Skip to main content
Servicesider

Øvrige projekter

Et projekt i projektkategorien Øvrige projekter er en unik opgave af en vis størrelse, som er afgrænset i tid, ressourcer og omfang, og som har sin egen midlertidige organisation. Det vil sige, at rutine- og driftsopgaver ikke hører under Øvrige projekter. Projektet har et specifikt mål, der inden for en fastsat dato skal nås med de ressourcer (personer, midler), der stilles til rådighed.

Kriterier for Øvrige projekter

  • Har et væsentligt digitaliseringselement.
  • Skaber forretningsværdi.
  • Er forretningskritisk f.eks. teknisk nødvendigt. 
  • Den skabte forandring har potentiale/effekt for flere enheder.
  • Projekter, der tages afsæt i standard/fællessystem og/eller genbruger system(er) i SDU's systemportefølje, vil have særlig prioritet. 
  • Vurdering af de driftsmæssige konsekvenser vil indgå i prioriteringen. 

Projekterne skal have fokus på

  •  Gennemfør meningsdrevet digitalisering.
  •  Tænk stort - start småt.
  •  Involver brugerne.
  •   Sæt det rigtige hold.
  •  Anvend robust digital arkitektur.
  •  Anvend databaseret ledelse.
  •  Hav fokus på effekter.

Formular til idéoplæg

Opfylder jeres projekt kriterierne for projekter i Øvrige projekter, så udfyld nedenstående formular.

Idéoplæg til Øvrige projekter

Behandlingsflow for Øvrige projekter

 

#1 Et nyt behov opstår

Udfyld idéoplæg til Øvrige projekter. 

#2 Behandling af idéoplæg

Idéoplægget sendes automatisk til PMO'et, som sørger for, at det bliver behandlet i Reviewgruppen. I skal selv præsentere oplægget på mødet. 

Reviewgruppen beslutter, om projektet kan overgå til analysefasen (analysefasen), og om der kan allokeres ressourcer hertil. 

Læs om det gode review.

#3 Modning af projektet

I analysefasen arbejder I  med forskellige analyser og planlægning. Fasen slutter med, at I udfylder business casen og projektgrundlaget. 

Få et overblik over alle styringsdokumenter.

#4 Behandling af projektgrundlag og business case

Business case og projektgrundlag sendes til PMO'et på projekter @sdu.dk, som sørger for, at dokumenterne kommer til behandling i Reviewgruppen. I vil igen selv skulle fremlægge på mødet.

Reviewgruppen beslutter, om projektet kan overgå til udførelsesfasen, og om der kan allokeres ressourcer hertil.

#5 Løbende statusrapportering

Øvrige projekter afleverer hver måned statusrapport til PMO'et. Statusrapporten sendes første mandag i måneden til projekter@sdu.dk.

Se afleveringsdatoer af statusrapport.

#6 Ændringer

Hvis der undervejs sker ændringer ift. det, der er bevilliget for projektet, skal der udarbejdes en ændringsanmodning.

 #7 Afslutning

Når I har afsluttet projektet, skal der udarbejdes en afslutningsrapport, som i lighed med øvrige projektdokumenter, skal behandles af Reviewgruppen. I vil selv skulle fremlægge på mødet.

 #8 Gevinstopfølgning

I vil skulle afrapportere på gevinstopfølgning på møde i Reviewgruppen på det tidspunkt, der fremgår af jeres afslutningsrapport.


Sidst opdateret: 01.03.2024