Skip to main content
Servicesider

Operationel systemejers (systemforvalter) ansvar

Systemændringer

  • Implementere og følge op på forretningsmæssige- og strategiske mål på SDU
  • Indsamle, specificere og prioritere funktionelle og non-funktionelle krav.
  • Prioritere og sikre gennemførelse af vedligehold- og opgraderingsopgaver.
  • Udarbejde og vedligeholde årshjul for systemet på tværs af IT og forretning.
  • Gennemføre systemforbedringer/tilpasninger i overensstemmelse med behov og strategisk roadmap samt budget og andre ressourcer.
  • Indhente godkendelse hos systemejer for prioriteringer og ændringer
  • Sikre datakvalitet via procedurer/kontrol og evt. korrigerende handlinger.
  • Budgetstyring og –kontrol.
  • Levere informationer til systemejer med til budgetforhandlinger.
  • Styring af systemændringer og processer.
  • Sikre at integrationer testes.
  • Sikre funktionelle ændringers use cases, test cases og brugeraccept.
  • Identificere opgaver, der skal løftes videre i et projekt.

Aftaler, sikkerhed og myndighedskrav 

  • Systematisk koordinering og opfølgning på aftaler med leverandører.
  • Koordinere udbudsforretninger.
  • Aftale og følge op på SDU serviceaftaler.
  • Indberette til Statens Arkiver (SA) og sikre arkivering og bevaringspligt.
  • Definere krav, som udspringer af SDU's informationssikkerhedshåndbog.
  • Lave risikovurdering ved ændringer.
  • Forvalte adgangspolitik og sikre processen for administration af brugeradgange.
  • Sikre nødvendig assistance fra leverandør til Systemadministrator.

Koordinering og samarbejde

  • Samarbejde med Systemadministrator på de systemer, der integreres med.
  • Sikre tværgående kommunikation og afklaringer ved nye integrationer.
  • Sikre og koordinere organisatorisk implementering af ændringer.
  • Sikre tværgående kommunikation/information/vidensoverdragelse til supportorganisationen og brugerorganisationen.
  • Sikre løbende evaluering af brugerorganisationens tilfredshed med systemet.
  • Sikre løbende evaluering af forvaltningssamarbejdet.

Administrative opgaver

  • Fremstille, kommunikere og kontrollere retningslinjer for brug af systemet.
  • Sikre forretningsgange/-regler og årshjul er velbeskrevne, opdaterede, tilgængelige og implementerede.
  • Udarbejde løbende ledelsesinformation/rapportering.
  • Operationalisere, kvalitetssikre og videreudvikle supportmodel og eskaleringsvej.
  • Sikre vurdering af behov for forretningsmæssige nødprocedurer, beredskabsplan og lukkevinduer.
  • Sikre synkronisering af systemmiljøer.
  • Sikre opsamling af ”known errors”.
  • Sikre opsamling og analyse af supportsager på systemet og justerer i forhold hertil.
  • Sikre opdateret uddannelse og supportmateriale til supporterne.
  • Sikre løbende opdatering af tværgående supportmateriale til diverse systemer.

Sidst opdateret: 02.05.2023