thomas B. Vind.

Projektleder: Poul Basse.

Om projektet:

Udbud af nyt elæringssystem. Valget er faldet på itslearning fra Norge. Itslearning er nu implementer på alle SDUs uddannelser, og det tidligere elæringssystem Blackboard er lukket. Itslearning er implementeret sammen med alle SDUs elæringskoordinatorer, så det passer til de behov SDU har. Både undervisere og studerende har taget godt imod itslearning.

Projektet er afsluttet og er i evalueringsfasen.

Projektejer: Jacob Jensen.

Projektleder: Poul Basse.

Om projektet: 

Rstudio er implementeret i SDU Analytics. Det nye system sikre en robust og fremtidssikre platform, hvor data kan samles fra forskellige kilder fx STADS og Pure, analyseres og publiceres i forskellige rapporter til SDUs brugere.

Projektet er afsluttet og i gang med evaluering af projektet

Projektejr: Jacob-Steen Madsen.

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Fase et er at få flyttet alle brugere, og så vidt muligt øvrige mailbokse, fra Exchange servere on-prem til Exchange Online. Den store fordele er, at vi på den måde kan drage nytte af den rivende udvikling, der foregår inden for både sikkerhed og brugeroplevelses forbedringer. Det er stadig nødvendigt med et mindre Exchange on-prem setup for at kunne tilgodese vores behov for mail håndtering lokalt på SDU. Denne opsætning er dog trimmet ned til kræve mindst mulig vedligehold og dermed omkostninger.

Fase to begynder i august 2022. I denne fase skal telefonidelen flyttes fra vores nuværende on-prem Skype for Business løsning og over til Teams, der er en cloud-løsning. Dette kræver ikke kun, at der bliver taget hånd om at få flyttet telefonien fra Skype for Business, men også, at der bliver taget hånd om de forskellige telefon kø systemer f.eks. til Servicedesken, som findes rundt omkring på SDU. Derudover findes der en række fastnettelefoner, i f.eks. laboratorie, der også skal flyttes til den nye løsning. Efterfølgende vil Skype for Business blive helt udfaset, til fordel for Teams.

Projektejere: Lisbeth Møller, Nicolai Sørensen.

Projektleder: Mette Thomassen.

Projektejer: Henrik Mørkenborg.

Projektleder: Martin Apitz.

For at ensrette arbejdsgangene og skabe større tryghed for medarbejderne, er man i service og logistik ved at indfører et nyt lagersystem.

Systemet samler flere funktioner og erstatter gamle og utilstrækkelige systemer.

Der mange fordele ved systemet, som nogle af de vigtigste kan nævnes:

  • Registrering samt overblik over placering af alle vare på lager.
  • Samling af alle lager og logistik funktioner på en digital platform.
  • Reduktion af papirforbrug.
  • Systemet er skalerbart og vil kunne bruges af flere afdelinger på SDU.
  • Forbedret sporbarhed på leverede pakker.
  • Digitalt samarbejde imellem Indkøb og logistik.
  • Mulighed for udtræk af statistik til brug ved fremtidig optimering af plads og indkøb.

Projektejere: Jacob Jensen / Jørgen B. Henriksen

Projektleder: Poul Basse

Om projektet:

Oversigt til det Tekniske Fakultet lavet af SDU Analytics, som samlede data fra STADS og Evalueringssystemet. I oversigten kan studieledelse fx se antal studerende, karaktergennemsnit og fagenes score fra evalueringssystemet. Det giver dem mulighed for mere målrette at arbejde med uddannelseskvaliteten. Det er ikke muligt at se oplysninger om enkelte studerende. Løsningen er klar til efterårssemesteret 2022.

Projektejer: Annette Schmidt.

Projektleder: Poul Basse.

Om projektet: SAGA er egenudviklet specielt til sagsbehandling af studienævnsansøgning og eksamensklager. SAGA er i drift på Sam, Hum, Sund og Nat.

Projektejer: Henrik Mørkenborg.

Projektleder: Trine Baadsgaard.

Projektet vedrører udskiftning af det eksisterende Facility Management system (FM-system) til et andet, som passer bedre til Teknisk Services ønsker/behov. FM-systemet er en digital platform, som kan understøtte beslutningerne om, samt styringen og udførelsen af drifts- og vedligeholdelsesopgaverne. I Teknisk Service har vi i vores FM-system samlet informationer om arealer, rum, anlæg, installationer, drift og vedligeholdelse af bygningsdele, samt meget andet. Hele SDUs bygningsmasse er optegnet i tegneprogrammet Revit (3D) og importeret til FM-systemet, hvor det danner basis for vores registreringer. I FM-systemet kan man krydse mange forskellige informationer og udarbejde rapporter, som giver overblik over f.eks. antal kontormoduler, antal kvadratmeter fordelt på institutter/fakulteter, rengøringskoder mv. Derudover er vi i TS ved at skabe et overblik over alle SDUs tekniske anlæg, hvilke områder de dækker (f.eks. hvilke lokaler et ventilationsanlæg forsyner) samt hvilke serviceopgaver, der løbende forekommer på anlæggene og herunder også økonomien i form af servicekontrakter og levetider. FM-systemet sikre med andre ord, at TS kan vise/finde mange forskellige informationer, som er vigtige for den daglige drift.


Nyt projekt?

Kontakt Projektkontoret (PMO'et)

Kontakt

Hvilken projekttype hører din projektidé til?

Bliv klogere på de tre projekttyper.

Projekttyper

Sidst opdateret: 18.04.2024