Skip to main content
Servicesider

Under forskningsprojekt

Følgende liste kan bruges som tjekliste undervejs i dit forskningsprojekt: 

1. Indsamling, opbevaring og analyse på/i sikre systemer 
2. Løbende vedligeholdelse af Data Management Plan og anmeldelse til SDU RIO
3. Hvis noget går galt 

Læs også Rejsevejledningen for forskere, inden du tager afsted på konferencer eller andre samarbejdsaftaler i udlandet. 

Ved indsamling, opbevaring og analyse af forskningsdata er det vigtigt, at disse opbevares på SDU’s godkendte systemer til de enkelte formål. I din daglige behandling af data skal du sørge for, at uvedkommende ikke får adgang til data. Det gælder internt på SDU (kontorer, mødelokaler mv.) såvel som på eksterne lokationer (hjemmekontor, offentlig transport, konferencelokaler mv.).

SDU har som udgangspunkt følgende godkendte løsninger til opbevaring og behandling af forskningsdata: OneDrive, SharePoint, Nextcloud, S4 og Ucloud. Hvis du undervejs i dit forskningsprojekt ønsker at benytte en anden opbevaringsløsning eller et system til transskribering, oversættelse eller andet, skal du altid sikre dig, at det er et godkendt system på SDU. Dette gør du ved at rette henvendelse til RDM-support, så SDU RIO kan tjekke om der er indgået en databehandleraftale og SDU IT kan tjekke om der er tegnet en licens, såfremt en sådan er påkrævet. 

 

Hvis der sker ændringer i projektet undervejs, skal du ajourføre din Data Management Plan. Du kan finde en skabelon til Data Management Plan her og her. Du skal ligeledes ajourføre din anmeldelse til SDU RIO, hvis du i projektet siden første anmeldelse f.eks. er begyndt at benytte en ny databehandler, indsamler nye typer oplysninger, udvider antallet af deltagere ol. Dette sker ved en ændringsanmodning.

Du opfordres til at opbevare den opdaterede Data Management Plan, godkendte ændringsanmodning eller anden relevant dokumentation som opstår undervejs i forskningsprojektet samme sted som din øvrige projektdokumentation.

 
Undervejs i forskningsprojektet kan der ske utilsigtede hændelser i behandlingen af information (og dermed også persondata). Det kan f.eks. være at uvedkommende har haft adgang til de personoplysninger, der indgår i forskningsprojektet, at strømmen er gået til en fryser med biologisk materiale eller andet. Sådanne hændelser betragtes som sikkerhedshændelser og disse skal registreres.  Hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er tale om en sikkerhedshændelse, kan du altid kontakte din lokale informationssikkerhedskoordinator.

Sidst opdateret: 22.08.2023