Skip to main content
Servicesider

Igangværende projekter

Her finder du information omkring igangværende, afsluttede og pipeline projekter, samt tilknyttede projektejere og projektledere.

Projektejer
Bue Raun Andersen

Projektleder
Henri Nooyen, SDU Digital

Projektejer
Bertil Dorch, Syddansk Universitetsbibliotek

Projektleder
Tommy Olsen, SDU Digital

Pernille Hahn, Syddansk Universitetsbibliotek

Om projektet
SDU skal indgå i et konsortiesamarbejde med Det Kongelige Bibliotek o.a. omkring nyt bibliotekssystem Alma.

Projekttype
Strategisk projekt 

Projektejer
Jens V. Kierkegaard, Økonomiservice

Projektleder
Tommy Olsen, SDU Digital

Om projektet
Cash Management-teamet er ansvarlig for at bogføre alle ind- og udbetalinger på 22 af SDU's ca. 25 bankkonti. Det betyder, at en eller flere journallinjer per banktransaktion skal posteres i ERP. På nuværende tidspunkt er et Excel-ark løsningen. Denne løsning er vanskelig at vedligeholde, og kan ikke supporteres af medarbejdere internt på SDU. Yderligere indeholder løsningen fejl, der gør arbejdet vanskeligere og i værste tilfælde mistes. Målet er at udvikle en ny applikation, der skal erstatte og forbedre den nuværende løsning. 

Projekttype
Øvrige projekter

Projektejer
Jan I. Kristensen, SDU RIO

Projektleder
Tommy Olsen, SDU Digital

Om projektet
SDU Digital - Design har udviklet en APEX-løsning (blanketløsning), så både SDU-ansatte og eksterne (ansatte i Regionerne) kan uploade forskellige kontrakttyper til SDU RIO. Der er nu et ønske om, at løsningen udvides yderligere til at dække DBA (databehandleraftale), NDA (fortrolighedserklæringer) og NDA-stud (fortrolighedserklæringer omfattende studerende).

Projektet vil gøre det muligt at sikre digitalt flow af dokumenterne. Godkendelses flow håndteres i APEX-løsning. Fra WZ sendes der dokument til underskriftsworkflow i APEX.

Projekttype
Øvrige projekter

Projektejer
Bue Raun Andersen

Projektleder
Karin Grundsø, SDU Digital

Om projektet
eForms er en digital blanketløsning, der nemt kan sende data i et godkendelsesflow i SDU’s ERP-system. Indtil videre har vi 2 typer blanketter. En dynamisk blanket til udgiftsgodtgørelse, legater og deposita henvendt til studerende. Den bliver modtaget, konteret og godkendt og derefter udbetalt gennem ERP Kreditor ved, at folk bliver oprettet som leverandører. Samt en blanket til censorafregning, der dannes vha. en integration til STADS/Odin og Digital Eksamen. Den bliver modtaget, konteret og godkendt og derefter udbetalt gennem SLS, og Lønkontoret er ind over. Der er flere blankettyper på ønskesedlen, f.eks. til honorarudbetalinger, samt til bedømmere og eksamensvagter.

 

Programejer
Bue Raun Andersen og  Lisbeth Møller

Programleder
Thomas Friis Gjesing, SDU Digital

Om programmet
Læs mere om Fremtidens ESDH

Projektejere
Nicolai Sørensen og Lisbeth Møller

Projektleder
Karin Grundsø, SDU Digital

Om projektet
Det fælles timesystem skal håndtere timer i forbindelse med eksternt finansierede projekter, tidsregistrering for studentermedhjælpere som erstatning for det nuværende system, Timesheet, og flekstidsregistrering for fastansatte TAP’er som erstatning for Buanco/Flexikon.

Projektejer
Lisbeth Møller, SDU HR

Projektledere
Karna Kühnell Gautier, Arbejdsmiljø & Udvikling

Louise Toftegaard Fibiger, HUM Fakultetssekretariat

Om projektet
Læs mere om Fremtidens digitale platform til VIP og DVIP-rekruttering

Projektejer
Bue Raun Andersen

Projektleder
Nina Thorsted Petersen, SDU Digital

Om projektet
Formålet er at udnytte de teknologiske muligheder som integreret og brugerrettet generativ AI tilbyder. For eksempel til at forbedre og effektivisere SDU's administrative processer, øge TAP's kompetencer til at favne og mestre de teknologiske muligheder inden for AI, for herigennem at styrke den digitale modenhed i organisationen. Fokus er på læring og opbygning af kapabiliteter fremfor økonomiske gevinster. 

Projekttype
Eksperiment

Projektejer
Nicolai Sørensen, Økonomiservice

Projektleder
Jesper Lundorff Hoffmann, Indkøb og Udbud

Om projektet
Indkøb og implementering af nyt indkøbsanalysesystem og klimadatasystem. Kontrakt med KMD på indkøbsanalysesystem udløber i Q3 2024. Økonomiservice ønsker synergieffekter mellem klimadatasystem og indkøbsanalysesystem, hvorfor nyt system skal indeholde begge funktionaliteter. Der er indgået aftale med Mercell A/S.

Projekttype
Øvrige projekter

Projektejer
Annette Schmidt, SAMF Uddannelse

Projektleder
Poul Basse, SDU Digital

Om projektet
Systemet er eget udviklet og døbt Freja. Freja består af to dele: normregistrering og langtidsplanlægning. Første del er i drift på HUM og SAMF, mens langtidsplanlægningsdelen er under udvikling.

Når Freja står færdig kan institutterne og den enkelte underviser få et overblik over deres normregnskaber. Ud fra normregnskaberne kan institutterne langtidsplanlægning fagudbud og undervisningsdækning.

Projektejer
Bue Raun Andersen

Projektleder
Simon Kamber, SDU Digital

Om projektet
Den utilstrækkelige rettighedsstyring i Microsoft-miljøet udgør en sikkerhedsrisiko for SDU. I stigende grad designes nye produkter fra Microsoft ud fra en forudsætning om, at rettighedsstyringen er på plads. Uden korrekt adgangsstyring risikerer SDU sikkerhedsproblemer og ineffektive brug af f.eks. Microsoft Power Platform og Microsoft Copilot. For at udnytte disse værktøjer til fulde, er rettighedsstyring derfor afgørende.

Projektejer
Jacob-Steen Madsen

Projektleder
Maren Lund Sandbæk, IT Operations

Om projektet
For at modernisere SDU's storageløsning, erstattes s-drev med SharePoint. Dette vil gavne større brugergrupper og samtidig muliggøre dataklassifikation. Ved at benytte SharePoint, vil der kunne anvendes nye sikkerhedssystemer, for at sikre data.

Projektejer
Nicolai Sørensen, Økonomiservice

Teknisk projektleder
Jacob Horsdal , SDU Digital

Om projektet
Projektet er i de indledende faser og søger at afdække det egentlige scope og omfang. Kompleksiteten i sagsgangen omkring betaling (for studerende) og den nuværende fragmentering giver en forholdsvis stor udfordring i implementering af en løsning, der dækker alle brugerbehov og indfrier de potentielle gevinster i ressourcebesparelser.

Programejer
Thomas B. Vind

Programleder
Mette Thomassen, SDU Digital

Om programmet

Læs mere om Nyt SIS

Projektejer
Bue Raun Andersen

Projektleder
Nina Thorsted Petersen, SDU Digital

Om projektet
Projektet har til formål at sikre systemunderstøttelse af SDU Uddannelsesberetning - indledningsvis ved HUM og SAMF, 
med mulighed for udbredelse. Den eksisterende løsning er af ældre dato, og det opleves, at løsningen løbende bliver mere skrøbelig. Det vurderes, at det vil være muligt at opnå væsentlige optimeringer ved at anvende teknologier fra Office 365. 

Projekttype
Øvrige projekter

Projektejer
Stinne Hørup Hansen,  SDU Uddannelse

Projektleder
Christina Oxholm Hansen,  SDU Uddannelse 

Om projektet
Formålet med projektet er, at ansøgere til bachelor- og diplomingeniøruddannelserne på SDU nemt kan få et overblik over deres ansøgninger, samt vigtige informationer og tidsfrister undervejs i optagelsesprocessen. Ansøgere skal opleve en smidig og sammenhængende optagelsesproces, og at de dermed får et positivt indtryk af SDU og fastholder deres ansøgning

Projektejer
Bue Raun Andersen

Projektleder
Stefan Valente Mulbjerg,  SDU IT

Om projektet
Projektets formål er at understøtte organisationens behov for at automatisere processer, skabe nye, effektive løsninger, herfor vha. low-code/no-code-tilgangen i Microsoft Power Platform samt at øge hastigheden fra brugerbehov til løsning. Derudover udarbejdes en governance for brugen af Microsoft Power Platform.

Projektejer
Bertil F. Dorch, Syddansk Universitetsbibliotek

Projektleder
Jens DamSyddansk Universitetsbibliotek

Om projektet
Projektet er under opstart, når det er færdig kan specialer, der må udlånes og afleveret i DigitalEksamen, publiceres i bibliotekssystemet.

Projektejer
Jacob-Steen Madsen

Projektleder
Claus Trap Christensen

Om projektet
Da leverandør af nuværende servicemanagementsystem er gået konkurs, vil SDU IT anskaffe og implementere et nyt servicemanagementsystem. Den nuværende løsning videreføres ikke uden væsentlige ændringer i teknisk form og aftalegrundlag. Anskaffelse og implementering af ny løsning betegnes derfor som forretningskritisk. 

Projekttype
Strategisk projekt

Projektejer
Henrik Mørkenborg

Projektleder
Lars Tiedemann, Teknisk Service

Jesper H. Kjær,  Teknisk Service

Om projektet
Projektets overordnede formål er at finde en erstatning for Buanco til produktion af adgangskort og videreformidling af kortdata til diverse systemer.

Projektejer
Jacob-Steen Madsen

Projektleder
Poul Basse, SDU Digital

Om projektet
Formålet med projektet er at hjemtage udvikling, drift og support af integrationen mellem TimeEdit og itslearning, for at etablere en stabil integration med høj datakvalitet, som overfører alle undervisningsbookinger fra TimeEdit til kalenderen i itslearning.


Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Stefan Valente Mulbjerg

Om projektet:

SDU har igennem de seneste år løbende flyttet Microsoft Office 365-miljøet (eksempelvis SharePoint, Exchange, Teams og OneNote) online til cloud-versioner. SDU’s CRM-system – Microsoft Dynamics 365 – er en del af Office 365-miløjet på SDU og skal derfor, som en del af samme proces, opgraderes til cloud-version.

 

Det overordnede formål med projektet er at give de ca. 500 aktive brugere af CRM et driftssikkert system, da vi pt. har begrænset support på vores on-premise løsning. Dette gøres ved at opgradere til online/cloud-version og dermed få adgang til fuld teknisk support, integration af CRM i SDU´s 365-miljø og opnå adgang til nye features og nye udviklingsområder.

 

CRM indeholder tre overordnede forretningsområder, som er inkluderet i dette projekt:

 

  • Fakultetsprojekter - håndtering af eksternt finansierede ansøgninger og bevillinger
  • Eksterne relationer – registrering af eksternt samarbejde
  • Brugeradministration – Identitets- og rettighedsstyring for medarbejdere på SDU 

Projektejer: Henrik Mørkenborg

Projektleder: Sweco (ekstern)

Projektejer: Nicolai Sørensen.

Projektleder: Line Boye Christensen.

Om projektet:

SDUpro er SDU’s værktøj til at styre eksternt finansierede ansøgninger og bevillinger mv.

Projektet CRM SDUpro 3.0 er et projekt, der understøtter direktionens beslutning omkring digital godkendelse af ansøgningsbudgetter. Det betyder, at ansøgningsbudgetter nu sendes i differencerede godkendelsesflow på baggrund af ansøgningsbeløbet.

Derudover indeholder CRM SDUpro 3.0 også en portal for Forskere, hvor den enkelte forsker har mulighed for at registrere og sende sin ansøgning og tilhørende ansøgningsbudget i godkendelsesflow. Dette har tidligere kun været forbeholdt for institutsekretærer, men kan nu benyttes af begge grupper.

Projektejer: Bertil F. Dorch

Projektleder: Henrik Hoffmark

Om projektet: 

Digital Library er et afklaringsprojekt, som skal undersøge mulighederne for at etablere et digital bibliotek og repositorie til bevaring og fremvisning af digitaliserede materialer fra SDU Biblioteks særsamlinger, særligt til brug for forskningsformål, men også som kulturarvssikring af uerstattelige materialer. Herudover vil løsningen også kunne understøtte andre aktiviteter på SDU. Projektet har i første omgang til formål at udarbejde anbefalinger og kravspecifikation til et evt. system.

Projektejer: Stinne Hørup Hansen

Projektleder: Kenneth Baadsgaard

Om projektet: 

DIVA er et værktøj, hvor både nuværende og kommende studerende kan udforske de mange forskellige måder at sammensætte en uddannelse på SDU. Udgangspunktet for projektet er, at den eksisterende løsning er forældet på en række parametre. Samtidig oplever SDU et stigende behov for at eksponere et bredt og forskelligartet uddannelsesudbud.

Projektejer: Thomas B. Vind.

Projektleder: Poul Basse.

Om projektet:

Udbud af nyt elæringssystem. Valget er faldet på itslearning fra Norge. Itslearning er nu implementer på alle SDUs uddannelser, og det tidligere elæringssystem Blackboard er lukket. Itslearning er implementeret sammen med alle SDUs elæringskoordinatorer, så det passer til de behov SDU har. Både undervisere og studerende har taget godt imod itslearning.

Projektet er afsluttet og er i evalueringsfasen.

Projektejer: Jacob Jensen.

Projektleder: Poul Basse.

Om projektet: 

Rstudio er implementeret i SDU Analytics. Det nye system sikre en robust og fremtidssikre platform, hvor data kan samles fra forskellige kilder fx STADS og Pure, analyseres og publiceres i forskellige rapporter til SDUs brugere.

Projektet er afsluttet og i gang med evaluering af projektet

Projektejer: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Projektejr: Jacob-Steen Madsen

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Projektejer: Martin Davidsen

Projektleder: Sofus Ryge Petersen

Projektejr: Jacob-Steen Madsen.

Projektleder: Philip Nelander-Jørgensen

Fase et er at få flyttet alle brugere, og så vidt muligt øvrige mailbokse, fra Exchange servere on-prem til Exchange Online. Den store fordele er, at vi på den måde kan drage nytte af den rivende udvikling, der foregår inden for både sikkerhed og brugeroplevelses forbedringer. Det er stadig nødvendigt med et mindre Exchange on-prem setup for at kunne tilgodese vores behov for mail håndtering lokalt på SDU. Denne opsætning er dog trimmet ned til kræve mindst mulig vedligehold og dermed omkostninger.

Fase to begynder i august 2022. I denne fase skal telefonidelen flyttes fra vores nuværende on-prem Skype for Business løsning og over til Teams, der er en cloud-løsning. Dette kræver ikke kun, at der bliver taget hånd om at få flyttet telefonien fra Skype for Business, men også, at der bliver taget hånd om de forskellige telefon kø systemer f.eks. til Servicedesken, som findes rundt omkring på SDU. Derudover findes der en række fastnettelefoner, i f.eks. laboratorie, der også skal flyttes til den nye løsning. Efterfølgende vil Skype for Business blive helt udfaset, til fordel for Teams.

Projektejere: Lisbeth Møller, Nicolai Sørensen.

Projektleder: Mette Thomassen.

Projektejer: Henrik Mørkenborg.

Projektleder: Martin Apitz.

For at ensrette arbejdsgangene og skabe større tryghed for medarbejderne, er man i service og logistik ved at indfører et nyt lagersystem.

Systemet samler flere funktioner og erstatter gamle og utilstrækkelige systemer.

Der mange fordele ved systemet, som nogle af de vigtigste kan nævnes:

  • Registrering samt overblik over placering af alle vare på lager.
  • Samling af alle lager og logistik funktioner på en digital platform.
  • Reduktion af papirforbrug.
  • Systemet er skalerbart og vil kunne bruges af flere afdelinger på SDU.
  • Forbedret sporbarhed på leverede pakker.
  • Digitalt samarbejde imellem Indkøb og logistik.
  • Mulighed for udtræk af statistik til brug ved fremtidig optimering af plads og indkøb.

Projektejere: Jacob Jensen / Jørgen B. Henriksen

Projektleder: Poul Basse

Om projektet:

Oversigt til det Tekniske Fakultet lavet af SDU Analytics, som samlede data fra STADS og Evalueringssystemet. I oversigten kan studieledelse fx se antal studerende, karaktergennemsnit og fagenes score fra evalueringssystemet. Det giver dem mulighed for mere målrette at arbejde med uddannelseskvaliteten. Det er ikke muligt at se oplysninger om enkelte studerende. Løsningen er klar til efterårssemesteret 2022.

Projektejer: Anne Thorst Melbye

Projektleder: Tommy Olsen

Projektejer: Annette Schmidt.

Projektleder: Poul Basse.

Om projektet: SAGA er egenudviklet specielt til sagsbehandling af studienævnsansøgning og eksamensklager. SAGA er i drift på Sam, Hum, Sund og Nat.

Projektejer: Henrik Mørkenborg.

Projektleder: Trine Baadsgaard.

Projektet vedrører udskiftning af det eksisterende Facility Management system (FM-system) til et andet, som passer bedre til Teknisk Services ønsker/behov. FM-systemet er en digital platform, som kan understøtte beslutningerne om, samt styringen og udførelsen af drifts- og vedligeholdelsesopgaverne. I Teknisk Service har vi i vores FM-system samlet informationer om arealer, rum, anlæg, installationer, drift og vedligeholdelse af bygningsdele, samt meget andet. Hele SDUs bygningsmasse er optegnet i tegneprogrammet Revit (3D) og importeret til FM-systemet, hvor det danner basis for vores registreringer. I FM-systemet kan man krydse mange forskellige informationer og udarbejde rapporter, som giver overblik over f.eks. antal kontormoduler, antal kvadratmeter fordelt på institutter/fakulteter, rengøringskoder mv. Derudover er vi i TS ved at skabe et overblik over alle SDUs tekniske anlæg, hvilke områder de dækker (f.eks. hvilke lokaler et ventilationsanlæg forsyner) samt hvilke serviceopgaver, der løbende forekommer på anlæggene og herunder også økonomien i form af servicekontrakter og levetider. FM-systemet sikre med andre ord, at TS kan vise/finde mange forskellige informationer, som er vigtige for den daglige drift.


Nyt projekt?

Kontakt Projektkontoret (PMO'et)

Kontakt

Hvilken projekttype hører din projektidé til?

Bliv klogere på de tre projekttyper

Sidst opdateret: 06.08.2024